Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla
Kommentit (583)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana ja yrittäjänä voisin sanoa, että huonokin työ on parempi kuin olla vuosia kotona.
Työllistymisen kannalta on aina parempi, että on ihminen joka tekee työtä mieluimmin kuin istuu tukia odottamassa.
Itse miettisin mikä on tulevaisuuden näkymä, koska sen huonon työn vastaanottaja todennäköisemmin etenee jollekin muulle työpaikalle kuin tämä joka jää kotiin.
Jos nuoresta asti on tukien varassa ei ole kuin perintö tai lottovoitto millä nostaa elintasoa eikä kituutella kuukaudesta toiseen ja viimeistään eläkkeelle jäädessä tipahtaa kylmä luu kouraan, kun ei riitäkään rahat vuokraan ja lääkkeisiin, saati siihen ruokaan.
Työelämän aikana pitäisi pystyä kerryttämään varallisuutta eläkeiän turvaksi.
Enemmin asun vuokralla ja kartutan jonkun muun omaisuutta kuin ostan oman. Asun alueella jossa on suuri työttömyys ei täältä niin vaan töitä löydy, vaikka seisoisit päälläsi. Tekisit mitä niin aina on jotain minkä takia et kelpaa koulutuksiin/työnantajille näin se vaan menee. Yritystä on turha perustaa, kun alueella ei ole "kuluttajia" Da! Ennemmin säästän eläkepäiviäni varten kuin kerään maallista mammonaa jota en täältä mukaani saa eikä ole pelkoa siitä ettei saa asuntoa kaupaksi joutuu maksaa ylisuuria kuluja pienestä eläkkeestä! DA! Maailma ei ole mustavalkoinen vaan siinä on myös tuhansia muita värejä. Se pitää huomioida ennenkuin laukoo älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sosiaaliturva. Työtarjouksen pitäisi automaattisesti lopettaa tuet. Töihin sieltä.
Ei, vaan jäätävän pieni palkka. Palkkojen pienuus se ongelma on. 1100e kuussa palkkaa! Sairasta!
Liian suuret kulut. Palkka on sairaan hyvä, kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen yli 50v, kukaan ei palkkaa mua. Olen kuitenkin ollut ihan hyvissä hommissa. Yo:lla ja käräjäoikeudessa. Mut kun olen liian vanha! Menisin kyllä töihin, jos palkka ois järkevä, että jäis jotain käteen laskujen jälkeen.
En ole ihan samaa mieltä ikärasismista. Itse olen vaihtanut työpaikkaa 52v, 54v ja 58v aina parempaan. Toki mulla on hyvä verkosto 40v työnteolla hankittuna joten minut on pyydetty töihin, en ole hirveästi joutunut hakemaan viimevuosina. Mutta sellaista ei saa kuin olemalla aktiivinen ja helvetin hyvä työntekijä
Jos nyt rehellisiä ollaan, niin sillä hyvällä verkostolla on enemmän, oikeastaan suurimmaksi osaksi, osuutta työhönsaantiisi kuin aktiivisuudella. Tai sillä, että olisit helvetin hyvä työntekijä.
Suomessa on paljon aktiivisia ja helvetin hyviä työntekijöitä jotka kylmästi ohitetaan. Kun paikan saa joku verkostoystävä, tuttava tai sukulainen.
Varsinkin jos hakija on hiukankaan iällä.
Täytyy olla todella sinisilmäinen tai omahyväinen ellei tätä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuonpa minäkin oman näkökulmani tähän keskusteluun. Tein lähes 10 vuotta keskituloisia töitä ja halveksin samaan tapaan työttömiä kuten täälläkin näissä kommenteissa näkee. En tuolloin vain tajunnut, että halveksuntani johtui siitä, että olin voinut jo todella pitkään huonosti mutta pidin pärjäämistä ja työntekoa kunnia-asiana (koska kärsi kärsi niin kirkkaimman kruunun saat.)
Tein melkein 8 vuotta töitä samalle työnantajalle, mutta sairastuttuani burnoutiin ja masennukseen en saanut työnantajalta mitään tukea tai armoa vaikka olin saanut sairastumiseen saakka töistäni pelkkää hyvää palautetta. Olisin itse toivonut siirtoa edes toistaiseksi kevyempiin työtehtäviin, mutta työnantaja antoi kenkää kesken pitkän sairasloman tuotannollis-taloudellisista syistä. Sitten kävi vielä niin, että jouduin käyttämään 3/4 osaa ansiosidonnaisesta päivärahastani sairastamiseen, koska Kelan myöntämät sairaslomapäivät oli käytetty loppuun eikä vakuutusyhtiö myöntänyt kuntoutustukea asianmukaisista lääkärintodistuksista huolimatta.
Sain lopulta lähes terveen paperit, mutta en pystynyt enää hakemaan koulutustani vastaavia pikkutarkkuutta vaativia asiantuntijatöitä. Niinpä hakeuduin kokonaan uudelle alalle ja tein työkokeilujen kautta palkatonta työtä kahteen eri yritykseen yhteensä vuoden ajan. Sain tukea vakuutusyhtiöstä, mutta en palkkaa yrityksistä. Ajattelin tätä sijoituksena tulevaisuuteni, sillä jälkimmäinen yritys oli luvannut palkata minut puolen vuoden palkattoman jakson päätteeksi. Paitsi että sitten kun aloin muutamaa viikkoa ennen sovitun työsuhteen alkamispäivää kyselemään työsopimuksen kirjoittamisen perään selvisi, että firmalla ei ollut missään vaiheessa todellista aietta palkata minua ja uusi palkaton työkokeilija oli jo valittu jatkamaan hommiani. Masennuin tästä uudelleen niin, että jouduin taas puoleksi vuodeksi sairaslomalle.
Tämän jälkeen cv:ssäni onkin jo yli kolmen vuoden aukko, joka on mennyt työttömänä sairastelemiseen. Nyt olen taas virallisesti työkykyinen, mutta eipä kukaan tunnu haluavan minua palkata vaikka olen hakenut töitä aktiivisesti yli puolen vuoden ajan laajalla spektrillä (koska olen ajatellut, että velvollisuuteni on hakea töitä.) Mutta jos totta puhutaan, en ole enää edes varma, kaipaanko töihin, sillä pystyn elämään aiemmilla säästöilläni ja pienimmällä mahdollisella työttömyyskorvauksella ihan mukavaa elämää. Olen pohtinut jo pidempään sitä, miten falskia on, jos sitoo oman ihmisarvonsa työn tekemiseen ja tuottavuuteen. Vaikka nyt kuinka rummutetaan eläkekertymien perään, saattaa jo nykyisten nelikymppisten eläke-ehdot olla eläkeiän koittaessa ihan jotain muuta kuin mitä tällä hetkellä lupaillaan nuoremmista ikäpolvista puhumattakaan. Ja kun työelämä on enemmän tai vähemmän työntekijöiden hyväksikäyttöä, onko ihme jos ihminen valitsee mieluummin vapaamman elämän paremmilla tuloilla kun lähtee kyykytettäväksi pienemmällä palkalla? Kyllä, olen vapaaehtoistuneen työttömyyteni kautta yhteiskunnan loinen, mutten koe siitä minkäänlaista syyllisyyttä. Nostaahan osa kansaa aikoinaan edustaneista henkilöistäkin syyllisyyttä tuntematta sopeutumiseläkettä samaan aikaan kun kiertävät muita tulojaan mitä kummallisimmilla vehkeilyillä.
Tämä on faktaa: kärsimys ei jalosta ja eikä se, joka tekee "moraalisesti oikean" valinnan lähtemällä töihin tukia pienemmällä palkalla, ole yhtään sen parempi tai huonompi ihminen kuin se, joka jää mieluummin kotiin paremmalla rahalla vaikka lukemaan kirjaston kirjoja. Elämä on tässä ja nyt ja jokainen saa tehdä omat valintansa niillä pelikorteilla, mitä on kullekin annettu.
Sain vuoden elinaikaa ja yt-neuvotteluissa potkut syöpähoitojeni aikana.
Olin kammottavan sairas ja pois töistä viisi vuotta, mutta toivuin.
Sairauslomaani ei enää jatkettu, koska olin riittävän terve. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tarkoittaa riittävän terve rankkojen syöpähoitojen jälkeen.
Löysin työttömyyden jälkeen uuden, henkisesti erittäin raskaan työn 1000 euroa pienemmällä palkalla. Kärsin jokaisesta vuodesta, jolloin yhteiskunta joutui elättämään minua, joten työ ilahdutti - palkka ei.
Pienituloisena elämä on hankalaa, mutta työttömänä elämä oli vielä hankalampaa.
Tilanne on varmasti erilainen, jos mieli hajoaa. Fyysisesti raihnaisena pystyy vielä tekemään töitä.
Fyysisesti raihnaisena pystyy töitä tekemään? Mulla on vaikea vamma jonka sain tapaturmaisesti. En pysty pitelemään edes kahvikuppia. Toki mielikin tässä alkaa hajoilla kun en pysty mitään töitä tekemään enkä edes harrastamaan mitään mistä pidän. Saan tukea kyllä n. 1100€/kk mutta palkkaa sain 600€ enemmän per kk plus lomarahat.
Se, että fyysisesti raihnaisena edes saa työpaikkaa on onnenkauppaa.
Kun on terveenäkin.
Jos entiseen työpaikkaan ei pääse takaisin on todella vaikeaa päästä uutena työntekijänälä mihinkään. Jos työkunnossa on puutteita. Ainakaan täyttä palkkaa saavana ihmisenä työhön ei oteta. Joillain palkkatuilla ehkä.
Monet työpaikat eivät täytä oikeutta palkkatukeen. Siihen on omat sääntönsä.
Vaikuttaa trollaukselta, jolla halutaan poistaa pienituloisten tuet. Rikkaiden ja yritysten tukiaisiin ei tietenkään tarvitse koskea, sillä suomalainen persustavis kadestii vain itseään köyhempiä!
Ap on valtavassa kannustinloukussa. 1100 e käteen kuussa alkaisi näyttää hyvältä, jos tuet olisivat 1400 e sijasta vaikkapa 700 e.
Lusmut kirjoitti:
Ei niitä hyväpalkkaisia töitä puusta putoa eteen. Kaikki ovat aloittaneet raskaammista pikkupalkka keikoista. Töihin siitä.
Mistä "raskaammista pikkupalkka keikoista" hyväpalkkaiset ovat aloittaneet? Kerro muutama esimerkki. Pienipalkkaisilla töillä aloittaen oppii vain olemaan pikkupalkkaan tyytyväinen. Onnesta on jo ihan soikeana, jos saa ihan jopa 3000€/kk bruttona!
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman nuoren miehen, jotka ajattelevat, että onneksi asuvat Suomessa, jossa saa ilmaista rahaa. Ihan kantasuomalaisia. Elävät hyvin vaatimattomasti, mutta eivät joko jaksa tai halua palkkatöihin, muuta kuin välillä käyvät kirjastossa tekemässä töitä tai jakavat mainoslehtiä, sekin on liian rankkaa. Ovat ihan fiksuja jne, mutta tuo asenne ihmetyttää. Mistä he luulevat rahan tulevan? Eikö heillä ole itsekunnioitusta? Toinen ei mene kouluun opiskelemaan, koska sitten satelisi koko ajan työtarjouksia, hän ei halua niitä :D Olisi päässyt opiskelemaan IT-alaa. Että tällaista. Varmaan vastaavia on jonkun verran.
Alan pikkuhiljaa olemaan samalla kannalla. Olen saanut palkkaa viimeksi 2009. Kolme kertaa ollut tässä välissä äitiyslomalla ja hetken kotihoidontuella, nyt taas pitkäaikaistyötön.
Kävin työvoimakoulutuksena "varman "ammatin, valmistuin 2019 syksyllä, silti en saa kokoaikatyötä.
Nuorena tein siivoustyötä, vaikka saman sai työttömänä. Enää ei lasten kanssa kannata.
Positiivista, että nuorin saa olla kotona. Minä olisin kohta jo valmis 9e/päivä työhön, olen yksinäinen ja kaipaan rutiineja.
Mietin lähihoitajan opintoja, mutta pelkään esitelmiä.
N35
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan olla aika syrjäytynyt, jos kokee mieluisemmaksi toisten elätettävänä olemisen, kuin itsensä elättämisen ja kortensa kekoon kantamisen. Työt tarjoaa elämään rutiinin, työyhteisön ja mahdollisuuden edetä muihin tehtäviin.
Kelpaisi sama palkka kuin tuet, mutta kukaan ei palkkaa! Olen koulutukselta merkonomi ja kokki, silti pitkäaikaistyötön.
Kun töitä kyselee, niin ei ole, mutta kummasti löytyy kovasti töitä, kun kyse työkokeilusta ( 9 euroa per päivä)
Oikeasti, en ymmärrä, miten pääsee töihin!
Olen ahkera ja silti koskaan minua ei ole huolittu harjoittelu paikkaan töihin.
Ja muuttanutkin olen isommalle paikkakunnalle 400km. Mitä enää voi tehdä?
36v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan olla aika syrjäytynyt, jos kokee mieluisemmaksi toisten elätettävänä olemisen, kuin itsensä elättämisen ja kortensa kekoon kantamisen. Työt tarjoaa elämään rutiinin, työyhteisön ja mahdollisuuden edetä muihin tehtäviin.
Kelpaisi sama palkka kuin tuet, mutta kukaan ei palkkaa! Olen koulutukselta merkonomi ja kokki, silti pitkäaikaistyötön.
Kun töitä kyselee, niin ei ole, mutta kummasti löytyy kovasti töitä, kun kyse työkokeilusta ( 9 euroa per päivä)
36v
Sinuna tekisin ohuen kokkauskirjan, jossa vaikka herkullisia ja helppoja reseptejä opiskelijoille. Opiskelijat eivät ehkä ostaisi, mutta äidit ja mummit kyllä nuorilleen. Sitten perustat oman pitopalveluyrityksen, teet kotonasi ruoat ja asiakas noutaa tai diilaat jonkun kuljettamaan ruoat. Jos menestyt, hyvä. Jos et saa tilauksia, et ole kuitenkaan sijoittanut omaisuuksia omaan yritykseen. Kävisikö osa-aikayrittäjyys? Joku haluaisi ehkä sitten kovasti palkata sinut, mutta emmit, koska itsellisenä saat asettaa työehdot itsellesi, mutta jos palkasta päästään sopuun, sataa harkita toiselle töihin menemistä.
Merkonomitaustasta ei ole muuta haittaa, kuin se että olet tullut hyvin varovaiseksi riskien suhteen. Enemmän siitä on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman nuoren miehen, jotka ajattelevat, että onneksi asuvat Suomessa, jossa saa ilmaista rahaa. Ihan kantasuomalaisia. Elävät hyvin vaatimattomasti, mutta eivät joko jaksa tai halua palkkatöihin, muuta kuin välillä käyvät kirjastossa tekemässä töitä tai jakavat mainoslehtiä, sekin on liian rankkaa. Ovat ihan fiksuja jne, mutta tuo asenne ihmetyttää. Mistä he luulevat rahan tulevan? Eikö heillä ole itsekunnioitusta? Toinen ei mene kouluun opiskelemaan, koska sitten satelisi koko ajan työtarjouksia, hän ei halua niitä :D Olisi päässyt opiskelemaan IT-alaa. Että tällaista. Varmaan vastaavia on jonkun verran.
Alan pikkuhiljaa olemaan samalla kannalla. Olen saanut palkkaa viimeksi 2009. Kolme kertaa ollut tässä välissä äitiyslomalla ja hetken kotihoidontuella, nyt taas pitkäaikaistyötön.
Kävin työvoimakoulutuksena "varman "ammatin, valmistuin 2019 syksyllä, silti en saa kokoaikatyötä.
Nuorena tein siivoustyötä, vaikka saman sai työttömänä. Enää ei lasten kanssa kannata.Positiivista, että nuorin saa olla kotona. Minä olisin kohta jo valmis 9e/päivä työhön, olen yksinäinen ja kaipaan rutiineja.
N35
Miten töissä saa suun auki tarvittaessa, jos ei uskalla lätistä paperista lukien viittä kertaa opintojen aikana muutama kyllästyneen 16-vuotiaan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
36vSinuna tekisin ohuen kokkauskirjan, jossa vaikka herkullisia ja helppoja reseptejä opiskelijoille. Opiskelijat eivät ehkä ostaisi, mutta äidit ja mummit kyllä nuorilleen. Sitten perustat oman pitopalveluyrityksen, teet kotonasi ruoat ja asiakas noutaa tai diilaat jonkun kuljettamaan ruoat. Jos menestyt, hyvä. Jos et saa tilauksia, et ole kuitenkaan sijoittanut omaisuuksia omaan yritykseen. Kävisikö osa-aikayrittäjyys? Joku haluaisi ehkä sitten kovasti palkata sinut, mutta emmit, koska itsellisenä saat asettaa työehdot itsellesi, mutta jos palkasta päästään sopuun, sataa harkita toiselle töihin menemistä.
Merkonomitaustasta ei ole muuta haittaa, kuin se että olet tullut hyvin varovaiseksi riskien suhteen. Enemmän siitä on hyötyä.
Kokkauskirja??? Kun netti on täynnä ohjeita? Omakustanteet maksavat, ja oletatko että hän eläisi tuolla?
Pitopalvelu ilman riskejä tosta vaan? Menisi jotenkuten mutta muista että yrittäjyydestä rankaistaan ja menee loputkin tuet jos ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mies 76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kotisohvalle maksettavat tuet eivät tule pysymään nykytasolla enää kovin montaa vuotta. Seuraavan hallituksen on jo pakko aloittaa sopeutus.
Kuinka moni täällä ymmärtää, että sossutuet maksetaan velkarahalla. Se ei voi jatkua ikuisesti, koska jossakin vaiheessa Suomen velkasuhde ylittää kriittisen rajan ja uutta velkaa ei enää saada. Toisin kuin arhinmäkeläiset luulee, myös valtion on pakko maksaa velkansa takaisin. Tällä hetkellä Suomi on "pikavippikierteessä" eli ottaa aina uutta velkaa vanhojen velkojen maksuun. Kun uutta velkaa ei saada, on vanhat velat kuitenkin edelleen maksettava.
Tuet ovat koko ajan pienentyneet muutenkin! Lähes kukaan ei halua olla esimerkiksi työkyvytön ilman todellista syytä! Itse eläkkeellä EDSn vuoksi! En mielestäni ole ns. vapaa matkustaja. Eläke noin 700€ kuukaudessa. Olen laskenut, että työkykysenä jopa 10€ tunti tienaisin noin 400€ kuukaudessa enemmän. Totuus tietysti kohdallani on, että tämä ei sairauden takia ole mahdollista!
Varmasti monen mielestä sairaiden avustaminen on ihan oikein, elämäntapatyöttömien hyysääminen ei. Itse olen työelämässä ja risoo miten apteekki ottaa valtiolle sen omavastuuosan heti vuoden alusta ja lääkekattoakin vähän nostettiin. Ei nää sohvalla makailevat loisijat tajua sitä, luulevat olevansa kaikkein hankalimmassa asemassa ja siksi pitää sossun maksaa sen tanskandogin safkat ja muut. Aika usein, anteeks vaan, näillä elämäntapatyöttömillä on rautaa naamassa ja tatskoja. Ei ne ole ilmaisia ja mulla ei olis varaa mutta näillä on. Se hämmästyttää.
Ei muuta kun lopetat työnteon jos se niin helppoa ja vaurasta elämää tuo työttömän elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena tein siivoustyötä, vaikka saman sai työttömänä. Enää ei lasten kanssa kannata.Positiivista, että nuorin saa olla kotona. Minä olisin kohta jo valmis 9e/päivä työhön, olen yksinäinen ja kaipaan rutiineja.
N35
Itse olen hirveä jännittäjä ja moni tilaisuus on mennyt pieleen...
Pääsin koulutukseen. Yhden esitelmän pidin - se meni ok kun ajattelin, että ketään ei kiinnosta...siis jos mokaan.
Sitten piti itse hankkia työharjoittelupaikka. Ei meinannut tulla yhtään mitään. Tein sen ”hissipuheen” ja opettelin ulkoa.
Ja pääsin harjoitteluun.
Ja harjoittelussa asiakaspalvelua .... sattumalta hain yhteen paikkaan ja pääsin 11 kk määräaikaisuuten....
Poika haki tet-paikkaa - ei meinannut tulla mitään kun jännitti. Tehtiin se hissipuhe ja lopuksi soitteli jo liiankin moneen paikkaan... sai tet-paikan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on valtavassa kannustinloukussa. 1100 e käteen kuussa alkaisi näyttää hyvältä, jos tuet olisivat 1400 e sijasta vaikkapa 700 e.
Jos tuo 1400e on ansiosidonnaista niin siitä saisi pitää vielä 1100e tuon palkan päälle jos kyse on osa-aikatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän monella juuri on tuo 700€ brutto (työmarkkinatuki). Jos olisin työtön niin saisin tuon enkä mitään muuta joten kyllä tuo 1100€:n työn ottaisin ihan varmasti jos saisin.
Varhaisjakelu on osa-aikatyötä. 2-3h vuoroja 5-6/vko. Eli maksimissaan varmaan jtn 20h/vko. Jos kerrot tuon 2lla, jotta saadaan kokoaikainen palkka, niin 2200e/kk on jo ihan ok. Varhaisjakelun lisäksi voi etsiä hyvin toisen osa-aikatyön tai kysyä extravuoroja esim. perusjakelusta tai lajittelusta.[/quote]
Ei tule 2-3 tunnin vuoroista viikossa 1100 e käteen. Suosittelen ottamaan selvää ennen kuin tällaisia kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuon 1400€ brutto palkkaa valmistuttuani maisteriksi. Viidessä vuodessa palkka olikin sitten 6000€. Mitähän olisi käynyt, jos olisin heittäytynyt tukien varaan, kun ”ei tällä palkalla kannata töitä tehdä”?
Menitkö siis jakamaan hesaria maisterin papereilla, ja nyt olet 6000e tienaava varhaisjakelija?
Vai miten meinasit että on verrannollinen aapeen tilanteeseen?
Edetä voi muutenkin kuin Postin sisällä. Tuolla rahalla voi sinnitellä vaikka sen aikaa että opiskelee koodariksi työn ohella ja hups! jonain päivänä saakin sen 6000€/kk.
Hyväpalkkaiseksi koodariksi ei opiskella kokopäivätyön ohella, vaatii huomattavaa ajallista panostusta pitkältä ajalta ja koodaamista myös vapaa-aikana. Hups, simsalabim, 6 donaa.
Ap tekee töitä lehdenjakajana. Työaika varmaan 4h päivässä tuolla palkalla. Työt loppuu joskus 8 aikaan ja opiskelu alkanee n klo 9. Mikä vika yhtälössä?
Ainahan eläimen/ elävän koneen hommia saa.