UMK 2021
Tähän keskustelua ja spekulointia Uuden musiikin kilpailusta 2021. Suomen euroviisu edustaja toukokuuksi valitaan Uuden musiikin kilpailun finaalissa helmikuussa. Finaalin kilpailijat julkaistaan ensi viikon keskiviikkona.
Uuden musiikin kilpailun Instagram-tilillä on jo julkaistu vihje ensimmäisestä kilpailijasta: Hän on turkulainen, joka on tehnyt musiikkia sekä suomeksi että englanniksi.
Mukana siis yhteensä 7 kilpailijaa.
Kommentit (3410)
Vierailija kirjoitti:
Ei tänäkään vuonna sitä euroviisubiisiä.
Blind Channel oli ihan hauska ja siitä tuli vähiten yliyrittämisfiilis. Kaipaa vaan jotain selkeän överiä lavashowta tasapainottamaan vähön hölmöjä sanoituksia.
Pandora+Teflonit myös ihan ok, mutta ei varmaan erottuisi.
Iltan, Akselin ja Oskrin biisien hyvistä kohdista saisi ehkä yhteensä yhden biisin, jossa hyvä laulaja pääsisi käyttämään ääntäänkin. Mutta mieleen ei näistä jäänyt mikään. Danny ei itsekään halua viisuihin vaan Iskelmän soittolistalle.
Kai se osoittaa säveltämisen vaikeuden, jos nämä olivat 300 ehdokkaasta ne mieleenpainuvimmat. Mielenkiintoista, että tuleeko näitä ehdokkaita vielä muuta reittiä pitkin esille ja olisiko niissä kuitenkin ollut hyvää sävellystä joukossa?
Itselläni olisi paljon sävellyksiä (melodisia), mutta itselläni ei ole oikein suhteita mihinkään suuntaan, että kappaleeni tavoittaisi minkäänlaista yleisöä. Ja paikkakuntanikin on sellainen "junttila". Itse osaan säveltää, mutta muuta en osaa (asian suhteen).
822 jatkaa. Blind Channel ja Dark side: No huh huh, mikä biisi! Tätä ei voi päihittää. Sen verran iskevää kamaa on. Ehdottomasti tämä kisoihin. Voittaja-ainesta jopa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blind Channel oli ihan hauska ja siitä tuli vähiten yliyrittämisfiilis. Kaipaa vaan jotain selkeän överiä lavashowta tasapainottamaan vähön hölmöjä sanoituksia.
Iltan, Akselin ja Oskrin biisien hyvistä kohdista saisi ehkä yhteensä yhden biisin, jossa hyvä laulaja pääsisi käyttämään ääntäänkin. Mutta mieleen ei näistä jäänyt mikään. Danny ei itsekään halua viisuihin vaan Iskelmän soittolistalle.
Kai se osoittaa säveltämisen vaikeuden, jos nämä olivat 300 ehdokkaasta ne mieleenpainuvimmat. Mielenkiintoista, että tuleeko näitä ehdokkaita vielä muuta reittiä pitkin esille ja olisiko niissä kuitenkin ollut hyvää sävellystä joukossa?
Itselläni olisi paljon sävellyksiä (melodisia), mutta itselläni ei ole oikein suhteita mihinkään suuntaan, että kappaleeni tavoittaisi minkäänlaista yleisöä. Ja paikkakuntanikin on sellainen "junttila". Itse osaan säveltää, mutta muuta en osaa (asian suhteen).
Eikö UMK ole juuri sävellyskilpailu!!!? Uuden musiikin?
Ensi vuonna lähetät rohkeasti omia biisejäsi kilpailuun.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten Blind channel on niin suosittu monien keskuudessa. Kuulostaa wishistä tilatulta Linkin Parkilta. Sanoitukset ovat hyvin cornyt ja laulajan ässä vika myös särähtää korvaan. Ihan ok kokonaisuus, mutta euroviisujen äänestäjäkunta on suurimmaksi osaksi keski-ikäisiä enkä näe miten nuorten tekemät itsemurha sanoitukset vetoaisi heihin. Toki erilaisuus voi palkita, mutta itse laittaisin mielummin teflon brtohers tai Ilta
Ajattelet liian kapeasti. Viisut voitetaan yksinkertaisesti mieleenpainuvalla biisillä ja mediahuomiolla. Blind Channelilla todella hyvä biisi ja mediahuomiotakin taitaisi tulla. Vrt. Lordi.
Vierailija kirjoitti:
Yyh, Blind Channel vetoaa just kaikkiin sohvan pohjalla röhnöttäviin keski-ikäistyneisiin hevaritukkiin, jotka kuuntelee salaa Justin Bieberiä. Tajutkaa jo että tuollainen Suomen perähikiällä kova juttu ei pärjää Euroviisuissa.
And bring in the alapeukut!
Erikoinen näkemys. Tuo musiikkigenrehän on ehdottomasti tutuinta milleniaaleille ja heittämällä liian uutta keski-ikäiselle kuulijakunnalle. Varmasti moni omaan ikäluokkaani kuuluva sai heti kiinni ideasta ja koki monenlaisia nostalgiahetkiä 2000-luvun alkuun. Ja Suomi nimenomaan tunnetaan raskaamman musiikin maana, vaikkei ko. genreä arvotetakaan tässä Behmien ja Ellinoorien luvatussa maassa kovin korkealle. Esimerkiksi Nightwish on tunnettu ja arvostettu pitkin Etelä-Amerikkaa, vaikka sitä Suomessa vähätelläänkin.
T. Nainen 27v
Ps. Mitä pahaa on Justin Bieberin kuuntelemisessa?
asfsafsa kirjoitti:
Itse asiassa aika moni tuulipukua käyttävä kuuntelee heviä. 80-90 -luvulla nuoria olleet ovat nykyisin 50-60 vuotiaita. Mun perheessä heviä kuunnellaan kolmessa polvessa.
Suomalaiset "wanhat" metallifanit ovat kyllä paremminkin 30-40 -vuotiaita.... Kun metalli (Nightwish kärjessä) oli 2000-luvun ensimmäiset noin viisi vuotta maan merkittävintä musiikkia, fanit olivat syntyneet 80-luvun alussa. Tai hiukan myöhemmin. Suurin osa on siis alle 40-vuotiaita.
Minkäköhän ikäisiä ovat Guns n rosesin, Deep purplen, Uriah heepin, Whitesnaken ja Ac dc:n vanhimmat fanit? Eiköhän he ole iäkkäämmästä päästä. Varsinkin Uriah heep jos ovat edes elossa.
Olen 55-vuotias, enkä yleensä kuuntele rokkia tai violent poppia.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että Blind Channelin kappale kannattaa valita euroviisuksi tänä vuonna. Se vaan jyrää muut ehdokkaat mennen tullen. Hyvä ja hyvin tehty biisi.
asfsafsa kirjoitti:
Itse asiassa aika moni tuulipukua käyttävä kuuntelee heviä. 80-90 -luvulla nuoria olleet ovat nykyisin 50-60 vuotiaita. Mun perheessä heviä kuunnellaan kolmessa polvessa.
Suomalaiset "wanhat" metallifanit ovat kyllä paremminkin 30-40 -vuotiaita.... Kun metalli (Nightwish kärjessä) oli 2000-luvun ensimmäiset noin viisi vuotta maan merkittävintä musiikkia, fanit olivat syntyneet 80-luvun alussa. Tai hiukan myöhemmin. Suurin osa on siis alle 40-vuotiaita.
Hoh hoijaa. Metalli on Suomessa ollut suosittua vuosikymmeniä. Jo 90-luvulla vanhempani kiersivät maailmaa bändejä katsomassa. Ovat nyt kuusikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias, enkä yleensä kuuntele rokkia tai violent poppia.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että Blind Channelin kappale kannattaa valita euroviisuksi tänä vuonna. Se vaan jyrää muut ehdokkaat mennen tullen. Hyvä ja hyvin tehty biisi.
Hyvä biisi toimii, vaikka genre olisi mikä. Näin se vain on. Euroviisutkin on sellainen karnevaalitapahtuma, että katsoja on jo valmiiksi vastaanottavainen kaikenlaiselle musiikille. Kuinkahan moni Lordia äänestävistä kuunteli sen tyyppistä musiikkia muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yyh, Blind Channel vetoaa just kaikkiin sohvan pohjalla röhnöttäviin keski-ikäistyneisiin hevaritukkiin, jotka kuuntelee salaa Justin Bieberiä. Tajutkaa jo että tuollainen Suomen perähikiällä kova juttu ei pärjää Euroviisuissa.
And bring in the alapeukut!
Erikoinen näkemys. Tuo musiikkigenrehän on ehdottomasti tutuinta milleniaaleille ja heittämällä liian uutta keski-ikäiselle kuulijakunnalle. Varmasti moni omaan ikäluokkaani kuuluva sai heti kiinni ideasta ja koki monenlaisia nostalgiahetkiä 2000-luvun alkuun. Ja Suomi nimenomaan tunnetaan raskaamman musiikin maana, vaikkei ko. genreä arvotetakaan tässä Behmien ja Ellinoorien luvatussa maassa kovin korkealle. Esimerkiksi Nightwish on tunnettu ja arvostettu pitkin Etelä-Amerikkaa, vaikka sitä Suomessa vähätelläänkin.
T. Nainen 27v
Ps. Mitä pahaa on Justin Bieberin kuuntelemisessa?
Justiin Bieberiä ei kovinkaan moni enää muista. Painuu unholaan, biisit eivät jääneet soimaan. 10 v kuluttua kukaan ei muista Bieberin kuin hetken some-ilmiönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö UMK ole juuri sävellyskilpailu!!!? Uuden musiikin?
Ensi vuonna lähetät rohkeasti omia biisejäsi kilpailuun.
Kappaleissani ei ole mitään muuta, kuin vain sävellykset. Osaan ne ulkomuististani ne soittaa ja siinä se. En ole edes hyvä käyttää tietokonetta, että osaisin äänittää ja jakaa niitä sävellyksiäni.
Aivan pasgamaiset äänitykset olen joskus saanut koneelleni niistä.
Viisuvoitto Suomelle ei ole millään muotoa realistinen ajatus. Viisut on kuitenkin niin poliittinen peli, ja myös aikaisempi viisumenestys vaikuttaa (esim. Ruotsi saa aina pisteitä, koska on kestosuosikki). Suomella pitäisi siis olla aivan TODELLA hyvä ja omaperäinen biisi ja esitys, jotta voitto olisi edes teoriassa mahdollinen, ja vaikka tämän vuoden UMK on kyllä harvinaisen tasokas, mikään näistä biiseistä ei ole sellainen vau-efektin synnyttäjä.
Finaalipaikka on Suomelle ihan hyvä tavoite, kun senkin saavuttaminen näkyy olevan aina aika vaikeaa. Pitkästä aikaa tuntuu siltä, että nyt voi jopa onnistua (paitsi jos sinne menee nämä selkeästi heikoimmat, Laura tai Danny. Toivottavasti ei.)
Vierailija kirjoitti:
Onko nelonen Krista?
Kiuru? Kosonen? Pärmäkoski?
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen biisejä juuri ensi kertaa. Oskr toimii. Tekisi mieli kuunnella heti uudestaan.
Oskrilla on todella upea ääni. Miten ihmeessä hänestä ei ole jo aiemmin kuultu?
Lisäksi kappaleessa on kauniit lyriikat ja Oskr tulkitsee ne hyvin.
Tämän vuotisen UMK:n taso on todella korkea.
Aikooko Suomen kansa taas "toivoa" että Blind Channel voittaa, vai meinaako joku täällä ihan äänestää? Toivomalla ei pitkälle pötkitä.
Kuuntelin eka kertaa kaikki läpi. Paria olen noista aemmin osittain kuulut.
Akselin kappale on ehkä mieliin helpoiten itselleni jäävä. Parempi se on kuin viime vuotinen voittaja. Akselilla on oikeastaan ainoa kv-areenoilla erottuva ääni. no, Pandoralla ehkä myös menneisyyden vuoksi jo. Aksel laulaa myös englantia mielettömän hyvin.
Tosi huonoja tuolla ei tänä vuonna ole.
Dannyn kappaleen paras ase voisi olla, että tuohon olisi mahdollisuus tehdä tosi iskevä live-esitys, Vanhoja nostalgisia kuvia pyörimään (ulkomaalainenkin ymmärtää, että tässä on vanha stara). Sitten kämpisti kaikkea muisto- & hautajaiskrääsää. Lopussa lavalta noutamaan hoitaja tai kuolema. Ei ilmeisenä viikatemiehenä, vaan sopivan symbolisina hahmona, joka ehkä lopuksi kääntyisi kameraan ja iskisi vihreää silmää, jossa iiris on ristin muotoinen.
Vierailija kirjoitti:
asfsafsa kirjoitti:
Minkäköhän ikäisiä ovat Guns n rosesin, Deep purplen, Uriah heepin, Whitesnaken ja Ac dc:n vanhimmat fanit? Eiköhän he ole iäkkäämmästä päästä. Varsinkin Uriah heep jos ovat edes elossa.
Olen itse tuota ikäluokkaa ja moni noista on kuulunut suosikkeihini ja osa kuuluu edelleen. Kyse oli nyt lähinnä siitä, että miksi täällä oletetaan, että heviä kuuntelevat pukeutuvat tuulipukuun. Eihän se pidä ollenkaan paikkansa, koska joukkoon mahtuu kaikenlaista tallaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikooko Suomen kansa taas "toivoa" että Blind Channel voittaa, vai meinaako joku täällä ihan äänestää? Toivomalla ei pitkälle pötkitä.
Mä äänestäisin Blind Channelia, jos tietäisin pitääkö yle sovellukseen kirjautua ennen äänestämistä. Jos vaatii kirjautumisen niin sitten jää äänestämättä, sillä en halua luovuttaa tietojani toiselle taholle pelkän yhden äänen takia.
Hoh hoijaa. Metalli on Suomessa ollut suosittua vuosikymmeniä. Jo 90-luvulla vanhempani kiersivät
maailmaa bändejä katsomassa. Ovat nyt kuusikymppisiä.[/quote]
Täyttä roskapuhetta. Metallimusiikki oli täysin marginaalia 90-luvulla.
Kukaan ei valtavirran musiikin kuuntelijoista esim. tiennyt 90-luvun Amorphiksen touhuista mitään. Stratovariuskin alkoi nousta jotenkin esiin vasta 1997 Visionsin myötä.
Eikä esim. Metallican kuuntelu Suomessa ollut scenen ulkopuolella todellakaan suosittua, vaikka 1991 musta albumi oli iso menestys Yhdysvalloissa.
Metallilla oli kuuntelijansa, mutta se EI todellakaan ollut "suosittua". Metallin todellinen nousu alkoi vasta 90-luvun lopulla, kun Tarja Turunen tönötti 1998 Helsingin bussipysäkeillä Nightwishin Oceanborn albumin mainoksissa.
Valtavirtaa siitä tuli kun Wishmaster nousi listoilla 2000 ja Over the Hills... oli Mafian voimasoitossa kesällä 2001.
Mistä edelleen sitten seurasivat esim. vuoden 2002 Niskalauksen Rajaportti ja Kotiteollisuuden Kuolleen kukan nimi jne.
Kuuntelen biisejä juuri ensi kertaa. Oskr toimii. Tekisi mieli kuunnella heti uudestaan.