Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (578)
Posti on perseestä, älä nyt sinne töihin mene!
Työkykyinen henkilö, joka valitsee tuet työn sijasta, on yksiselitteisesti varas. Hän varastaa meidän kaikkien muiden lompakosta, koska tuet on tarkoitettu avuksi silloin, kun muuta ei ole, ei vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi, jos työt ei huvita.
T. Vajaatyökykyinen, pitkäaikaistyötön ja 60-kymppinen, joka on vihdoin saanut osa-aika työtä ja on siitä onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Eiku nää palkat on ihan perC:stä
Vertaatko sä nyt bruttotukea nettopalkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
Pakko nyt sanoa mutta 1100€:n palkasta ei kerry kummostakaan eläkettä, eikä siitä pysty edes säästämään.
Valoja päälle nyt siellä hei!Onnistuin ite postilla tuolla 1100e liksalla säästää puolen vuoden aikana 500e. Joka sit meni iuteen tietokoneeseen kun vanha sano ittensä irti. Ei tosiaan paljoa säästellä tai sitten elellään todella vaatimattomasti.
Juuri niin. Jotkut tietysti pystyy säästämään pienestäkin palkasta, mutta ei kaikki. Ihmisiä ja elämäntilanteita on niin erilaisia. Yksi on päässyt tuurilla halpaan kaupungin vuokra-asuntoon, joka on kaiken lisäksi kävelymatkan päässä työpaikasta ja vähän kaikesta muustakin. Toisen on pakko asua liian kalliissa kämpässä kun ei saa mistään halvempaa, työpaikka on kymmenien kilometrien päässä eikä julkiset kulje yöaikaan, joten yötöihin on pakko kulkea omalla autolla. Auto hajoilee, terveys reistailee, lukuisat henkeä uhkaavan vaikeat allergiat pakottaa ostamaan kallista ruokaa jne.
Tasan ei käy onnen lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
Kuinka hulppean eläkkeen ajattelit, että 1100 euron palkalla saa?
Kuinka hulppean eläkkeen saa sossutuilla?
Kerrotko vielä sen bruttopalkan, niin voidaan arvoida realistisesti.
1400 euroa mitä tukia?
Jos on esim. ansiosidonnaista työttömyysturvaa, niin se kyllä ennen pitkää loppuu.
Sitä paitsi työ kerryttää eläkettä edes jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke kertyy bruttopalkasta, Sä kerrot meille vain sun nettopalkan.
Moni pienipalkkainen ajattelee, että juuri heidän työnsä on tuki ja turva, jos ajat menevät heikommiksi. Palvelualan työpaikat ovat aika kiikunkaakun töitä, vaikka niitä tekisi ilmaiseksi, niin niistäkin lentää varsin sutjakasti ulos, jos työlle ei ole kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyön ohessa saa edelleen työttömyyskorvausta. Toki pienempää kuin työttömänä, mutta saa kuitenkin. Ensimmäiset 300 euroa ei vielä pienennä korvausta,, siitä eteenpäin pienentää noin puolella. Joten nyt laskurilla (googleta) laskemaan se oma tilanne ja huomaat, että se talous tosiasiassa kohenee eikä suinkaan kurjistu työn vastaan ottamalla.
Suojaosa on 500€ maaliskuun loppuun saakka, jotta kannustettaisiin myös koronalomautettuja ihmisiä ottamaan vastaan osa-aikatyötä.
Sovitellun ansiosidonnaisen vuoksi nettotuloni ovat samat kuin kokoaikatyössä, vaikka työskentelen vain 2-3 päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke kertyy bruttopalkasta, Sä kerrot meille vain sun nettopalkan.
Mä en kerro mitään koska mä en ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Ei, vaan jäätävän pieni palkka. Palkkojen pienuus se ongelma on. 1100e kuussa palkkaa! Sairasta!
Iso osa kenopäistä jotka ovat kärppänä paikalla haukkumassa työttömiä eivät IKINÄ edes ulahda siitä miten säälittävän pieniä palkkoja suomessa maksetaan. tuet oih ne tuet,tuissa on aina vikaa, ei niissä palkoissa. 1100e/kk on sairaan pieni palkka kokopäivä duunista varsinkin maassa jossa peruseläminen on todella kallista.
Tuskin se lehden jako on kokopäivätyö.
Ei ole kokopäivätyötä 2-4 tuntia/päivä, riippuen miten nopea olet ja kuinka iso alue. Itse olen tehnyt lehdenjakoa normaalin työn ohella kun olen halunnut säästää johonkin. Otin vain sijaisuuksia lehdenjaosta, että sain valita milloin otan työtä ja milloin en. Ei koko aikaa jaksa tehdä 12 tunnin työpäiviä, joskus tein vielä iltaopetusta sivutoimisena samaan aikaan.
Tuet pitäisi olla määräaikaisia, maksimissaan 2 vuotta, siinä ajassa pitää löytää töitä.
Jaha saatinkos tänne itse Petteri Orpo palstalle kurjistamaan köyhien elämää lisää.
2 vuoden jälkeenkö sitten kerjäämään kadulle ruokaa vai?
Nah, ihan vain ulilaudan penskoja, kun te tajuaisitte että täällä on yksi päästänsä pipi penikka joka tehtailee näitä köyhiä/työttömiä haukkuvia aloituksia melkein joka päivä.
Ja jotkut luupäät vielä uskovat täysillä, karmivaa on se miten moni perus luupää on valmis syömään kanssaeläjiään koska "iiik työtöntyötön" ja joku kertoilee kuinka hesarissa luki että (suomalaiset)työttömät elävät kuin bel airin prinssit konsanaan ja tolvanat uskovat tämänkin.
Vierailija kirjoitti:
Työkykyinen henkilö, joka valitsee tuet työn sijasta, on yksiselitteisesti varas. Hän varastaa meidän kaikkien muiden lompakosta, koska tuet on tarkoitettu avuksi silloin, kun muuta ei ole, ei vapaasti valittavaksi vaihtoehdoksi, jos työt ei huvita.
T. Vajaatyökykyinen, pitkäaikaistyötön ja 60-kymppinen, joka on vihdoin saanut osa-aika työtä ja on siitä onnellinen.
Ei ole lain silmissä. Revi siitä
En yhtään ihmettele että olet vajaa, koska et tajua kuinka paljon työttömiä tässä maassa on. Jos työhön ei löydy tekijää voi tarjoaja katsoa peiliin. Korkeimpia tukia voi toki alentaa, mutta ei tuo säälittävä syyllistäminen tehoa jos joku ei halua tiettyä työtä tehdä.
Kyllä terveen kannattaa hetkellisesti ja vähän pitempäänkin tehdä ns. huonompia hommia. Tulee hyvä fiilis kun ylittää ittensä. Sen ymmärrän jos on haastavia mt-ongelmia ja muita rasitteita niin ihan kaikki hommat eivät käy ja on pakko tehdä valintoja jotka eivät hajota pakkaa entisestään. Ei kaikista ole varhaisjakajiksi, se on kovaa hommaa.
Tää on ihan sairasta. Mun yksi tuttavapariskunta saa työttömyystuet kahdelle, sossutukea joku 1200e käyttöön kalliin vuokran maksun lisäksi. Lapset hoidossa ja aikuiset (toinen luuraa kotona ja toinen harrastuksissaan). Jos yksi menisi töihin, sen pitäisi tienata 4000e bruttona jotta saisi samat rahat.
Avoimia työpaikkojan n.40 tuhatta.
Työttömiä n. 200 tuhatta.
Kertokaapa minulle että miten sitä sinne töihin vain mennään?
Noistakin avoimista työpaikoista taitaa olla 10 tuhatta olla lääkäreille ja sairaanhoitajille.
Pitäiskö 60 vuotiaan ukon alkaa lukemaan lääkäriksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ap "menetä" mitään "omaa rahaansa" menemällä töihin. Hänen saamansa rahat ovat kaikki veronmaksajien maksamia, eli tukia, jotka on tarkoitettu tilapäiseen elämään niillä, kunnes saa töitä! Miten ihmeessä näistä kohta jo "palkkana" puhutaan????? "Kun mun tulot on sen ja sen verran" :O
Ei ole mitään valintoja "Kun mä saan tukia paremmin ja enemmän rahaa niistä", niin en mene töithin, kun sitten mun "tulot" laskee, vaan työ on se, millä ihmisen kuuluu itsensä elättää, olkoon tuet vaikka kuusinkertaiset palkkaan nähden. Palkka voi olla pienempi kuin tuet yhteensä, mutta oletko tosiaan sitä mieltä, että tässä on oikein alkaa kikkailla jotenkin, jottei vaan tarvitsisi mennä töihin??
Pienipalkkaisia ihmisiä ja pätkätyöläisiä on varmaan kohta suurin osa tässä maassa, ja koko järjestelmä kaatuu, jos tukien myötä annettais tilaisuus ja valinta jäädä "harrastamaan ja liikkumaan", kuten joku tätä lusmuilua nimitti.
Loisimista yhteiskunnan varoilla näköjään puolustellaan täällä oikein tosissaan!???
Tätä minäkin juuri mietin. Sairasta että suomessa tälläinen ilmapiiri että on ok jäädä kotiin koska ei huvita mennä töihin. Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla ja saan todella vähän rahaa koska mies töissä, aijon mennä ensi syksynä töihin kun lapsi 1v8kk koska haluan alkaa elää normaalia elämää ilman jatkuvaa kituuttamista rahoilla. Olen ollut töissä 19v asti ja oma pää ei kestä kotona olemista vuositolkulla.
Minun mielestä tälläisissä tapauksissa parhain toimintatapa olisi että jos ei tarjottu työ kelpaa nii tukia pois. Ei ole työssäkäyvien tehtävä elättää näitä huvinvuoksi kotona olevia.
Näin! Ja kun tätä loisimista ei enää edes hävetä, vaan katsotaan sen olevan jopa säkenöivän älykkyyden merkki! "Äänestä sinäkin turbolammas"!!! kuten joku elämäntapasyöttiläs kehottaa. Eli "tyhmät ne töitä tekee, fiksut pääsee helpommalla" oikeutetaan muiden lompakolla eläminen? Kun ollaan neroja?
Kertovat, että pienellä palkalla työtä tehden ei asiat parane. No mitenköhän ne velkaa velan päälle ottamalla ja loisimalla sitten muuttuvat? Rahat kun on loppu. Kohta pienenevät ainakin tuet radikaalisti. Ei kannata kehua, kuinka on fiksua olla työtön omasta halustaan. Pian siihen pyrkii yhä isompi joukko, ja mites sitten käy?
Olen samaa mieltä että nuo liian pienet palkat olisi ainakin yksi merkittävä ongelmatekijä tässä.
Tuo verotus on varmaan tuloista riippuvainen eikä siitä saako palkaa vai korvausta?
Eläke tuskiin kertyy noin pienillä palkoilla mihinkään eli sekään ei korjaudu.
Itse näen yhden pahimman tekijän olevan myös tämä "ylpeys tekijä", osa kirjoitti jotain että viisas/koulutettu ei tee tuollaisia töitä. Tästä tulee se ilmiö että monia hävettää mennä "huonoihin" töihin vaikka muuten suostuisi sellaista tekemään.
ps. tein ennen kohtuu hyväpalkkaista työtä, nyt halpapakkatöissä, lähes kaikkien asenne on muuttunut jos vaikka soitan tai otan yhteyttä johonkin ja ilmoitan nykyisen ammattini niin missään en enää suhtauduta vakavasti, myöskään työpaikalla puheitani ei oikein kuunnella eikä oteta tosissaan ja olettavat että olen tehnyt nykyistä työtäni aina
eli tässä joutuu aika kurjaan asemaan kun suostuu menemään töihin "ei omalle alalle"
Kannattaisi ajatella pitkällä tähtäimellä. Työn tekeminen on kannattavampaa kuin jättäytyä pitkäaikaistyöttömäksi, koska työnantajat palkkaavat mielummin henkilöitä, joilla on edes jonkinlainen työhistoria.
Ihan oma juttunsa on se, että Suomi on taloudellisen katastrofin partaalla. Jo nyt sosiaalituet rahoitetaan lähes kokonaan syömävelkaa ottamalla. Sinä päivänä kun valtionvelan korot lähtevät nousuun (voi tapahtua pikaisestikin), Suomi on todella suuressa pulassa. Velanhoitomenot nousevat ja uutta velkaa ei saada. Silloin on pakko leikata rajusti kaikkia sosiaalitukia. Tuossa tilanteessa ne, joilla on edes pienipalkkainen työ ovat merkittävässä etulyöntiasemassa tuilla eläjiin verrattuna.