Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea paastosokeri

Vierailija
09.01.2021 |

Kertooko aina jostain ongelmasta vai voiko olla vaan ominaisuus? On joka kerta pikkuisen viitearvojen yläpuolella.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ylipainoa, syön suht terveellisesti, reipasta kävelyä 3-6 tuntia viikossa, lihaskuntoa 1-2 tuntia. Täytynee kokeilla jotain tiukkaa dieettiä seuraavaks.

Ap

Ei kannata kokeilla. Et kerro miten syöt, mutta ehdotan kiinnittämään huomiota ruuan sisältöön.

Kaurapuuroa, marjoja, pähkinöitä, hedelmiä, maustamatonta jogurttia ja rahkaa, broileria, vähärasvaista naudanlihaa, kasviksia, vehnätöntä ruisleipää, oliiviöljyä, pieniä määriä riisiä, sokerisia herkkuja 1-2 kertaa viikossa. En tiedä mitä enää muuttaa.

Ap

https://www.is.fi/ruokala/uutiset/art-2000000649901.html

Hedelmät joutaa kokonaan pois, marjat tilalle!

Puuron tilalle munakas.

Ruisleivän tilalle mantelijauhoista tehdyt vohvelit, pannarit ja muffinssit - ei sokeria silti niihinkään!

Riisin tilalle luomukvinoa, koska riisissä on arseenia.

Noilla muutoksilla mennään jo dieetin puolelle.

Mitä tarkoitat?

Virallisten ravintosuositusten ulkopuolelle.

Vierailija
22/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran tasan 7. Painoindeksini on juuri ja juuri 19 ja lääkäri ei kommentoinut asiaa millään tavalla.

Olen toki sittemmin lisännyt liikuntaa ja tehnyt muitakin muutoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ylipainoa, syön suht terveellisesti, reipasta kävelyä 3-6 tuntia viikossa, lihaskuntoa 1-2 tuntia. Täytynee kokeilla jotain tiukkaa dieettiä seuraavaks.

Ap

Ei kannata kokeilla. Et kerro miten syöt, mutta ehdotan kiinnittämään huomiota ruuan sisältöön.

Kaurapuuroa, marjoja, pähkinöitä, hedelmiä, maustamatonta jogurttia ja rahkaa, broileria, vähärasvaista naudanlihaa, kasviksia, vehnätöntä ruisleipää, oliiviöljyä, pieniä määriä riisiä, sokerisia herkkuja 1-2 kertaa viikossa. En tiedä mitä enää muuttaa.

Ap

Puuron tilalle munakas.

Ruisleivän tilalle mantelijauhoista tehdyt vohvelit, pannarit ja muffinssit - ei sokeria silti niihinkään!

Mitä tarkoitat?

No, mitä sitten?

Vierailija
24/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakukissa kirjoitti:

Minulla oli kerran tasan 7. Painoindeksini on juuri ja juuri 19 ja lääkäri ei kommentoinut asiaa millään tavalla.

Eikö sinulta otettu arvoa uudelleen? Millaisia ohjeita lääkäri antoi ja minkä ajan päästä on seuranta? Millaisia miutoksia teit? Kiinnostaa, kun mulla myös korkea paastoarvo.

Vierailija
25/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paasto alle 7, mutta lähellä sitä, tehdäänkö nykyään mitään vai uusi koe vuoden päästä? Näin läheiselleni sanottiin.

Vierailija
26/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Puuron tilalle munakas.

Mitä tarkoitat?

Terve ihminen saa syödä mitä lystää. En ole koskaan seurannut niitä suosituksia. Enkä mittaile mitään. Enkä tuhlaa lääkärien aikaa vastaanotoilla. Ketä haittaa?

Vierailija
27/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapauksessasi on pikkuisen viitearvojen yläpuolella? 6,1-6,6? 6,6-7? Yli 7?

6,1-6,6

Minulla on diabeteksen selvittelyt kesken (oli raskausdiabetes, joka jäi ns. "päälle" mutta sitten niitä normaaleja arvoja alkoikin tulla ilman insuliiniakin, joten nyt selvitellään että mitä ihmettä tämä on ja millä hoidetaan) ja lääkäri sanoi, että satunnainen heilahdus kutosen yläpuolella ei vielä merkitse mitään, mutta jos on toistuvaa, niin kannattaa alkaa selvitellä mistä johtuu. Nuo satunnaiset heilahdukset kun voi selittyä ihan sillä, että on nukkunut huonosti, on stressaantunut, tai syönyt edellisenä päivänä surkeasti. Jos yöllä taas valahtaa sokeri liian matalalle, maksa pukkaa sen aamuksi vastaavasti liian korkeaksi, eli joskus kevyt iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa voi auttaa paastosokeria pysymään kunnossa. Ja karppaajaksi ei tosiaan tarvitse ryhtyä, vaan kuitupitoisia viljoja voi syödä kohtuudella. Paljon vaan kasviksia ja marjoja aterioilla, koska kuitu edesauttaa siihen, ettei sokeri nouse liikaa. Syön nykyään enemmän leipää kuin pitkään aikaan, mutta sokerit pysyy silti kurissa, vaikka aiemmin jo pelkkä maitolasillinen olisi nostanut ne taivaisiin.

Vierailija
28/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapauksessasi on pikkuisen viitearvojen yläpuolella? 6,1-6,6? 6,6-7? Yli 7?

6,1-6,6

Minulla on diabeteksen selvittelyt kesken (oli raskausdiabetes, joka jäi ns. "päälle" mutta sitten niitä normaaleja arvoja alkoikin tulla ilman insuliiniakin, joten nyt selvitellään että mitä ihmettä tämä on ja millä hoidetaan) ja lääkäri sanoi, että satunnainen heilahdus kutosen yläpuolella ei vielä merkitse mitään, mutta jos on toistuvaa, niin kannattaa alkaa selvitellä mistä johtuu. Nuo satunnaiset heilahdukset kun voi selittyä ihan sillä, että on nukkunut huonosti, on stressaantunut, tai syönyt edellisenä päivänä surkeasti. Jos yöllä taas valahtaa sokeri liian matalalle, maksa pukkaa sen aamuksi vastaavasti liian korkeaksi, eli joskus kevyt iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa voi auttaa paastosokeria pysymään kunnossa. Ja karppaajaksi ei tosiaan tarvitse ryhtyä, vaan kuitupitoisia viljoja voi syödä kohtuudella. Paljon vaan kasviksia ja marjoja aterioilla, koska kuitu edesauttaa siihen, ettei sokeri nouse liikaa. Syön nykyään enemmän leipää kuin pitkään aikaan, mutta sokerit pysyy silti kurissa, vaikka aiemmin jo pelkkä maitolasillinen olisi nostanut ne taivaisiin.

Kuulostaa loogiselta.

Vierailija
29/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille kakkostyyppi kehittyy siitä huolimatta että pitää itsestään huolta ja on normaalipainoinen. Itse olen tyyppi 1 diabeetikko lapsuudesta mutta eikö näissä jatkuvasti koholla olevista paastosokereista tehdä sokerirasituskoetta ennenkuin diabetes diagnosoidaan? Kuvittelisin että ainakin rajatapauksissa olisi näin.

Itse hermoilen jo jos oma paastoarvoni on yli 5,5. Ykkösillä kun ei pelkkä dieetti ja liikunta auta, insuliiniä on pakko pistää. Jotta vhh:laiset ei saisi slaagia niin kerron että inskaannokseni on jo minimissä, olen todella insuliiniherkkä ja käytän siksi insuliinipumppua.

Vierailija
30/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6,1-6,6

Hyviä näkökulmia tuohon aamusokeriin. Itse arvelen juuri tuota stressiä jo labraanmenosta ja huonosti nukkumista sitä ennen syyksi korkeisiin paastoarvoihin, kun pitkäaikaissokeri on kuitenkin hyvä.

Vierailija
31/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija, mutta lueskellut aiheesta. Täälläkin on edellä hyviä vinkkejä. 

Keskimäärin DM 2 diagnosoidaan 46-vuotiaalla. Kysyisinkin, minkä ikäinen olet, Ap?Diagnoosi tehdään yleensä, jos paastosokeri on kahdesti vähintään 7,0.

Noin kolmasosalla suomalaisista on geenityyppi, joka altistaa 2-tyypin diabetekselle (=DM2). Olikohan niin, että Itä-Suomessa tätä geenityyppiä on enemmän? 

Ruokavalioon olisi todella tärkeää saada kuitua vähintään se suositeltu 25 gr/pv tai enemmän- Kuitu hidastaa glukoosin imeytymistä ja myös lisää hyviä suolistomikrobeja. Marjat ovat superruokaa, etenkin mustikka!

Aerobinen liikunta lisää hiussuonia. Sen lisäksi lihaskunnon vahvistaminen/voimaharjoittelu on hyväksi, se lisää lihasten insuliiniherkkyyttä. Ja kaikki pieni liikkeelläolo on hyvä asia hereillä ollessa, liika istuminen on myrkkyä kaikille.

Nostaisin esiin myös liiallisen stressin merkityksen: se lisää kortisolin tuotantoa, mikä nostaa verensokeria. Eli stressiä olisi hyvin tärkeää saada vähennettyä itselle sopivin keinoin, kirjallisuutta löytyy. 

Plus riittävien yöunien vaikutus: univaje nostaa terveelläkin heti verensokereita.

Ja vyötärörasva: vyötärönympärys olisi naisella hyvä saada alle 90 cm (miehellä alle 100 cm), mieluiten alle 83 cm tai 80 cm. Vyötärörasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivista, negatiivisella tavalla, sisäelimet rasvoittuvat, mm. maksa.

Tutkimustiedon mukaan myös lapsena tai nuorena koettu masennus lisää sairauksien riskiä, myös DM2:n. Samoin traumat ym. Eli lisää tukea ja turvallisuudentunnetta, tarvittaessa esim. terapiaa. Ja lisää itsetuntoa ja rakkautta itseä kohtaan eli kaikkea, mikä edistää henkistä hyvinvointia, myös keho kiittää. 

Eräs henkilö sai DM2-diagnoosin peruutettua aloittamalla HIIT-harjoittelun (tietoa siitä löytyy netistä) ja taisi laihduttaakin jonkin verran. Moni muukin on saanut diabeteksen kehittymisen pysäytettyä, netistä löytyy myös tietoa Dehko-ohjelmasta. Tsemppiä, Ap!

Vierailija
32/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina korostetaan ylipainon ja laihdutuksen merkitystä 2-tyypin diabeteksen kehittymisessä ja hoidossa. Enosannut arvata, että itselläni voisi olla ongelmia verensokerin kanssa, kun olen aina ollut normaalipainon alarajoillaja ja elänyt melko terveellisesti.

Paheeni oli, että söin huoletta makeaa päivittäin, mutta kun asia tuli ilmi, lopetin lisätyn sokerin ja huonojen hiilarien syönnin ja lisäsin vähän liikuntaa. Tämä muutos auttoi ja tilanne normalisoitui. Ei tarvitse mitään vhh dieettiä alkaa noudattaa, kuten täällä monet sanovat.

Vierailija
33/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne pienet heilahtelut viitearvoista mitään meinaa.

Lääkärit eivät niitä edes noteeraa, muissakaan näytteissä sillä ne ovat normaalin rajoissa.

Ei ne viitearvot ole mitään kiveen hakattuja totuuksia missään sairauksissa.

Diabeteteksessa seuraataan pitkän ajan verensokeria ja sekin näkyy veritesteissä.

Useillä ihmisillä paastoarvo saattaa olla hiukan koholla aamuisin.

Vierailija
34/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, mutta lueskellut aiheesta. Täälläkin on edellä hyviä vinkkejä. 

Keskimäärin DM 2 diagnosoidaan 46-vuotiaalla. Kysyisinkin, minkä ikäinen olet, Ap?Diagnoosi tehdään yleensä, jos paastosokeri on kahdesti vähintään 7,0.

Noin kolmasosalla suomalaisista on geenityyppi, joka altistaa 2-tyypin diabetekselle (=DM2). Olikohan niin, että Itä-Suomessa tätä geenityyppiä on enemmän? 

Ruokavalioon olisi todella tärkeää saada kuitua vähintään se suositeltu 25 gr/pv tai enemmän- Kuitu hidastaa glukoosin imeytymistä ja myös lisää hyviä suolistomikrobeja. Marjat ovat superruokaa, etenkin mustikka!

Aerobinen liikunta lisää hiussuonia. Sen lisäksi lihaskunnon vahvistaminen/voimaharjoittelu on hyväksi, se lisää lihasten insuliiniherkkyyttä. Ja kaikki pieni liikkeelläolo on hyvä asia hereillä ollessa, liika istuminen on myrkkyä kaikille.

Nostaisin esiin myös liiallisen stressin merkityksen: se lisää kortisolin tuotantoa, mikä nostaa verensokeria. Eli stressiä olisi hyvin tärkeää saada vähennettyä itselle sopivin keinoin, kirjallisuutta löytyy. 

Plus riittävien yöunien vaikutus: univaje nostaa terveelläkin heti verensokereita.

Ja vyötärörasva: vyötärönympärys olisi naisella hyvä saada alle 90 cm (miehellä alle 100 cm), mieluiten alle 83 cm tai 80 cm. Vyötärörasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivista, negatiivisella tavalla, sisäelimet rasvoittuvat, mm. maksa.

Tutkimustiedon mukaan myös lapsena tai nuorena koettu masennus lisää sairauksien riskiä, myös DM2:n. Samoin traumat ym. Eli lisää tukea ja turvallisuudentunnetta, tarvittaessa esim. terapiaa. Ja lisää itsetuntoa ja rakkautta itseä kohtaan eli kaikkea, mikä edistää henkistä hyvinvointia, myös keho kiittää. 

Eräs henkilö sai DM2-diagnoosin peruutettua aloittamalla HIIT-harjoittelun (tietoa siitä löytyy netistä) ja taisi laihduttaakin jonkin verran. Moni muukin on saanut diabeteksen kehittymisen pysäytettyä, netistä löytyy myös tietoa Dehko-ohjelmasta. Tsemppiä, Ap!

Kiitos, hyvä kirjoitus, en ole ap. Mulla juuri tuo stressi ja huono nukkuminen nostaa paastosokeria, vaikka muuten sokrut ok. Jännitän aina labraan menoa.

Vierailija
35/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit eivät niitä edes noteeraa, muissakaan näytteissä sillä ne ovat normaalin rajoissa.

Diabeteteksessa seuraataan pitkän ajan verensokeria ja sekin näkyy veritesteissä.

Minulla pitkän ajan sokeri on hyvä, mutta paasto on koholla, jopa 7. Voinko mielestäsi olla huoletta kun muut arvot kunnossa ja elän terveellisesti?

Vierailija
36/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakukissa kirjoitti:

Eikö sinulta otettu arvoa uudelleen? Millaisia ohjeita lääkäri antoi ja minkä ajan päästä on seuranta? Millaisia miutoksia teit? Kiinnostaa, kun mulla myös korkea paastoarvo.

Ah huomasin tämän vasta nyt.

Lääkäri ei siis kommentoinut mitään.

Syön kylläkin erästä lääkettä, jonka takia labrat tarkistettiin, saattaa kuulua sivuvaikutuksiin. Arvoa ei ole nyt pariin vuoteen tarkistettu. Elän kyllä terveellisesti, enkä tiedä mitä muutoksia vielä tekisin, muuta kuin jättääisin sokerin ihan kokonaan.

Minulla on aina ollut taipumusta alhaiseen verensokeriin, täytyy ns syödä säännöllisesti ettei ala heikottamaan, joten mietin olisiko tässä kyse tuosta aikaismmin mainitusta maksan aiheuttamasta reaktiosta.

Vierailija
37/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pitkän ajan sokeri on hyvä, mutta paasto on koholla, jopa 7. Voinko mielestäsi olla huoletta kun muut arvot kunnossa ja elän terveellisesti?

Mielestäni voit olla.   Sillä itselläni on aivan sama juttu.

Kerran kysyinkin sitä lääkäriltä ja hän selitti asian, mutta en enää muista sitä.

Itse käyn kerran vuodessa diabetes kontorollissa, jossa otetaan veren kaikki sokeriarvot sekä muitakin kokeita. 

Myös silmäpohjakuvaukset on tehty 3 kertaa ja munuaisten ultra.

Olen sairastanut kakkostyypin diabetesta 12 vuotta ja olen normaalipainoinen.

Ongelma on vain siinä, että kakkostyypin diabeetikkokin voi joutua insuliinipistokselle ikäääntyessään.

Näin kävi veljelleni, eikä totisesti  ollut ylipainoinen vaan laiha keppi.

Itselläni on siis tablettihoitoinen diabates ja se on tasapainossa.

Ruualla on merkitystä myös kakkostyypin diabeteksen hoidossa.

Vierailija
38/38 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit enkä terveydenhuollon ammattilainen mutta tutustunut aiheeseen. Tutulleni lääkäri on vastaavilla arvoilla todennut, että kyseessä voi olla ominaisuus. Ja ymmärtääkseni tuo pitkän ajan sokerin lukema on tärkeämpi. Mutta korkea paastosokeri voi myös kertoa verensokerin heittelystä, joka on myös keholle kuluttavaa. Ja aikuistyypin diabetes on ennenkaikkea valtimotauti, kohonnut verensokeri on sen oire.

Käsittääkseni paastosokerin arvoilla 6,0-6,9 kyseessä on jo esidiabetes. Se kertoo jo insuliiniresistenssistä ja tästä johtuvasta insuliinia tuottavien haiman beetasolujen väsähtelystä ylikuormituksessa. Paastosokerin olisi jopa suositeltavaa olla max. 5,5.

Sinänsä kehon kannalta eli myöhempien komplikaatioiden välttämiseksi on sitä parempi, mitä pidemmälle varsinaisen diabeteksen puhkeamisen saa siirrettyä tai pysäytettyä kokonaan.

Mielestäni valinta on sinun: jos haluat pelata varman päälle ja sinulla on motivaatiota sekä voimavaroja, niin omilla toimillasi voit laskea arvot mahdollisimman kauas riskirajoista. Kuitenkin rennosti, ilman huolestumista, se ei ole hyväksi.

Toinen vaihtoehto on jatkaa samaan malliin kuin ennenkin ja katsoa, mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme