Sietämätöntä, kun lastenohjelmassa puhutaan slangia
Kommentit (13)
Mie oon iha sammoo mieltä, minkä tautta sielä ei osata savvoo huastaa?
No en ole vielä törmännyt lastenohjelmaan, jossa äiti huutaa: "Skidiiit, tulkaa skruudaaa!"
Vierailija kirjoitti:
No en ole vielä törmännyt lastenohjelmaan, jossa äiti huutaa: "Skidiiit, tulkaa skruudaaa!"
Ei. Kyseessä on tönkkö, mä-sä, "mun päässä vaan tapahtuu niin" -tyyppinen toteutus. Ja ääninäyttelijät vielä näyttelevät kuin vähä-älyiset. ap
Vierailija kirjoitti:
Mie oon iha sammoo mieltä, minkä tautta sielä ei osata savvoo huastaa?
Aito savolaisten puhuma savo olisi ihanaa vaihtelua. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kyseessä on tönkkö, mä-sä, "mun päässä vaan tapahtuu niin" -tyyppinen toteutus. Ja ääninäyttelijät vielä näyttelevät kuin vähä-älyiset. ap
Eihän tuo ole slangia. Slangi on sanastoilmiö.
Kirjakieli vasta ärsyttävältä kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulosta. Lastenohjelmissa tulee olla hyvä kieli. Lapset oppivat kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sitten on?
Ihan tavallista puhekieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kuulosta. Lastenohjelmissa tulee olla hyvä kieli. Lapset oppivat kaikesta.
Kannattaa varmasti sitten myös lukea niille lapsille, jos haluaa, että lapset oppivat yleiskieltä. Kyllä se puhekieli usein ihan hyvin istuu lastenohjelmiinkin, koska puhuessa yleensä käytetään puhekieltä.
Samaa olen ihmetellyt. Olen 4-kymppinen ja minun lapsuudessani lastenohjelmien kieli oli parempaa. Jos joku puhui ohjelmassa "mä - sä" kieltä, kyseessä oli aina roisto, kovis tai tyhmyri, mitä tämmöisen "alatyylisen" puhetavan oli tarkoitus ilmentää. Nyt ihmettelin, kun jossain pikkukakkosessa laulettiin "ootko meidän KAA" tms. Kaa????
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen 4-kymppinen ja minun lapsuudessani lastenohjelmien kieli oli parempaa. Jos joku puhui ohjelmassa "mä - sä" kieltä, kyseessä oli aina roisto, kovis tai tyhmyri, mitä tämmöisen "alatyylisen" puhetavan oli tarkoitus ilmentää. Nyt ihmettelin, kun jossain pikkukakkosessa laulettiin "ootko meidän KAA" tms. Kaa????
Mennään sieltä, missä aita on matalin. Standardi on madaltunut.
Eikö ketään muuta häiritse?