Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (583)
Kuinka monta tuntia tuon 1100 € eteen täytyy raataa viikossa?
Olin varhaisjakajana 15 vuotta sitten. Tienasin aluksi 450 e/kk (netto), kunnes sain lisää tunteja ja sain 700-800 käteen. Sillä elätin helposti itseni ja koirani kun asunto oli silloin niin edullinen. Mitään tukia en koskaan hakenut.
Olen muuten Postilla edelleen mutta eri hommissa ja tienaan bruttona 2300.
Nykyään Postin varhaisjakajan lähtöpalkka on 9,91e/h. Eihän siitä millään voi jäädä käteen noin "paljon" (1100??).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuon 1400€ brutto palkkaa valmistuttuani maisteriksi. Viidessä vuodessa palkka olikin sitten 6000€. Mitähän olisi käynyt, jos olisin heittäytynyt tukien varaan, kun ”ei tällä palkalla kannata töitä tehdä”?
Menitkö siis jakamaan hesaria maisterin papereilla, ja nyt olet 6000e tienaava varhaisjakelija?
Vai miten meinasit että on verrannollinen aapeen tilanteeseen?
Edetä voi muutenkin kuin Postin sisällä. Tuolla rahalla voi sinnitellä vaikka sen aikaa että opiskelee koodariksi työn ohella ja hups! jonain päivänä saakin sen 6000€/kk.
Hyväpalkkaiseksi koodariksi ei opiskella kokopäivätyön ohella, vaatii huomattavaa ajallista panostusta pitkältä ajalta ja koodaamista myös vapaa-aikana. Hups, simsalabim, 6 donaa.
Ja jos ikää on jo 40v tai enemmän niin tuonkin voi jo unohtaa. Mahdoton työllistyä vaikka koodata osaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan olla aika syrjäytynyt, jos kokee mieluisemmaksi toisten elätettävänä olemisen, kuin itsensä elättämisen ja kortensa kekoon kantamisen. Työt tarjoaa elämään rutiinin, työyhteisön ja mahdollisuuden edetä muihin tehtäviin.
Kelpaisi sama palkka kuin tuet, mutta kukaan ei palkkaa! Olen koulutukselta merkonomi ja kokki, silti pitkäaikaistyötön.
Kun töitä kyselee, niin ei ole, mutta kummasti löytyy kovasti töitä, kun kyse työkokeilusta ( 9 euroa per päivä)
Oikeasti, en ymmärrä, miten pääsee töihin!
Olen ahkera ja silti koskaan minua ei ole huolittu harjoittelu paikkaan töihin.
Ja muuttanutkin olen isommalle paikkakunnalle 400km. Mitä enää voi tehdä?
36vSinuna tekisin ohuen kokkauskirjan, jossa vaikka herkullisia ja helppoja reseptejä opiskelijoille. Opiskelijat eivät ehkä ostaisi, mutta äidit ja mummit kyllä nuorilleen. Sitten perustat oman pitopalveluyrityksen, teet kotonasi ruoat ja asiakas noutaa tai diilaat jonkun kuljettamaan ruoat. Jos menestyt, hyvä. Jos et saa tilauksia, et ole kuitenkaan sijoittanut omaisuuksia omaan yritykseen. Kävisikö osa-aikayrittäjyys? Joku haluaisi ehkä sitten kovasti palkata sinut, mutta emmit, koska itsellisenä saat asettaa työehdot itsellesi, mutta jos palkasta päästään sopuun, sataa harkita toiselle töihin menemistä.
Merkonomitaustasta ei ole muuta haittaa, kuin se että olet tullut hyvin varovaiseksi riskien suhteen. Enemmän siitä on hyötyä.Totta.
Nykyään voi markkinoida itseään vaikka facen kautta, oma tyttäreni (kokki) perusti toiminimen ja tekee sivutoimena kakkuja. Omaa pääomaa ei tarvita lainkaan ja tekee töitä silloin kun haluaa. Päivätyö 7-15 joten vielä on illat ja vkl aikaa tehdä cateringnia. Töitä riittää älyttömästi.
Tekeekö hän siis pelkästäån asiakkaan ostamista aineksista?
Jos ostaa omasta pussista jonkin ison kokkauksen tarpeet niin siihen tarvitaan pääomaa. Myös täytyy olla hyvät työvälineet ja tilat.
Vaikka yritykseen ei tarvitse pääoma niin tuotteiden valmistukseen ja laitteisiin usein kyllä.
Itseasiassa toiminimen perustamiseen ja PRH-ilmoituksen menee rahaa. Eli täytyy ainakin senverran olla pääomaa.
Köyhille aina sanotaan, että johonkin yrittämiseen ei tarvita yhtään pääomaa.
Kuitenkin todellisuudessa harvoin minkään yrityksen perustaminen on aivan ilmaista. Myös siihen varsinaiseen yrittämiseen tarvitaan rahaa, että saa asiakkaita. Tai siis ennenkuin saa. Jos ei ole mitä myydä niin ei tule rahaakin.
Köyhälle sekin pieni alkuraha on vaikea saada kun pankit tuskin lainaavat.
Ja jos yrittäminen on kannattamatonta putoaa tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Olin varhaisjakajana 15 vuotta sitten. Tienasin aluksi 450 e/kk (netto), kunnes sain lisää tunteja ja sain 700-800 käteen. Sillä elätin helposti itseni ja koirani kun asunto oli silloin niin edullinen. Mitään tukia en koskaan hakenut.
Nykyään Postin varhaisjakajan lähtöpalkka on 9,91e/h. Eihän siitä millään voi jäädä käteen noin "paljon" (1100??).
Siihen tulee kaikenlaisia lisiä päälle, esim. sunnuntailisä.
Joko olet mennyt sinne duuniin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän muiden pitää elättää sinut. Jos työtä on tarjolla, menet sinne. Ihan mukavalta työltä kuulostaa.
Lisäksi varmasti samalla firmalla on muitakin hommia ja ylenemismahdollisuuksia. Samalla voit katsella tietysti vapaita työpaikkoja muualtakin - olet heti houkuttelevampi muillekin työnantajille, kun olet jo töissä. :)
Postilla on nykyään vain sellane ongelma etteivät he tarjoa pysyvää työsuhdetta, loputonta määräaikaista vaan tarjolla. Hupaisaa että valtion omistama yhtiö voi toimia näin lainvastaisesti. Mutta eipä nykyään enää mikään yllätä.
Sairasta, että näitä tukia jaetaan liian hövelisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhon 9,91e/hoohon on jo sisällytetty yölisä. Mietippä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viikkotunteja pitäisi tehdä joku 27-30h, että käteen jäisi tuo 1100e. Voiko tunteja olla noin paljoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ei tää onnistuis ilman halpatyövoiman maahantuontia. Sama tulee myös muille aloille. Äänestäkään vaan näitä vanhoja "kunnon" puolueita.
Niitä mainosjakoja tulee aina tuohon päälle. Niiden avulla se liksa voi nousta siedettävälle tasolle, mut se ei tosiaan ilmasiks tule, sitä mainoslippua ja lappua saa jakaa joka yö ja se hidastaa tosi paljon. PDA-laitteen käytöstä tulee myös korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli viikkotunteja pitäisi tehdä joku 27-30h, että käteen jäisi tuo 1100e. Voiko tunteja olla noin paljoa?
6 töitä ja 2 vapaata on se normaali kierto. Joka piirille on omat tuntimäärät yleensä välillä 1-4.
Jos piirille on tunnit 4 ni pitäs toi 1100e tulla kyllä helposti jos on muutaman kerran viikossa mainosjakoa. Yllitöitä pitäs saada kans melko helposti jos vaan jaksaa painaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ei tää onnistuis ilman halpatyövoiman maahantuontia. Sama tulee myös muille aloille. Äänestäkään vaan näitä vanhoja "kunnon" puolueita.
Niitä mainosjakoja tulee aina tuohon päälle. Niiden avulla se liksa voi nousta siedettävälle tasolle, mut se ei tosiaan ilmasiks tule, sitä mainoslippua ja lappua saa jakaa joka yö ja se hidastaa tosi paljon. PDA-laitteen käytöstä tulee myös korvausta.
Niin tulehaan niistä mainoksista rahaa, kantokorvaus vai mikä olikaan. Olin joskus yöllä jakamassa niin jos reitille tuli 200kpl mainoksia ja yhdestä mainoksesta sai jonkun 0,007e niin se tekee 1,4e. Ei kyllä liksat paljoa nouse.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tänne jo aiemmin, mutta jatkanpa vielä. Tämä maa on täynnä epätasa-arvoa ja se, millaisia tukia kukin saa, on ihan arpapeliä.
Olin itse pitkään katkera siitä, etten saanut kuntoutustukea sairastamiseeni vaan jouduin käyttämään ansiosidonnaiseni työnhaun sijaan toipumiseeni. Tätä tunnetta vahvisti se, että kävin mt-toipujille tarkoitetuissa tuki- ja toimintaryhmissä ja eräässäkin ryhmässä (7 hlöä) olin ainoa, joka ei ollut työkyvyttömyyseläkkeellä.
Minua hämmensi kovasti, että kuusi näistä eläkeläisistä myönsi nostavansa täyttä työkyvyttömyyseläkettä ja tekevänsä eläkkeen korkean suojaosan turvin edelleen töitä. Eräs jopa myönsi, että ei olisi alkuun halunnut ottaa eläkettä vastaan koska tunsi itsensä edelleen toimintakykyiseksi, mutta itsepintainen lääkäri oli laittanut eläkepaperit läpi. Pian tämän jälkeen tuore täysin työkyvyttömäksi todettu eläkeläinen oli aloittanut opinnot yliopistossa ja rahoitti opintonsa opintotukia huomattavasti muhkeammalla eläkkeellä. Valmistuttuaan hän pääsi kirjastoon töihin, mutta on tehnyt nyt 15 vuotta ainoastaan sen verran töitä, että palkka ei vaikuta eläkkeeseen. Hän tunnusti suoraan, että terveydentilansa puitteissa hän olisi voinut tehdä paljon enemmän työtunteja, mutta pitää mieluummin itsellään enemmän vapaa-aikaa harrastuksia ja muita työn ulkopuolisia juttuja varten. Hänen häpeilemätön asenteensa oli se, että koska tämä työkyvyttömyysetuus on hänelle myönnetty, niin miksi hän ei sitä käyttäisi. Samalla linjalla tuntui olevan muutkin takaisin työelämään kuntoutuneet eläkeläiset.
Oma ehdotukseni olisi, että kaikki työkyvyttömyyseläkkeet muutetaan määräaikaisiksi ja tutkitaan vaikkapa parin vuoden välein, onko kuntoutumista tapahtunut. Silloin eläkkeet ja kuntoutustuet saattaisivat kohdentua paremmin niitä oikeasti tarvitseville eikä ne muuttuisi tervehtyneiden ihmisten elinikäisiksi harrastusrahastoiksi.
Tämä maa on pullollaan epäkohtia ja monentasoisia vapaamatkustajia. Jostain syystä pahin ruoskinta kohdistuu aina työttömiin ja heiltä odotetaan totaalista nuhteettomuutta, tottelevaisuutta ja ylevää moraalia, koska ne vielä pahemmat epäkohdat ovat kätevästi piilossa arvostelun ulkopuolella.
Ja sinä ensinnäkin uskoit tätä mt-ongelmaista kirjastoheppua? Ja toiseksi ajattelet että tällainen on kovinkin tavallinen tilanne tk-eläkeläisillä muuallakin kuin "eräässä ryhmässä"? Valoja päälle nyt.
Ne säästyneet hilut kohdentuisivat kuvaamasi systeemin pyörittämiseen, eivätkä itse asiassa edes riittäisi siihen. Paljon isompi ja valtavasti inhimillistä kärsimystä aiheuttava ongelma on se, että oikeasti työkyvyttömät eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle (luulisi että sinä jos kuka ymmärtäisit sen). Se, että parin hassun eläkeläisen toimintakyky paranee eläkkeellä sen verran että he kykenevät osa-aikatöillä parantamaan taloudellista tilannettaan, on vain hyvä asia.
Työtönkin muuten voi tehdä pimeästi töitä ja samalla nostaa iloisesti työttömyyskorvausta. Harmaa talous onkin sitten yhteiskunnalle astetta isompi ongelma kuin jonkun eläkeläisen osa-aikatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tulehaan niistä mainoksista rahaa, kantokorvaus vai mikä olikaan. Olin joskus yöllä jakamassa niin jos reitille tuli 200kpl mainoksia ja yhdestä mainoksesta sai jonkun 0,007e niin se tekee 1,4e. Ei kyllä liksat paljoa nouse.
200 kpl:sta tulee yleensä luokkaa 10e hyvitystä. Jos se mainos on valmiina lehden välissä ni korvaus sillon pienempi.
Lapsenlapseni jakoi mainoksia kesätyönään.
Ne mainokset tulivat kotiin muoviin pakatuissa eri kokoisissa kasoissa. Kotona piti olla joku tila jossa ne pystyi lajittelemaan, ne siis joutuu lajittelemaan jakaja. Samalla palkalla.
Ensin täytyi irrottaa ne muovit, teipit, nauhat ym. Niitä kerta iso kasa ja piti itse hävittää.
Sitten tehtiin eri kasoja joihin kuhunkin tuli niin monta eri mainosta kuin kulloinkin jaettiin.
Jos esimerkiksi jakoi 200 paikkaan niin tehtiin 200 mainoskasaa.
Sitten niitten piti pysyä kasattuna ja siistinä pinkkana siihen saakka kun jaettiin postiluukusta.
Mainokset hän jakoi rattailla kun ei ollut ajokorttia vielä. Oli aika kova homma. Ne piti myös jakaa nopeasti määrätyssä ajassa, ei saanut itse päättää.
Autoin häntä joskus kuntoilun kannalta kävellen tai sadeilmalla autolla.
Palkka oli tosi pieni, mutta hän sai sen onneksi verottomana ja asui kotonaan. Kunnioitin kyllä häntä. Raskasta työtä.
Mietin silloin, että jos tuosta menisi vero ja joutuisi sillä palkalla elämään niin en olisi itse tehnyt.
Mainosten jakelu on todella huonosti palkattua työmäärään ja vaivaan nähden.
On itsestäänselvää, että joka ihminen miettii meneekö raskaaseen yötyöhän pienellä palkalla. Jos se on kaiken lisäksi pienempi kuin nykyinen tulotaso. Tuli ne nykyiset tulot mistä hyvänsä. Kuka hullu huonontaa omaa tilannettaan.
Joka muuta täällä sanoo valehtelee tai on marttyyri.
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla yhtään kauempaa sitten kestänyt alkaa tienaamaan edes matalapalkkaa Postin leivissä...
Totta.
Nykyään voi markkinoida itseään vaikka facen kautta, oma tyttäreni (kokki) perusti toiminimen ja tekee sivutoimena kakkuja. Omaa pääomaa ei tarvita lainkaan ja tekee töitä silloin kun haluaa. Päivätyö 7-15 joten vielä on illat ja vkl aikaa tehdä cateringnia. Töitä riittää älyttömästi.