Kerro yksi vähän terveellisempi välipala, jonka voisin ottaa käyttöön. Mikä on oma suosikkisi?
Tarvitsisin iltapäiväksi jonkun välipalan, jonka voisin syödä 2-3 h tuntia ennen illallista. Haluaisin, että se olisi hyvän makuinen, mutta kuitenkin terveellinen ja suhteellisen nopea valmistaa. Voin siis tehdä sen kotona, ei tarvitse välttämättä olla mukaan otettava tai valmiina ostettava.
Kerro yksi oma suosikkisi!
Kommentit (339)
-Banaaniviipaleita, joiden päällä manteli/maapähkinävoita
-turkkilainen jogurtti marjoilla ja pähkinöillä
Siinä pari omaa lempparia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EliSiis onko joku oikeesti sitä mieltä, että suomalaiset lihovat syömällä välipalaksi hedelmiä? Hohhoijakkaa, kannattaa katsoa sitä kokonaiskuvaa: annoskokoja, eineksien ja lihan määrää, sekä alkoholin, karkkien ja sipsien kulutusta.
Ei pelkästään, mutta onhan ne hirveän sokerisia. Ja nostavat verensokeria, joka sitten vaikuttaa insuliiniin. Kaikki ei aina liity kaloreihin.
Voi äly ja väläys. Diabeetikoille kyllä suositellaan välipalaksi hedelmää, esim. omenaa. Edellinen puhui määristä ja kulutuksesta. Tietysti verensokeri kohoaa liikaa, jos syöt kerralla koko tertun rypäleitä tai kilon mangoa. No, moniko syö?
Se onkin varsinainen äly ja väläys, se hedelmien suositus välipalaksi diabeetikolle.
Leivän päälle voita ja juustoa ja kurkkua tai paprikaa.
Vierailija kirjoitti:
Leivän päälle voita ja juustoa ja kurkkua tai paprikaa.
Tuossa on hyvät eväät.
Lapsille tarkoitettu sokeriton ja mangolla maustettu tuorepuuro. Sopivan kokoinen annos ja yllättävän maukasta sekä säilyy pitkään avaamattomana huoneenlämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsille tarkoitettu sokeriton ja mangolla maustettu tuorepuuro. Sopivan kokoinen annos ja yllättävän maukasta sekä säilyy pitkään avaamattomana huoneenlämmössä.
Sokeritonhan tuo ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kun et ruokavaliostasi tarkemmin kertonut, niin vaikea antaa ohjetta.
Itselleni tekisin tällaisen: muussattu avocado (pienehkö), pari tl puhdasta kaakaojauhetta ja pari rkl mantelijauhetta.
Sekaisin, ja syödään samantien.
Tässä on vesijalanjälki pahempi kuin pihvissä.
Jättäkää avokadot ja kaakaot/suklaat pois, niin maailma pelastuu
ihan hyvin se välipala voi olla 'ruokaa'. ehkä vaan pienempi annos.
ihme mäkättämistä taas..
Vierailija kirjoitti:
ihme mäkättämistä taas..
Miä, nulle välipala on porkkana, pala kurkkua, omena tai banaani, joka on jo aika täyttävä. Jos syön tuollaista ruokaa vaikka desin, niin en kyllä toista ruokaa jaksa, ruoka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihme mäkättämistä taas..
Miä, nulle välipala on porkkana, pala kurkkua, omena tai banaani, joka on jo aika täyttävä. Jos syön tuollaista ruokaa vaikka desin, niin en kyllä toista ruokaa jaksa, ruoka-aikaan.
Ihan hyvä vaan. Sun kroppa on just niitä, jotka selviävät nälänhädässä. Normaalit ihmiset eivät eli olet spesiaali 😊
Mulle ongelma on saada tarpeeksi energiaa päivän mittaan ja tykkään tukeutua pähkinöiden ja esim. hummuksella voideltujen leipien tai siemennäkkärien järsimiseen tai napsin suurinta herkkuani, eli tofua, laadukkaan soijakastikkeen kanssa (silloin kun ei tee mieli oikeaa ruokaa). Ilman arkirutiineja paastoan puolivahingossakin ~16 tuntia ennen kuin edes huomaan etten ole syönyt, mutta arkena tuo on ongelma kun töissä ei ole yhtä virkeä paastotessa, kuin vapaalla. Jostain syystä aamuisin on todella kuvottavaa yrittää edes syödä, mutta sitten tulee ennen pitkää huono olo ja jatkuva energiavajekaan ei oikein toimi kun muutenkin ruokavalio on vegaaninen ja vähäkalorinen ja kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä nämä annoskoot.
"muutama keitetty tai paistettu kananmuna ja vaikka avokadoa tai raejuustoa kylkeen"
Tämä olisi mulle ATERIA, ei välipala. Välipala on jugurtti tai hedelmä mutta ei herranjesta muutama muna, johon tulee kalorikas hedelmä ja täyttävä juusto+ ehkä joku juomakin.
Hyviä välipaloja on:
-avokado
-jugurtti
-kuppi kahvia ja kourallinen pähkinöitä
-raejuustopurkki
-porkkanat
-smoothie
-piirakka tai leipä päällysteineen
-jotain suolaista ja lasi piimää
-eilisestä jäänyt jokin pieni jämä
-jos on jossain liikkeellä niin kahvi ja pullaMiten sulla (ja teillä muilla) tulee päivän kalorit täyteen? Ihan suu ymmyrkäisenä luen täällä kommentoijien juttuja, itse syön 4 kertaa päivässä ja kalorit reilusti alle sen mitä pitäisi. Olen normaalipainon alarajalla oleva nuori nainen enkä itse ainakaan pärjää millään parilla porkkanalla tuntikausia. Voisin aivan hyvin syödä töistä tullessani välipalaksi kaksi keitettyä kananmunaa ja siihen kylkeen sen avokadon ja raejuustoa ennen päivällistä.
Mä kanssa täällä luen, että miten voi olla mahdollista... Olen normaalipainon ylärajalla ja syön normaalisti 2-3 krt päivässä. Jos en muuta ehdi tekemään, niin mulle päivän ainut lämmin ateria voi juurikin olla muutama keitetty kananmuna, jotka murskaan ja voita sekaan.
Toinen asia, että pystyn olla vaikka miten pitkään syömättä ihan ongelmitta. Ennätykseni on 36 tuntia syömättä, ja tarkoitan, etten myöskään juonut mitään kaloripitoista. Join pelkkää vettä ja muistaakseni vihreää teetä mukin. Ja juon teen sellaisenaan, en lisää siihen mitään. Kiukkunälkä on tuntematon asia omalla kohdallani. Muistan näin olleen lapsesta saakka.
Tosiaan en ole erityisen hoikkakaan, vaan normaalipainon ylärajalla, joten saan kuitenkin kaloreita syömästäni ruoasta. En ole välipalavastainen, niin kuin täällä nyt on puhuttu, mutta ihan vaan ihmettelen, että on ihmiset erilaisia. Teen myös fyysisestä työtä, että kyse ei ole siitäkään, etten kuluta. Kuitenkin syön aamulla ennen töitä ja sen jälkeen töiden jälkeen illalla. Siinä yleensä kaikki ruokailut. Illalla jotain pientä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihme mäkättämistä taas..
Ihan hyvä vaan. Sun kroppa on just niitä, jotka selviävät nälänhädässä. Normaalit ihmiset eivät eli olet spesiaali 😊
Olen tuohon johtopäätökseen tullut. Syön vähän muihin verrattuna ja olen lihava. Ja pystyn paastoamaan ilman sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää välipalaa syövät ihmiset näköjään. En tiennytkään ennen kuin avastin tämän keskustelun. Aloin kelailla, että mikähän syy tähän on (koska vttuako se minulle kuuluu :D) ja päädyin siihen, että kaikki tuntemani ikinälkäiset välipalan nakertajat on älyttömiä tiukkapipoja ja vttupäitä. Ihan hyvä huomata tällaista totaalista epäloogisuutta itsessään, koska eihän tämä varmaan tähän asiaan rajoitu. Sori kaikille välipalatyypeille. Oon varmaan joskus jossain keskustelussa täällä AV:llakin huokaissut, että aikuinen ihminen ja välipalaa vailla! On siinäkin!
Ap:lle sanoisin, että pieni määrä pähkinöitä, manteleita tms. voisi olla hyvä ratkaisu, varsinkin, jos pitää syödä jossain muualla kuin kotona.Kyllä se välipalan syöminen voi liittyä myös ihan todelliseen tarpeeseen. Itse tein jonkin aikaa sellaista fyysistä työtä, jossa energiaa kului. Söin työaikana niin paljon kuin ehdin, eli molemmilla kahvitauoilla runsaan eväsleivän ja ruokatauolla lämmintä ruokaa, ja silti oli nälkä kotiin lähtiessä. Vapaa-ajallakaan en rajoittanut syömisiäni mitenkään, vaan söin kaikkea niin paljon kuin teki mieli. Kuitenkin laihduin n. 8 kiloa vuodessa, vaikken ollut ylipainoinen alun perinkään. Muistan tuolta ajalta sen, että koko ajan oli nälkä, ja piti huolehtia, että on ruokaa saatavilla muutaman tunnin välein.
Tuli tästä mieleen vastaava kokemus ajalta kun söin, kuten kaikkialla ohjeistetaan, 6-7 kertaa päivässä jotta aineenvaihdunta pysyisi käynnissä. Heti kun heräsi piti syödä jotain, jokaisella työpaikan tauolla piti syödä, ennen salia välipala ja heti salin jälkeen jotain palauttavaa ja sitten viimein iltapala. Tuolloin en pystynyt olemaan syömättä 2-3h pidempään tuntematta kamalaa nälkää ja heikotusta kun verensokeri laski liian matalalle. Ruokavalio oli terveellinen eli söin kasvikunnontuotteita ja kokkasin itse ruokani (välttelin prosessoituja ruokia ja lisättyäsokeria). Mutta 3 vuotta sitten alkoivat ongelmia verensokerin kanssa ja aloin mm. tuntemaan raastavaa näläntunnetta jopa heti ruokailun jälkeen mikä ei lähtenyt millään pois. Sitten rupesin heräämään yöllä verensokerin romahdukseen mihin neuvottiin ottamaan pieni pala suklaata tai leipää. Onneksi olin silloin kuullut Ketodietistä ja osapäiväpaastosta kuinka ne auttaisi verensokerin tasaamisessa joten päätin kokeilla. Meni siinä pari kuukautta päästä ketoosiin, mutta kyllä siinä lähti verensokeri ongelmat ja saan taas nukuttua hyvin yöni. Nykyään syön 2 kertaa päivässä 14-18 välillä eikä nälän tai heikotuksen tunteen kanssa ole enää mitään ongelmia. Ja ei, en ole laiska toimistotyöntekijä joka ajaa autolla töihin ja kotona vain makaa sohvalla vaan työni on hyvin fyysistä ja kävelen työmatkat joka päivä.
Tämä saa varmasti paljon miinusta, mutta en kerro tätä siksi että tyrkyttäisin ihmisille tätä ruokavaliota ja elämäntapaa. Halusin vain kertoa tällaisen toisenlaisen näkökulman tähän välipala-/ruokailukulttuuriin. Tämä voi selittää myös sen miksi täällä on näitä välipalavihaajia. Ehkä heillä on sama kokemus ja huomanneet että nälkä pysyy poissa kun jättää ruokailun vähemmälle.
Avocadoa,appelsiinia, raejuustoa ja siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et ruokavaliostasi tarkemmin kertonut, niin vaikea antaa ohjetta.
Itselleni tekisin tällaisen: muussattu avocado (pienehkö), pari tl puhdasta kaakaojauhetta ja pari rkl mantelijauhetta.
Sekaisin, ja syödään samantien.
Tässä on vesijalanjälki pahempi kuin pihvissä.
Jättäkää avokadot ja kaakaot/suklaat pois, niin maailma pelastuu
Jos sulla on tuollaisia pelkoja voit pitää ämpäriä ulkona vesisateilla niin sinun vesipulasi loppuu siihen.
Useimmat syö välipalana vain suklaapatukan ja lasin teetä osa juo vihreää teetä ja toiset energia patukan jotkut ei syö aamulla muuta kuin teen ja keksin .
Olet oikeassa, Suomessa diabeetikoille suositellaan sokeria. Järjetöntä.