Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
Kuinka hulppean eläkkeen ajattelit, että 1100 euron palkalla saa?
Eläke kertyy bruttopalkasta, Sä kerrot meille vain sun nettopalkan.
Mä en kerro mitään koska mä en ole ap.
So? Jos se ap vaikka lukisi myös näitä kirjoituksia. Ja sulle ihan tiedoksi, ettei sitä eläkettä netosta lasketa.
Jos työ olisi jossain määrin mielekästä ja siitä saisi kuluihin suhteutettuna kohtuullisen korvauksen niin lähes jokainen kävisi tai haluaisi käydä töissä.
Ilmeisesti kilpailukyky pitää huolen siitä että näin ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Teet tuota 6kk samalla hakien muuta työtä, josta maksetaan paremmin.
Yöt jaat ja päivällä olet väsymyksestä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä että nuo liian pienet palkat olisi ainakin yksi merkittävä ongelmatekijä tässä.
Tuo verotus on varmaan tuloista riippuvainen eikä siitä saako palkaa vai korvausta?
Eläke tuskiin kertyy noin pienillä palkoilla mihinkään eli sekään ei korjaudu.
Itse näen yhden pahimman tekijän olevan myös tämä "ylpeys tekijä", osa kirjoitti jotain että viisas/koulutettu ei tee tuollaisia töitä. Tästä tulee se ilmiö että monia hävettää mennä "huonoihin" töihin vaikka muuten suostuisi sellaista tekemään.
ps. tein ennen kohtuu hyväpalkkaista työtä, nyt halpapakkatöissä, lähes kaikkien asenne on muuttunut jos vaikka soitan tai otan yhteyttä johonkin ja ilmoitan nykyisen ammattini niin missään en enää suhtauduta vakavasti, myöskään työpaikalla puheitani ei oikein kuunnella eikä oteta tosissaan ja olettavat että olen tehnyt nykyistä työtäni aina
eli tässä joutuu aika kurjaan asemaan kun suostuu menemään töihin "ei omalle alalle"
Palkkatulon verotus on kevyempää kuin tukien verotus.
On vaikea arvioida jonkun eläkekertymää neton perusteella, kun ei tiedä, mitä vähennyksiä palkasta on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Jos työ olisi jossain määrin mielekästä ja siitä saisi kuluihin suhteutettuna kohtuullisen korvauksen niin lähes jokainen kävisi tai haluaisi käydä töissä.
Ilmeisesti kilpailukyky pitää huolen siitä että näin ei voi olla.
hyvä tuo kuluihin suhteutettu!!!
pk-seudulla kallista ostaa/vuokrata asunto mutta palkat kutakuinkin samat kuin muualla, täällä siis tienaa puolet vähemmän jos on sama palkka jos siis puhutaan matalapalkka-aloista
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
Työnteko ei kannata alle 2600 e bruttopalkalla. Eläkettä kertyy tällä tulolla noin 1300e siitä pois asumiskulut ja muut pakolliset jää noin 600e eli saman verran, mitä jäis jos sais toimeentulotukena. Eli saman verran jää kuin, koko elämän loisena elänneelle.
Elatusvelvolliselle saa jäädä laskennallisesti asumiskulujen jälkeen n.600e. Kaikki ylimääräinen menee monesti lasten elatukseen jos ex esim. Elatuskyvytön ja monta lasta.
Voit monesti laskea saatko jotain tukia tai kannattaako työnteko, tämän laskentakaavan mukaan.
Laske yhteen kohtuulliset asumiskustannukset(löytyy paikkakuntakohtaisesti kelan sivuilta) ja lääke ja sairauskulut , vähennä nämä nettotuloistasi
Esim. Netto 1100-600(asumiskulut ja muut)= 500e
Eli saat jotain tukea hieman, ehkä n.100e
Siinä pätee se n.600 euron sääntö.
Jos saat säästöön tai perintöä luvassa, niin työnteko kannattaa, hieman paremmin pienellä palkalla.
Olen myös elämäntapatyötön. Kelan tuilla elää mukavasti tällä Thaimaassa, missä ei ole edes turisteja häiritsemässä tällä hetkellä ;)
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkojan n.40 tuhatta.
Työttömiä n. 200 tuhatta.
Kertokaapa minulle että miten sitä sinne töihin vain mennään?
Noistakin avoimista työpaikoista taitaa olla 10 tuhatta olla lääkäreille ja sairaanhoitajille.
Pitäiskö 60 vuotiaan ukon alkaa lukemaan lääkäriksi?
Tässäpä tuli hyviä pointteja :)
Monet työpaikat ovat varmaan monille mahdottomien etäisyyksien tai sijaintien päässä.
Monet työt ovat tosiaan sellaisia että eivät sovellu ollenkaan, itse en ainakaan voisi olla hammaslääkäri vaikka maksettaisi miljoona.
Osa töistä toki sellaisia että ovat niin osa-aikaisia tai määrä-aikaisia tai jotain ettei niitä oikein haluta ottaa vastaan, ehkä.
Eikä kaikkia voi töihin ottaa tai laittaa mitä lie huumehörhöjä
ps. eikös jossain sanottu että pitää ottaa koulutusta vastaamatonta työtä vastaan, eli siivoojat vaan kirurgiksi, pakko hakee kun työkkäri käskee
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa oli häpeällistä elää pitkään tukien varassa, töihin mentiin, eikä laskettu kumpi on kannattavampaa. Oli hienoa sanoa, että olen töissä. Toimeentulotukea haki vain todella köyhät. Mun mies jäi työttömäksi 25 vuoden työputken jälkeen kohtuupalkkaisesta työstä. Oli työttömänä reilut puoli vuotta, sai sitten työpaikan, käteen jää muutama satanen vähemmän kuin työttömyystukea jäi. Ei ole kiva, mutta toivoo, että vielä löytäisi paremmin palkatun työn. Lisäksi on oppinut tässä työssä jo monia asioita ja saanut mukavia työkavereita. On se parempi cv:ssä että on ollut töissä, kuin työttömänä pitkään.
Onneksi olkoon, mutta mitä on sun miehelläs tai sulla , niin et voi sitä noin yleistää. Mun mies oli 2,5 vuotta työtön ja tippui työmarkkinatuelle. Kaikista niistä yrityksistä huolimatta ei valittu tehtävään, yritti koulutuksen ja siihen liittyvän ilmaisharjoittelun kautta eikä tuottanut tulosta ennen kuin toisen koulutuksen jälkeen. Ja noihin Te-koulutuksiin ei vaan yksinkertaisesti kaikki pääse. Nyt itse olen samassa tilanteessa, kahdessa työpaikassa ei tullut jatkoa, vaikka tein työni hyvin. Koulutuksen ilmaisharjoittelunkin hoidin kiitettäväsi ja silti ei palkattu, koska ei ole tarvetta. Mitään täällä lusmuile, mutta kun ei tulla valituksi. Olen hakenut jopa osaamistani vähemmän vaativiin töihin, mutta ei ole valittu, kun epäillään, etten viihdy, kun ei ole osaamistani vastaavan tasoista työtä. Joku muu päättää kuin minä mun työmotivaatiosta ja siitä osaanko tai viihdynkö tai ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös elämäntapatyötön. Kelan tuilla elää mukavasti tällä Thaimaassa, missä ei ole edes turisteja häiritsemässä tällä hetkellä ;)
täähän oli se 90-luvun laman "muotivillitys"
sitten ne keksi tehdä sen peilikuvana eli tuodaan ne halpamaiden ihmiset töihin tänne ja halvalla niin saadaan romutettua nää suomen työmarkkinat, hyvää työtä näköjään tekivät kun onnistuivat
ps. esimerkiksi provisiopalkka on hyvä vaihtoehto jos ei halua maksaa minimipalkkaa tai siis läheskään niin suurta palkkaa :) ja on noita muitakin kikkoja, vaikkapa ilmoittaa urakka-alueiden tunnit väärin: tämä on 4 tunnin alue (ennen 8h)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Ei, vaan jäätävän pieni palkka. Palkkojen pienuus se ongelma on. 1100e kuussa palkkaa! Sairasta!
Jos töitä on 3h/pvä, 3pvää viikossa on palkka ihan ok. Jos taas kyse on kokopäivätyöstä eli 160h/kk, palkka on alle kaikkien hyväksyttävien TES:ien.
Voisitko ap kertoa miten saat (muka) noin paljon tukia? Kun en usko että tuo on mahdollista, ainakaan lapsettomalle tavikselle.
Mua kiinnostaa mistä nuo 1400€ tuet koostuu?
tuli yt:t ja potkut, olen kyllä töissä
sikamaisia nää pätkätyöhommat kun ei ikinä pääse millekään lomille ja aina joutuu koeajalta toiselle eikä opi tuntemaan ketään eli ei tule työkavereita ja jää ne työtkin aika "hatarasti hoidetulle" tasolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noistakin avoimista työpaikoista taitaa olla 10 tuhatta olla lääkäreille ja sairaanhoitajille.
Pitäiskö 60 vuotiaan ukon alkaa lukemaan lääkäriksi?Tässäpä tuli hyviä pointteja :)
Monet työpaikat ovat varmaan monille mahdottomien etäisyyksien tai sijaintien päässä.
Monet työt ovat tosiaan sellaisia että eivät sovellu ollenkaan, itse en ainakaan voisi olla hammaslääkäri vaikka maksettaisi miljoona.
Osa töistä toki sellaisia että ovat niin osa-aikaisia tai määrä-aikaisia tai jotain ettei niitä oikein haluta ottaa vastaan, ehkä.
Eikä kaikkia voi töihin ottaa tai laittaa mitä lie huumehörhöjä
ps. eikös jossain sanottu että pitää ottaa koulutusta vastaamatonta työtä vastaan, eli siivoojat vaan kirurgiksi, pakko hakee kun työkkäri käskee
Avoimia työpaikkoja on 15707 tällä hetkellä. Suurin osa alle 3kk osa-aika töitä. Mitään näkymättömiä työpaikkoja ei noteerata. Ihan sama jo yrityksellä on jossain vapaa paikka jos se ei sitä missään ilmoita. Tämä ei kerro muusta kuin haluttomuudesta palkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
tuli yt:t ja potkut, olen kyllä töissä
sikamaisia nää pätkätyöhommat kun ei ikinä pääse millekään lomille ja aina joutuu koeajalta toiselle eikä opi tuntemaan ketään eli ei tule työkavereita ja jää ne työtkin aika "hatarasti hoidetulle" tasolle
Minusta tuntuu että tuo ei ole enää työtä kuten minä sen ymmärrän, työhön kuuluu tietty yhteisöllisyys ja työkaverit ja paljon muutakin kuin se itse työ. Otan lämpimästi osaa tilanteeseesi, enkä tiedä voiko tuollaista vaatia keneltäkään hmmmm ilmankos istuvat kotona, nyt ihmettelen sitä hieman vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ljlkljl kirjoitti:
Kylläpä motivoi ikänsä töitä tehnyttä, kouluttautunutta naisihmistä. Sen verran pieni ero on palkassani ja luuserille makoilusta maksetuissa tuissa. Yhteiskunnassa on paljon pielessä, kun tukia saa noin paljon ja helposti.
Tervemenoa kokeilemaan työttömän tukia!
Tahtomattaan työtön aktiivinen työnhakija on eriasia kuin sossupummi. Tämä kannattaa kaikkien muistaa!
Samoin pienituloinen työläinen joka sinnittelee paremman elämän toivossa saamatta mitään tukia.
Se aktiivinen hakia suostuu simputukseen. Mitään sankaruutta siinä ei oikeastaan ole. Mutta onhan se sossuasiointi myös nöyryyttävää. Riistovalta kuppaa ja kiusaa. Toivoton työnhaku ja hakemusten runoilu on lähinnä ajanhukkaa. Tähän liittyy myös kallis, usein virkatasoinen ammattimainen kiusaamiskoneisto.
-Suomi onkin sairas maa ja menehtyy.
saan palkkaa läsnäolosta eli lähinnä kyynerpäihin nojaamisesta
kotona teen haastavaa ja merkittävää työtä mutta siitä ei sitten makseta palkkaa
kerron tämän esimerkkinä, että teemme työtä jopa ilmaiseksi jos se on mielekästä ja että palkka on pakko ottaa palkkana tai tukena
itseäni harmittaa lähinnä että haaskaan aikana töissä, jonka voisin käyttää yhteiskunnankin kannalta paremmin
Työttömällä pitää olla jonkin verran massia, että voi mennä töihin. Varsinkin vuokrafirmat maksavat palkan pitkällä viiveellä. Sen jälkeen voi mennä viikkoja tai kuukausia, ennen kuin saa soviteltua päivärahaa. Tuntimäärät ja työn kesto eivät ole alun alkaenkaan selvät usealla alalla. Mitään ei luvata ja voit joutua lopettamaan vaikka olisit juuri saapunut työpaikalle hoidettuasi työsi siihen saakka kiitettävästi. Jos työn aloittaa vaikka 16 päivä, palkan puolelta kuulta saa vasta kuukauden päästä. Aika tiukille vetää talous varsinkin, jos on huollettavia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö 60 vuotiaan ukon alkaa lukemaan lääkäriksi?
Kaikkia työpaikkoja ei ilmoiteta työkkärille, on joillekin firmoille ihan periaate.
Ihmettelen, miten voi saada 1400 kuussa tukia. Itsehän saan n. 700 kuussa, enkä mitään sen päälle, koska puoliso on työssäkäyvä. Yksin asuessa saisin ehkä hieman asumistukea tuohon lisäksi.
Ja ikävä kyllä joudun nostamaan työttömyystuen, koska korona vei työt, enkä uutta ole saanut vielä. Jollain on kuitenkin pakko elää tässä työttömyysaikanakin.