Mitä tapahtuu jos työttömänä joutuu TYPiin?
Tarkoittaako se, että silloin pakotetaan johonkin aktivointiin kuten työkokeiluun?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen tällä hetkellä typissä, ensin on se alkukartoitus, haastattelu. Mukana te-työntekijä, terveydenhoitaja ja joku sosisaalipuolen ihminen. Sitten aletaan etismään sinulle sopivaa työkokeilupaikkaa vaikka väkisin. Tosin mulla oli ihan ihmeen mukava te-työntekijä, löysinkin sen työkokeilupaikan itse entisestä työpaikasta jossa olin aiemmin palkkatöissä jo ennen kun alettiin mitään työnhakua tekemään tuossa typissä.
Menitkö siis kokeilemaan samaa työtä, jota olet ihan palkattuna tehnyt? Mitä järkeä tuossa on?
Työkokeilu on kokeilu vaan teoriassa. Käytännössä se on yksi aktivointimenetelmä siinä missä kuntouttava työtoiminta ja uravalmennus.
Vierailija kirjoitti:
Menitkö siis kokeilemaan samaa työtä, jota olet ihan palkattuna tehnyt? Mitä järkeä tuossa on?
Minä olen käynyt tutustumassa vanhaan työpaikkaani CV-ryhmässä. Opastin siinä menemään että mikä on mitä.
Vierailija kirjoitti:
itse olen tällä hetkellä typissä, ensin on se alkukartoitus, haastattelu. Mukana te-työntekijä, terveydenhoitaja ja joku sosisaalipuolen ihminen. Sitten aletaan etismään sinulle sopivaa työkokeilupaikkaa vaikka väkisin. Tosin mulla oli ihan ihmeen mukava te-työntekijä, löysinkin sen työkokeilupaikan itse entisestä työpaikasta jossa olin aiemmin palkkatöissä jo ennen kun alettiin mitään työnhakua tekemään tuossa typissä.
Mikä on ikäsi sillä riippuen iästä ne esittää työkokeilua, palkkatukitöitä ja alan vaihtoa ensin. Meille 50-60v kuoleman välillä suositellaan vain kuntouttavaa. Kyllä ne tietää ettei työnantajat ota näin vanhoja ja kun työpaikkoja on vähän niin nuorten pitää olla etusijalla joilla on elämä vielä edessä eikä tukka takana niin kuin meillä yli puolet jo eläneillä. Me ikäloput emme enää syrjäydy. Minulle oli nuorena työyhteisö se voimavara ja oli aivan kamalaa jos hetkittäiseksi joutui työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on kokeilu vaan teoriassa. Käytännössä se on yksi aktivointimenetelmä siinä missä kuntouttava työtoiminta ja uravalmennus.
Minä olin kerran työkokeilussa digipajassa, jossa parin kokeilijan ja kuntoutujan lisäksi oli amk-opiskelijoita joko tekemässä opinnäytettä tai suorittamassa rästipisteitä pajatoiminnan kautta. Vetäjänä oli amk- opettajia, jotka vaihtuivat tiuhaan tahtiin ja jotka usein eivät edes vaivautuneet paikalle. Yhtään "palkallista työntekijää" tuossa "työpaikassa" ei tietenkään ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääset vajaa älyisten kuntouttavaan työtoimintaan askartelemaan. Tervemenoa vaan. Minäkin olen siellä ;) Olen hyvin viihtynyt. Ennemmin sitä kuntouttavaa kuin hakea töitä enkä jaksa raataa enää. Nythän tulee se uusi aktiivimalli, pakko työnhaku. Kuntouttavassa on se hyvä puoli ettei töitä tarvitse hakea. Pääsin mielekkääseen kuntouttavaan niin että se todella kuntouttaa ja ihania oman ikäisiäni ystäviä myös olen sieltä saanut. Siellä ei ole kiusaamista ja pätemistä mikä on parasta.
Riittääkö 1 kerta viikossa 4 h niin ei tule karenssia?
Ei käy te.toimistolle / typille. Mullekin sanottiin, että se työaika on sitten 6 h /pv ja työpaikalla saa sopia käykö 4 vai 5 päivänä viikossa.
Sinua on kusetettu!! Googleta Laki kuntouttavasta työtoiminnasta, kopioin sen tähän myös:
"Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 3–24 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan. Jakson aikana henkilön tulee osallistua kuntouttavaan työtoimintaan vähintään yhden ja enintään neljän päivän aikana kalenteriviikossa. Yhden päivän aikana kuntouttavan työtoiminnan tulee kestää vähintään neljä tuntia. (20.2.2015/142)".
Kun nykyinen sopimus loppuu niin lyöt lakipykälät pöytään, olettivat ettet tiedä oikeuksiasi ja onnistuivat siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en suostu kuntouttavaan se on aikuisten leirikoulu
Kuntouttavassa ei ole mitään työvelvoitetta koska ei ole työsuhdettakaan. Voi istua sen 4h ja vaikka räplätä älypuhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekkaan suostua jos saa karensissa samat tuet ainakin vähän aikaa. Mutta ne saa alentaa tukia jos ei mihinkään työvoimapoliittisiin ja ns.työtä edistäviin toimiin osallistu. Sosiaaliturva on nykyään vastikkeellista.
Voit olla ihan vapaasti myös nostamatta mitään tukia. Ei se kuntouttava ole mikään koulu, leiri eikä oppilaitos. Se tarkoitus on ylläpitää arjen rutiineja niin että pitää johonkin lähteä säännöllisesti ja osaa herätä tiettyyn kellonaikaan. Luoda sosiaalisia kontakteja. Työttömillä menee elämänhallinta jos ei ole mitään pakkoa mihinkään lähteä. Senhän näkee jo nuoristakin jos ne ovat pitkäaistyöttömiä niin ne syrjäytyvät hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsekkaan suostua jos saa karensissa samat tuet ainakin vähän aikaa. Mutta ne saa alentaa tukia jos ei mihinkään työvoimapoliittisiin ja ns.työtä edistäviin toimiin osallistu. Sosiaaliturva on nykyään vastikkeellista.
Voit olla ihan vapaasti myös nostamatta mitään tukia. Ei se kuntouttava ole mikään koulu, leiri eikä oppilaitos. Se tarkoitus on ylläpitää arjen rutiineja niin että pitää johonkin lähteä säännöllisesti ja osaa herätä tiettyyn kellonaikaan. Luoda sosiaalisia kontakteja. Työttömillä menee elämänhallinta jos ei ole mitään pakkoa mihinkään lähteä. Senhän näkee jo nuoristakin jos ne ovat pitkäaistyöttömiä niin ne syrjäytyvät hyvin nopeasti.
Kuntouttava on sosiaalipalvelu joka on lain mukaan tarkoitettu vain niille, jotka omasta mielestään sekä kunnan ja työkkärin mielestä kärsivät työ- ja toimintakyvyn ongelmista. Jos ei myönnä, että omaa tällaisia ongelmia niin lain mukaan kuntouttavaan ei ole pakko mennä eikä saakaan mennä.
Se ei siis ole työllistymistä edistävä palvelu niin kuin erilaiset kurssit ja kokeilut ovat.
Typpi tunkee niihin pajoihin ihmisiä, jotka eivät hyödy toiminnasta ja vievät paikan semmoiselta, joka sitä olisi tarvinnut. Päihdeongelmainen veljeni kertoi, että viime syksynä heillä oli aloittanut kolme henkilöä, joista ainakin yksi oli samana vuonna valmistunut koulusta. Ymmärrän, että pyritään ennaltaehkäisemään syrjäytymistä ja passivoitumista, mutta nämä paikat pitäisi varata heille, joilla on heikompi elämänhallinta.
Vierailija kirjoitti:
Minä, 58 v. työttömäksi helmikuussa jäänyt nainen, sain soiton te-toimistosta syksyllä. Ehdottivat johonkin Typ: iin menemistä. Kerroin, että etsin normaalia Tes: in mukaista työtä, enkä mitään orjana olemista. Onneksi tiedän nämä kaupunkien sakkomaksusysteemit. Ikäistäni on kiireellä tuupattava johonkin palveluihin, tai kaupunki joutuu maksamaan sakkomaksua/ velvoitetyöllistämään minut 6kk: n ajaksi, kun ansiosidonnainen loppuu. Ei näihin höpöhommiin tarvitse suostua. Sieltä koetetaan kepillä jäätä, kuka ei tiedä oikeuksistaan ja saadaan koukkuun. Eivät he uskalla lakipykälistä ja oikeuksistaan tietäviä painostaa.
Ja siellä tavallisessa TE-toimistossa voidaan aloittaa tiukka työnhakuun kannustus. Ennen kuin huomaatkaan, saat 5-10 työtarjousta kuukaudessa ja kaikki yli tunnin matkan päästä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa ei ole mitään työvelvoitetta koska ei ole työsuhdettakaan. Voi istua sen 4h ja vaikka räplätä älypuhelinta.
Laitan toisen viestin kun alkuperäistä ei julkaistu. Miten sen kierrellen sanoisin että meitä suomalaisia veronmaksajia kusetetaan. Muualta tuleet eivät muuta teekkään näillä pajoilla kun kälättää koko ajan skypeen kuulokkeet korvilla. Mitään ne eivät osaa. Mitään sivistystasoa ei ole. Olen läheltä seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääset vajaa älyisten kuntouttavaan työtoimintaan askartelemaan. Tervemenoa vaan. Minäkin olen siellä ;) Olen hyvin viihtynyt. Ennemmin sitä kuntouttavaa kuin hakea töitä enkä jaksa raataa enää. Nythän tulee se uusi aktiivimalli, pakko työnhaku. Kuntouttavassa on se hyvä puoli ettei töitä tarvitse hakea. Pääsin mielekkääseen kuntouttavaan niin että se todella kuntouttaa ja ihania oman ikäisiäni ystäviä myös olen sieltä saanut. Siellä ei ole kiusaamista ja pätemistä mikä on parasta.
Ei käy te.toimistolle / typille. Mullekin sanottiin, että se työaika on sitten 6 h /pv ja työpaikalla saa sopia käykö 4 vai 5 päivänä viikossa.
Kuntouttava on kunnan tarjoama palvelu. TE-toimisto vain varmistaa, että saat sen ajalta työttömyysetuutta, muuten järjestäjänä on kunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, 58 v. työttömäksi helmikuussa jäänyt nainen, sain soiton te-toimistosta syksyllä. Ehdottivat johonkin Typ: iin menemistä. Kerroin, että etsin normaalia Tes: in mukaista työtä, enkä mitään orjana olemista. Onneksi tiedän nämä kaupunkien sakkomaksusysteemit. Ikäistäni on kiireellä tuupattava johonkin palveluihin, tai kaupunki joutuu maksamaan sakkomaksua/ velvoitetyöllistämään minut 6kk: n ajaksi, kun ansiosidonnainen loppuu. Ei näihin höpöhommiin tarvitse suostua. Sieltä koetetaan kepillä jäätä, kuka ei tiedä oikeuksistaan ja saadaan koukkuun. Eivät he uskalla lakipykälistä ja oikeuksistaan tietäviä painostaa.
Ja siellä tavallisessa TE-toimistossa voidaan aloittaa tiukka työnhakuun kannustus. Ennen kuin huomaatkaan, saat 5-10 työtarjousta kuukaudessa ja kaikki yli tunnin matkan päästä kotoa.
Riittää kun kaivaa nenäänsä ja katsoo mitä tuli mahdollisessa työhaastattelussa jos pakko työhakemus niin pitkälle kantaa. Jos ei kyseiseen paikkaan halua. Tai kysyy työterveyshuollon kattavuudesta kun on kaikenlaista pientä kremppaa. Tai että on tosi innokas aloittamaan vaikka heti kun on lääkityskin kohdillaan juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua on kusetettu!! Googleta Laki kuntouttavasta työtoiminnasta, kopioin sen tähän myös:
"Kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään 3–24 kuukauden mittaiseksi jaksoksi kerrallaan. Jakson aikana henkilön tulee osallistua kuntouttavaan työtoimintaan vähintään yhden ja enintään neljän päivän aikana kalenteriviikossa. Yhden päivän aikana kuntouttavan työtoiminnan tulee kestää vähintään neljä tuntia. (20.2.2015/142)".
Kun nykyinen sopimus loppuu niin lyöt lakipykälät pöytään, olettivat ettet tiedä oikeuksiasi ja onnistuivat siinä.
Lakipykälät on veistetty niin, että käytännössä joudut vuosikausiksi tuohon luuppiin ilman poispääsyä,jos et saa vapailta markkinoilta työtä. Sinut voidaan todeta aina kuntoutusta tarvitsevaksi! Jos et halua menettää loppujakin itsekunnioituksesta, älkää menkö noihin! Ainoa ja aivan ainoa ongelma on palkkatyöpaikkojen puute! Ei syy työttömässä ja hänen puutteissaan. Typpiin pakotetaan kaiken lisäksi kiusaamismielessä jo reilusti yli 60-vuotiaita, vaikka tiedetään, ettei työnantajat ota enää töihin. Kuten Juhana Vartiainen totesi: tarkoitus on vain kiusata työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan toisen viestin kun alkuperäistä ei julkaistu. Miten sen kierrellen sanoisin että meitä suomalaisia veronmaksajia kusetetaan. Muualta tuleet eivät muuta teekkään näillä pajoilla kun kälättää koko ajan skypeen kuulokkeet korvilla. Mitään ne eivät osaa. Mitään sivistystasoa ei ole. Olen läheltä seurannut.
Juuri näin. Jos maksetaan "pähkinöitä" l. 9eur niin voi olla kuten apina, ei tosiaan tarvitse tehdä yhtään mitään. Näistä eivät hyödy kuin ne palkatut ohjaajat ja ne joita ahdistaa olla kotona yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei ole mielenterveyspotilas vaikka Typpiin ajaminen sitä heidän mielestään tarkoittaisi. Kyseinen järjestelmä työllistää näitä kukkahattuja, ei työttömiä. Se on turha ja kallis järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyinen sopimus loppuu niin lyöt lakipykälät pöytään, olettivat ettet tiedä oikeuksiasi ja onnistuivat siinä.Lakipykälät on veistetty niin, että käytännössä joudut vuosikausiksi tuohon luuppiin ilman poispääsyä,jos et saa vapailta markkinoilta työtä. Sinut voidaan todeta aina kuntoutusta tarvitsevaksi! Jos et halua menettää loppujakin itsekunnioituksesta, älkää menkö noihin! Ainoa ja aivan ainoa ongelma on palkkatyöpaikkojen puute! Ei syy työttömässä ja hänen puutteissaan. Typpiin pakotetaan kaiken lisäksi kiusaamismielessä jo reilusti yli 60-vuotiaita, vaikka tiedetään, ettei työnantajat ota enää töihin. Kuten Juhana Vartiainen totesi: tarkoitus on vain kiusata työttömiä!
Ellei ole omaisuutta joka estäisi toimeentulotuen saannin, kannattaa ottaa se 40%:n karenssi perusosaan jos osaa elää säästäväisesti. Jos olisi perustulo nuo kaikki virkaloiset joutuisivat etsimään uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
Kunnat antaneet ohjeet Te-toimiston virkailijoille ahdistella tetyn ajan työttöminä olleita.Koska kunta joutuu maksamaan sakkomaksun, 10 €/ päivä, jokaisesta työttömästä, joka on ollut liian kauan Kelan päivärahoilla. Kunta haluaa työntää ennen sakkomaksuja työttömät vaikka mihin orjatöihin, säästyäkseen tältä maksulta. Älkää suostuko, koska työttömyys ei ole syy laittaa teitä sosiaalipalvelujen ilmaisiin pajoihin. Vaatikaa työpaikkaa, jossa maksetaan Tes: in mukaista palkkaa. Älkääkä koskaan, ikinä, suostuko työllisyyssuunnitelmassa näihin Typ, kuntouttaviin. Olkaa tarkkoja, miten oma suunnitelma tehdään, ennenkuin kuittaatte sen.
Mitä sä höpötät, että kunta joutuisi maksamaan vain ja ainoastaan 10 €/työtön, joka on siirretty typin puolen asiakkaaksi. Ei se noin mene, vaan kunta joutuu maksamaan 50% työttömän saamasta työttömyyspäivärahasta sakkoa työttömän omalle korvauksensa maksajataholle, jos työttömyyttä on kestänyt yli 300 työtöntä päivää, ja kun työttömyyttä on kestänyt yli 1000 päivää, niin prosenttiosuus nousee kunnalla 70 %:iin työttömän itselleen saamastaan korvauksesta, ja se on kuitenkin vain se kelan työmarkkinatuki, josta tuon 70 % kunnan osuudeksi jää maksettavaksi valtiolle eli kelaan tilitettäväksi. Sitten kunta vapautuu tuosta sakon maksusta työttömän kohdalla, kun työtön saadaan pakotettua siis kunnan järkkäämään kuntouttavaan työtoimintaan (Lue: Orjatyöhön), mutta työttömälle kela maksaa 9 euroa työttömyyskorvauksen päälle kulukorvaukseksi per kuntouttava työpäivä, mutta kunnalle maksetaan silloin, kun työtön on kuntouttavassa työtoiminnassa sen 10 €/ työpäivä. Ilmeisesti tuo kymppi on tarkoitettu kuntouttavan järjestävälle taholle vessapaperi ja veden kulutuksen korvaukseksi, kun työtön on sen vähintään neljä tuntia/ 1 päivä/viikko kuntouttavassa. Saahan sitä tehdä enemmänkin, jos työtön vaan suostuu, peräti neljänä päivänä viikossa ja 4 - 6 tuntiin per päivä. Harva kyllä suostuu orjastelemaan noinkaan montaa päivää.
Naurettavaa koko kuntouttava nimike: Sillä useimmilla pitkäaikaistyöttömillä on tuossa vaiheessa työttömyyttä jo niin pahoja terveydellisiä syitä ja sairauksia päällään, että juurikin sen takia ja korkean iänkin takia työllisyys vapaille markkinoille on melkoisen mahdotonta näinä työpaikkojen ja normipalkkaisten sellaisten aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyinen sopimus loppuu niin lyöt lakipykälät pöytään, olettivat ettet tiedä oikeuksiasi ja onnistuivat siinä.Lakipykälät on veistetty niin, että käytännössä joudut vuosikausiksi tuohon luuppiin ilman poispääsyä,jos et saa vapailta markkinoilta työtä. Sinut voidaan todeta aina kuntoutusta tarvitsevaksi! Jos et halua menettää loppujakin itsekunnioituksesta, älkää menkö noihin! Ainoa ja aivan ainoa ongelma on palkkatyöpaikkojen puute! Ei syy työttömässä ja hänen puutteissaan. Typpiin pakotetaan kaiken lisäksi kiusaamismielessä jo reilusti yli 60-vuotiaita, vaikka tiedetään, ettei työnantajat ota enää töihin. Kuten Juhana Vartiainen totesi: tarkoitus on vain kiusata työttömiä!
Työtöntä ei voi vastoin omaa haluaan todeta kuntouttavaa tarvitsevaksi.
Eihän siinä olekaan järkeä, mutta mieluummin menin typin palveluihin ja etsin sellaisen orjatyöpaikan jossa tiedän viihtyväni kuin, että olisin kieltäytynyt ja saanut pitkän karenssin. Työkokeilun pituuden saan päättää työnantajan kanssa, te-toimistolle riittää 1kk työkokeilua kuulemma.