Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Millaisia opinnot on? Onko paljon läsnäolopakkoa vai kirjatenttejä? Onko mahdollista suorittaa nopeammassa aikataulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä todella paljon päästä lukemaan sosiaalityötä. Tällä hetkellä opiskelen sosionomiksi ja ala on oikea mutta haluaisin työltä enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Jos en nyt pääse niin harkitsen tämän tutkinnon loppuun suorittamista ja avoimen kautta yliopistoon hakemista.
Ei kannata jättää opintoja kesken. Näyttää huonolta ja sosionomin papereilla voit päästä jatkossa helpommin sekä opiskelemaan että töihin kun omaat kokemusta.
Niin, missään nimessä ei kannata ainakaan keskeyttää ennen koulupaikkaa ja toisaalta ei välttämättä sittenkään, voihan tehdä vaikka yhtä aikaa kumpaakin. Ensikertalaisten suosiminen on nostanut kyllä vaikeutta päästä kouluun, mutta toisaalta kyllä monet pääsee ja useat onkin sosionomeja.
En näkisi järkevänä käydä ensin 3.5v opintoja ja siihen päälle 5v. Jos pääsen nyt yliopistoon niin hyppään kyllä suoraan sinne opiskelemaan.
Ei kannata keskeyttää, kun valmistut sosionomiksi, meet töihin ja teet avoimessa yliopistossa sosiaalityön perus-ja aineopinnot, jonka jälkeen haet suoraan maisteriohjelmaan 2v. Sosionomin tutkinto vastaa alempaa korkeakoulututkintoa=kandia.
Ei se sosionomin tutkinto hukkaan mene!
Sosionomi pitää tehdä sosiaalityön kandityö, sosiaalityöhön liittyvät käytännön harjoittelut. Sama jos on ylempiamk sosionomi tutkinto. Tämä kuvaa sitä, että sosiaalityön akateeminen asema on vahva eikä amk tai ylempi ohita sitä.
Niin pitää mutta tiedän sisäpiirin tietoja että monessa paikassa suositaan sosionomin taustan omaavia sosiaalityöntekijöitä nimenomaan vahvan käytännön osaamisen takia.
Pääsin viime vuonna opiskelemaan sosiaalityötä. Tein edellisenä syksynä avoimessa yliopistossa sosiaalityön peruskurssin ja sen pohjalta päätin, että sosiaalityötä olisi kiinnostavaa opiskella. Aloin lukemaan erilaisia sosiaalityön kirjoja. Aluksi mietin, että haen opiskelemaan myös psykologiaa, joten opiskelin samalla myös tilastoja ja psykologian lukion oppikirjoja. Psykologiaan valmistautumisesta on ollut paljon hyötyä sosiaalityön opinnoissa, joten ne eivät menneet hukkaan. Tilastoja tarvii ainakin Helsingissä opiskella 15 opintopisteen verran, jotka suoritin heti ekana vuotena tilastojen pänttäyksen ansiosta melko pienellä vaivalla.
Lähempänä pääsykokeita päätin kuitenkin, että kannattaa valmistautua vain sosiaalityöhön ja lueskelin vanhoja tenttikirjoja ja tein vanhoja pääsykokeita. Osallistuin myös varjovalmennuksen ilmaiselle kurssille, josta oli tosi paljon hyötyä motivaation säilyttämisen kannalta, koska yksin puurtamista ei jaksa henkisesti välttämättä ilman mahdollisuutta kuulla muiden ajatuksia ja mielipiteitä. Kun varsinaiset materiaalit tulivat, olin jo siis aika hyvin valmistautunut pääsykokeeseen henkisesti ja tutustunut alan kirjallisuuteen. Jos hakisin uudelleen, lukisin enemmän artikkeleja kuin kirjoja, esim. Januksen https://journal.fi/janus sosiaalityötä koskevat artikkelit kannattaa lukea läpi.
Ensimmäiseksi kun sain materiaalit käsiin, luin ne läpi ja suunnittelin lukujärjestyksen niin, että jokaiselle artikkelille oli omat lukupäivät. Pisimmälle artikkelille varasin enemmän päiviä kuin muille. Luin artikkelit ääneen ja tallensin kännykälle, jotta pystyin kuuntelemaan niitä aina iltaisin ja vaikka kuntoillessa. Ääneen lukeminen auttaa tekstin muistamista vaikka nauhoitusten kuuntelu ei ole kovin tehokas keino oppimiseen.
Pidin joka viikko kaksi vapaapäivää ja muina päivinä opiskelin n. 4 tunnin ajan. En ryhtynyt opettelemaan tekstejä ulkoa lukemalla vaan aloin heti muokkaamaan niitä eri tavoin. Kirjoitin tiivistelmiä, keksin itse tenttikysymyksiä, purin artikkelit kysymyksiksi Quizletin avulla hyvin tarkkaan ja pelasin sitten Quizletin muistipelejä, kun en enää jaksanut muuten opiskella. Kirjoitin myös muistilapuille erillisen tiivistelmän kaikista artikkeleista. Jatkan tätä seuraavassa viestissä koska tuli liian pitkä viesti.
Jatkoa: Lopuksi, kun olin jo pari viikkoa opiskellut, tein värikoodatut alleviivaukset teksteihin niin, että eri värit merkitsivät aina jotain eri asiaa. Luin sen jälkeen vuoroin alleviivattuja ja alleviivaamattomia versioita teksteistä. Vaikka tekstit oli sähköisessä muodossa, tässä kohtaa päätin tuhlata luonnonvaroja ja tulostaa ne siis jopa kahteen kertaan paperille, joka osoittautui hyväksi ratkaisuksi, koska se tehosti oppimista.
Olennaista tässä tekniikassa, jolla siis pääsin opiskelemaan, oli se, että tein koko ajan jotakin uutta. En toistanut samaa asiaa koko ajan, esimerkiksi lukenut kerta toisensa jälkeen, vaan koko ajan aktivoin muistia eri menetelmillä. Lisäksi huolehdin siitä, että sain nukuttua, syötyä, levättyä ja ulkoiltua tarpeeksi. Koska minulla ei ollut silloin kuukauden aikana muita velvollisuuksia, pystyin keskittymään opiskeluun. Suosittelen siis, että jos mahdollista, järjestää koko kuukauden vapaaksi ja opiskelee sen verran kuin jaksaa.
Liiallinen raataminen voi kostautua, joten kannattaa huolehtia nukkumisesta ja lepopäivistä. Kirjoittamisen harjoittelu on aivan ensisijaisen tärkeää siihen esseevaiheeseen mentäessä. Jos tekstiä ei synny hyvin nopeasti ennalta tuntemattomasta aineistosta, siinä vaiheessa ei ole aikaa alkaa opettelemaan. Tekstin ulkoa oppimisen sijaan on tärkeämpää ymmärtää sisällöt ja siihen auttaa, kun aloittaa työskentelyn heti ja löysentää tahtia loppua kohden mielummin kuin yrittää onnistua loppukirin avulla. Muisti toimii niin, että mitä enemmän aikaa prosessoida asioita, sitä paremmin ne oppii. Viime hetken pänttäys ei siis ole tehokkainta.
Vierailija kirjoitti:
Yritin kysellä korvaavuuksia uef.lle kuopioon niin ei suostuttu sanomaan mitään, vaan kuulemma sitten henk.koht. katsotaan opintoja suunniteltaessa
Nämä tiedot löytyvät ihan Weboodista etsimällä, testasin juuri ilman kirjautumista ja ovat siis julkisia. Saattavat vaihdella, mutta tällä hetkellä voimassa olevat. Sieltä näkyy myös koko tutkintorakenne ja opintojaksojen sisällöt, kaikki ilman kirjautumista. Että sieltä kannattaa katsoa.
Huh aika paljon hakijoita jokaiseen yliopistoon, kun kaikissa vähintään 700 hakijaa.. Varmaa aika vaikeaa tulee olemaan pääseminen sisälle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kysellä korvaavuuksia uef.lle kuopioon niin ei suostuttu sanomaan mitään, vaan kuulemma sitten henk.koht. katsotaan opintoja suunniteltaessa
Nämä tiedot löytyvät ihan Weboodista etsimällä, testasin juuri ilman kirjautumista ja ovat siis julkisia. Saattavat vaihdella, mutta tällä hetkellä voimassa olevat. Sieltä näkyy myös koko tutkintorakenne ja opintojaksojen sisällöt, kaikki ilman kirjautumista. Että sieltä kannattaa katsoa.
Ja piti vielä lisätä, että melko hyvin näkyy noissa yliopistojen opintotietojärjestelmistä nuo opintojen sisällöt, eli onko etävaihtoehtoa, ainakin Turussa oli selkeästi esillä, esim. että lähi tai verkko-opinnot, eli monessa oli vaihtoehto. Tampereen Sisussa tosi selkeästi suoritustapavaihtoehdot. Osassa vaan vähän vaikeampi kaivaa ne esiin ja osassa ei ole selkeästi sanottu, onko mikä toteutustapa.
Tulis 87 pistettä alustavien mukaan todistusvalinnassa, riittäsköhän Kuopioon..? Viime vuonna raja oli 90, nyt on tullut lisäpaikkoja, mutta myös hakijoita enemmän..
Hmm kirjoitti:
Tulis 87 pistettä alustavien mukaan todistusvalinnassa, riittäsköhän Kuopioon..? Viime vuonna raja oli 90, nyt on tullut lisäpaikkoja, mutta myös hakijoita enemmän..
