Oletko tehnyt hoito-/elvytystahtoa ?
Itse olen miettinyt tekemistä, mutta en ole osannut päättää, että miten oikein määrittelen ne tilanteet, joissa haluan, että minut jätetään esim. elvyttämättä
Kommentit (18)
En. Ei ainakaan vielä kiinnosta. Olen nyt 45-vuotias.
Mitä se hyödyttää, kun ainut lääkärien hyväksymä tahto on "ei elvytetä" ja "vain kipulääkitys".
Olen tehnyt kanta.fi:ssä. Laitoin siihen, että haluan, ettei minua elvytetä taikka keinotekoisesti pidetä hengissä, jos päädyn sellaiseen tilaan (vihannes), ettei enää toivoa normaalista elämästä ole.
Tämä helpottaa vaikka sukulaisten päätöstä lääkärin kysyessä jatkosta/napata pistoke seinästä sairaalassa, jos esim. joudun onnettomuuteen tai saan jonkun vakavan aivoverenvuodon enkä enää voisi elää kuin koneen tai avustajan voimin. En halua sellaista ”elämää” enkä sälyttää sellaista päätöstaakkaa sukulaisilleni.
Ihan tarpeeksi kamalaa oli nähdä oma läheinen sairaalasängyssä ulostamassa alusastiaan. Naapurisängyn potilas oli siinä verhon takana. Ihan hirveän nöyryyttävää!
N43
Vierailija kirjoitti:
Mitä se hyödyttää, kun ainut lääkärien hyväksymä tahto on "ei elvytetä" ja "vain kipulääkitys".
Avaisitkö tätä vähän? Mitä tarkoitat tällä?
Itselläni on tahto ettei minulle anneta missään tilanteessa lainkaan lääketieteellistä hoitoa. Haluaisin vaan kuolla jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin vähän sillä elvytykselläkään on merkitystä. Taisi olla alle 20% jotka sairaalassa elvytetyistä kotiutuu. Siviilissä sillä taas ei ole merkitystä mitä hoitotestamentissa lukee, kukaan ei sitä elvytystilanteessa ehdi lukea, päätös tehdään täysin tilanteen mukaan.
Itsekö sen voi laittaa? Eikö tarvitse olla virallinen asianajajan tekemä sepustus?
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kanta.fi:ssä. Laitoin siihen, että haluan, ettei minua elvytetä taikka keinotekoisesti pidetä hengissä, jos päädyn sellaiseen tilaan (vihannes), ettei enää toivoa normaalista elämästä ole.
Tämä helpottaa vaikka sukulaisten päätöstä lääkärin kysyessä jatkosta/napata pistoke seinästä sairaalassa, jos esim. joudun onnettomuuteen tai saan jonkun vakavan aivoverenvuodon enkä enää voisi elää kuin koneen tai avustajan voimin. En halua sellaista ”elämää” enkä sälyttää sellaista päätöstaakkaa sukulaisilleni.
Ihan tarpeeksi kamalaa oli nähdä oma läheinen sairaalasängyssä ulostamassa alusastiaan. Naapurisängyn potilas oli siinä verhon takana. Ihan hirveän nöyryyttävää!
N43
Jos kerran kaksi joutuu ulostamaan alusastiiaan se ei vielä kerro lääkärille tai omaisille että toivoa paremmasta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itsekö sen voi laittaa? Eikö tarvitse olla virallinen asianajajan tekemä sepustus?
Voi sen tehdä ihan Itse, mutta jos kokemusta asiasta ei ole ehkä kannattaakin etsiä ensin tietoa jostakin. Myös netistä löytyy malleja. Paperille tehdessä kannattaa hankkia myös todistajat jotka todistavat sen että kyse on sinun hoitotahdosta. Jos kirjaudut kanta -palveluun esim. pankkitunnuksilla ja kirjaat hoitotahdon siellä henkilöllisyys tulee samalla tarkistettua.
Vierailija kirjoitti:
N43
Kannattaa määritellä siihen, mikä se normaali elämä on sinulle. Tuo on hirveän ympäripyöreä ja tulkinnanvarainen ilmaisu.
Viime keväänä oli kova paine saada ihmisiä luopumaan oikeudestaan tulla elvytetyksi. Joillekkin se lähinnä ilmoitettiin, luulen.
Kannattaisi tätäkin pohtia ja tehdä mielipiteensä tiettäväksi. Jos joudut äkilliseen onnettomuuteen, tule sairaskohtaus tms. Niin tätä kysellään sitten lähiomaisiltasi.
Ja tää olisi kyllä hyvä olla kaikilla selvänä, ikään ja terveydentilaan katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä oli kova paine saada ihmisiä luopumaan oikeudestaan tulla elvytetyksi. Joillekkin se lähinnä ilmoitettiin, luulen.
Elvytys päätös käytännössä aina tehdään tilanteen mukaan. Hoitotahtoa tarvitaan enemmän muihin kuin elvytystilsnteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tätäkin pohtia ja tehdä mielipiteensä tiettäväksi. Jos joudut äkilliseen onnettomuuteen, tule sairaskohtaus tms. Niin tätä kysellään sitten lähiomaisiltasi.
Ja tää olisi kyllä hyvä olla kaikilla selvänä, ikään ja terveydentilaan katsomatta.
Äkillisissä tilanteissa elvytyksestä ei ehditä kysyä kenenkään mielipidettä. Elvytyskiellot ja hoitotahdon ilmaisut on niitä tilanteita varten kun esim. sairastuminen tai vammautuminen johtaa siihen että tarve tulee miettiä kannattaako elvyttää vai ei, tilanteissa joissa selviämiseen mahdollisuudet on olennaisesti huonontuneet normaali tilanteeseen verrattuna.
Olen. Valitsin sellaisen vaihtoehdon, jossa mua ei saa elvyttää ollenkaan tai yrittää pelastaa. Jos nyt oikein muistan? Olen ns.terve, mutta masentunut. Jos tällä tavalla...
Rintaan tatuointi"Ei elvytystä, kiitos"
Ennusteen mukaan? Saa elvyttää, jos ennuste on hyvä, mutta jos löydetään huonon näköisenä, niin ei?
Näin tilanteen, jossa elvytettiin ja tilanne oli lupaava, koska elvytys saatiin aloitettua nopeasti. Samalla kun elvyttivät henkilökunta otti selvää potilaasta ja siellä luki elvytyskielto! Elvytys lopetettiin. Potilas kuoli, mutta jos olisivat saaneet jatkaa elvytystä, olisi ehkä selvinnyt hyvin. Moni vanha ja ei perustervekin selviää hyvin, kun vain ei ole viivettä, joka voisi aiheuttaa esim aivojen hapenpuutetta.
Sairaalassa elvytys voidaan aloittaa monesti nopeasti, mutta sairaalan ulkopuolella voi olla pidempi viive. Leikkauksessa saa elvyttää? En osaa sanoa, että olisiko hyvä asettaa jokin oma aikaraja myös elvytyksen kestolle? Riippuisi kuitenkin tapahtuman laadusta, että miten pitkään milloinkin kannattaa elvyttää. Esim. uppoaminen kylmään veteen vs sydämen pysähtyminen sydänvikaisella normaalissa lämpötilassa? Entä onko sydämen rytmin korjaaminen elvytystä?
En ole.