Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli kutsu työhaastatteluun - teenkö väärin..

02.08.2006 |

jos menen pokkana hakemaan sitä paikkaa. Sillä, kyseessä on mahdollisesti vakipaikka ja olen raskaana toisella kuukaudella. Elikkäs tiedän,etteivät he saa kysyä perheenperustamissuunnitelmista saatikka että olenko raskaana (vaikkakin varadun tähän sitä kyllähän sitä paljon kuitenkin kysellään....), mutta onko minulta väärin viedä paikka, jäädä 6 kuukauden kuluttua äikkärille ja viedä siis paikka joltain sellaiselta joka voisi sitoutua työhön heti alkuun ihan pitkällä tähtäimellä?? Sekin, että jos saan paikan, he kouluttavat minut pitkän kaavan mukaan, sitten kerkeän tehdä itse työtä vain hetken. Mahdollisesti matkaan mahtuu myös poissaoloja raskauden takia tai pahimmassa tapauksessa pakkosairaslomia esim. keskenmenoriskin takia.

Niin,että onko kellään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Tiedän että minulla on oikeus hakea töitä,ja sehän olisi hienoa jos saisin viran - olisi siis töitä taas äikkärin jälkeen automaattisesti, mutta onko tämä hieman noloa...?? hieman kahtalainen olo...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä tunne huonoa omaa tuntoa. Itse kävin haastattelussa kun olin aika samoilla viikoilla sinun kanssa. En tosin saanut paikkaa, mutta olisin ottanut varmasti jos olisin saanut. Kaverini kävi haastattelussa kun oli 4kk ja sai paikan. (tosin hänellä ei näkynyt) Ei kertonut että odottaa. Nyt palaili töihin äitiysloman jälkeen. Mukavampi jäädä äippälomalle jos tietää et on työpaikka mihin palata. Toinen kaverini oli ollut pitkään (n.3v) samassa firmassa, ei vakipaikkaa, ja luvattiin et kun tulee äippälomalta niin on työpaikka, mutta toisin kävi. Eli turvaa vain oma selustasi jos mahdollista.

Vierailija
2/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista ja vinkeistä erittäin kiitollinen !!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pomo onnitteli kun kerroin äitiytyväni. kyllä ne työnantajat tietää että jos naisen palkkaa niin aina on se mahdollisuus että lapsia tulee.

Vierailija
4/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ollut raskaana työhaastattelussa, mutta ehkäisy jätettiin HETI pois kun sain vakipaikan. Haastattelussa ei kysytty mitään " kiellettyjä" kysymyksiä. Minulla oli jo yksi lapsi, joten " lapsentekotaipumukseni" oli työnantajan tiedossa kyllä. Kun sitten kerroin vauvauutiset muutaman kuukauden päästä totesi esimies näin: " Kyllähän me sen tiesimme, kun sinut palkkasimme, että näin tulee käymään. Ei tämä mikään yllätys ole." Ja onnitteli. Ja tottahan se on, jos palkkaa parisuhteessa elävän, lapsensaanti-iässä olevan naisen, niin kyllä siinä aika iso riski mammalomalle jäämisestä ennemmin tai myöhemmin on. Ja vakipaikka on aina vakipaikka.

Sinun pitää ajatella vain itseäsi ja perhettäsi työpaikan suhteen, työnantajan huoleksi jääköön se, että mitä sinun mammalomasi heille tarkoittaa.

Jos sinulta kysytään työhaastattelussa siitä, että oletko raskaana tai onko aikomusta moiseen, niin valhetelet. Työnantaja ei saa lain mukaan sellaista kysyä, joten sinullakaan ei ole mitään velvollisuutta olla rehellinen. Jälkikäteen voit sanoa, että et itsekään tiennyt vielä silloin, teit testin vasta haastattelun jälkeen.

Vierailija
5/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisellä työpaikallani oli yksi tällainen " tapaus" joka ilmoitti jäävänsä sitten 4 kk päästä äitiyslomalle heti työsopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.

Jos saat paikan ja kerrot raskaudestasi vasta sitten sinun kannattaa varautua siihen että aiheutat aika lailla närää myös tulevissa työtovereissasi. Saatat myös pilata mahdollisuutesi edetä siinä paikassa. Näinhän ei saisi käydä mutta valitettavasti monet kokevat tuon raskauden salaamisen aika pahaksi petturuudeksi :(. Kuitenkin se ensivaikutelma minkä annat itsestäsi on tärkeä ja jos sitä värittää petetyksi tulemisen tunne niin sitä on vaikea paikata.

Vaikea sanoa mitä tekisin sinun tilanteessasi jos minut valittaisiin, eli kertoisinko vai en. Todennäköisesti en, riippuu työpaikasta.

Vierailija
6/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tammikuussa sijaisena ja maaliskuussa ilmoitin esimiehelle olevani raskaana. Vastaanotto oli kaikkea muuta kuin olin kuvitellut. Sopimustani on jatkettu nyt äitiysloman loppuun saakka, joten en ainakaan kärsinyt tilanteesta lainkaan.

Eilen alkoi uusi sopimus, mutta joudun jo huomenna jäämään sairauslomalle, kun ei selkä kestä. Toivottavasti ymmärrys jatkuu vielä tämän päivän jälkeen, kun ilmoitan asiasta esimiehelleni. Pakkohan hänen on tajuta, että raskaana olevaan ihmiseen liittyy aina riski.

Olen todella harmissani siinä, että tämä sopimus jää vain 2 päivän pituiseksi +loppuaika sairauslomalla, mutta minkäs sille mahtaa...oma ja lapsen terveys on oltava kaikessa etusijalla.

Kanelisokeri 24+4

Vierailija
7/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan itse halua syrjiä lapsensaannin takia. tärkeintä on löytää hyvä tyyppi joka hommansa tekee. ja nykypäivänä ei ole niin kamalan vaikeaa löytää kunnollisia sijaisiakaan.

sitäpaitsi jos jokin on varmaa niin se että raskaudestakaan ei voi olla aina varma. kesken voi mennä jne. minusta on kohtuutonta jos ihmisten pitäisi suunnitella elämäänsä sen varaan.

tämä tosin pätee isommissa firmoissa. pinen yksityisesti omistetun lafkan pomo saattaa kyllä olla enemmän pulassa.

Vierailija
8/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mielestani haussa (ja jos hyvin kay, tyopaikan vastaanottamisessa) ei ole mitaan pahaa! Jos kysymyksessa olisi esim. 2 vuoden sopimust, josta sitten olisit poissa puolet (tietaen sen jo nyt), niin ehka sitten ajattelisin etta olisi parempi olla hakematta/menematta haastatteluun.

Mutta tosiaan kun vakipaikka on kysessa, teoriassa ainakin olisit poissa vain piene ajan verrattuna esim. vuosien kestavaan tyosuhteeseen. Ja siksi myos raskaus olisi voinut ihan hyvin sopia toissaoloajalle jos ei nyt niin esim. ensi vuonna, jos ymmarratte mita tarkoitan.

En pida raskaudesta " ei-kertomista" petturuutena, mutta en menisi myoskaan sanomaan etta en ole raskaana jos kysytaan. Se voisi myohemmin herattaa huonoja fiiliksia. Joku kiertoilmaisu olisi hyva, mutta en osaa auttaa etta mika...

Vierailija
9/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vastaavassa tilanteessa talvella, hain määräaikaisesta työsuhteesta vakipaikkaa ja sain tietää vähän ennen hakuajan umpeutumista ja ennen työhaastattelua olevani raskaana. En kertonut haastattelussa raskaudesta, alkuviikoillahan keskenmenon riskikin on vielä suuri. Minulta ei kysytty " lapsentekosuunnitelmia" , ennestään jo kaksi lasta. Raskaudesta kerroin rv 16 eli jos jonkin aikaa uudessa paikassa oltuani ja pomo suhtautui uutiseen todella lämpimästi onnitellen.

Minusta työnhakijakin saa olla itsekäs, etenkin perheellinen ihminen. Rohkeasti vain haastatteluun, aina vakituista paikkaa kannattaa hakea!

Mayella rv 31

Vierailija
10/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellainen kokemus, että kun pomoni alkoi puhua noin vuosi sitten määräaikaisen työni vakinaistamisesta, sanoin suoraan, että toiveissani on muuten sitten vielä ainakin yksi lapsi. Pomo sanoi tähän, että hän haluaa hyvän työntekijän pitkäksi ajaksi, joten siinä mittakaavassa vuoden-parin poissaolo ei ole ratkaiseva asia. Hyvä mieli jäi; nyt tunnen että peli on puhdas molempiin suuntiin.

Ja itse asiassa perhesuunnitelmista saa muuten kysyä, mutta pakko ei ole vastata, ja vaikka vastaakin, niin se ei saa vaikuttaa palkkaamiseen. Vaikeampaa on tietysti todistaa että mahdollinen palkkaamatta jättäminen johtuu lapsihaaveista, jos hakijat muuten on suht. tasaväkisiä.

Vierailija
11/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne vaan, ja onnea työhaastatteluun.

musta tuntuu, että raskaushysteria on tarttunut jotenkin naisiinkin, kun tällasia pohditaan. on niitä ennekin vakituisissa työsuhteissa lapsia saatu (siis melkein kaikki meidän äidit, jotka on olleet töissä...)

ja jos tuntuu huonoa omatuntoa, niin ajattele niitä miljoonia poissaolopäiviä, joita selkävaivat ja muut nivelvaivat, alkoholi, stressi, työuupumus, puhumattakaan muista vakavista sairauksista, kuten syövistä vuosittain aiheuttavat. juuri puhuttiin, miten keski-ikäiset ja vanhemmat alkavat olla niin rapakunnossa, että pitävät esim. vuoden kestäviä sairauslomia.

tolla logiikalla kenen tahansa palkkaaminen on riski :)

a.

Vierailija
12/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sellanen ystävällinen,ei-valehteleva ja reilu vastaus. En keksi niinku en oikeen mitään järkevää :)

Ja kiitos muuten kaikille,jotka olette vastaillee!!!

Vierailija
13/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kysyä, että oletko raskaana tai aiotko hankkia lapsia. Joten jos tällaista kysytään, niin vastaat vain: ei ole tällä hetkellä ajankohtaista tms. ympäripyöreää.

Vierailija
14/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin työhaastattelussa rv 27, silloin vaan sanottiin että äitiysloma hakemus täytyy sitten tehdä välittömästi. Ja sain paikan.

Mutta mielestäni siihen voisi sanoa, ettei asiaa ole mietitty.

cucci:

Eli mitä olette vastanneet haastattelijoille heidän kysyessään mahdollisesta raskaudesta / perheenperustamissuunnitelmist a ?

Vastauksista ja vinkeistä erittäin kiitollinen !!! Vastauksista ja vinkeistä erittäin kiitollinen !!!

Vierailija
15/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän että tämä vastaus herättää närää, mutta kirjoitan kuitenkin.. ...kannattaa miettiä sellaista asiaa, että alalla kuin alalla on 4 kuukauden koeaika. Tyosuhteen saa silloin päättää ilman mitään selityksiä, (vaikka työntekijä olisi raskaana) ja kuvitteletko tosiaan, että pystyt pitämään yli 4 kk asian salassa?

Musta työnantaja arvostaa myös rehellisyyttä, ja noin ison asian pitäminen salassa on väärin. Mä en lähtisi salailemaan. Antaapa tosi rehellisen kuva ihmisestä.

Itse olen sitä mieltä, että naisen raskaus ja äitiysloma on liian iso peikko työelämässä, ja lapsettomia tietyn ikäisiä naisia syrjitään työhönotossa. (kokemusta on) Se on väärin, ja varsinkaan raskaudesta ei saa ketään rangaista....myöskin pienten lasten vanhempiin suhtaudutaan usein nihkeästi, sairaspoissaolojen vuoksi....mutta vaikka tämä kuinka epäreilua onkin, musta salailu ja valheellisuus ei ole oikea tapa lähteä hakemaan työtä, ja tällaisessa tapauksessa jos hakee työtä asian salaten, on turha ihmetellä työnantajan asennetta asiaan.

Vierailija
16/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kysyttiin jotain siihen suuntaan kuin että ' mitä haluaisit kertoa perheestäsi' . Olin silloin juuri plussannut mutta siitä en sanonut mitään,

kerroin vain olevani menossa naimisiin ja missä asuin ja miten yms.

Jos minulta olisi suoraan kysytty ' entä lapsisuunnitelmat' niin olisin ehkä sanonut että lapsi olisi meille kyllä tervetullut koska tahansa. Sehän on

totta, olisin sitten ollut raskaana tai ei.

Niin, olisin ilmeisesti saanut ko. työpaikan mutta en sitten itse halunnutkaan sitä ihan muista syistä.

Onnea vain sinulle työnhakuun, rohkeasti haastatteluun vain!!

Vierailija
17/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raskaus pitäisi pitää salassa koko koeajan? Eihän se että ilmoittaa olevansa raskaana ole peruste työsuhteen katkaisemiselle. Tokihan aina voidaan keksiä syy miksi pannaan poikki, mutta ei mielestäni asia tarvitse pantata tuota 4kk. Ja kyllähän se on sitten laitonta (vaikka tiedän että näin tapahtuu) että pistetään työsihde poikki raskauden takia.

Tipy (jota pyydettiin työhaastetteluun, vaikka kerroin raskaudestani jo ennen sitä. Perustelivat sillä että on vakipaikka ja kyllähän sitä joskus palaa takaisin)

Vierailija
18/43 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautesi on todellakin vasta alkutaipaleella ja voisi hyvin ajatella, ettet edes tietäisi siitä vielä. Iso osa ihmisistähän pitää kolmea kuukautta luonnollisena rajapyykkinä kertomiselle.

Jos haastattelussa tulee puhe lapsista, minusta asiaa voi kommentoida juuri tuolla tavoin rehellisesti, että ainahan ne lapset lahjoja ovat ja olet onnellinen, jos saat joskus omankin vauvan tmv. Jos puhetta tulee aikatauluista, voithan viattoman napakasti kysyä, onko heillä sen suhteen sitten jotakin rajoitteita ja sitten kommentoida asiaa sen mukaan, miltä se sinusta juuri sillä hetkellä tuntuu.

Minusta ei kannata miettiä mitään vakiovastauksia, vaan kuunnella, miten keskustelu etenee ja olla itsekin aktiivinen. Itse ainakin voisin hyvinkin kuvitella kysyväni työpaikan perhemyönteisyydestä, vaikkei minulla sillä hetkellä lasta olisikaan. Työhaastatteluhan on tilanne, jossa kumpikin osapuoli miettii ja arvioi työpaikan sopivuutta. Luottavaisesti eteenpäin, on minun neuvoni.

Tituliini

Vierailija
19/43 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös rehellisyys kannattaa, ainakin " osittainen" . Eli mielestäni ei kannata täysin valehdella, että ei kuulu suunnitelmiin. Mutta vain mikäli kysytyään, niin voisi sanoa jotakin että kyllähän se lähitulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu. Mutta että koskaan ei voi tietää miten elämä menee ja tämä työpaikka kyllä on tavoitteissa ykkönen tms. Hankala neuvoa mitään hyvää lausetta, sen tosissaa näkee sitten miten haastattelu kulkee ja millainen ihminen haastattelija on yms. Tsemppiä! Hakea kannattaa kyllä!

Vierailija
20/43 |
03.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ollut... Sain viran 1.1. alkaen ja ilman mitään koeaikoja. Raskaudesta kerroin töissä 20.3. Sitä paitsi jos työnantaja koeajan aikana saa tietää raskaudesta ja purkaa työsuhteen, tarvitaankin purkamiselle jokin oikea syy, muuten oletetaan purkamisen johtuvan raskaudesta ---> syrjintää ---> korvaukset.

Ja minusta naisten ei tosiaan tarvitse hyväksyä sitä, että heitä työelämässä syrjitään mahdollisina lapsentekokoneina!!! Naisten on PAKKO saada niitä lapsia, jos tätä yhteiskuntaa meinataan jotenkin pyörittää. Ei sitä tarvitse häpeillä. Ja koska tilanne on se, että työnantajien jollain tapaa kannattaa tätä syrjintää jatkaa (tuleehan meistä toki kustannuksia!), niin ei raskaana olevan todellakaan tarvitse alistua sille, että työnhaku on nyt jäissä raskausajan ja perheen elatus minimissä. Todella harva työnantaja kuitenkaan palkkaa naista, joka on a) selvästi raskaana b) joka työhaastattelussa kertoo, että juuri on tullut raskaaksi. Koska ko. asiasta ei saa kysyä, niin raskaana olevalla hakijalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta asiaa esiin tuoda.