Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektiossa aina epiduraali? Vaihtoehtoja?

03.03.2006 |

Moikka!

Eka lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla spinaali-epiduraalilla ja toinen alateitse epiduraalilla myöskin. Kolmas tulossa enkä enää halua epiduraalia, koska se ei sovi minulle.

Pähkäilen sitä, jos tämä joudutaan leikkaamaan, niin annetaanko sektion yhteydessä aina epiduraali vai onko sille muita vaihtoehtoja? Jos, niin mitä?

Kiitos, jos joku osaa vastata =)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, siis pelkkä spinaali lienee vaihtoehto. Mutta mitä OLENNAISTA eroa on spinaalilla ja epiduraalilla? Vai onko niillä?

Itse olen saanut ekasta puudukkeesta (s-e) sekä tuntikausiksi halvaantuneet jalat, riittämättömän puudutuksen että elämäni hedarin, joka korjattiin seur pvnä veripaikalla. Pelkkä epiduraali teki samat, ilman tuota päänsärkyä. Mitähän pelkkä spinaali sitten voisi tarkoittaa?

Täytyy vaan pistää kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että tämä mahamuksu on oikein päin ja muutenkin alateitse synnytettävissä.

Kiitos kaikille, jotka vastasitte =))

Vierailija
2/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..yhdistelmä epiduraali-spinaali on ainoa vaihtoehto. Yleisanestesiassa sektio suoritetaan harvoin, ja silloin lääketieteellisistä syistä. Esim. kaikki hätäsektiot menee ya:ssa. Varmista että saat taitavan anestesialääkärin piikittämään selkää, niin ei pahemmin tunnu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut pelkän spinaalin kahdessa ensimmäisessä sektiossani. Liekö sitten eroja sairaaloiden välillä, minulle kaikki sektiot on tehty Kys:ssä.

Kolmannessa sektiossa taas sain juuri tuon spinaali-epiduraali -yhdistelmän, mikä ainakin itselleni sopi paremmin. Toipuminen oli nopeampaa, kun ekoina päivinä puudutusta pystyi lisäämään epiduraalitilaan tarvittaessa:)

Vierailija
4/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu sektio tehtiin TAYS:ssa pelkässä spinaalissa. Leikkauksen jälkeinen kipulääkityskään ei ollut ongelma, koska sain kipupumpun tippakanyyliin, ja sain itse annostella kipulääkettä aina kun tarvitsin.

Vierailija
5/5 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska epiduraalin laitto epäonnistui. Minulle on jotenkin hankala saada laitettua sitä, kokeiltiin myös toisen lapsen synnytyksessä vajaa kuukausi sitten, eikä silloinkaan onnistunut, tokalla yrittämällä toimi toispuoleisesti. Oli sitten pärjättävä ilman, koska halusivat jättää spinaalin viimeiseksi oljenkorreksi jos joudun sektioon. Tyttö kuitenkin syntyi lopulta alateitse.

Spinaali tietääkseni myös alkaa vaikuttamaan nopeammin kuin epiduraali, mutta loppuu tietyn ajan päästä. Itse koin hieman epämiellyttävänä sen kun puudutus alkoi hiipumaan leikkauksen loppuvaiheessa, mutta siitäkin selvittiin kun antoivat jotain voimakasta kipulääkettä.

Ainoa ikävä puoli spinaalissa oli, että sain kamalan päänsäryn siitä jälkeenpäin. Päänsärkyä ei ollut niin kauan kuin olin pitkälläni, mutta heti kun nousin ylös vuoteesta niin iski jumalaton hedari. Yritettiin saada sitä pois runsaalla veden juonnilla, mutta ei auttanut.

Lopulta sitten laitettiin veripaikka selkään, ja päänsärky poistui heti.

Mutta tää päänsärkykin on varmaan harvinaista, tulee joillekin joskus.

ronsu + p03 & t06