Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kans kun osa lähti niin pian pois. Puolen tunnin jälkeen jo lähti joku ja tunnin sisään oli useampi lähtenyt. Vaikea uskoa, että niin nopeasti saa tehtyä koetta. Itse olin yhteen asti.
Anteeksi nyt vain, mutta se monelta kokeesta lähtee tai montako sivua hölynpölyä rustaa ei kerro yhtään mitään. Itse lähin aikoinaan varmaan ekana tai tokana ja pääsin heittämällä sisään.
Kävi pikku kämmi ja unohdin otsikoida esseen... osaako kukaan sanoa vaikuttaako pisteytykseen kuinka rankasti?
Samaa mieltä, monivalinnat oli yllättävän vaikeita ja monitulkintaisia. Olin opetellut kaikki nippelitiedot mutta tuntuu ettei niistä tässä ollut hyötyä. Essee puolestaan tuntui suht iisiltä, mutta loppui tila kesken mistä johtuen soveltava osio jäi tyngäksi ja yhteenveto periaatteessa puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuosta kokeesta meinannut mitään tulla kun olin nukkunut vain muutaman tunnin ja ennakkomateriaaleja hädintuskin lukenut. Noh, onhan minulla ammattikorkeakoulupaikka mutta haluaisin sosiaalityöhön yliopistoon kyllä mutta en tarpeeksi panostaakseni kunnolla :D
Motivaatiotasosi perusteella amk lienee sinulle parempi vaihtoehto. Jos edes pääsykokeisiin ei jaksa panostaa niin mitenhän ajattelit yliopisto-opinnoissa pärjääväsi.
Jaa-a, sehän nähdään😏 Varasijalla 2, että taitaa ehkä paikka irrotakkin jos ei pääsykokeella. Nähdään syksyllä!
Moka kirjoitti:
Kävi pikku kämmi ja unohdin otsikoida esseen... osaako kukaan sanoa vaikuttaako pisteytykseen kuinka rankasti?
Max 2p viimevuotisten pisteytystaulokon perusteella. Ei siis mitenkään radikaalisti jos muuten hyvää tekstiä
Vierailija kirjoitti:
Olin lähes loppuun asti kokeessa. Osio 1 oli mielestäni yllättävän haastava, vaikka olin lukenut paljon ja osasin materiaalit hyvin. Osa väittämistä oli myös aika monitulkintaisia.
Tein kokeen myös viime vuonna ja silloin sain 1 osiosta 38/40. Tämän vuoden väittämät tuntuivat huomattavasti haastavammalta.
Esseen aihe oli mukavan selkeä ja tekstiä tuli täydet 9 sivua.
Viimevuonna koe oli etänä ja kaikilla sai olla paperit vieressä, joten ei ihme, että moni sai lähes täydellisiä rivejä.
Vierailija kirjoitti:
Moka kirjoitti:
Max 2p viimevuotisten pisteytystaulokon perusteella. Ei siis mitenkään radikaalisti jos muuten hyvää tekstiä
* 1p viimevuonna tullut otsikoinnista eli ei hätää:)
Esseen kirjoittaminen viimevuonna myös helpompaa, kun sen sai tehdä koneella.
Millaisia pisteitä viimevuonna vaadittu kokeesta? Niinkö about vai vaihteelko paljon kaupungin välillä
Vierailija kirjoitti:
Millaisia pisteitä viimevuonna vaadittu kokeesta? Niinkö about vai vaihteelko paljon kaupungin välillä
Ei kannata katsella viimevuoden pisteitä, vaan sitä edellisen. Viimevuonna kun sai käyttää ennakkomateriaalia, katsoa vastauksia tai olla vaikka ihmisiä vierellä apuna.
1.osio viimevuonna 30/40 pistettä, joten tänä vuonna luulisi 23/30 pistettä riittävän helposti toisen vaiheen tarkistamiseksi. Ei mitään tietoa paljon esim. vuonna 2019 tai 2018 piti saada ensimmäisestä osiosta..?
Vierailija kirjoitti:
1.osio viimevuonna 30/40 pistettä, joten tänä vuonna luulisi 23/30 pistettä riittävän helposti toisen vaiheen tarkistamiseksi. Ei mitään tietoa paljon esim. vuonna 2019 tai 2018 piti saada ensimmäisestä osiosta..?
Ja viimevuonna Ekan osan A-osiosta vaativien pisteiden määrä oli 11/20. 1 Osassakaan kaikilta ei tarkastettu esseetä.
Otetaanko a osion pisteitä loppupisteissä huomioon? vai onko ns turhia jos roiseen vaiheeseen pääsee? Että vain esseellä siitä eteenpäin
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko a osion pisteitä loppupisteissä huomioon? vai onko ns turhia jos roiseen vaiheeseen pääsee? Että vain esseellä siitä eteenpäin
Otetaan huomioon eli siihen vain lisätään esseen pisteet eli max. 30 pistettä lisää. Yhteispisteet tällöin 60 pistettä, ensikertalaiset pääsee varmaan sisään n. 40 pisteellä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan huomioon eli siihen vain lisätään esseen pisteet eli max. 30 pistettä lisää. Yhteispisteet tällöin 60 pistettä, ensikertalaiset pääsee varmaan sisään n. 40 pisteellä jne.
Joo huomasinkin, että edellisvuosina 38/40 ensikertalaisille riittänyt. Toki siitä voi varasijalra vielä päästä mut tota ei ainakaa lapin tilastoissa näe. Tai siis että näkyy vaan alimmat ”suoraan” hyväksytyt pisteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo huomasinkin, että edellisvuosina 38/40 ensikertalaisille riittänyt. Toki siitä voi varasijalra vielä päästä mut tota ei ainakaa lapin tilastoissa näe. Tai siis että näkyy vaan alimmat ”suoraan” hyväksytyt pisteet
*38/60
Mitä asioita esimerkiksi nostitte esiin tai käsittelitte esseessä?
Olin lähes loppuun asti kokeessa. Osio 1 oli mielestäni yllättävän haastava, vaikka olin lukenut paljon ja osasin materiaalit hyvin. Osa väittämistä oli myös aika monitulkintaisia.
Tein kokeen myös viime vuonna ja silloin sain 1 osiosta 38/40. Tämän vuoden väittämät tuntuivat huomattavasti haastavammalta.
Esseen aihe oli mukavan selkeä ja tekstiä tuli täydet 9 sivua.