Onhan se lähellä, mutta siihen tietysti vaikuttaa toisten tulokset. Viime vuonnakin tuli lisäpaikkoja Koronan myötä ihan reippaasti, mikä varmaan laski rajaa.
Hei kaikki!
Itse opiskelen toista vuotta sosiaalityötä ja minun mielestäni tänne voi päästä opiskelemaan kyllä helposti ilman valmennuskurssiakin! Ennakkomateriaalit täytyy hallita hyvin, mutta kuhan niitä kertailee tarpeeksi ja itselle sopivilla oppimismenetelmillä niin kyllä sisään pääsee! Panostaa ennakkomateriaalien lukemiseen ja tiedon sisäistämiseen (myös pientä informaatiota tarvitaan kokeessa). Opintojen aikana on useita harjoitteluja, joissa pääsee tutustumaan sitten itse alaan paremmin!
Ainakin Itä-Suomen yliopistossa kursseja voi suorittaa joustavasti myös etänä ja omalla aikataululla (monet ovat tehneet kandin aiemmin, kun tutkintorakenteessa yleensä) eli täällä on ainakin hyvin mahdollistettu joustavuus opinnoissa! Hyväksiluvut vaihtelevat hieman, niitä on muutettu paljon viime vuosina (ihan lakitahoilla), jolloin opintojen hyväksilukuja ei esimerkiksi sosionomitutkinnolla kovin paljoa saa.
Tulevasossu kirjoitti:
Hei kaikki!
Itse opiskelen toista vuotta sosiaalityötä ja minun mielestäni tänne voi päästä opiskelemaan kyllä helposti ilman valmennuskurssiakin! Ennakkomateriaalit täytyy hallita hyvin, mutta kuhan niitä kertailee tarpeeksi ja itselle sopivilla oppimismenetelmillä niin kyllä sisään pääsee! Panostaa ennakkomateriaalien lukemiseen ja tiedon sisäistämiseen (myös pientä informaatiota tarvitaan kokeessa). Opintojen aikana on useita harjoitteluja, joissa pääsee tutustumaan sitten itse alaan paremmin!
Kiva kuulla tällainenkin kommentti tässä vaiheessa, kun pääsykoe ahdistus alkaa hiipiä omaan niskaan. Itselläni on lukivaikeus, joka vaikeuttaa hieman lukemista. Uskon kuitenkin, että jokainen tietää parhaiten omat lukutyylinsä ja näin ei pidä antaa tällaisten vaikeuksien vaikeuttaa sisälle pääsyä.
osaiskohan kukaan vinkata, mistä löytyisi edellisten vuosien ennakkomatskut? oon hakemassa nyt ekaa kertaa eikä oo tullu nähtyä aiempia. olis kiva tietää, mitä ja kuinka paljon luettavaa on ollut aiempina vuosina
Samaa sanon mitä muutkin, että ei välttämättä ole tarvetta valmennuskurssille ym., pääsykokeisiin luin melko vähän (toki useamman kerran, mutten tyyliin 8 h/pv, vaan kävin täysipäiväisesti töissä) mutta muistin asiat hyvin ja kertasin erityisesti hyvän esseen malleja, eli miten aloitat ja koostat järkevän kokonaisuuden. Itse tosin tein pääsykokeen viime vuonna ja oli tietysti erilainen kuin oli kaksiosainen ja sai olla materiaalit mukana ja tehtiin kotona. Olen melko keskinkertainen oppija, joskin yhteiskunnallisista aiheista kiinnostunut ja sain melko hyvä pisteet pääsykokeesta. Aihealueet olivat mielenkiintoisia ja todella hyvä, että nykyisin ei tarvitse lukea kuukausikaupalla, kun materiaalit saa vain kuukautta ennen. Ja materiaalien määrä on hyvin inhimillinen, eli ei käy ahdistamaan. Tämä siis, että hyvät mahdollisuudet on päästä, jos lukee ja valmistautuu kokeeseen. Toki kaikki ei voi päästä. Onnea lähestyviin kokeisiin. Viime vuonna oli hyvät keskustelut ja kannattaa lukea sitä 2020 ketjua myös jos ei ole lukenut.
Hei. Minä olen valmistunut sosionomiksi vuonna 2001, eli ensimmäisiä sillä nimikkeellä valmistuneita. Tein kaikkea muuta noin 15 vuotta ja sitten sosiaaliohjaajan hommia ja perhetyötä muutaman vuoden, kunnes ilmoittauduin avoimeen (Jyväskylän) yliopistoon. Tein perus- ja aineopinnot reilussa vuodessa ja nyt olen sosiaalityöntekijän sijaisuudessa lastensuojelussa. En ehtinyt tekemään kandityötä avoimessa, joten olen ilmoittautunut pääsykokeisiin, koska pisteet eivät varmasti ilman kandia riitä, vaikka olenkin saanut lähes 5 keskiarvon. Kaikki opinnot etänä ja töiden ohessa. Eikä oo tuntunut liian rankalta, pikemminkin innostavalta. Mutta mun vanhemmat on auttaneet älyttömän paljon lapsen hoidossa, muuten ei olis onnistunut.
Sossuopintoihin kannattaa olla todella motivoitunut, koska ovat pitkälti esseen kirjoittamista ja kirjatenttiä. Suosittelen jotain kevyttä ja kivaa sivuainetta. Ja ainakaan menneinä vuosina ei hakijoiden taso ollut kova, vaikka suuri olikin. Ilman valmennuksia suurin osa on päässyt sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on niin paljon, ettei lakisääteisiä tehtäviä saa hoidettua. Virkavastuu painaa. Palkka on todella mitätön vastuuseen ja työmäärään sekä asiakkaiden haastaviin elämäntilanteisiin ja työntekijöiden kohtaamaan vuorovaikutukseen nähden. Itse teen sosionomina käytännössä sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla. Tähän työhön todella vaaditaan kutsumusta!
Eli olet sosionomi, sosiaaliohjaaja. Ehkä tämä ei ole oikea ketju kommentoida? "Käytännössä teen sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla". Tätä samaa sanoo sairaanhoitajat, jotka tekevät käytännössä lääkärin hommia pienemmällä palkalla varsinkin perusterveydenhuollossa. Esim.terveyskeskukset.
Oletko ollut käytännön töissä? Et selkeästi, koska alat aukoa päätäsi kun joku kertoo aidosta kokemuksesta. Olen myös sosionomi eli sosiaaliohjaaja ja kyllä, SOSIONOMIT TEKEE SOSSUJEN TYÖTÄ, paljon halvemmalla. Sosionomit tekevät ja kirjoittavat päätöksiä jotka sitten sosiaalityöntekijät vain allekirjoittavat kumileimasimina. Myös sosiaalityöntekijöiden palkat ovat ala-arvoisia.
Mutta onnea toki ja nauti urastasi. Kannattaa kulkea nokka pystyssä siellä sossussa sitten, huudellen kuinka asiansa osaavat sosionomit ei tiedä mistään mitään. Terppa.
Ehkä sinun kannattaa sitten vain hakea sosiaalityötä opiskelemaan kun noin katkera olet siitä, että saat huonoa palkkaa vaikka kuinka teet sosiaalityöntekijän töitä pienemmällä palkalla. En ymmärrä miksi olet täällä huutelemassa, ettei kannata hakea sosiaalityöntekijäksi vaikka itse juuri tuot esille kuinka joudut niitä hommia tekemään pienellä palkalla. En siis oikein ymmärrä tätä sun uhoamista. Tuntuu, että sosionomit haluavat vain ohituskaistan sos.tt hommiin, kun eivät vain jaksa lukea pääsykokeisiin ja nähdä vaivaa. Pitäisi kaikki tulla ilmaiseksi. Huh, että miten raivostuttavaa.
Eihän tuo lainaamasi sostt:n töitä havitellutkaan.
Tuo alemman koulutuksen ylenkatsominen kannattaisi muutenkin jättää pois heti alkuunsa, työssä kun tehdään usein verkostotyötä eri koulutusasteen omaavien kanssa.
Itse pääsin viime vuonna opiskelemaan ei-ensikertalaisena. Tällöin paikkoja on vähemmän ja pääsykokeissa pitää selviytyä paremmin verrattuna ensikertalaisiin. Viime vuonna kokeet oli etänä ja opettelin aineiston ulkoa, mutta lisäksi esseessä on osattava soveltaa opeteltuja asioita. Itse en käynyt millään valmennuskurssilla tai kuluttanut viikkokausia aikaa lukemiselle. Kyse on mielestäni enemmän opiskelutekniikasta, lisäksi on osattava kirjoittaa.
Kiitos teille kaikille, jotka jaatte omia vinkkejä aiempien vuosien hausta! Tänä vuonna pääsykoemateriaali tulee huhtikuun lopussa, niin mitä olette tehneet ennen sitä? Oletteko käyttäneet päivässä paljon aikaa muuhun vai koetteko ettei ennen pääsykoemateriaali kannata tehdä paljoa mitään? Itse pohdin paljon sitä, miten voisin käyttää kaiken olemassa olevan ajan hyödyksi. Kuitenkaan en halua opiskella sellaisia asioita jotka saattaisivat minut sekoittaa pääsykoemateriaalin kanssa.
Voiko Helsinkiin hakea pelkkään maisteriin? Opintopolun pikaisen vilkaisun perusteella oli mahdollista vain muualle.