Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotan, että koronan hellittäessä Finnair lanseeraisi suorat lennot Helsingistä Honoluluun.

Vierailija
08.01.2021 |

Se olisi Euroopan ainoa suora yhteys Hawaijille. Ja 11000 km olisi ihan A350 toimintamatkan rajoissa. Matkustajat ympäri Eurooppaa voisivat vaihtaa Helsingissä, sillä se tekisi kokonaismatkasta paljon lyhyemmän kuin vaihto USA:ssa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis paikka, en lähtisi.

Vierailija
2/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalennot ei ole kauhean tuottavia yhtiöille ja harvalla on businessmatka hawaiijille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomalennot ei ole kauhean tuottavia yhtiöille ja harvalla on businessmatka hawaiijille

Eiköä edes, jos kaikki Euroopan maat (joihin on Finnairin lentoja) olisivat potentiaalisia käyttäjiä.?

Vierailija
4/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennettäisiinkö sinne Venäjän vai Kanadan kautta? Tulomatka voisi olla toista reittiä, niin tulisi kierrettyä maapallokin samalla reissulla.

Vierailija
5/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisikö reitti pohjoisnavan yli?

Vierailija
6/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka on liian pitkä. Useimmilla Finnairin reiteillä kone pystyy tekemään meno-paluun alle vuorokaudessa. Hawaijin reitillä ei onnistuisi, joten lipun hinta turistissa olisi alkaen n. 900e, olettaen että kone olisi täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisikö reitti pohjoisnavan yli?

Lentokoneilla on tapana lentää lyhintä reittiä eli kyllä.

Ja pilkunviilajien on turha ruveta inisemään suihkuvirtauksista (juu tiedän kyllä, että lyhin ei aina ole nopein).

Vierailija
8/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lennettäisiinkö sinne Venäjän vai Kanadan kautta? Tulomatka voisi olla toista reittiä, niin tulisi kierrettyä maapallokin samalla reissulla.

Ei kummankaan kautta. Reitti menisi aika tarkkaan Beringisalmen kohdalta, mahdollisesti Alaskaa hipoen, mutta kaukana Kanadasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan 5 miljardia lainaa ja ostetaan koko saari.

Vierailija
10/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan 5 miljardia lainaa ja ostetaan koko saari.

Vallataan se. Jos turvatoimet on yhtä hyvät kuin kongressitalossa, niin ei ole edes vaikeaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, katsotaanpas: HEL-HNL on tuollaiset vähän yli 6800 isoympyrämailia sikäli mikäli voidaan lentää optimaalista reittiä pohjoisnavan yli. Tämä tarkoittaa sellaista noin 13-14 tunnin lentoaikaa. A350 venynee juuri ja juuri tuohon, tosin lienee painorajoituksia (= vähemmän rahtia eli tuottoja). A330 tuskin, tosin en ole varma. Lentoaika meinaa sitä, että yhteen menopaluuseen menee groundstoppeineen ja muineen lähemmäs puolitoista vuorokautta. Yksi kone voisi siis hoitaa parhaimmillaan neljä viikottaista lentoa, ehkä viisi jos vedettäisiin tiukille.

Tämähän sinänsä vielä olisi mahdollista, mikäli reitti tuottaisi tarpeeksi, mutta valitettavasti en usko siihen. Ensimmäiseksi HNL ei ole kovinkaan kummoinen liikematkustuskohde, ainakaan Euroopasta (kai jenkit itse siellä konfferensseissa ravaavat). Lomamatkalaisia varmaan riittäisi, mutta ei Finnairin kulurakenteella (ja siinä ei paljon auta lämpimän ruoan korvaaminen rehuilla) kannata millään noilla operointiparametreillä.

Jatkoyhteyksistä: Uuteen-Seelantiin taitaa Hawaijilta lentää vain ja ainoastaan NZ (Star Alliance), joten ei ole kovinkaan optimaalinen jatkoyhteys. Australiaan löytynee jokunen Qantasin lento (vai ovatko kaikki jo Jetstarin operoimia?) joista voisi jotain liikennettä syntyä, mutta tuonnekin on paljon paremmat (ja lyhyemmät) yhteydet Hongkongin, Bangkokin tai Singaporen kautta, josta pääsee niin CX:n, QF:n kuin BA:nkin kyydillä. Ja miksei myös Japanin kautta JL:llä.

Lisäksi niinkuin viime aikoina on todettu, niin näillä ultra pitkillä lennoilla ei oikein ole tulevaisuutta, ylimääräinen kerosiini painaa niin paljon, että sen kuskaaminen nostaa operointikuluja kummasti. Paljon järkevämpää on tehdä välilasku jossain alle kymmenen tunnin lennon päässä olevassa kohteessa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi reitillä AA:n länsirannikon hubiin LAX:iin, josta jatkoyhteyksiä on tarjolla vaikka mihin suuntiin.

Vierailija
12/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan 5 miljardia lainaa ja ostetaan koko saari.

Oikeasti suomi voisi ostaa jonkun trooppisen saaren niin ei  täytyisi ottaa passia mukaan etelän lomalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla Timbuktuun, Antarktikseen ja Thaimmaasseen.

Vierailija
14/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla Timbuktuun, Antarktikseen ja Thaimmaasseen.

