Miten eläkkeitä pystytään maksamaan, kun eliniänodote nousee?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Miksi syntyvyyden lasku on ongelma, jos eläke on itse maksettu ja rahastoitu valmiiksi silloin kun ollaan työelämässä?
Koska systeemin alkuvaiheessa eläkkeelle pääsi ihmiset, jotka ei olleet senttiäkään maksaneet eläkettään, on kokoajan käytetty osa kerätyistä eläkemaksuista eläkkeelle ensiksi jääneiden eläkkeiden maksuun. Rahastoissa ja sijoitettuna on noin kolmannes kerätyistä varoista. Tämä on tyypillinen pyramidihuijaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syntyvyyden lasku on ongelma, jos eläke on itse maksettu ja rahastoitu valmiiksi silloin kun ollaan työelämässä?
Koska kukaan ei maksa omaa eläkettään vaan aikaisemmin eläkkeelle jääneiden eläkkeet. Tulevat sukupolvet maksaa nyt työssäkäyvien eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinikä ei nouse, vaan romahtaa esim nautintoaineitten kasvun ja liikunnan vähenemisen takia. Nuoret armeijassa ja koulussa on entistä huonokuntoisempia. Ei nämä nuoret elä yhdeksänkymppisiksi. Hyvä jos elävät kuusikymppisiksi.
Miksi luulette, että nykymaailmassa edes haluttaisiin elää yhdeksänkymppisiksi? Mitä se elämä tarjoaa? Pätkätöitä ja kyykytystä, niin kauan kuin nivelet taipuu. En yhtään ihmettele niitä, jotka jäävät oravanpyörän ulkopuolelle ihan vapaasta tahdostaan.
Tässä on hyvä pointti. Terveydestä huolehtiminen vain siksi, että elää pitempään, on vain sen jokapäiväisen vitutuksen venyttämistä. Olen eläkkeellä ja en ole lopettanut tupakointia, koska minua ei kiinnosta elää maailmassa mikä murenee henkisesti, huolestuttavalla ja kiihtyvällä vauhdilla.
Ihmiset vanhenee, ja suuret ikäluokat kuolee jo nyt vauhdilla pois. USA:ssa kuolemantapauksia vuodessa oli 2019 siis 300 000 enemmän kuin tuosta 10 vuotta takaperin
Jos työssäkäyvät maksaisivat eläkkeellä olevien eläkkeet niin miten nuoret pystyvät maksamaan yhä kasvavien eläkeläisten yhä kasvavat eläkkeet ja lisäksi terveydenhuollon ja hoivan? Jos niitä ei ole siis valmiiksi säästössä heidän itse maksamistaan eläkemaksuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinikä ei nouse, vaan romahtaa esim nautintoaineitten kasvun ja liikunnan vähenemisen takia. Nuoret armeijassa ja koulussa on entistä huonokuntoisempia. Ei nämä nuoret elä yhdeksänkymppisiksi. Hyvä jos elävät kuusikymppisiksi.
Tämä. Jo viime vuonna uutisoitiin että etenkin miesten elinajanodote on jysähtänyt paikoilleen tai jopa laskenut. Korona voi tehdä tähän myös laskun kuten Usassa on jo tehnyt.
No, mutta sehä oli viime vuonna uutisoitu v 2019 ja silloinen korona, jonka takia laski.
Samoin Suomessa oli viime kesänä noin 500 ylimääräistä kuollutta, joista suurin osa naisia. Ihme kyllä Iltasanomat uutisoi joku kuukausi sitten.
Itse ajattelen, että nämä kuolivat suruunsa tämän koronapaskan keskellä. Onnellinen elämä on paljon enemmän, kuin jokin ideologinen, ja täysin sieltä syvältä oleva pakkovääntö valeineen jotain virusta vastaan....Lopulta niinkin, ja kenen on ilo tuokin?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeoikeutta pitäisi rajusti leikata niiltä, joilla on vähemmän kuin kaksi lasta.
Kannatan tätä kunhan se muuttuu muotoon Eläkeoikeutta pitäisi rajusti leikata niiltä, joilla on vähemmän kuin kaksi tuottavaa lasta.
Emme tee mitään ikuisesti vanhempien ja valtion rahapussilla roikkuvilla pikku prinsseillä ja prinsessoilla tai muilla ikuisilla yhteiskunnan eläteillä. Kaksi laadukasta jälkeläistä, ei se määrä mitään pelasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jo viime vuonna uutisoitiin että etenkin miesten elinajanodote on jysähtänyt paikoilleen tai jopa laskenut. Korona voi tehdä tähän myös laskun kuten Usassa on jo tehnyt.
Yhdysvalloissa kuolleiden kokonaismäärä on itseasiassa laskenut koronan takia koska nyt kuolee vähemmän ihmisiä liikenteessä ja väkivallan seurauksena.
Ei varmaan makseta, siksi mä säästän ja sijoitan. Eläkkeellä elelen osinkotuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska systeemin alkuvaiheessa eläkkeelle pääsi ihmiset, jotka ei olleet senttiäkään maksaneet eläkettään, on kokoajan käytetty osa kerätyistä eläkemaksuista eläkkeelle ensiksi jääneiden eläkkeiden maksuun. Rahastoissa ja sijoitettuna on noin kolmannes kerätyistä varoista. Tämä on tyypillinen pyramidihuijaus.
Kannattaa muistaa, että takuueläkkeem saavat myös sellaiset tänne tulleet herrat ja rouvat, jotka eivät ole päivääkään töitä täällä tehneet. Se on iso raha heille, ja toimii myös vetovoimatekijänä. Me maksamme.
Ilolla maksan toimeentuloa tänne tulleille herroille, rouville ja nuorukaisille!
Ei mitenkään jos ette tee lapsia enemmän.
Tulevaisuuden vanhukset kaivaa ruokansa roskiksista ja viemäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa kuolleiden kokonaismäärä on itseasiassa laskenut koronan takia koska nyt kuolee vähemmän ihmisiä liikenteessä ja väkivallan seurauksena.
Tässä sulle uutinen joulukuulta 2020, lähde IL:
Vuosi 2020 jää historiaan koronaviruksen aiheuttaman inhimillisen tuskan takia. Pelkästään Yhdysvalloissa on COVID-19-tautiin menehtynyt yli 320 000 kansalaista.
Kokonaiskuolleisuus nousee ensimmäisen kerran yli kolmen miljoonan, ja samalla suurvallan vastasyntyneiden odotettavissa oleva elinikä putoaa kertaheitoilla 3,2 vuotta.
Esimerkiksi toinen maailmansota aiheutti vain 2,9 vuoden kuopan tilastoihin.
Korona on jo nyt noussut kolmanneksi suurimmaksi kuolinsyyksi sydäntautien ja syöpien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan makseta, siksi mä säästän ja sijoitan. Eläkkeellä elelen osinkotuloilla.
Ei se noin mene, valtio ennenpitkää ulosmittaa säästöt itselleen jos väestö ei ala lisääntymään.
Jos ei ole työntekijöitä eikä maksajia niin järjestelmä romahtaa.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Toivottavasti jossakin vaiheessa siirrytään malliin, jossa jokainen saa vain pienen takuueläkkeen jolla pärjää juuri ja juuri. Loput sitten omia säästöjä tms. Pistää vihaksi olla oman uran alkuvaiheessa ja tietää, että jokaista eläkejärjestelmään maksettua euroa kohti saa 30-50snt sitten joskus kun eläke koittaa. Reilu kuvio meille nuoremmille.
Pitää ottaa huomioon myös se että ennen vain haevempi opuskeli ilman opintotukea ja loput menivät töihin jopa 15v. Eli siis elättejä on myös toisessa päässä nykyään enemmän kun 30v sormi suussa ollaan ensimmäisessä työpaikassa.
Eihän niitä pystytäkään. Suomen eläkesysteemi on tullut tiensä päähän ja romahtaa viimeistään 2030. Siksi on ihan sama, onko ollut töissä vai ei ja onko maksanu eläkemaksuja vai ei. Sen jälkeen vanhuudessa pärjää jotenkuten ne joilla on oma asunto ja säästöjä, muut ei sitäkään vähää.
Otetaan velkaa. Sehän on ilmaista rahaa.
- Hallitus.
Mua raivostuttaa ja nään punaista aina kun sanotaan että pitää säätää laki että lapset huolehtii vanhemmistaan.
Minä rikon sitten sitä lakia. Minä en ala hoitamaan narsistista vanhempaa, joka hakkasi, alisti, nöyryytti ja kaltoinkohteli minua syntymästä täysi-ikään asti. En myöskään sitä toista vanhempaa, joka katsoi vierestä ja salli väkivallan tapahtua, vielä ilkkuen ja nauraen ivallisesti päälle. Mitään en ole noille velkaa, lapsuus oli kauhua ja pelkoa.
Tajuaako tämän asian vaatijat että suomessa on kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja, kaikenlaisia kaltoinkohtelijoita vanhuksissa? Lapsenhakkaajia, insestipedoja, psykopaatteja? Mitrn poliisi ja valtio vahtii että haluton lapsi menee sitten hoitamaan vanhempaansa?
Nostakoon veroprosentin vaikka 80%:iin, maksan vanhushoivaa sitä kautta mieluummin. Mutta kaltoinkphtelijan pskavaippoja en vaihda enkä hoitopalavereissa istu. En saakeli vaikka sitten vankilalla uhattaisiin. Menen mieluummin vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeoikeutta pitäisi rajusti leikata niiltä, joilla on vähemmän kuin kaksi lasta.
Kannatan tätä kunhan se muuttuu muotoon Eläkeoikeutta pitäisi rajusti leikata niiltä, joilla on vähemmän kuin kaksi tuottavaa lasta.
Emme tee mitään ikuisesti vanhempien ja valtion rahapussilla roikkuvilla pikku prinsseillä ja prinsessoilla tai muilla ikuisilla yhteiskunnan eläteillä. Kaksi laadukasta jälkeläistä, ei se määrä mitään pelasta.
Unkarissa saa 4 lasta (tai enemmän) tehnyt äiti verovapauden loppuelämäkseen palkkioksi vaivasta minkä näkee usean lapsen hoidossa. Jos suomessa olisi sama niin alkaisi lapsenteko kiinnostaa. Mulla on jo unkarin vaatima verovapus-lapsimäärä ja ottaisin mieluusti reilu 6000e palkkani ilman veroja ;)