Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaisten pitäis aina vaan vähentää suolan käyttöä, mutta esimerkiksi kreikkalaiset voi syödä suolaista fetaa ja oliiveja ihan hyvällä omallatunnolla?

Vierailija
07.01.2021 |

Tai italialaisillekaan se suolan käyttö ei ole epäterveellistä, voidaan syödä suolaisia juustoja ja ilmakuivattua kinkkua. Suomalaisten vaan pitää suolaa vähentää.
Miksi?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne ovat parempia ihmisiä, kuin me suomalaiset, jotka emme osaa käyttää alkoholia ja juomme kahvimme väärin.

Vierailija
2/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan se on monta kertaaa nähty että THL ei ole terveyden asialla ja suomalaiset ruokasuositukset vain sairastuttaa ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä ollenkaan tätä aloitusta. Kukaan ei pakota sua vähentämään mitään. Voit ihan itse päättää, noudatatko suositusta vai et. Jos haluat, niin voit yrittää etsiä tilastoja, syövätkö kreikkalaiset suolaa yli suositusten ja jos syövät, millaiset terveysvaikutukset sillä on. Oletan, että osaat kreikkaa, koska tunnut tietävän, mitä kreikkalaisessa yhteiskunnassa puhutaan.

Vierailija
4/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset on typeriä auktoriteettiuskovia. Omien aivojen käyttö on minimaalista.

Vierailija
5/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset tulevat maan sisältä, eikä niitä määrää yksi henkilö maakohtaisesti. Italiassa ei ole mikään kehuttava terveydenhuolto tai kansanterveys, johan sen viime vuoden kevätkin näytti.

Vierailija
6/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä ollenkaan tätä aloitusta. Kukaan ei pakota sua vähentämään mitään. Voit ihan itse päättää, noudatatko suositusta vai et. Jos haluat, niin voit yrittää etsiä tilastoja, syövätkö kreikkalaiset suolaa yli suositusten ja jos syövät, millaiset terveysvaikutukset sillä on. Oletan, että osaat kreikkaa, koska tunnut tietävän, mitä kreikkalaisessa yhteiskunnassa puhutaan.

Ei pakota ei, tietenkään mutta miksi Suomen ruokasuositukset on mitä on?

Vierailija
7/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska geeniperimä

Vierailija
8/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tasapainottuu kun kreikkalaiset juo makeita viinejä paljon ja syö taateleita.

Vierailija
9/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hiilarit liikaa syötynä sairastuttaa. Peruna, pasta, sokeri, leipä, pulla, karkki

Vierailija
10/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, mutta kun ne siellä lotraavat sitä oliiviöljyä. Sehän se parantaa kaikki taudit syövästä tippuriin.

Vierailija
11/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisessä Välimeren ruokavaliossa ei suolaa tullut noista suolaisista jutuista huolimatta kokonaisuudessaan kovin paljoa, kun niin suuri osa ruoasta oli erilaisia kasviksia ja leipääkään ei ole vedetty suomalaisten suositusten mukaan vaan ehkä pala lounaallla ja pala päivällisellä. Nykyään tiietysti tilanne on varmaan eri kun Välimeren maissakin syödään paljon eineksiä yms.

Vierailija
12/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samasta syystä kuin suomalaisten tulee juoda maitoa tai muutoin tulee osteoporoosi.

Tosiasiassa tilastojen valossa suomalaiset juovat maitoa eniten maailmassa eikä osteoporoosia ole sen vähempää kuin muualla, itse asiassa päinvastoin.

Vierailija
13/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litkitään viiniä tai ozoa päivittäin = krapula, nestehukka -> juodaan paljon vettä = suolat epätasapainossa -> syödään fetaa ja oliiveja. Solve'd.

Vierailija
14/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset Kreikan ja Italian viralliset ravitsemussuositukset on? Itse olen tutustunut lähinnä vain Pohjoismaiden neuvoihin, mutta onko sulla ap linkkejä englanninkielisiin sivuihin heidän osaltaan?

Vierailija
15/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko nyt ap tiivistyksen jossa italialaisista ja kreikkalaisista ravitsemussuosituksista, joissa sanotaan, että suolaa saa käyttää miten paljon tahansa? 

Nämä nostot on aina huvittavia, että otetaan jonkin maan klisee elintarvike ja ruvetaan ihmettelemään, miksi ne voi syödä tätä. Ihan samalla tavalla me täällä Suomessa voidaan syödä fetaa, oliiveja ja ilmakuivattua kinkkua.

Luonnollisesti syöty määrä vaikuttaa siihen, onko se terveellistä. 

Vierailija
16/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska geeniperimä

Niin? Lauseesi on vajavainen.

Koska geeniperimä mitä? 

Vierailija
17/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hiilarit liikaa syötynä sairastuttaa. Peruna, pasta, sokeri, leipä, pulla, karkki

Perinteinen Välimeren ruokavalio vaan on tutkitusti terveellinen, vaikka siellä ei ole koskaan hiilareita vältelty, ja ne on yleensä syöty "valkoisena" laatuna. 

Vierailija
18/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakota ei, tietenkään mutta miksi Suomen ruokasuositukset on mitä on?

Ihan nyt selvyyden vuoksi: jos vertaat suomalaisia ruokasuosituksia kreikkalaisiin, niin onko aulla nyt tietoa siitä, millaiset ne kreikkalaiset suositukset ovat? Vai siiis haluaisitko, että Suomesta käsin neuvottaisiin myös kreikkalaisia? Vai mitä tämä kreikkalaisiin vertaaminen tässä tarkoittaa?

Suomen suositukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin. Suola nostaa verenpainetta. En tiedä, mitä Kreikassa suositellaan suolan määrästä, voihan suositus olla siellä korkeampi, kun siellä on kuumempi. Sä ilmeisesti olet hyvin perillä Kreikan asioista, joten valaise toki.

Vierailija
19/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no vesikin liikaaa juotuna tapaa. Oliko se nyt about 5 litraa kerralla. 

Vierailija
20/131 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pyrkinyt vähentämään suolan käyttöä, niin kuin suositellaan. Ai miksi? No siksi, että liika suolan syöminen nostaa verenpainetta ja minulla on jo entuudestaan verenpainelääkitys korkeaan verenpaineeseen. Toiveissa olisi, että ehkä joskus voisin jopa lopettaa lääkityksen, sikäli mikäli paineet normalisoituu.