Pian joku sanoo, että maahan.😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, katsotaanpas: HEL-HNL on tuollaiset vähän yli 6800 isoympyrämailia sikäli mikäli voidaan lentää optimaalista reittiä pohjoisnavan yli. Tämä tarkoittaa sellaista noin 13-14 tunnin lentoaikaa. A350 venynee juuri ja juuri tuohon, tosin lienee painorajoituksia (= vähemmän rahtia eli tuottoja). A330 tuskin, tosin en ole varma. Lentoaika meinaa sitä, että yhteen menopaluuseen menee groundstoppeineen ja muineen lähemmäs puolitoista vuorokautta. Yksi kone voisi siis hoitaa parhaimmillaan neljä viikottaista lentoa, ehkä viisi jos vedettäisiin tiukille.

Tämähän sinänsä vielä olisi mahdollista, mikäli reitti tuottaisi tarpeeksi, mutta valitettavasti en usko siihen. Ensimmäiseksi HNL ei ole kovinkaan kummoinen liikematkustuskohde, ainakaan Euroopasta (kai jenkit itse siellä konfferensseissa ravaavat). Lomamatkalaisia varmaan riittäisi, mutta ei Finnairin kulurakenteella (ja siinä ei paljon auta lämpimän ruoan korvaaminen rehuilla) kannata millään noilla operointiparametreillä.

Jatkoyhteyksistä: Uuteen-Seelantiin taitaa Hawaijilta lentää vain ja ainoastaan NZ (Star Alliance), joten ei ole kovinkaan optimaalinen jatkoyhteys. Australiaan löytynee jokunen Qantasin lento (vai ovatko kaikki jo Jetstarin operoimia?) joista voisi jotain liikennettä syntyä, mutta tuonnekin on paljon paremmat (ja lyhyemmät) yhteydet Hongkongin, Bangkokin tai Singaporen kautta, josta pääsee niin CX:n, QF:n kuin BA:nkin kyydillä. Ja miksei myös Japanin kautta JL:llä.

Lisäksi niinkuin viime aikoina on todettu, niin näillä ultra pitkillä lennoilla ei oikein ole tulevaisuutta, ylimääräinen kerosiini painaa niin paljon, että sen kuskaaminen nostaa operointikuluja kummasti. Paljon järkevämpää on tehdä välilasku jossain alle kymmenen tunnin lennon päässä olevassa kohteessa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi reitillä AA:n länsirannikon hubiin LAX:iin, josta jatkoyhteyksiä on tarjolla vaikka mihin suuntiin.

En puhuisi mistään ultrapitkästä, kun Finnairin vakiokohteesen Singaporeen on 9300 km ja Honoluluun 11000. Ei niin kovin suuri ero kuitenkaan.

Vierailija
16/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, katsotaanpas: HEL-HNL on tuollaiset vähän yli 6800 isoympyrämailia sikäli mikäli voidaan lentää optimaalista reittiä pohjoisnavan yli. Tämä tarkoittaa sellaista noin 13-14 tunnin lentoaikaa. A350 venynee juuri ja juuri tuohon, tosin lienee painorajoituksia (= vähemmän rahtia eli tuottoja). A330 tuskin, tosin en ole varma. Lentoaika meinaa sitä, että yhteen menopaluuseen menee groundstoppeineen ja muineen lähemmäs puolitoista vuorokautta. Yksi kone voisi siis hoitaa parhaimmillaan neljä viikottaista lentoa, ehkä viisi jos vedettäisiin tiukille.

Tämähän sinänsä vielä olisi mahdollista, mikäli reitti tuottaisi tarpeeksi, mutta valitettavasti en usko siihen. Ensimmäiseksi HNL ei ole kovinkaan kummoinen liikematkustuskohde, ainakaan Euroopasta (kai jenkit itse siellä konfferensseissa ravaavat). Lomamatkalaisia varmaan riittäisi, mutta ei Finnairin kulurakenteella (ja siinä ei paljon auta lämpimän ruoan korvaaminen rehuilla) kannata millään noilla operointiparametreillä.

Jatkoyhteyksistä: Uuteen-Seelantiin taitaa Hawaijilta lentää vain ja ainoastaan NZ (Star Alliance), joten ei ole kovinkaan optimaalinen jatkoyhteys. Australiaan löytynee jokunen Qantasin lento (vai ovatko kaikki jo Jetstarin operoimia?) joista voisi jotain liikennettä syntyä, mutta tuonnekin on paljon paremmat (ja lyhyemmät) yhteydet Hongkongin, Bangkokin tai Singaporen kautta, josta pääsee niin CX:n, QF:n kuin BA:nkin kyydillä. Ja miksei myös Japanin kautta JL:llä.

Lisäksi niinkuin viime aikoina on todettu, niin näillä ultra pitkillä lennoilla ei oikein ole tulevaisuutta, ylimääräinen kerosiini painaa niin paljon, että sen kuskaaminen nostaa operointikuluja kummasti. Paljon järkevämpää on tehdä välilasku jossain alle kymmenen tunnin lennon päässä olevassa kohteessa. Tämän voisi toteuttaa esimerkiksi reitillä AA:n länsirannikon hubiin LAX:iin, josta jatkoyhteyksiä on tarjolla vaikka mihin suuntiin.

Välilasku Acnhoragessa? 6500 km + 4500 km.

Vierailija
17/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin Manilaan, sitä lisäystä olen odottanut. ;)

-M43

Vierailija
18/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisikö reitti pohjoisnavan yli?

Entä jos tulisi moottorihäiriö molempiin moottoreihin tms. Pohjoisnavan yllä? Onko siellä varalaskukenttiä majoitusmahdollisuuksineen?

Vierailija
19/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin Manilaan, sitä lisäystä olen odottanut. ;)

-M43

Tai manalaan.

Vierailija
20/46 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin Manilaan, sitä lisäystä olen odottanut. ;)

-M43

Ja sitten kone jatkaisi suunnilleen tyhjänä Honoluluun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan