Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä työssäkäyviä yli 40-vuotiaita jotka äänestävät vasemmistoa

Vierailija
09.01.2021 |

Nuoruuteen kuuluu usein tietynlainen radikalismi, maailmaa syleilevät aatteet ja 'sallittu' hölmöily ja on ymmärrettävämpää, että esim. kannattaa vasemmistoa.
Yleensä ajan ja iän myötä ajatukset selkiävät ja elämän realiteetit alkavat valjeta, jolloin työssäkäyvät ja mahdollisesti perheelliset ihmiset siirtyvät pikkuhiljaa ajattelussaan ja äänestyskäyttäytymisessään poispäin vasemmalta.
Miksi siis joku työssäkäyvä yli 40-vuotias siis edelleen äänestäisi vasemmistoa? Sen ymmärrän, että vasemmistopoliitikot ja AY-väki teeskentelee edelleen olevansa työväen asialla (vaikka todellisuudessa ovat vähintään yhtä rahanahneita ja etuisuuksista taistelevia kuin kuka tahansa muukin) mutta kuka työssäkäyvä oikeasti haluaa että verotusta kiristetään ja kaikki aloitekyky lannistetaan? Senkin ymmärrän, että elämäntapapummit kannattavat vasemmistoa koska kauhuajatus olisi jos joutuisi itse ansaitsemaan elantonsa, mutta että normaalit työssäkäyvät..? En vain voi ymmärtää.

Kommentit (192)

Vierailija
181/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen AP. Yleensä pelkällä työpaikan menettämisellä ei välittömästi joudu yhteiskunnan heikkoimmaksi, onhan meillä ansiosidonnainen/työttömyyskorvaus, jotka takaavat, että (oikein toteutettuina, en sano että nykytapa on oikea) seuraava työpaikka löytyy kohtuuajassa, jos on työhaluja.

Valitettavasti se ei sitä takaa, jos on ikää liikaa.

Olen yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön, valmis tekemään mitä tahansa työtä mitä pystyn, mutta en vain kiinnosta työnantajia. Ansiosidonnainen loppunut aikaa sitten. 

Vierailija
182/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on niin kiva saada kaikkea kivaa yhteiskunnalta 'ilmaiseksi'.

Kyllä. Minusta oli kivaa, että sain ilmaiseksi koulutuksen. Ei ollut vanhempien varallisuudesta kiinni, pääsenkö opinnoissa eteenpäin, vaan lähinnä omasta ahkeruudestani. 

Nyt olen sen ansiosta se aloittajan peräänkuuluttama yli nelikymppinen töissäkäyvä vasemmistoliiton äänestäjä. Maksan oikein mielelläni palkastani veroja, jotta muut saisivat kokea saman kuin minä. (Oletan, että aloittaja tarkoittaa vasemmistolla vasemmistoliittoa, vaikka eihän siitä varma voi olla. Ärsyttää, kun tuolla käsitteellä on nykyään kaksi merkitystä, suppeampi ja laajempi, mutta olen siis vasemmiston äänestäjä sanan suppeammassakin merkityksessä.)

Aloittaja puhuu idealismista. No, idealismia olivat aikoinaan kahdeksantuntinen työpäivä, ilmainen lukioon johtava koulutus, lakisääteinen saurausvakuutus... Ja kaikki nämä idealistiset hömpötykset toteutuivat. Nyt on tullut uusia ratkottavia ongelmia, mm. ilmastonmuutos. Kai sen vastainen työ on sitten aloittajan mielestä kanssa yhtä idealistista hömppää? Realismia on kuitenkin todeta, että moni aivan epärealistisena pidetty asia on toteutunut. Aikoinaan ei esim. uskottu, että suurin osa ihmisistä kykenisi oppimaan lukutaidon. Toisin on käynyt.

Olen AP. En kiistä työväenliikkeen ansioita (esim.) Suomessa, mutta 80-luvun puolestavälistä lähtien, kun kaikki Forssan puoluekokouksen tavoitteet oli vähitellen saavutettu alkoi homma mennä naurettavaksi kun piti edelleen 'ideologian nimissä' keksiä uusia ja taas uusia vaatimuksia ja samalla pikkuhiljaa tuhota Suomen kilpailukykyä.

Maailmassa, jossa pysyviä työpaikkoja ei enää ole jokaiselle, on varkautta ja rikollista ajaa yhteiskunnan etuja vain pysyvissä työpaikoissa oleville. Se vasemmistolaisuus jota sinä kannatat, on minun silmissäni yhtä rikollista kuin äärikokoomuslaisuus.

Kuka muu täällä enää on pysyvissä työpaikoissa kuin verovaroista palkkansa saavat julkisen sektorin työntekijät? Noita on kohta työllisistä prosentuaalisesti eniten, ja se selittää SDP:n suosion. Taitaa yhtä yksityisen sektorin työntekijää kohtaan olla jo neljä elätettävää. Tilanne on täysin kestämätön.

Vuosi sitten sai tuttu vastavalmistunut nainen vakituisen työpaikan yrityksestä. Samaan aikaan jo vuosia aineenopettajiksi valmistuneet saavat pätkätöitä, koska ovat valinneet kouluttautua alalle, jolla ei ole töitä. Työllisyysnäkymät eivät tunnu ainakaan osaa nuoria kiinnostavan, vaan kiinnostuksenkohteet ohjaavat opiskelua, vaikkei töitä sitten olisikaan tiedossa. Tätä ihmettelen.

Mitä ihmettelemistä siinä on, että haluaa opiskella sitä, mikä kiinnostaa?

Jos insinöörin homma tai lääketiede eivät kiinnosta, on tuskallista ensinnäkin lukea pääsykokeisiin, tuskallista opiskella ja ahdistavaa työskennellä, vaikka työllisyysnäkymät olisivat kuinka hyvät. Migreeniä ja ahdistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen ymmärtää, ettei kaikki ole itsestä kiinni. Tietää, että asiat olisivat myös omalla kohdalla voineet mennä toisin. Siksi haluaa tukea yhteiskuntaa, jossa kaikista pidetään huolta.

Sosialistien talousopeilla ja -”osaamisella” täällä ei pystytä pitämään kohta kenestäkään huolta. Kannattaa opetella kansantaloudesta edes alkeet ja ymmärtää, että koko systeemi lepää yritysten ja yrittäjien harteilla. Siksi he ovat se jonka toiminta- ja kilpailukyvystä pitää pitää huoli, he rahoittavat julkisen puolen ja tulonsiirrot.

Omalla alallani ainakin Suomea pidetään varsin hyvänä maana yrittää ja työllistää. Ulkomaalaisetkin firmat perustaa tänne haarakonttoreita koska insinöörityö on täällä suht halpaa ja laadukasta, ja yrityksen toimintaympäristö on varsin vakaa.

-51

Tämä muuten on totta. Vakaa maa, ei levottomuuksia, toimiva infrastruktuuri, ei juurikaan korruptiota, osaavaa työvoimaa. Sellaista, joka osaa tehdä hommat itsenäisesti ilman että pitää koko ajan vieressä neuvoa.

Julkinen puoli ei ole yrityksen kannalta pelkkä taakka, vaan myös mahdollistaja. Suomessa se tuottaa tuota vakautta ja lisäksi osaavaa työvoimaa. Suhteellisen olemattomat luokkaerot tarkoittava, että ne, joilla on älliä, saadaan koulutettua, eli potentiaali hyödynnetään.

Vierailija
184/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta esim. ei ole ihmisoikeusrikkomus vaatia tervettä aikuista elättämään itsensä omalla työllään.

On se silloin, jos ei päästetä palkkatöihin.

Jos vaaditaan, että terveen aikuisen pitää elättää itsensä työllään, pitää samalla vaatia, että yrityksen, varsinkin yritystukia nostavan, pitää ottaa terve aikuinen töihin silloin kun tämä haluaa.

Vierailija
185/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kannattaisin porvaripuoluetta ja vielä rasismia kannattavaa?

