Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun tuet on 1400e/kk, ja viimeisin tarjottu työ oli Postin varhaisjakelu 1100e/kk nettopalkalla

Vierailija
07.01.2021 |

Miksi siis menisin töihin?

Kommentit (583)

Vierailija
541/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että työstä toiseen, parempaan työhön pääsee aina helpommin.

Vierailija
542/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan olla aika syrjäytynyt, jos kokee mieluisemmaksi toisten elätettävänä olemisen, kuin itsensä elättämisen ja kortensa kekoon kantamisen. Työt tarjoaa elämään rutiinin, työyhteisön ja mahdollisuuden edetä muihin tehtäviin.

Kelpaisi sama palkka kuin tuet, mutta kukaan ei palkkaa! Olen koulutukselta merkonomi ja kokki, silti pitkäaikaistyötön.

Kun töitä kyselee, niin ei ole, mutta kummasti löytyy kovasti töitä, kun kyse työkokeilusta ( 9 euroa per päivä)

Oikeasti, en ymmärrä, miten pääsee töihin!

Olen ahkera ja silti koskaan minua ei ole huolittu harjoittelu paikkaan töihin.

Ja muuttanutkin olen isommalle paikkakunnalle 400km. Mitä enää voi tehdä?

36v

Sinuna tekisin ohuen kokkauskirjan, jossa vaikka herkullisia ja helppoja reseptejä opiskelijoille. Opiskelijat eivät ehkä ostaisi, mutta äidit ja mummit kyllä nuorilleen. Sitten perustat oman pitopalveluyrityksen, teet kotonasi ruoat ja asiakas noutaa tai diilaat jonkun kuljettamaan ruoat. Jos menestyt, hyvä. Jos et saa tilauksia, et ole kuitenkaan sijoittanut omaisuuksia omaan yritykseen. Kävisikö osa-aikayrittäjyys? Joku haluaisi ehkä sitten kovasti palkata sinut, mutta emmit, koska itsellisenä saat asettaa työehdot itsellesi, mutta jos palkasta päästään sopuun, sataa harkita toiselle töihin menemistä.

Merkonomitaustasta ei ole muuta haittaa, kuin se että olet tullut hyvin varovaiseksi riskien suhteen. Enemmän siitä on hyötyä.

Totta.

Nykyään voi markkinoida itseään vaikka facen kautta, oma tyttäreni (kokki) perusti toiminimen ja tekee sivutoimena kakkuja. Omaa pääomaa ei tarvita lainkaan ja tekee töitä silloin kun haluaa. Päivätyö 7-15 joten vielä on illat ja vkl aikaa tehdä cateringnia. Töitä riittää älyttömästi.

Tekeekö hän siis pelkästäån asiakkaan ostamista aineksista?

Jos ostaa omasta pussista jonkin ison kokkauksen tarpeet niin siihen tarvitaan pääomaa. Myös täytyy olla hyvät työvälineet ja tilat.

Vaikka yritykseen ei tarvitse pääoma niin tuotteiden valmistukseen ja laitteisiin usein kyllä.

Itseasiassa toiminimen perustamiseen ja PRH-ilmoituksen menee rahaa. Eli täytyy ainakin senverran olla pääomaa.

Köyhille aina sanotaan, että johonkin yrittämiseen ei tarvita yhtään pääomaa.

Kuitenkin todellisuudessa harvoin minkään yrityksen perustaminen on aivan ilmaista. Myös siihen varsinaiseen yrittämiseen tarvitaan rahaa, että saa asiakkaita. Tai siis ennenkuin saa. Jos ei ole mitä myydä niin ei tule rahaakin.

Köyhälle sekin pieni alkuraha on vaikea saada kun pankit tuskin lainaavat.

Ja jos yrittäminen on kannattamatonta putoaa tyhjän päälle.

Tietenkin asiakas maksaa sekä tarpeet että katteen, tytär ostaa ne kun tietää mitä tarvitsee. Kotonaan tekee tavallisessa keittiössä. Maksun saa samalla kun vie asiakkaalle kakut, mobilepaylla tai käteisellä laskua vastaan. Ei tarvitse odotella mitään.

Jos nyt saivarrellaan niin ensimmäisen kakun tarpeet joutui hankkimaan (todellisuudessa hänellä on aina jauhoja, munia ja sokeria kaapissa ja marjoja pakkasessa) osittain. Seuraavan kakun tarpeet sai 1. kakun maksusta.

Asiakkat on kaikki tulleet puskaradion kautta, mainostamiseen mennyt 0€. Keskimääräinen tulo 300-1000€ kuukaudessa. Ainoan mitä noista maksaa verojen ja sivukulujen lisäksi on kirjanpitäjälle n 250e/v. Plussalle jää kivasti ja tekee sitä mistä nauttii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin varhaisjakajana 15 vuotta sitten. Tienasin aluksi 450 e/kk (netto), kunnes sain lisää tunteja ja sain 700-800 käteen. Sillä elätin helposti itseni ja koirani kun asunto oli silloin niin edullinen. Mitään tukia en koskaan hakenut.

Olen muuten Postilla edelleen mutta eri hommissa ja tienaan bruttona 2300.

Nykyään Postin varhaisjakajan lähtöpalkka on 9,91e/h. Eihän siitä millään voi jäädä käteen noin "paljon" (1100??).

Ei sulla yhtään kauempaa sitten kestänyt alkaa tienaamaan edes matalapalkkaa Postin leivissä...

En oikein ymmärrä kommenttiasi, onko se vittuilua vai ei, mutta niin, en tuon enempää tienaa vieläkään. Koko aikuisikäni olen ahkerasti töitä tehnyt enkä koskaan ole yhteiskunnan tukia saanut/hakenut euroakaan. Laskut on maksettu, katto pään päällä ja ruokaa kaapissa eli kaikki hyvin. :)

Vierailija
544/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näissä nyky-ajan tukirahoissa, ole enään mitään järkeä.

Samaa mieltä. Aivan käsittämättömiä summia maksetaan eri konttoreiden toimesta ja luodaan illuusio siitä, että yhteiskuntaan sataa rahaa taivaasta. Lopulta kaikki tulee verojen muodossa siltä aamulla töihin nilkuttavalta naapurilta, joka jaksaa vielä viimeisinä vuosinaan ennen eläkettä mennä sinne työpaikalleen, jotta nuoriso voi loisia rauhassamkun ”työn teko ei kannata”

Vierailija
545/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuolla tulotasolla tule joka tapauksessa sen palkan päälle vielä tukia. Ainakin asumistuki ja lapsilisät luulisi pysyvän ja toimeentulotukikin tulee siihen asti kuin nytkin. Tässä pitäisi verrata työttömyys. Jos tukia saa noin paljon, eivät tulot ainakaan pienene töihin mennessä. 

Vierailija
546/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin varhaisjakajana 15 vuotta sitten. Tienasin aluksi 450 e/kk (netto), kunnes sain lisää tunteja ja sain 700-800 käteen. Sillä elätin helposti itseni ja koirani kun asunto oli silloin niin edullinen. Mitään tukia en koskaan hakenut.

Nykyään Postin varhaisjakajan lähtöpalkka on 9,91e/h. Eihän siitä millään voi jäädä käteen noin "paljon" (1100??).

Ihan eri hommaa nykyään kun yöllä jaetaan paljon muutakin kuin sanomalehtiä.

Vierailija
547/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen tulee kaikenlaisia lisiä päälle, esim. sunnuntailisä.

Tuhon 9,91e/hoohon on jo sisällytetty yölisä. Mietippä sitä.

Jep ei tää onnistuis ilman halpatyövoiman maahantuontia. Sama tulee myös muille aloille. Äänestäkään vaan näitä vanhoja "kunnon" puolueita.

Niitä mainosjakoja tulee aina tuohon päälle. Niiden avulla se liksa voi nousta siedettävälle tasolle, mut se ei tosiaan ilmasiks tule, sitä mainoslippua ja lappua saa jakaa joka yö ja se hidastaa tosi paljon. PDA-laitteen käytöstä tulee myös korvausta.

Kyllä ne mainoksista ja kirjeistä tulevat rahat ovat niin olemattomia ettei varhaisjakaja enää pääse siedettävälle palkkatasolle millään. Mainokset saattavat venyttää lenkkiä tunnilla tai puolellatoista, siitä et saa ylimääräistä korvausta koska olethan jo saanut 4 euroa monen sadan mainoksen jakamisesta. Täyttä kusetusta.

Vierailija
548/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, tuota nyt täytyy kyllä kertoa kaikille, että pitää olla oikein hyväpalkkaisessa työssä,  jotta myöhemmin saisi hyvää työeläkettä.  Siis sellaista, ettei tarvitse laskea joka senttiä ja elää niukasti. Olen pienellä työeläkkeellä enkä saa mitään tukia. Jonain vuonna nettoeläke oli lähellä EU:n köyhyysmääritelmää. Täällä Suomessa ei saa edes eläkeläisalennuksia. Jos oopperalipuista saa alennusta,  se ei auta, kun en käy niin kalliissa tapahtumissa. Kerran lomamatkalla toisessa pohjoismaassa huomasin, että siellä oli tuntuvat alennukset vanhoille eläkeikäisille paikallisliikenteen lipuissa. Ei katsottu onko joku rikas vai köyhä, vaan alennuksen sai iän perusteella. Jos olisin tiennyt miten elintasoni on huono vanhana, en ehkä olisi ollut niin innokas käymään töissä. Periaatteessa toki ajattelen, että kaikkien pitäisi tehdä töitä. Mutta on vähän ikävää kuulla millaisia summia joku saa avustuksina, kun itse on melkein tyhjän päällä käytyään työssä 30 vuotta. Olisin voinut istua kotona kaikki vuodet ja nyt olisi suunnilleen sama elintaso.tilanne.

Vierailija
549/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.

Siis miten ap voisi kerryttää säästöjä 1100 €:n kuukausipalkasta kun tuo 1400€ tuet riittää juuri ja juuri elämiseen?

Vierailija
550/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei osaa yhtään ajatella huomista pidemmälle. Kivaa ilmaista rahaa, mutta siinähän sitten elelet pienellä eläkkeellä ja mitättömillä säästöillä vanhana.

Siis miten ap voisi kerryttää säästöjä 1100 €:n kuukausipalkasta kun tuo 1400€ tuet riittää juuri ja juuri elämiseen?

Jos asumiskulut ovat pienet, ei ole elätettäviä ja osa-aikatyön palkan lisäksi saa tukia niin ei ole mahdoton homma säästää.

Ap lienee trolli, mutta ketjussa on laskettu kuinka 1400e tuet voisivat olla ansiosidonnaista 3500e palkasta, jolloin tuon palkan päälle saisi vielä soviteltua ansiosidonnaista toista tonnia. Kyllähän reilun 2000 euron nettotuloista jo pystyy säästämään!

Vierailija
551/583 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kelan maksama pieni lisäeläke on nimeltään kansaneläke. Minäkin saan sitä, koska työeläkkeeni on pieni. Myöskään minä en saa asumistukea, koska asun (kuten luultavasti sinäkin) velattomassa omistusasunnossa. Vammaistukea ja taksikortin saa, jos on vammoja tai sairauksia, joista seuraa kuluja. Onneksi olet terve, säästät sievoisen summan lääkekuluissa. Jotain outoa on tuossa sinun tekstissäsi. Hienoa, ettei sinun ole tarvinnut koskaan kärsiä työttömyydestä, ei ole minunkaan. 41

Vierailija
552/583 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähtee tuolle elän tukien varassa koko elämäni-linjalle, sillä tarvii sitten olla ihan elämän loppuun saakka. Kun koko iän aikana ei tee töitä, eikä saa kerättyä itselleen eläkettä, voi sitten eläkeiän saavutettuaan vain haikailla 1400 Euron kuukausituloista. Taitaa alin kansaneläke olla bruttona jotain reilut 800 Euroa. Että onnea vaan etuuksilla elämiseen kaikille laiskoille työnvieroksujille.

Vierailija
553/583 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin se lastenvalvoja selitti. Uusittiin pari viikkoa sitten sopimus ja kysyin tuosta. Kela kun maksaa nuo elarit, niin kai ovat tarkempia. Tosin ne ihmetteli sitäkin, että ex sai sen edellisen nollasopimuksen, vaikka on töissä. Tienaa vähän enemmän kuin tuo mun päiväraha. Mutta kun tulot ja menot oli laitettu laskuriin, tulikin sellaiset luvut että sen nollasopimuksen sai. Ehkä tuossa on ajatus että nyt kun molemmat ollaan pienituloisia, kela maksaa. Mutta jos minäkin olen töissä, minä maksan. Mikä ei taas minua kohtaan ole kyllä reilua, kyllä isälläkin luulisi vastuu olevan. Tosin maksan nyt sitten kaiken näistä tuista, saan ehkä 200e enemmän kuin ex. Niistä sitten vaatteet, harrastusvälineet, lelut, kengät jne. Ei tuo 200 enemmän riitä.

Ja tuo 1400 on siis nettoa, laskettu reilu 3000 bruttotuloista, kun töissä olin. Ja ihan duunari olen ja omiin töihin luultavasti kyllä pääsen, vaikka nyt taukoa tuleekin työntekoon. Otan tän myös kuntoutuksen kannalta, työn takia on ollut monenlaista vaivaa, nyt on aikaa hoitaa niitä kuntoon. Kun ei tarvitse painaa 10-15h päiviä siellä töissä.

Kellä ne lapset on kirjoilla? Jos sulla niin ethän sinä itsellesi mitään elareita joudu maksamaan :D

No en niin? Minulla ne on kirjoilla. Mutta jos olisin töissä, en saisi elareita ollenkaan, jos ex on maksukyvytön ja kela niitä ei maksa. Koska katsoo että työssäkäyvänä voin itse maksaa ne kaikki kulut. Eksän ei sen sijaan tarvitse edelleenkään maksaa mitään. Toki näissäkin on varmaan jotkut tulorajat, eli jos menen töihin ja käteen jäisi se 1600, ehkä vielä maksettaisi. Mutta jos pääsen vanhaan duuniin ja katsotaan että ne tulot on yli 3000 brutto, tuskin maksetaan enää Kelasta näitä elareita. Jos jollain vastaava tilanne, niin kertokaa toki, mielelläni olisin väärässä tässä. Ja tuntuu ettei nuo lastenvalvojatkaan aina ihan perillä ole kaikesta. Koska ei tuo päälle 3000 bruttona nyt niin iso ole, siis mitä siitä käteen enää jää. Ja sillä pitäisi kaikki kulut maksaa yksin, paitsi ne ruuat mitä isän luona syödään.

Pahoittelut ilkeästä kommentista, mutta vaikea kuvitella tällaisten aivopierujen jälkeen palkaksesi 3500 euroa. Josta tulikin mieleeni, saitko elareita silloin, kun olit töissä? 

En saanut, kun en hakenut. Meillä kuitenkin lapset 50/50, joten ajattelin ettei niitä edes saisi. Eikä tarvitsisikaan, jos ne kulut menisi oikeasti puoliksi. Erosta ei älyttömän kauan ole ja vähän sen jälkeen loppui työt. Minua tässä on turha haukkua, jos ne sossut itse on minulle tuon kertoneet. Nehän siinä tyhmiä on, jos väärässä on. Parilta eri virkailijalta vaan tuon kuullut. Järjetöntä minustakin, että elatusvastuu olisi sitten yksin minun. Tosin niinhän se ydinperheessäkin menee, jos toinen opiskelee, ei se niitä lapsen kuluja voi maksaa. Meidän tapauksessa tosin eksällä on ihan yhtäläiset mahdollisuudet maksaa, mutta ei vaan maksa. Minulle nyt on ihan sama mistä se raha tulee, ainakin maksetaan ajallaan, kun kela sen hoitaa.

Ei Kelakaan maksa, jos ei ole toimitettu lastenvalvojan luona allekirjoitettua sopimusta, joten miksi nyt puhut potaskaa?

On se kelaan toimitettu, olenko muuta väittänyt? En kai muuten niitä elareita nyt saisi.

Vierailija
554/583 |
09.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imaista rahaa 1400€ kuussa ja se riittää elämiseen niin ei oli mitään järkeä lähteä töihin pienemmällä palkalla. Tuon nyt sanoo jokaisen järkikin. Useimmilla töissä ei ole mukavaa ja joutuu tekemään sitä sun tätä ja pomotkin on yleensä ääliöitä. Kotona voi tehdä juuri sitä mitä haluaa ja käyttää energiansa asioihin joista pitää. Aika tyhmä täytyy olla jos on eri mieltä.

Käy sääliksi jos sä olet ollut ikäsi työpaikoissa mitkä on ollut pakkopullaa ja pomot huonoja. Mulla on 5 työpaikkaa ennen eläkkeen kertymistä (eli 21v). Tämän jälkeen yksi 1v ja kaksi 10v. Jokaisesta olet tykännyt enkä ikinä mene työpaikkaan mistä en pidä. Olen perus alemman keskiluokan kaveri ja nyt perheemme omaisuus jotain 4-5miljoonan euron välistä. Minulla ei tulisi pieneen mieleenkään jäädä nurkkiin makaamaan vaikka töihin ei tarvitsisi mennä. Tälläviikolla olen tehnyt 3 tuntia ylitöitäkin ilmaiseksi. Ainoa mikä ihan oikeasti vtuttaa on se että kuusinumeroisesta palkasta elätetään ihan huuhaa jengiä jotka oikeasti voisi käydä töissä mutta ei viitsi ja narisee kaikesta.

Vierailija
555/583 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1100€ ansiolla työeläke on niin pieni, että saat takuueläkettä saman verran.

Vierailija
556/583 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen täydet työtunnit ja palkkaa kilahtaa tilille reilu 1400€. Työmatka 100km ja oma auto on oltava. Pärjään hädin tuskin, en pysty hankkimaan juuri mitään ylimääräistä, kaikki raha menee auton huollattamiseen kun aina on jotain pientä remppaa kun noin paljon tulee työajoa, siihen tietty omat pienet reissut päälle. Mielelläni makaisin kotona mutta sen sijaan kulutan aikani istumalla autossa ja makselemalla kotona makoilijoille tukirahaa. Ei naurata.

Mutta meitä naurattaa. Ei mitään järkeä... miten joku voikin olla noin "ahne" työnteolle. Työn päällimmäinen tarkoitus on parantaa elämänlaatua ja sinulla se määritelmä ei ilmiselvästi ainakaan täyty.

Vierailija
557/583 |
10.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kotisohvalle maksettavat tuet eivät tule pysymään nykytasolla enää kovin montaa vuotta. Seuraavan hallituksen on jo pakko aloittaa sopeutus.

Kuinka moni täällä ymmärtää, että sossutuet maksetaan velkarahalla. Se ei voi jatkua ikuisesti, koska jossakin vaiheessa Suomen velkasuhde ylittää kriittisen rajan ja uutta velkaa ei enää saada. Toisin kuin arhinmäkeläiset luulee, myös valtion on pakko maksaa velkansa takaisin. Tällä hetkellä Suomi on "pikavippikierteessä" eli ottaa aina uutta velkaa vanhojen velkojen maksuun. Kun uutta velkaa ei saada, on vanhat velat kuitenkin edelleen maksettava.

Kyllä ne tulevat pysymään voimassa. Sen takia että sossurottien ylläpitäminen on oikeastaan aika halpaa. Parin vankilavuorokauden hinnalla maksetaan yksi työtön "onnelliseksi". Annetaan vähän almuja ja verotuksen takia suurin osa rahasta palaa valtiolle. Eivät nämä niitä rahoja mihinkään säilö ja ja tuotteissahan on Suomessa sikavero. 

Ja muutenkin nämä tuet on lillukanvarsia isossa kaavassa. Eivät todellakaan ole siellä leikkauslistan kärkipäässä, politikot vaan puhuvat lämpimäkseen koska kalastelevat ääniä.

Vierailija
558/583 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko varhaisjakelussa niin, että kun tekee piirin joka on pomon mielestä esim 5h niin saako sen ajan palkan, vaikka olisi valmis nopeammin?

Vierailija
559/583 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko laskenut neton just sillä veroprosentilla joka sillä brutolla tulis?

Ootko kysynyt verotoimistosta, mikä olis sun veroprosentti jos alkaisit tienata tässä vaiheessa vuotta noin ja noin paljon bruttona.

Mitä sulla jää käteen siitä tuesta, se minimi toimeentulotukisysteemissä mainittu summako?

No, jos toi netto ei riitä vuokran ja hyväksyttyjen muiden menojen jälkeen siihen toimeentulotukilaissa mainittuun minimikäyttörahaan, niin saisitko edelleen toimeentulotukea.

Onko niissä sun sosiaalituissa sellaisia, joita saisit, vaikka olisi töissä.

Vierailija
560/583 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi toisekseen, jos olet varhaisjakelijana työssä, eikä tunteja tule täyttä 8 tuntia, jaksaisitko ottaa jonkin toisen työn, osa-aikaisen. Jolloin tulot kasvavat.

Toisen työn saaminen on tietty helpompaa jos on jo yksi osa-aikatyö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan