Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (578)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Ei, vaan jäätävän pieni palkka. Palkkojen pienuus se ongelma on. 1100e kuussa palkkaa! Sairasta!
Iso osa kenopäistä jotka ovat kärppänä paikalla haukkumassa työttömiä eivät IKINÄ edes ulahda siitä miten säälittävän pieniä palkkoja suomessa maksetaan. tuet oih ne tuet,tuissa on aina vikaa, ei niissä palkoissa. 1100e/kk on sairaan pieni palkka kokopäivä duunista varsinkin maassa jossa peruseläminen on todella kallista.
Tuskin se lehden jako on kokopäivätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan aikoinaan huvittanut mennä siivoomaan myymälöitä, tein kai työt hyvin, tarjottiin myyjän paikkaa, otin sen. Tarjosivat koulutusta, otin sen. Ylenin osastovastaavaksi. Lisää koulutusta, pääsin aluepäälliköksi.
Nyt olen hyvätuloinen eläkeläinen.
Nykyaikanahan tuo ei tietysti enää onnistuisi.Mä en ole ihan samaa mieltä tuosta ylenemisestä. Mä olin siivoojana ja siivosin tosi hyvin ja sain paljon kiitosta siitä. Kukaan ei ehdottanut mitään nousua minnekään, koska hyvä ja tunnollinen siivooja oli heille paljon tärjeämpi kuin minun urakehitykseni. Uutta hyvää siivoojaa olisi ollut paljon vaikeampi löytää kuin täyttää ihan hyvillä työntekijöillä ne mun mahd. ylenemispaikat.
Meidän työpaikalla siivooja opiskeli töiden ohella eteenpäin, sai lisää vastuita, nyt on ammattikorkeakoulututkinto ja yli 4000 bruttopalkka.
Sieltä palkkasuosta ei noin vaan nousta, putosin pätkätöihin suht vanhana ja se romutti täysin työmarkkinakelpoisuuteni.
Pienimmät palkat ovat suhteessa laskeneet hyvin rajusti. Syy lienee siinä, että uudelle työntekijälle maksetaan huonoa palkkaa ha palkankorotukset ovat joitakin senttejä, hinnat taas kallistuvat huomattavasti ripeämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muakaan aikoinaan huvittanut mennä siivoomaan myymälöitä, tein kai työt hyvin, tarjottiin myyjän paikkaa, otin sen. Tarjosivat koulutusta, otin sen. Ylenin osastovastaavaksi. Lisää koulutusta, pääsin aluepäälliköksi.
Nykyaikanahan tuo ei tietysti enää onnistuisi.Mä en ole ihan samaa mieltä tuosta ylenemisestä. Mä olin siivoojana ja siivosin tosi hyvin ja sain paljon kiitosta siitä. Kukaan ei ehdottanut mitään nousua minnekään, koska hyvä ja tunnollinen siivooja oli heille paljon tärjeämpi kuin minun urakehitykseni. Uutta hyvää siivoojaa olisi ollut paljon vaikeampi löytää kuin täyttää ihan hyvillä työntekijöillä ne mun mahd. ylenemispaikat.
Meidän työpaikalla siivooja opiskeli töiden ohella eteenpäin, sai lisää vastuita, nyt on ammattikorkeakoulututkinto ja yli 4000 bruttopalkka.
Toki tällaista tapahtuu, kutta esim. tunnollinen lehdenjakaja aamuyöllä on niin kiinnipidettävä hyvä työntekijä, että tunnollisuudensa johdosta tuskin noin vain pääsee postin päivähommiin.
Vierailija kirjoitti:
Jep, Suomen sosiaaliturva on liian hyvä, kotona loisiminen on liian helppoa.
Kyllä se niin vaan on, että palkat ne p*skat on. Kyllä palkalla pitäisi tulla toimeen niin, ettei tarvis ees asumistukia nostella. Lisäks vuokrat on ihan sairaan korkeita nykyään ja kokoajan vaan nousee, mutta palkat ei nouse. Lisäksi, palkka ei nouse samassa suhteessa, kun mitä on elätettäviä. Jos on esimerkiksi lapsia, niin et saa moninkertaista palkkaa. Mutta Kela maksaa jokaisesta lapsesta enemmän tukia. Ite olin viimeksi töissä 11e/h tuntipalkalla. En voittanut siinä yhtään rahallisesti eikä tuntunut et kruununi olisi kiiltävämpi. Sen sijaan olin kamalan hermona kokoajan ja väsynyt enkä jaksanut edes lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Ei, vaan jäätävän pieni palkka. Palkkojen pienuus se ongelma on. 1100e kuussa palkkaa! Sairasta!
Iso osa kenopäistä jotka ovat kärppänä paikalla haukkumassa työttömiä eivät IKINÄ edes ulahda siitä miten säälittävän pieniä palkkoja suomessa maksetaan. tuet oih ne tuet,tuissa on aina vikaa, ei niissä palkoissa. 1100e/kk on sairaan pieni palkka kokopäivä duunista varsinkin maassa jossa peruseläminen on todella kallista.
Ei ole kokopäivätyötä 2-4 tuntia/päivä, riippuen miten nopea olet ja kuinka iso alue. Itse olen tehnyt lehdenjakoa normaalin työn ohella kun olen halunnut säästää johonkin. Otin vain sijaisuuksia lehdenjaosta, että sain valita milloin otan työtä ja milloin en. Ei koko aikaa jaksa tehdä 12 tunnin työpäiviä, joskus tein vielä iltaopetusta sivutoimisena samaan aikaan.
Tuet pitäisi olla määräaikaisia, maksimissaan 2 vuotta, siinä ajassa pitää löytää töitä.
Moni täällä on maininnut työterveyden. Kuinka laaja työterveys Postin varhaisjakelijoille kuuluu? Useinhan tuollaisissa hanttihommissa työterveys on pelkkä minimi, johon esim. yleislääkäripalvelut ei kuulu. Sellaisissa paikoissa olevat joutuu siis jonottamaan terveyskeskukseen siinä missä työttömätkin, ellei kyse ole työtapaturman tms. hoidosta.
Onko Posti poikkeus, joka tarjoaa duunareilleen kattavammat työterveyspalvelut?
Kylläpä motivoi ikänsä töitä tehnyttä, kouluttautunutta naisihmistä. Sen verran pieni ero on palkassani ja luuserille makoilusta maksetuissa tuissa. Yhteiskunnassa on paljon pielessä, kun tukia saa noin paljon ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli käytännössä vanhan auton hajoaminen tällaisille kilometreille, aiheuttaisi ettei autoa olisi varaa korjata tällä palkalla ja siihen loppuisi työt.
Niin mutta autolla tulee ajeltua myös työttömänä ja se hajoaa kuitenkin lähitulevaisuudessa.
Mietin, miten kauan on oltu työttömänä, eikä mitään ole työssäoloaikana säästetty tai otettu huomioon? On oltu töissä vuosia tai jopa vuosikymmeniä, mutta tällaisessa tilanteessa ollaan sitten heti työttömäksi jäädessä.
Entä muutto paikkakunnalle, jossa on töitä? Ennen tukia se oli tavallinen ratkaisu.Tuleehan noita kilometrejä 30 km viikossa kun käy kerra kaupassa kylällä.
Ja tuo muuttohan se on ratkaisu näihin naurettaviin palkkoihin. Alappa myymään taloasi täällä korvessa ei taida mennä ihan heti kaupaksi. Vai jätetäänkö mökki mätäneen kylmäksi ja tämä vähäinenkin omaisuus arvottomaksi ja muutetaan vuoralle isollekirkolle?Eli sulle kuuluu täysylläpito ok- talossa autoineen yhteiskunnan varoilla? Lämmität siellä vaan saunaa ja kipaiset kirkolta hakemaan makkaraa? Kuinka kauan? Entäs, kun torppa alkaa vaatia kunnon remppaa? Putket? Katto? Vesivahinko, mitä ei kenties vakuutus korvaa tai jotain vastaavaa? Huudatko veronmaksajia apuun?
Ei varmaankaan mene kauan, kun yhteiskunta päättää puolestasi, ja todellakin joudut sen mökkisi "lihoiksi laittamaan" ja ne saatavat mukanasi työnhakuun lähtemään. Hyvä pesämuna vaikka uuteen autoon, jos työmatkat tulee olemaan pitkiä, kun riippuu taas siitä mistä saa asunnon vuokralle, jos ei töllistä saadut riitä omaan. Ja vuokrallehan sitä tönöäkin voi tarjota, oletko jo kysellyt millainen tilanne vois olla? Joku mökkeilee mielellään, jos on vaikka vettä lähellä jossain muodossa.
Heh heh, voi kun teitä hölmöjä on mukava härnätä. Näin 58 vuotiaana nautin omassa mökissä olosta ja kerran kuussa napsahtaa kassasta rahaa tilille ja myös eläke kertyy tästä rahasta. Ja jos jotain sattuis, niin sen verran on säästöä kertynyt, ettei haittaa loppuelämää vaikka loppuisi tämä sinun maksama avustus.
Joten meneppäs nyt töihin siitä, vai työpaikaltako sinä näitä elämän viisauksia tänne kirjoittelet.
Minä taas lähden tästä hiihteleen ja sen jälkeen saunaan.
No nyt on katkeraa, kilahti ja ahdistuneeltakin kuulostaa; "menepäs nyt töihin siitä" ;D
Ja jos säästöjä on kertynyt, on varmaan töissäkin käyty. Eli valitus koskee sitä, kun ei saa tarpeeksi tukia. Rahaa pitäisi siis saada luukulta lisää.
Mä olen työeläkkeellä, joten ehdin hiihdellä minäkin (sekä viisauksiani kirjoitella). Saunakin mökistäni löytyy. Kaikki itse tienattua. Perintöni olen suurimmalta osalta sijoittanut. Liukkaita latuja!!
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan jaoin postia juuri varhaisjakelijana ja tykkäsin siitä työstä. Toki silloin palkka oli bruttona vain n. 700-900 euroa kuukaudessa eli palkka on näköjään noussut noista ajoista. Lisäksi työpäivät ovat suhteellisen lyhyitä varhaisjakelijana eli n. 3-5 tuntia yössä, joten eipä siitä kokopäivätyön palkkaa voi olettaakaan saavansa.
Ja jos saat vain 1100e, niin saathan sinä sitten lisäksi vuokra-asuntoon vielä asumistuen ja tarvittaessa toimeentulotukea, jos on enemmän pakollisia menoja.
Ehkä jos on aina vain loisinut kotona, niin on vaikea lähteä töitä tekemään...
On ollut kyllä todella pieni piiri mitä olet jakanut. Varhaisjakelun palkat eivät ole nouseet sitten 90-luvun, ne ovat pitkälti laskeneet. Ennen varhaisjakajat pystyivät tienaamaan parhaimmillaan yhtä hyvin kuin dippainsinöörit kun alla oli hyvät piirit.
AP:lle, isoimmissa piireissä on mahis ainakin 1400e/kk nettoansioihin kk:ssa.
Monet käyvät töissä kaiken maailman tukien/avustusten turvin. Eivät siis makoile kotona mutta eivät oikeasti kevennä sosiaaliturvan taakkaa.
Tästä tullut joillain aloille sellainen ongelma että työnantajat ottavat vain "ilmaisia tukea saavia" töihin ja normaalit ihmiset eivät pääse edes yksinkertaisiin hommiin vaikka suotuisi sellaistakin tekemään.
Ja sitten kun sitä oman alan hommaa ei ole niin siinä sitä ollaan=et pääse mihinkään.
Sitten kuulee siellä ja täällä näitä "kuinka tuollainenkin on tänne palkattu" ja sitä rataa ja kaikki kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana ja yrittäjänä voisin sanoa, että huonokin työ on parempi kuin olla vuosia kotona.
Työllistymisen kannalta on aina parempi, että on ihminen joka tekee työtä mieluimmin kuin istuu tukia odottamassa.
Itse miettisin mikä on tulevaisuuden näkymä, koska sen huonon työn vastaanottaja todennäköisemmin etenee jollekin muulle työpaikalle kuin tämä joka jää kotiin.
Jos nuoresta asti on tukien varassa ei ole kuin perintö tai lottovoitto millä nostaa elintasoa eikä kituutella kuukaudesta toiseen ja viimeistään eläkkeelle jäädessä tipahtaa kylmä luu kouraan, kun ei riitäkään rahat vuokraan ja lääkkeisiin, saati siihen ruokaan.
Työelämän aikana pitäisi pystyä kerryttämään varallisuutta eläkeiän turvaksi.
Itse, kuten moni kurssikaverini suoritin pitkän tutkinnon vain todetakseen että oman alan tai edes oman osaamistason töitä ei juuri ole, niillekään jotka ovat saaneet työkokemusta hankittua - koskee erityisesti naisia.
Kouluttauduin uuteen ammattiin, jota eläkeikään tekemällä tulen taatusti näkymään syöpä-, tulesvaiva-, sydäntauti- ja aivoinfarktitilastoissa sekä uhraan illat ja viikonloput työlle eikä mitään helpotusta ole luvassa. Etenemistä ei tapahdu, palkka nousee roposia.
Niin että lopettakaa nämä lässytykset joissa mikä tahansa työ on parempaa kuin joutenolo. Ei kiinnosta onko säästöjä sitten kun olet eläkkeelle jäädessäsi ihmisraunio. Keksikää parempia syitä kuin pois sohvalta loiset ja vastaavat. Ymmärrän kansantaloudellisen puolen, ja siihen auttavat rakenteelliset muutokset ja verotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tällaista tapahtuu, kutta esim. tunnollinen lehdenjakaja aamuyöllä on niin kiinnipidettävä hyvä työntekijä, että tunnollisuudensa johdosta tuskin noin vain pääsee postin päivähommiin.
Postikin on iso laitos missä on vaikka minkälaisia ammatteja. Ei tuo siivoojakaan ole enää ollenkaan samalla alalla mutta samassa työpaikassa kyllä. Se on vähän itsestä kiinni, ei kukaan tule sieltä nostamaan ellei jotain tee itsekin sen hyväksi.
ljlkljl kirjoitti:
Kylläpä motivoi ikänsä töitä tehnyttä, kouluttautunutta naisihmistä. Sen verran pieni ero on palkassani ja luuserille makoilusta maksetuissa tuissa. Yhteiskunnassa on paljon pielessä, kun tukia saa noin paljon ja helposti.
Tai siinä, että työstä ei makseta.
ljlkljl kirjoitti:
Tervemenoa kokeilemaan työttömän tukia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokopäivätyötä 2-4 tuntia/päivä, riippuen miten nopea olet ja kuinka iso alue. Itse olen tehnyt lehdenjakoa normaalin työn ohella kun olen halunnut säästää johonkin. Otin vain sijaisuuksia lehdenjaosta, että sain valita milloin otan työtä ja milloin en. Ei koko aikaa jaksa tehdä 12 tunnin työpäiviä, joskus tein vielä iltaopetusta sivutoimisena samaan aikaan.
Tuet pitäisi olla määräaikaisia, maksimissaan 2 vuotta, siinä ajassa pitää löytää töitä.
Jaha saatinkos tänne itse Petteri Orpo palstalle kurjistamaan köyhien elämää lisää.
2 vuoden jälkeenkö sitten kerjäämään kadulle ruokaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön ei ole kuitenkaan sosiaalipummi. He ovat jääneet työttömäksi ilman omaa syytään ja hakevat ahkerasti töitä. Pienet palkat vaikuttaisivat tässä olevan suurin ongelma kun moni joutuu nostamaan tukia vaikka käy töissä. Tällöinhän palkkasi vain pienentää saatavan tuen määrää mutta ei varsinaisesti tuo mitään hyötyä.
Sosiaalipummiksi muuttuu sillä hetkellä kun kieltäytyy tarjotusta työstä koska se ole kiva tai tarpeeksi rahakas. Vain typerys ajaa itsensä pitkäaikaistyöttömäksi ja sitten valittaa vuosikausien köyhyydestä ja minieläkkeestä.
Älykäs ihminen etsii mielekästä ja tarpeeksi hyvin palkattua työtä. Vain typerys tyytyy mihin vain.
näin tehdäänkin ja se on sekä oikein että väärin eli on tullut näitä aloja/töitä johon pitää raahata työntekijät toiselta puolelta maapalloa kun työnantajat kusettaa niin ettei siihen enää viisas itseään kunnioittava valkoinen mies suostu
mutta tästä tulee sitten se kotona istuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.
Pakko nyt sanoa mutta 1100€:n palkasta ei kerry kummostakaan eläkettä, eikä siitä pysty edes säästämään.
Valoja päälle nyt siellä hei!
Onnistuin ite postilla tuolla 1100e liksalla säästää puolen vuoden aikana 500e. Joka sit meni iuteen tietokoneeseen kun vanha sano ittensä irti. Ei tosiaan paljoa säästellä tai sitten elellään todella vaatimattomasti.
Kunhan EU pomot saavat täyden vallan, niin luuletko tämän velkarahalla elämisen jatkuvan loputtomiin.
Ei voida enään syyttää omia päättäjiä. No monissa asioissa ei nytkään.