Vierailija
186/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja puolisoni äänestämme vuoroin vasemmistoliittoa ja vuoroin vihreitä. Olemme 46- ja 49-vuotiaita. Kuukausipalkkani on n. 3500€ ja puolisoni palkka kaksinkertainen omaani verrattuna. Meillä on myös omaisuutta.

Olemme ns. iloisia veronmaksajia. Vasemmiston arvomaailma vastaa omaamme. Meillä on hyvä tilanne, kun on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Lapsemme ovat saaneet ilmaiset koulut ja saavat harrastaa omia lajejaan, vaikka ne maksavatkin jonkin verran. Toivon, että kaikilla olisi mahdollisuus tulla toimeen tässä maassa. Kenenkään ei tarvitse rikastua, riittävä toimeentulo riittää hyvään elämään. Etenkään perityllä omaisuudella tai toisten työllä rikastuminen ei ole tarpeellista. On parempi, että jokainen sukupolvi tekee työtä toimeentulonsa eteen eikä synny ns. kultalusikka suussa.

Kaikille ei missään yhteiskunnassa riitä töitä (poislukien Neuvistoliitto) ja kaikilla ei satu hyvä tuuri läpi elämän. Sen takia tarvitaan sosiaaliturvaa.

Emme elä irrallaan muusta maailmasta ja siksi meidän on ajateltava myös koko maapallon hyvää.

Olette hyvätuloisia.

Olen ollut yli 20 vuotta töissä julkisella puolella, missä oma ja monen työkaverin kuukausipalkka on pienempi kuin sinulla. Sillä työllä ei yleensä paljon rikastu. Silti olemme iloisia veronmaksajia.

Vierailija
187/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana aika kovat arvot, nyt melkein viisikymppisenä olen iloinen veronmaksaja ja kannatan vahvasti pohjoismaista hyvinvaltiota.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio toimii maissa, joilla on siihen varaa, eli Norja etunenässä, Ruotsikin aika hyvin, Tanska nyt luovii aina jotenkin sijaintinsa takia ja islantilaiset ovat tottuneet karuun elämään ja kovaan työntekoon.

Suomella ei kuitenkaan nykyisellään ole varaa Pohjoismaiseen Yhteiskuntaan ja täällä tulee toimia toisin.

Joutilaita ei juurikaan ole varaa elättää. Toki vaatii kyllä paljon muutoksia myös esim. asenteisiin ja verotukseen.

Moni "joutilas" kyllä menisi töihin heti jos vaan olisi työtä, palkallista työtä. Viimeisen kymmenen vuoden aikanakin on laitettu pihalle ihan normaaleja työtätekeviä ammattitaitoisia koulutettuja kymmeniä tuhansia. Verotusta tarvitaan muuhunkin kuin henkilökohtaisiin tulonsiirtoihin, terveydenhoito, poliisi, armeija, koulutus jne.. olen itse mieluummin veronmaksaja hyvinvointivaltiossa kuin jossain P-Koreassa. Toki aina voi keskustella ja parantaa verorahojen käyttämistä eri asioihin.

Vierailija
188/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana aika kovat arvot, nyt melkein viisikymppisenä olen iloinen veronmaksaja ja kannatan vahvasti pohjoismaista hyvinvaltiota.

Pohjoismainen hyvinvointivaltio toimii maissa, joilla on siihen varaa, eli Norja etunenässä, Ruotsikin aika hyvin, Tanska nyt luovii aina jotenkin sijaintinsa takia ja islantilaiset ovat tottuneet karuun elämään ja kovaan työntekoon.

Suomella ei kuitenkaan nykyisellään ole varaa Pohjoismaiseen Yhteiskuntaan ja täällä tulee toimia toisin.

Joutilaita ei juurikaan ole varaa elättää. Toki vaatii kyllä paljon muutoksia myös esim. asenteisiin ja verotukseen.

Mihin laittaisit kaikki joutilaat? Keskitysleiriin?

Vierailija
189/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en tajua että perus duunaripulliaiset äänestää oikeistoa, niin kuin olisivat rikasta omistavaa luokkaa. Oikeisto vie heidän edut ja tuet.

Mitkä edut? Mitkä tuet?

En ole tukia nostanut sitten opintotuen aikoinaan.

No, maksatko lapsesi peruskoulusta reilun 10000€ vuodessa? Maksatko tiemaksua aina kun kuljet ulkona? Maksoitko aurauksen lumisateen jälkeen? Paljon maksoit vuorokaudesta teho-osastolla? Oikeisto haluaa yksityistää kaiken, jolloin kaikessa pyritään asian muodolliseen suorittamiseen ja voiton maksimointiin eli vanhus on kakkavaipassa niin kauan kunnes joku ulkopuolinen huomaa ja sitten vaihdetaan toimari.

Vierailija
190/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 46 v varhaiskasvatuksen ope, jolla ei olisi mitään mahdollisuuksia asua pk-seudulla ilman tukia. En ajatellut asua perheineni taivasalla. Nyt jo meistä opeista on valtava pula, mikä johtunee palkan pienuudesta. Sitä ei toki haluta millään nostaa, ihan viimeisenä oikeistopuolueet sitä nyt olisivat nostamassa. Tähän ei markkinatalouden lait ilmeisesti sitten pädekään, yllättäen. Todellakin nostan asumistukea hyvällä omallatunnolla antaen samalla työvoimapanokseni yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisellä alallani ja äänestän myös vasemmistoliittoa.

Lähisuvussa on myös vakavasti sairas lapsi, joka on täysin riippuvainen julkisesta terveydenhuollosta. Lisäksi arvostan sitä, että lapseni voivat aivan vapaasti ulkoilla ja pyöräillä kouluun. Ympäristö on turvallinen.

Olen asunut oikeistolaisesta maassa, jossa lapsia ei missään nimessä voinut jättää esim. yksin kotiin koulun jälkeen. Lisäksi KAIKESTA piti silti normiduunarin maksaa ihan hirveitä summia. Ääiväkoti maksoi 800€ per lapsi, 6 h päivässä. Ruoka ei sisältynyt hintaan. Kouluunkin piti antaa vuosittain "vapaaehtoinen lahjoitus", jolla ylläpidettiin mm. koulun lämmitystä.

Siksi vasemmisto.

Mahdatko ymmärtää, että tuo tilanteesi on juuri seurausta vihervasemmiston nykypolitiikasta. Korkeat verot työtätekeville, kovat tuet kaikille = korkeat kulut suhteessa pieniin tuloihin. Tässä on se koko kuvion ydin. Vasemmiston omat toimet toimivat perus-ideologiaa vastaan ja ajavat tämän maan konkurssiin. Pienelläkin palkalla pitää pärjätä - tekemättä mitään ei!

Vierailija
191/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on niin kiva saada kaikkea kivaa yhteiskunnalta 'ilmaiseksi'.

Kyllä. Minusta oli kivaa, että sain ilmaiseksi koulutuksen. Ei ollut vanhempien varallisuudesta kiinni, pääsenkö opinnoissa eteenpäin, vaan lähinnä omasta ahkeruudestani. 

Nyt olen sen ansiosta se aloittajan peräänkuuluttama yli nelikymppinen töissäkäyvä vasemmistoliiton äänestäjä. Maksan oikein mielelläni palkastani veroja, jotta muut saisivat kokea saman kuin minä. (Oletan, että aloittaja tarkoittaa vasemmistolla vasemmistoliittoa, vaikka eihän siitä varma voi olla. Ärsyttää, kun tuolla käsitteellä on nykyään kaksi merkitystä, suppeampi ja laajempi, mutta olen siis vasemmiston äänestäjä sanan suppeammassakin merkityksessä.)

Aloittaja puhuu idealismista. No, idealismia olivat aikoinaan kahdeksantuntinen työpäivä, ilmainen lukioon johtava koulutus, lakisääteinen saurausvakuutus... Ja kaikki nämä idealistiset hömpötykset toteutuivat. Nyt on tullut uusia ratkottavia ongelmia, mm. ilmastonmuutos. Kai sen vastainen työ on sitten aloittajan mielestä kanssa yhtä idealistista hömppää? Realismia on kuitenkin todeta, että moni aivan epärealistisena pidetty asia on toteutunut. Aikoinaan ei esim. uskottu, että suurin osa ihmisistä kykenisi oppimaan lukutaidon. Toisin on käynyt.

Olen AP. En kiistä työväenliikkeen ansioita (esim.) Suomessa, mutta 80-luvun puolestavälistä lähtien, kun kaikki Forssan puoluekokouksen tavoitteet oli vähitellen saavutettu alkoi homma mennä naurettavaksi kun piti edelleen 'ideologian nimissä' keksiä uusia ja taas uusia vaatimuksia ja samalla pikkuhiljaa tuhota Suomen kilpailukykyä.

Maailmassa, jossa pysyviä työpaikkoja ei enää ole jokaiselle, on varkautta ja rikollista ajaa yhteiskunnan etuja vain pysyvissä työpaikoissa oleville. Se vasemmistolaisuus jota sinä kannatat, on minun silmissäni yhtä rikollista kuin äärikokoomuslaisuus.

Kuka muu täällä enää on pysyvissä työpaikoissa kuin verovaroista palkkansa saavat julkisen sektorin työntekijät? Noita on kohta työllisistä prosentuaalisesti eniten, ja se selittää SDP:n suosion. Taitaa yhtä yksityisen sektorin työntekijää kohtaan olla jo neljä elätettävää. Tilanne on täysin kestämätön.

Vuosi sitten sai tuttu vastavalmistunut nainen vakituisen työpaikan yrityksestä. Samaan aikaan jo vuosia aineenopettajiksi valmistuneet saavat pätkätöitä, koska ovat valinneet kouluttautua alalle, jolla ei ole töitä. Työllisyysnäkymät eivät tunnu ainakaan osaa nuoria kiinnostavan, vaan kiinnostuksenkohteet ohjaavat opiskelua, vaikkei töitä sitten olisikaan tiedossa. Tätä ihmettelen.

Mitä ihmettelemistä siinä on, että haluaa opiskella sitä, mikä kiinnostaa?

Jos insinöörin homma tai lääketiede eivät kiinnosta, on tuskallista ensinnäkin lukea pääsykokeisiin, tuskallista opiskella ja ahdistavaa työskennellä, vaikka työllisyysnäkymät olisivat kuinka hyvät. Migreeniä ja ahdistusta.

Ei pidä tuijottaa vain hienoja aloja, vaan paljon laajemmin työllistäviä aloja. Onhan se nyt kumma, että opiskellaan vuosia yliopistossa, sitten työttömyyden vuoksi väitellään ja edelleen työttömänä suunnitellaan pätevöitymistä aineenopeksi, vaikkei heilläkään ole töitä. Missään vaiheessa ei mietitä työllistymismahdollisuuksia. Miten voi olla näin todellisuudesta vieraantunutta porukkaa?

Vierailija
192/192 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen AP. Yleensä pelkällä työpaikan menettämisellä ei välittömästi joudu yhteiskunnan heikkoimmaksi, onhan meillä ansiosidonnainen/työttömyyskorvaus, jotka takaavat, että (oikein toteutettuina, en sano että nykytapa on oikea) seuraava työpaikka löytyy kohtuuajassa, jos on työhaluja.

Valitettavasti se ei sitä takaa, jos on ikää liikaa.

Olen yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön, valmis tekemään mitä tahansa työtä mitä pystyn, mutta en vain kiinnosta työnantajia. Ansiosidonnainen loppunut aikaa sitten. 

Ja kuvitteletko, että vasemmistoa äänestämällä tilanne ainakaan paranee? Mitä enemmän työnantajille sälytetään kaiken maailman lisämaksuja, erityisesti iäkkäämmistä työntekijöistä, sitä haluttomampia ne ovat iäkkäitä palkkaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi