Mitä teet ekana kun koronarajoitukset poistuvat?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lähtee kerralla kaikki rajoitukset ja suositukset.
Ei lähdekään. Vaan asteittain ja välttämättömimmistä ja pienimmän koronariskin kohteista alkaen. Eli esim. työpaikoista ja kouluista. Eli mm. etätyösuosituksen, etäopiskelun ja työpaikkojen ja koulujen maskisuositusten poistuminen.
Moni odottaa, että pääsee heti matkustamaan tai festareille. Eipä taida onnistua. Kansainvälinen matkailu ja massatapahtumat tulevat avautumaan viimeisenä.
Ehkä ulkomaanmatka, kun nyt on niin nihkeästi lentoja mihinkään. Muutenhan elämä on mennyt niin kuin ennenkin. On voinut:
-käydä ravintoloissa
-käydä baareissa
-tavata sukulaisia
-liikkua, tulla ja mennä ihan mihin haluaa
Tää on muuten kyllä erikoinen tauti, kun pitää olla testit, että ylipäätään tietä taudin olemassaolosta. Muutenhan se ei näy mitenkään. Missään ei ole kuolemansairaita ihmisiä, sairaaloiden teho-osastot (joiden piti olla se heikko lenkki) kumisevat tyhjyyttään ja ylipäätään ihmiset ovat terveempiä kuin koskaan.
Ja silti vedetään maskit päässä ja ihme rajoituksin. Ihan puhdasta hulluutta on se, että ihmiset vetävät ruokakaupoilla maskit päässä. Ei auta mitään, eikä siellä ole mitään mitä vastaan suojautua. Terveet ihmiset keskenään tuottavat valtavan määrän jätettä.
Maskit voisiat olla paikallaan jossain pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä ja ehkä jossain palavereissa, missä ollaan pitkään kasvokkain samojen ihmisten kanssa. Mutta jossain kaupoilla niistä ei voi edes teoriassa olla mitään hyötyä.
Lähden niin musiikkikeikoille niin että pii-saa
Teini-iän paras kaverini soitti eilen. Hän, joka ei ikinä soita kellekään vaan hänelle soitetaan. Sovittiin heti, että kun rajoitukset poistuvat, uusitaan vuosien 1997 ja 1998 etelänreissut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ulkomaanmatka, kun nyt on niin nihkeästi lentoja mihinkään. Muutenhan elämä on mennyt niin kuin ennenkin. On voinut:
-käydä ravintoloissa
-käydä baareissa
-tavata sukulaisia
-liikkua, tulla ja mennä ihan mihin haluaa
Tää on muuten kyllä erikoinen tauti, kun pitää olla testit, että ylipäätään tietä taudin olemassaolosta. Muutenhan se ei näy mitenkään. Missään ei ole kuolemansairaita ihmisiä, sairaaloiden teho-osastot (joiden piti olla se heikko lenkki) kumisevat tyhjyyttään ja ylipäätään ihmiset ovat terveempiä kuin koskaan.
Ja silti vedetään maskit päässä ja ihme rajoituksin. Ihan puhdasta hulluutta on se, että ihmiset vetävät ruokakaupoilla maskit päässä. Ei auta mitään, eikä siellä ole mitään mitä vastaan suojautua. Terveet ihmiset keskenään tuottavat valtavan määrän jätettä.
Maskit voisiat olla paikallaan jossain pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä ja ehkä jossain palavereissa, missä ollaan pitkään kasvokkain samojen ihmisten kanssa. Mutta jossain kaupoilla niistä ei voi edes teoriassa olla mitään hyötyä.
Joo, no mä en kyllä näe, että pk-seudun julkisessa liikenteessä esim. 10 min matkan aikana olisi hirveän välttämätöntä käyttää maskia.
Mutta siis, hyvin samaa mieltä olen lainaamani tekstin kirjoittajan kanssa.
Käyn siskon luona. Tapasn kavereita naamakkain. Moikkaan vanhaa tätiäni. Viimeksi nähty livenä syyskuussa.
Menen uimahalliin, en ole uskaltautunut koko viime vuonna koronan rantauduttua Suomeen.
Menen hierojalle.
Näen työkavereita! Käydään yhdessä syömässä. Nyt on vaan Skype ja Teemu.
En ole huomannut mitään muutosta tekemisissäni viimeisen vuoden aikana. Ainoastaan kaupassa on näkynyt outoja naamioituneita ihmisiä.
Kun rajoitukset poistuu niin valtio päättää tekemisistänne..ja rahankäytöstänne.
Futarikundit saa minun peppuani neliovisen Bemarini takaoenkillä. Reikäni on ollut muutenkin avoin!
.
.
T: Niko Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee mitään. Rajoitusten poistuminen ei tarkoita, että korona olisi poistunut. Tämä virus on tuhonnut elämäni. Ne ajat, kun kykenin huoletta astumaan ovesta ulos, liikkumaan väkijoukoissa pelkäämättä ja elää suurimman osan ajasta ajattelematta tauteja ovat ohi. Musta ei enää tule ehjää ihmistä. Jään siis luultavasti vain kotiin.
Se, että korona saattaa jäädä tänne, ei tarkoita sitä, että korona olisi enää niin vaarallinen kuin se on aikaisemmin ollut. Se ei myöskään tarkoita sitä, että tartuntariski olisi silloin enää läheskään niin korkea kuin mitä se nyt on.
Kyllä Suomessa ihan tälläkin hetkellä jossain piileksii myös esim. tuhkarokkoa, mahdollisesti poliota ja kenties jopa tuberkuloosiakin. Lisäksi on esim. tuhansia HIV-positiivisia Suomessa tälläkin hetkellä. Mutta tuskinpa sinä jokapäiväisessä elämässäsi noiden tautienkaan tartuntariskiä pelkäät? No joo, HIV ei tartu kuin veren tai eritteiden välityksellä, mutta kuitenkin.
Täysin eri asia. Mulle ei riitä, että rokote laskisi riskiä saada tartunta vaikka 70%. Mulle ei riitä, että vakavan sairastumisen riski laskisi 50%. Ennen kuin korona muuttuu yhtä vaarattomaksi kuin flunssa en kykene normaalia elämää jatkamaan. Noilla käytännössä hävitetyillä taudeilla on turha hevostella. Niiden saamisen mahdollisuus on yksi miljoonista. HIViä en väkijoukosta saa.
Nyt kun näyttää, että koronaa emme saa maapallolta pois ja rokote ei takaa 100% suojaa, oli mun normaalin elämän viimeinen vuosi vuosi 2019. Tämän jälkeen on vain pelkoa ja eristäytymistä.
Menen kauppaan maskitta ja myös onnellisena siitä ettei tarvinnut tehdä itse mitään typeriä uhrauksia, kuten testata rokotetta, rajoitusten poistumiseksi
Ensimmäisenä arjessa tulee tavattua lähimpiä ystäviä ja ehkä käytyä ravintolassa tai pubissa.
Toivon myös kovasti, että pääsisin vähän turvallisemmin näkemään sukua ja ystäviä Suomessa, mutta matkailun avautumisessa voi kestää vielä pitkään.
Eivät poistu pitkään aikaan. Siis rajoitukset.
Rajoitukset eivät poistu ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. Korona on täällä vielä pitkään.
Viipuriin olisi taas kiva mennä käymään. Ennen koronaa tuli käytyä vähintään kuukausittain, maaliskuun jälkeen ei kertaakaan, ymmärrettävästi.
Lopetan nauramisen maskihulluille
Käyn ilman pahaa mieltä ja huolta ryhmäliikuntatunnilla, festareilla.. Ja tapaan ihmisiä ilman miettimistä mahdollisista tartuinnoista.
Tuskin lähtee kerralla kaikki rajoitukset ja suositukset.