Hpv-rokote pojalle vai ei?
Nyt pitäis päättää. Olen ihan kahden vaiheilla.
(kysyin tätä pari päivää sitten, mutta silloin aloitukseni poistettiin ennenkuin ehdin lukea vastauksia... Pysyyköhän nyt. Luulis että tästä saa neutraalisti ja asiallisesti keskustella?)
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se syöpä tule vasta vuosien papillooman sairastamisen jälkeen, jos ei saada pois hoitamalla tai ei itsekseen katoa? Näin mulle sanottiin kun tartunta aikoinaan tuli. Pojiltahan se on jokseenkin helppo hoitaa pois ainakin pipp€listä.
Väärää tietoa. Osalla kehittyy agressiivisesti ja nopeasti. Riippuu ihmisestä. Muutenhan niihin ei kukaan kuolisi. Eikä tarvitse olla montaa kumppania. Yhdeltä voi saada papilloomaviruksen.
Ei siitä ole pojille mitään hyötyä, ainoastaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toi rokotehan on umpisurkea ehkäisemään syöpää. Kysy siltä pojalta, haluaako hän halvaantumisen riskillä rokotteen. Ja kysy itseltäsi, kumpi on pienempi paha - halvaantuminen vai syöpä.
Tuo rokote ehkäisee yli 90 prosenttia papilloomaviruksen aiheuttamista syövistä. Älä tule puhumaan pas.. tänne. Olen tehnyt tästä rokotteesta lopputyöni ja ketuttaa tällaiset jotka levittävät muka oikeaa tietoa täällä. En jaksa alkaa täällä kirjoittamaan asiasta. Hakekaa oikeaa tietoa.
Juuri hoidin teholla parikymppistä jolla levinnyt kohdunkaulan syöpä. Ei ollut rokotettu.Eikö ole mystistä että tämän hpv rokotteen tulon jälkeen kohdunkaulojen määrä on lisääntynyt? Monessa maassa.
Joo että rokote ihan niitä tekisi. On täällä typerää sakkia. Kaikki tuntemani lääkärit ottavat nämä rokotteet lapsilleen. Ja heitä on paljon ammatistani johtuen. Papilloomavirus tartunnan saa neljä suomalaista viidestä nykyään. Se on niin yleinen ja siksi leviää ja syövät lisääntyneet.
Kun rokote poistaa jonkun viruksen tulee tilalle jotain muuta. Ehkä vaarallisempi virus. Jos luonnosta poistetaan joku eläinlaji, esimerkiksi vaikka tietyn väriset hiiret. Tulee niiden elintilaa asuttamaan toisenväriset hiiret. Mutta nämä hiiret saattaa olla ahnaampia ja tuhota tieltään jonkun kasvin kokonaan.
Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Onhan roktavirusrokotteen tulon jälkeenkin huomattu että rotavirus on muuntunut. Ja se muuntuminen on rokotteen syy.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole pojille mitään hyötyä, ainoastaan haittaa.
Mihin perustat väitteesi? Samalla tavalla rokotus suojaa poikaa papilloomavirukselta joka voi aiheuttaa penissyöpää, peräaukonsyöpää ja päänalueen syöpiä. Lisäksi tarkoitus on päästä eroon kokonaan papilloomaviruksesta, ettei pojat tartuta myös tyttöjä. Kuinka itsekästä ajatella, että minulla ei ole tyttöä niin ihan sama. Myös tyttö voi tartuttaa viruksen pojallesi. Haittoja on kuten rokotteissa voi olla; päänsärkyä, lämpöä tai käsikipua päivän kaksi eikä kaikille sitäkään. Aika vähän siitä jos voi ehkäistä syövän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toi rokotehan on umpisurkea ehkäisemään syöpää. Kysy siltä pojalta, haluaako hän halvaantumisen riskillä rokotteen. Ja kysy itseltäsi, kumpi on pienempi paha - halvaantuminen vai syöpä.
Tuo rokote ehkäisee yli 90 prosenttia papilloomaviruksen aiheuttamista syövistä. Älä tule puhumaan pas.. tänne. Olen tehnyt tästä rokotteesta lopputyöni ja ketuttaa tällaiset jotka levittävät muka oikeaa tietoa täällä. En jaksa alkaa täällä kirjoittamaan asiasta. Hakekaa oikeaa tietoa.
Juuri hoidin teholla parikymppistä jolla levinnyt kohdunkaulan syöpä. Ei ollut rokotettu.Eikö ole mystistä että tämän hpv rokotteen tulon jälkeen kohdunkaulojen määrä on lisääntynyt? Monessa maassa.
Joo että rokote ihan niitä tekisi. On täällä typerää sakkia. Kaikki tuntemani lääkärit ottavat nämä rokotteet lapsilleen. Ja heitä on paljon ammatistani johtuen. Papilloomavirus tartunnan saa neljä suomalaista viidestä nykyään. Se on niin yleinen ja siksi leviää ja syövät lisääntyneet.
Kun rokote poistaa jonkun viruksen tulee tilalle jotain muuta. Ehkä vaarallisempi virus. Jos luonnosta poistetaan joku eläinlaji, esimerkiksi vaikka tietyn väriset hiiret. Tulee niiden elintilaa asuttamaan toisenväriset hiiret. Mutta nämä hiiret saattaa olla ahnaampia ja tuhota tieltään jonkun kasvin kokonaan.
Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Onhan roktavirusrokotteen tulon jälkeenkin huomattu että rotavirus on muuntunut. Ja se muuntuminen on rokotteen syy.
Kerro tuo 25 vuotiaalle lapsellesi joka sairastaa papilloomaviruksen aiheuttamaa syöpää. Samalla taktiikalla kaikki rokotteet olisi voinut jättää tekemättä ja meillä edelleen kuoltaisi keski-ikäisenä hinkuyskään tai vastaavaan.
Itse rokotan poikani. Juuri viime syksynä sukulaismiehellä (+50v) löytyi kurkkusyöpä, joka on papilloomaviruksen aiheuttama.
Me ei uskallettu ottaa. Kaikki muut rokotteet otettu enkä yleisesti ole rokotusvastainen. Mutta tästä hpv:stä olen lukenut niin paljon ristiriitaista tietoa, että ei otettu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä syöpä pojille voi tulla?
Penissyöpä, suusyöpä, kielisyöpä, kurkkusyöpä tai peräaukon syöpä.
Ja nyt kuullaan miten ”ei meidän poika ainakaan...”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Just sain tietää tapauksen jossa lapsi vammautui pahasti.
Tässä on taustalla myös se että nuoret tehdään hedelmättömäksi ( agenda) ja siksi viestejä poistetaan ettei totuus tulisi ilmi.Just. Salaliittoteoriat vedetään tähänkin. Hei oikeesti ihmiset.
Oikeesti se ei ole salaliittoa.
Totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri hoidin teholla parikymppistä jolla levinnyt kohdunkaulan syöpä. Ei ollut rokotettu.
No näinhän siinä käy kun tytöille suositellaan jo ala-asteella pillereitä eikä kondomia sitten käytetä.
Eipä se syöpäkään kiva ole. Itselläni on vasta esiaste, mutta en kyllä tykkää ollenkaan tästä.
Mulla on ollut koko aikuisikäni hpv viruksen aiheuttamia solumuutoksia. Vain pari puhdasta näytettä 10 vuoden aikana, vuosittain otettu ja nykyisin olen riskiryhmä seurannassa.
Sen verran on ollut vaivaa ja vähän huoltakin, että ottaisin itse rokotteen, jos sellaisen silloin olisi saanut ja olisin tästä osannut mitään arvata.
Kyllä.
Olen nyt syksyn mittaan perehtynyt rokotteeseen paljonkin ja tullut siihen tulokseen, että ottaisin rokotteen itsekin, jos siitä olisi minulle vielä jotain hyötyä. Mutta koska millään testilläkään ei saada varmuutta siitä että olen edelleen HPV-negatiivinen, niin rokote on minulle todennäköisesti ihan turha, kun todennäköisesti olen HPV:n jo saanut vaikka papat ovatkin puhtaat. Tosin olen käynyt papassa vain kahdesti elämässäni, 30- ja 35-vuotiaana. Seksiä olen aina harrastanut kondomin kanssa, mutta eipä sekään välttämättä suojaa. Kun teetin sterin, jätin mieheni kanssa kumin pois. En tiedä olisinko häneltä voinut jotain saada, kun sukupuolitautitesteissähän tuo ei näy.
Tästä rokotteesta oli todella hyvä video (IG-TV:ssä keskustelu jonkun pitkän linjan gynekologin kanssa) lääkäri Annin IG-kanavalla. Facebookistakin tuo video löytyy mutta en muista miltä sivulta.
Kaikkien kannattaisi se rokote ottaa.
Vaikka papa-seulontojen myötä kohdunkaulan syöpien määrä on saatu alas, niin HPV-tartuntojen määrä on räjähtänyt ja solumuutosten määrä on kasvussa.
Eikä se virus missään muodossa pojillekaan ole vaaraton.
Kaikki virustyypit eivät viihdy alapäässä ja kaikki alapäässä viihtyvät virustyypit eivät aiheuta kohdunkaulan syöpää. Ja tuo rokotehan tehoaa lähinnä niihin virusmuotoihin, jotka aiheuttavat kohdunkaulan syöpää.
Maailmassa kuolee vuosittain 300 000 naista kohdunkaulan syöpään. Ei mikään pieni määrä.
Rokotuta lapsesi. Minäkin rokotuttaisin, jos minulla olisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri hoidin teholla parikymppistä jolla levinnyt kohdunkaulan syöpä. Ei ollut rokotettu.No näinhän siinä käy kun tytöille suositellaan jo ala-asteella pillereitä eikä kondomia sitten käytetä.
Näinhän siinä käy, kun kirjoitellaan hölmöjä kommentteja eikä tiedetä että kondomi ei suojaa HPV:ltä.
Kuinka monta vuotta tuota rokotetta on annettu Suomessa? Miten hpv on voinut levitä räjähdysmäisesti, jos kuitenkin nuoret aikuiset ovat saaneet rokotteen? Vai ovatko?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta vuotta tuota rokotetta on annettu Suomessa? Miten hpv on voinut levitä räjähdysmäisesti, jos kuitenkin nuoret aikuiset ovat saaneet rokotteen? Vai ovatko?
Sitä on tarjottu vain tytöille, mikä tietenkään ei riitä viruksen hävittämiseksi. Syövän kehittyminen yleensä vie vuosia, vaikka se voi toki tulla nuorillekin aikuisille. Nyt sairastuvat paljolti ne 90-luvulla nuoruuttaan viettäneet, joilla ei rokotemahdollisuutta ole ollut.
Mieluummin olisin ottanut ilmaisen rokotteen hyvissä ajoin, kuin maksan rokotteesta nyt aikuisena lähes 600,00 €...
Äh, kohdunkaulan syövät siis lisääntynyt.