Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä lasta et enää edes nukuttaisi niin että olisit sängyssä vieressä?

Vierailija
09.01.2021 |

---niin että ehkä nukahtaisit itsekin lapsen sänkyyn ja menisit sitten omaan sänkyyn nukkumaan? Mikä olisi raja, että se ei enää tuntuisi hyvältä ajatukselta? Ihmettelen yhden sukulaisen isoa lasta, joka aina pitää nukuttaa niin että menee viereen nukkumaan. Luulin että vain pikku lapset nukutetaan niin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v

Vierailija
2/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään ikärajaa, niin kauan kuin lapsi itse haluaa.

Vierailija
4/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun mielestä tuossa tilanteessa on lähtökohtaisesti väärin?

Vierailija
5/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30v

La mamma italiana?

Vierailija
6/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nukuttanut lasta, olemalla vieressä tai millään muulla lailla. Vauvasta lähtien nukahtanut itsekseen, nyt jo kohta aikamies.

Vierailija
7/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v nukutetaan vielä, nukkuu tosin vanhemman kanssa parisängyssä, mutta nukutetaan hänet eka ja sit vanhempi on vielä hereillä aikansa.

Vierailija
8/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina kuvitellut, että isommat lapset nukkuvat yksin omissa huoneessaan. Niin meillä kotona lapset nukkuivat. Ei ole vielä omia lapsia, mutta olen ihmetellyt kun iso lapsi pyytää vanhempia nukuttamaan sänkyyn tai tulee heidän väliin illalla.

Vierailija
9/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselle ei opeta muita tapoja niin vaatinee nukuttamaan samalla tavalla niin kauan että se hänestä itsestään ei enää ole hyvä tapa, noloa koska muutkin nukkuu jo yksin...

Vierailija
10/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina kuvitellut, että isommat lapset nukkuvat yksin omissa huoneessaan. Niin meillä kotona lapset nukkuivat. Ei ole vielä omia lapsia, mutta olen ihmetellyt kun iso lapsi pyytää vanhempia nukuttamaan sänkyyn tai tulee heidän väliin illalla.

No eikö ole hyvä, että nyt vihdoin sait tietää, että isotkin lapset saattavat kaivata vanhemman läheisyyttä illalla.

Vierailija
11/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 3 lastani ovat vauvasta asti nukkuneet omissa sängyissään, enkä ole koskaan nukuttanut ketään heistä vieressäni. Nyt jo aikuisia.

Vierailija
12/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v

Vierailija
13/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat nukkuneet vieressäsi niin kauan kuin halusivat. Menimme samaan aikaan nukkumaan. Toinen muutti omaan sänkyyn 11 v. ja toinen 7 v.

Vierailija
14/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat nukkuneet vieressäsi niin kauan kuin halusivat. Menimme samaan aikaan nukkumaan. Toinen muutti omaan sänkyyn 11 v. ja toinen 7 v.

Oho, minun vieressä tietty.

Vierailija
15/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten odotettiin muutama vuosikymmen sitten pärjäävän paljon nuorempina yksin erilaisissa tilanteissa. Piti nukkua yksin, selvitä kotona yksin vanhempien työpäivät loma-aikoina, matkustaa pitkiäkin koulumatkoja yksin jo alakouluiässä jne. Nykyään ollaan menty aika lailla toiseen ääripäähän. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.

Vierailija
16/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten odotettiin muutama vuosikymmen sitten pärjäävän paljon nuorempina yksin erilaisissa tilanteissa. Piti nukkua yksin, selvitä kotona yksin vanhempien työpäivät loma-aikoina, matkustaa pitkiäkin koulumatkoja yksin jo alakouluiässä jne. Nykyään ollaan menty aika lailla toiseen ääripäähän. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.

Niin no, toisaalta siitä ei ole niin montaa vuosikymmentä, kun valtaosalla suomalaislapsista ei ollut mitään omaa huonettakaan. Nukuttiin samassa huoneessa vanhempien tai sisarusten kanssa, tai samassa sängyssäkin. Munkin äiti nukkui mummonsa kanssa.

Vierailija
17/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin vieressä istumisen nuorimman ollessa 3 v. En vaan enää jaksanut päivystää, parhaillaan tuntia, kun lapsi vain pyöri sängyssään, ei ollut väliä moneltako sänkyyn mentiin, aina sama ralli. Kukin tekee niin kuin parhaaksi katsoo, tuon jälkeen on onneksi illat jo helpottaneet, lapset nyt 7 ja 9 v.

Vierailija
18/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan, kun lapsi sitä haluaa. Nukuttaminen vastaa läheisyyden tarpeeseen. Välillä tuntuu, että päivällä ei ole tarpeeksi aikaa halata ja pitää lasta sylissä: se unohtuu kiireen keskellä. Illalla sen voi korvata silittämällä lasta ja halaamalla nukuttaessa.

Vierailija
19/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pikapikaa hoitamassa tuttuni lasta (6v) ja sain pitkän listan siitä, mitä illalla pitää tehdä. En lukenut listaa, lapsen kanssa juteltiin kaikenlaista, siinä sivussa syötiin iltapala ja tehtiin iltapesut. Sitten hän meni omaan huoneeseensa nukkumaan, minä peittelin. Sanoin, että minusta on kiva jättää ovi raolleen, koska silloin tiedät, että olen täällä. Hänestä se oli hyvä ajatus.

Kun vanhempansa tulivat kotiin, he olivat ihan ihmeissään, koska yleensä toisen vanhemman piti olla pari tuntia lapsen huoneessa tätä nukuttamassa ja he olivat kyllä sen hoito-ohjeessa selkeästi kertoneet.

Eli lapsi tarvitsee aikuisen vierelleen niin pitkään kuin aikuinen luulee, että näin tulee olla.

Vierailija
20/23 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pikapikaa hoitamassa tuttuni lasta (6v) ja sain pitkän listan siitä, mitä illalla pitää tehdä. En lukenut listaa, lapsen kanssa juteltiin kaikenlaista, siinä sivussa syötiin iltapala ja tehtiin iltapesut. Sitten hän meni omaan huoneeseensa nukkumaan, minä peittelin. Sanoin, että minusta on kiva jättää ovi raolleen, koska silloin tiedät, että olen täällä. Hänestä se oli hyvä ajatus.

Kun vanhempansa tulivat kotiin, he olivat ihan ihmeissään, koska yleensä toisen vanhemman piti olla pari tuntia lapsen huoneessa tätä nukuttamassa ja he olivat kyllä sen hoito-ohjeessa selkeästi kertoneet.

Eli lapsi tarvitsee aikuisen vierelleen niin pitkään kuin aikuinen luulee, että näin tulee olla.

Etkö näe mitään eroa sillä, onko kyseessä lapsen vanhempi vai joku satunnainen lapsenhoitaja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme