Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras kortisonivoide silmänympärysten atooppiseen ihottumaan?

Vierailija
06.01.2021 |

Atooppinen ekseema ilmeisesti iskenyt ensimmäistä kertaa elämässäni. Läiskiä ympäri kasvoja, mutta silmänympärykset erityisen pahat. Ostin Pantysonia, mutta siinä luki, ettei saisi mielellään käyttää silmien lähellä. Mikä olisi parempi vaihtoehto? Ja itsehoitovoiteita nyt haen, en mene lääkäriin tämän takia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ihottuma tulee harvoin (toki joskus tulee) ihan itsestään. Yleensä sillä on syy. Itselleni syy on herkistyminen keinokumille, viljoille ja muutamille muille ruoka-aineille, lateksille, luonnonhartseille jne.

Kortisonivoiteet eivät ole koskaan riittäneet pitämään ihottumaa poissa. Protopic ja yliherkkyyttä aiheuttavien aineiden välttäminen ovat olleet ainoa keino. Joskus joudun ottamaan pahoihin reaktioihin jopa neljänneksen kyytabletista.

Jos vältän herkistäjiä, ei ihottumaa tule.

Vierailija
2/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Locopase repair voide auttaa ihottumaan hieman. Oikeasti pääsen eroon vain välttämällä altistusta allergeeneille tai käyttämällä säännöllisesti Protopic voidetta muutaman kerran kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon.

Vierailija
4/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana jättäisin maidon pois. Aloe vera-geeli rauhoittaa ihoa, itse laitan suoraan kasvista iholle. Sen päälle jotain hyvää silmänympärysvoidetta, esim. Frantsilan.

Vierailija
5/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin. Kortisonivoiteiden pitkäaikainen käyttö ei sovi silmänympärysiholle.

Atooppisen ekseeman Käypä Hoito -suositus: ” Silmänympäryksen atooppisen ekseeman hoidossa kalsineuriinin estäjät ovat ensisijaisia kortikosteroideihin liittyvien haittavaikutusten vuoksi”.

https://www.kaypahoito.fi/hoi50077

Vierailija
6/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien ympärykseen saa käyttää vain miedoimpia kortisonivoiteita, eli Hydrocortisonia.

Vierailija
7/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin tätä ensin yliherkkyysreaktioksi muihin ihonhoitotuotteisiin, joilla olen hoitanut aknea, mutta tämä on jatkunut jo kuukausia eikä tunnu parantuvan kunnolla, vaikka olen lopettanut syypäiksi epäilemieni tuotteiden käytön. Lisäksi ihottumaläiskiä on kohdissa, joihin en ole kyseisiä tuotteita alun perin käyttänytkään. Voi toki olla, että ne vaikuttivat osaltaan ekseeman puhkeamiseen. Ruokavalio ja stressi ovat varmasti pääsyitä.

Olen hoitanut tätä nyt kosteuttamalla ja perus- ym. voiteilla, mutta siitä ei hirveästi ole ollut apua. Tuntuu, että mitä enemmän kasvoja hoitaa, sitä pahemmaksi ihottuma menee. ap

Vierailija
8/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avenen silmänympärysvoide on kokeilemisen arvoinen

Vierailija
9/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lääkäriin. Kortisonivoiteiden pitkäaikainen käyttö ei sovi silmänympärysiholle.

Atooppisen ekseeman Käypä Hoito -suositus: ” Silmänympäryksen atooppisen ekseeman hoidossa kalsineuriinin estäjät ovat ensisijaisia kortikosteroideihin liittyvien haittavaikutusten vuoksi”.

https://www.kaypahoito.fi/hoi50077

Ei kortisonia kai suositella käytettäväksi yhtään missään kovin pitkäaikaisesti. Silmänympärykset toki erityisen herkät ohuutensa vuoksi. ap

Vierailija
10/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanon minäkin, että kannattaa etsiä ihottuman syy. Itsellä myös alkoi yhtäkkiä silmien ympärystä punoittaa ja hilseillä. Oli tosi pahan näköiset yli puoli vuotta, vaikka millä rasvailin. Vihdoin tajusin, että en voi käyttää kasvojen alueella mitään pesuaineita missä on sulfaatteja.

Vierailija
11/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon.

Kerro, mikä olisi hyvä ruokavalio. Viljat ja maito pois? Ja sokeri? Ollut muutenkin harkinnassa toki. ap

Vierailija
12/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutiseeko se?

On epätavallisempaa, että atooppinen ekseema tulee aikuiselle, jos ei ole mitään atopia- tai allegiataustaa (et mainitse onko).

Jos se ei kutise, se ei todennäköisesti ole atooppinen ekseema, vaan jotain muuta.

Vierailija
13/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin tätä ensin yliherkkyysreaktioksi muihin ihonhoitotuotteisiin, joilla olen hoitanut aknea, mutta tämä on jatkunut jo kuukausia eikä tunnu parantuvan kunnolla, vaikka olen lopettanut syypäiksi epäilemieni tuotteiden käytön. Lisäksi ihottumaläiskiä on kohdissa, joihin en ole kyseisiä tuotteita alun perin käyttänytkään. Voi toki olla, että ne vaikuttivat osaltaan ekseeman puhkeamiseen. Ruokavalio ja stressi ovat varmasti pääsyitä.

Olen hoitanut tätä nyt kosteuttamalla ja perus- ym. voiteilla, mutta siitä ei hirveästi ole ollut apua. Tuntuu, että mitä enemmän kasvoja hoitaa, sitä pahemmaksi ihottuma menee. ap

Tuotetta ei tarvitse käyttää läiskän kohdalla. Mieti nyt vähän.

Syödyt viljat aiheuttavat ihottuman kasvoilla. Kynsilakka tekee saman hartsiallergiselle.

Ihottumasi paranee vasta kun reaktio sammutetaan protopicilla tai pystyt pääsemään täysin eroon herkistäjästä. Perusvoiteet eivät tilannetta usein paranna yhtään. PS: perusvoiteissa voi olla niitä samoja aineita, joille olet ihonhoitotuotteissa herkistynyt.

Vierailija
14/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti nopeasti Sibicortilla. En lukenut, saako sitä käyttää silmänympäryksiin vai ei, mutta käytin, kun ei muuta ollut. Ja hyvin tehosi.

Vierailija
15/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon.

Kerro, mikä olisi hyvä ruokavalio. Viljat ja maito pois? Ja sokeri? Ollut muutenkin harkinnassa toki. ap

Sinun on kokeiltava ihan itse. Kukaan muu (ei edes lääkäri) voi esittää kuin arvailuja. Ihosi voi reagoida vaikka perunaan tai olla reagoimatta. Voi olla että herkistin ei olekaan ruoka, vaan vaikkapa ripsivärin hartsit. Kokeilemalla selviää ja kokeiluihin voi mennä pitkään.  Itselläni kului 3 vuotta pahan ihottuman puhkeamisesta siihen, että syyllinen (polyuretaani) selvisi.

Vierailija
16/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutiseeko se?

On epätavallisempaa, että atooppinen ekseema tulee aikuiselle, jos ei ole mitään atopia- tai allegiataustaa (et mainitse onko).

Jos se ei kutise, se ei todennäköisesti ole atooppinen ekseema, vaan jotain muuta.

Kutisee jonkin verran, kun iho kuivuu ja hilseilee. Vastaa tätä kuvaa: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk0…; ap

Vierailija
17/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oftan chlora

Sama jota käytetään silmävoiteena ihan silmään laitettuna. Tarvitsee reseptin. Jatkossa sitten perusvoiteet, jos riittää. Jos ei kuten vaikeassa atooppisessa niin Protopic, reseptillä.

Vierailija
18/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisenä jätä kaikki (ihan kaikki, lakkoja ja suihkusaippuoita myöten) kosmetiikka pois muutamanksi viikoksi. Jos ihoa on pakko rasvata jollain, ota tuo locopase repair. Tiedät silloin tasan tarkkaan mitä olet ihollesi laittanut. Jos ihottuma ei kuukaudessa häviä, olet herkistynyt jollekin aineelle jota on myös tuossa repair voiteessa tai siiten herkistäjänä on ruoka tai ihan joku muu asia.

Vierailija
19/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/22 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen iho on synnynnäinen tila.

Ja mikä ihme on "locopase" eikö se ole Locobase.

Minulla todettiin jatkuvien iho-ongelmien syyksi jo lapsena että iho nyt vain on atooppinen, "valitettavasti" sanoi lääkäri.

Siihen ei voi verrata jotain aikuisena äkkiä ilmentyvään kosketus- ym allergiaan.

Jos iho on myös tulehtunut (bakteerien takia), Orionin Sibicort voi auttaa. Olen käyttänyt sitä, kun huomaan, että iho kutiaa ihan määrättömästi eikä perusvoiteista ole apua.

Myös silmänympäryksissä. Sitähän ei tarvitse monta kertaa panna kun se jo auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan