Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan naurettavan korkeat nuo pisterajat toista tukintoa tekeville. haluan kyllä alalle ja moni muukin, mutta ei tämä nyt mikään oikis tai psyka ole....
no näinpä, mietin just samaa.. ihan hulluja nuo rajat..
Onko täällä kaikki jotenkin suoraan todistuksella menossa sisälle tai toivomassa pääsevänsä todistushaun kautta? Onko minun lisäkseni muita, ketkä pyrkivät pääsykokeen kautta? Minulla siis taustalla ammatillinen tutkinto ja 13 työvuotta, joten ei hirveätä hinkua ylioppilaskirjoituksiin pyrkiä eli pääsykoe toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Toki tämän vuoden lukeminen aika surkeissa asemissa (lapset oli kaiken kaikkiaan 3 viikkoa sairastelujen takia (negat koronalle) tässä toukokuussa kotona poissa päiväkodista). Eli sinne katosi minun lukutunnit. Silti olen menossa pääsykokeeseen, vaikka sitten vain kokemuksen vuoksi/ toivon kysymyksiä osaamistani aiheista.
Minä pyrin kans pääsykokeen kautta ja kieltämättä haastetta on, en ole ensikertalainen, oon sosionomi ja on lapset ja työ. Lukenu oon niin paljo ku on pystyny, mutta paljon kyllä vaaditaan, että ei-ensikertalaisena pääsee kouluun..
Paljonko mahto liikkua rovaniemen rajat ja paikat viime vuonna?
Eilisestä Tampereen raja on tippunut n. 4 pistettä ja kuopion yhden pisteen. Mitäköhän on julkaistu, kun jo nyt liikkuvat noinkin paljon?
Vierailija kirjoitti:
moikku kirjoitti:
Heippa, tääl yks sosiaalityöhön hakeva! :) En oo vielä alottanu lukemaan mitenkää, mutta pitäis noita aijempia kokeita alkaa katteleen vaikka vähä ahistaaki ajatus. Ja ehkä jotain tieteellisiä artikkeleita selailla (?) Oon myös aatellu ostaa valmennuskurssin, mutta kuullu vähä ettei ainakaa siitä valmennuskeskuksen kurssista ollu paljo hyötyä, mutta toki varmasti joillekki toimii ja toisille taas ei.
Olis kyllä niiin kiva päästä kouluun ja koska ainaki tällähetkellä tuntuis toi sosiaalityö just sopivalta. Ainoo mikä häirittee ja kummittelee tuol ajatuksis on ne kaikki negatiiviset puheet siitä kuinka työ liian raskasta palkkaan verrattuna :D
Ootko muuten minne kaupunkeihin hakemassa? Itellä kyllä Turku houkuttelis eniten 8)
Hei,
Mä kyllä suosittelen valmennuskurssia :) Mä uskon, että sen avulla itse pääsin opiskelemaan.Ja mitä tulee työn rankkuuteen, niin joka ammatti ja työ on omalla tavallaan raskasta. Minusta kuitenkin sosiaalityöntekijän työ antaa ehdottomasti enemmän kuin ottaa. Vaihtoehtoja työpaikoista on niin monella sektorilla. Voi työskennellä esim.sairaalassa (somatiikka ym.) psykiatriassa, vammaispalveluissa, työllisyyspalveluissa, maahanmuuttopalveluissa, aikuissosiaalityössä, koululuraattorina, perheneuvolassa, lapsiperhepalveluissa ja toki myös ihan lastensuojelussa ja myös jälkihuollossa. Tietysti myös järjestöt ovat suuri työllistäjä. Vaihtoehtoja riittää koko työuralle ja jos asiakastyötä ei halua tehdä koko työuraa, niin sitten hakeutuu asiantuntijatehtäviin kunnan kehittämiseen, valtiolle ja ministeriöihin. Nämä työtehtävät löytää eri nimikkeillä, joissa nimenomaan vaaditaan yhteiskunta/valtiotieteiden maisterin pätevyys.
Ja mitä tulee palkkaukseen, suurimmassa osassa kuntia sosiaalityöntekijän palkkaus on sama mitä psykologin. Lastensuojelussa toki vielä korkeampi. Pienemmät kunnat maksavat jopa enemmän ja jos suoraan palkan perässä haluaa mennä, kannattaa hakeutua suurempien kaupunkien lähikuntiin kuten Kerava. Palkkaus on minusta ainakin noussut kivasti muutaman vuoden aikana ja enemmän ja enemmän sosiaalityön maisterikoulutusta arvostetaan. Sosionomiksi en halunnut itse opiskella juurikin siksi, että työtä on heillä paljon, mutta niin on hakijoitakin ja palkat ovat todella surkeat.
Itse ihmettelen näitä valmennuskursseja. En ole eläissäni käynyt yhtäkään valmennuskurssia. Olen päässyt kaksi kertaa ensimmäisellä yrittämällä kahteen eri yliopistoon ( eri vuosina). Sosiaalityöhön Tampereelle viimeksi. Lukiosta keskivertopaperit.
Pääsykokeisiin kunnolla lukeminen on se juttu. Tämä on minun vahva kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moikku kirjoitti:
Heippa, tääl yks sosiaalityöhön hakeva! :) En oo vielä alottanu lukemaan mitenkää, mutta pitäis noita aijempia kokeita alkaa katteleen vaikka vähä ahistaaki ajatus. Ja ehkä jotain tieteellisiä artikkeleita selailla (?) Oon myös aatellu ostaa valmennuskurssin, mutta kuullu vähä ettei ainakaa siitä valmennuskeskuksen kurssista ollu paljo hyötyä, mutta toki varmasti joillekki toimii ja toisille taas ei.
Olis kyllä niiin kiva päästä kouluun ja koska ainaki tällähetkellä tuntuis toi sosiaalityö just sopivalta. Ainoo mikä häirittee ja kummittelee tuol ajatuksis on ne kaikki negatiiviset puheet siitä kuinka työ liian raskasta palkkaan verrattuna :D
Ootko muuten minne kaupunkeihin hakemassa? Itellä kyllä Turku houkuttelis eniten 8)
Hei,
Mä kyllä suosittelen valmennuskurssia :) Mä uskon, että sen avulla itse pääsin opiskelemaan.Ja mitä tulee työn rankkuuteen, niin joka ammatti ja työ on omalla tavallaan raskasta. Minusta kuitenkin sosiaalityöntekijän työ antaa ehdottomasti enemmän kuin ottaa. Vaihtoehtoja työpaikoista on niin monella sektorilla. Voi työskennellä esim.sairaalassa (somatiikka ym.) psykiatriassa, vammaispalveluissa, työllisyyspalveluissa, maahanmuuttopalveluissa, aikuissosiaalityössä, koululuraattorina, perheneuvolassa, lapsiperhepalveluissa ja toki myös ihan lastensuojelussa ja myös jälkihuollossa. Tietysti myös järjestöt ovat suuri työllistäjä. Vaihtoehtoja riittää koko työuralle ja jos asiakastyötä ei halua tehdä koko työuraa, niin sitten hakeutuu asiantuntijatehtäviin kunnan kehittämiseen, valtiolle ja ministeriöihin. Nämä työtehtävät löytää eri nimikkeillä, joissa nimenomaan vaaditaan yhteiskunta/valtiotieteiden maisterin pätevyys.
Ja mitä tulee palkkaukseen, suurimmassa osassa kuntia sosiaalityöntekijän palkkaus on sama mitä psykologin. Lastensuojelussa toki vielä korkeampi. Pienemmät kunnat maksavat jopa enemmän ja jos suoraan palkan perässä haluaa mennä, kannattaa hakeutua suurempien kaupunkien lähikuntiin kuten Kerava. Palkkaus on minusta ainakin noussut kivasti muutaman vuoden aikana ja enemmän ja enemmän sosiaalityön maisterikoulutusta arvostetaan. Sosionomiksi en halunnut itse opiskella juurikin siksi, että työtä on heillä paljon, mutta niin on hakijoitakin ja palkat ovat todella surkeat.
Itse ihmettelen näitä valmennuskursseja. En ole eläissäni käynyt yhtäkään valmennuskurssia. Olen päässyt kaksi kertaa ensimmäisellä yrittämällä kahteen eri yliopistoon ( eri vuosina). Sosiaalityöhön Tampereelle viimeksi. Lukiosta keskivertopaperit.
Pääsykokeisiin kunnolla lukeminen on se juttu. Tämä on minun vahva kokemus.
Valmennuskurssit pitäisi kieltää kokonaan. Asettaa hakijat ihan epätasa-arvoiseen asemaan tulojen perusteella. Sosiaalityössä näyttäis olevan tarjolla 200e ja 500e hintasia ainakin, niin onhan toi ihan kauhee summa maksaa! Ei todellakaan kaikilla ole varaa maksaa. Monilla aloilla vielä paljon pahempia hintoja, jopa tuhansia euroja. Ihan reilua, että valintakokeessa mitattaisiin sitä omaa kykyä hahmottaa ja työstää niitä artikkeleita eikä niin, että toiset saa etumatkaa tekemällä harjotuskokeita ym muita ammattilaisten tekemiä tehtäviä. Lääkiksessä oli joku vuosi sitten ollut kokeessa samoja monivalintoja kuin valmennuskurssilla!!
Sen takia on olemassa myös varjovalmennuksen valmennuskursseja, jotka on ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia on olemassa myös varjovalmennuksen valmennuskursseja, jotka on ilmaisia.
Ei opiskelijoiden ilmaiseksi tekemät materiaalit ja luennot silti ihan samaa asiaa aja. Heillä on kumminkin omat opinnot ja työt siihen päälle. Maksullisissa valmennuksissa opettajat kumminkin saavat työstään palkkaa ja harjoituskokeita on useita, erilaisia harjoituksia ja materiaaleja paljon. Ja varmaan myös jonkinasteinen opettajan pätevyys? Mutta arvostan varjovalmennuksien pitäjiä kyllä suuresti ja olen kiitollinen heidän näkemästään vaivasta! Pitää olla hieno ihminen, että uhraa aikaansa toisten puolesta sillä tavoin. Varjovalmennus on kyllä ollut hyödyllinen minulle, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että valmennuskurssit asettavat hakijat epätasa-arvoiseen asemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelijoiden ilmaiseksi tekemät materiaalit ja luennot silti ihan samaa asiaa aja. Heillä on kumminkin omat opinnot ja työt siihen päälle. Maksullisissa valmennuksissa opettajat kumminkin saavat työstään palkkaa ja harjoituskokeita on useita, erilaisia harjoituksia ja materiaaleja paljon. Ja varmaan myös jonkinasteinen opettajan pätevyys? Mutta arvostan varjovalmennuksien pitäjiä kyllä suuresti ja olen kiitollinen heidän näkemästään vaivasta! Pitää olla hieno ihminen, että uhraa aikaansa toisten puolesta sillä tavoin. Varjovalmennus on kyllä ollut hyödyllinen minulle, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että valmennuskurssit asettavat hakijat epätasa-arvoiseen asemaan
Ei ole! Opiskelijoita ne valmennuskurssien vetäjätkin ovat. Yhden kuukauden työpätkä, ei siihen mitään koulutettuja maistereita saa.
Yliopisto-opiskelijana tiedän useita valmennuskursseilla töissä olleita opiskelukavereitani.
Oonko ainut ketä kirjoittanut iha väärät aineet lukioaikana (en pääse edes varasijoille M todistuksella) 😡 vähän ärsyttää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole! Opiskelijoita ne valmennuskurssien vetäjätkin ovat. Yhden kuukauden työpätkä, ei siihen mitään koulutettuja maistereita saa.
Yliopisto-opiskelijana tiedän useita valmennuskursseilla töissä olleita opiskelukavereitani.
No oho! Törkeää pyytää moisesta valtavia summia. No onneksi saavat edes palkkaa työstään
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan naurettavan korkeat nuo pisterajat toista tukintoa tekeville. haluan kyllä alalle ja moni muukin, mutta ei tämä nyt mikään oikis tai psyka ole....
Varsinkin kun sosiaalityöntekijän ammatissa on ihan hyvä kerätä vähän elämänkokemusta ja (iän tuomaa) auktoriteettiä ja varmuutta. En sano etteikö voisi 24-vuotiaalla juurivalmistuneella näitä olla, mutta harvalla loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eilisestä Tampereen raja on tippunut n. 4 pistettä ja kuopion yhden pisteen. Mitäköhän on julkaistu, kun jo nyt liikkuvat noinkin paljon?
Voi olla, että Turun tulosten julkaisu on liikuttanut tota Tamperetta ja Kuopiota, Turun pisteet siis oli tullu ilmeisesti tänään. Jolloin siellä on saattanut olla ihmisiä, joilla ykkösenä Turku.
Kiinnostaisi tietää, että millaisilla papereilla on päässyt Turkuun tai Tampereelle.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että millaisilla papereilla on päässyt Turkuun tai Tampereelle.
Pääsin Turkuun LEMMC papereilla, Tampereelle varasija 5😅
Turkuun ensikertalaisilla raja 110,6 ja ei ensikertalaisilla 117. Riippuu paljon aineista et millaisia pisteitä saa, kun jokainen aine pisteytetään erikseen.
sst kirjoitti:
No nyt olen Rovaniemelle varasijalla 2. Kai pääsen??? Antakaa vähän toivoa tähän elämään XD
Pääsin! Olen tällä hetkellä niin helpottunut ja onnellinen. Tsemppiä teille kaikille vielä hakuun ja pääsykokeisiin. Toivottavasti nähdään syksyllä!
Kieltämättä stressaa tuleva pääsykoe. Ei-ensikertalaisena Rovaniemelle varasijalla 15, joten pääsykoe taitaa olla ainoa toivo päästä sisälle. Toivottavasti pääsykoe menee nappiin niin pääsisi opiskelemaan.. tsemppiä kaikille, jotka on pääsykokeisiin menossa!