Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulun loppuminen masentaa

Vierailija
06.01.2021 |

Loppiainen on aina ollut raskas päivä. Koristelen kodin jouluiseksi jo aikaisin ja nautin tunnelmasta. Joulukuusen ja muiden koristeiden karsimisen jälkeen koti näyttää todella autiolta ja tyhjältä. Mikään ei oikein tunnu miltään. Tykkään myös pimeimmästä ajasta ja jatkuvasta hämärästä. Masennuksella saattaa olla osuutta asiaan. En nauti valon lisääntymisestä. Kesästä kyllä pidän, mutta kevään lähestyminen jotenkin ahdistaa. Olen jatkanut joululeffojen katsomista ja kynttilöiden polttelua tänne asti, mutta nyt on kai lopetettava.

Onko minulla kohtalotovereita? Miten olette selvinneet joulun loppumisesta, olisiko jotain vinkkejä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin, että taidanpa purkaa joulun pois vasta Nuutinpäivänä :) samanlainen jouluihminen täällä! Tosin nautin keväästä myös täysillä. Minun vinkkiin on, että jätät vielä kausivalot ja tähdet ikkunaan. Ne voivat olla paikallaan tammikuun loppuun asti. Kynttilöiden polttelua voit myös jatkaa :) Jaksamista sinulle!

Vierailija
2/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Minä taas nautin, kun saan viedä kuusen pois joulun jälkeen. Uutta vuotta meillä vietetään aina jo ilman joulukoristeita. Minä odotan niin paljon kevättä ja joulu on vaan välttämätön paha, että päästään kevättä ja kesää kohti. Mutta ap, eihän kukaan kiellä sinua nauttimasta joulun tunnelmasta vähän pidempään. Jos et halua pitää joulukuusta, niin jätä tosiaan kaikki muut valot. Kyllä minäkin vielä tammikuussa kynttilöitä poltan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on se taktiikka, että pidän kaikki selvät joulujutut Nuutinpäivään asti (viikko lisää) ja kynttilöitä poltan sekä pidän valosarjoja esillä suurin piirtein kevätpäiväntasaukseen asti.

Ap, ei kukaan sinua heitä vankilaan tai tuomitse sakkoihin, jos pidät kotisi sellaisena kuin haluat.

Vuoden pimeä puolisko on kuitenkin syyspäiväntasauksesta kevätpäiväntasaukseen ja mielestäni olisi turhaa pihistelyä käyttää valoa tuovia koristeita ainoastaan parin viikon ajan.

Vierailija
4/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös samanlaiset tunnelmat. Olen myös ollut masentunut, joten varmasti se vaikuttaa asiaan myös. Kiinnyn asioihin voimakkaasti. Jouluinen koti tuo minulle lohtua. Samalla olen myös todella haikealla mielellä ja itken myös jouluisin. Etenkin joululaulut saavat minut itkemään. Tätä on vaikea selittää. Kaikesta huolimatta joulun aika kynttilöineen, kuusineen ja leivonnaisineen on minulle todella tärkeä. Minulle myös valon lisääntyminen on aluksi vaikeaa. Ihmiset alkavat liikkua enemmän ulkona ja itse en pääse siihen mukaan. Olen joskus pitänyt joulukoristeet tammikuun loppuun ja silloin niistä luopuminen tuntui jo ihan hyvältä. Tee siis sinäkin niin.

Vierailija
5/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa joulu on todella iso juhla verrattuna ulkomaihin. Tuntuu että koko maa pysähtyy sitä viettämään. Ulkomailla joulu on ilon juhla. Ihmiset tapaavat ystäviään ravintoloissa ja kahviloissa. Suomessa kuunnellaan joululauluja ja tunnelma on harras. Ymmärrän että luopuminen kaikesta tästä voi olla vaikeaa. Joten vinkkiin on että luovu vasta silloin kun hyvältä tuntuu. Tänään voit ainakin vielä kuunnella joululauluja ja juoda glögiä!

Vierailija
6/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minuakin! Siksi en vielä loppiaisena vie kuusta pois. Nuutinpäivä on hyvä!

Vierailija
7/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks nuutinpäivään oo vielä viikko

Vierailija
8/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus pitänyt koristeita paikoillaan lähes koko tammikuun. Sitten olen huomannut, että koristeet vaan ovat paikallaan, en enää ihastele niitä eikä tunnelmasta ole tietoakaan. Varmaan lisääntynyt valon määrä vaikuttaa. Koita ap sinäkin pitää koristeita niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Jossain vaiheessa huomaat ettet kiinnitä niihin huomiota.

Vierailija
9/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat pitää joulukoristeet ihan niin pitkään kuin haluat. Tai hanki tilalle muita vuodenajan henkeen sopivia koristeita, osa joulukoristeistakin menee "talvikoriste" ajatukseen. Ja itellä on kotitonttu olkkarissa ympäri vuoden.

Vierailija
10/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus pitänyt koristeita paikoillaan lähes koko tammikuun. Sitten olen huomannut, että koristeet vaan ovat paikallaan, en enää ihastele niitä eikä tunnelmasta ole tietoakaan. Varmaan lisääntynyt valon määrä vaikuttaa. Koita ap sinäkin pitää koristeita niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Jossain vaiheessa huomaat ettet kiinnitä niihin huomiota.

Tämä on hyvä vinkki!

Vierailija
11/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on kyllä haikea, vaikka toisaalta innolla otan keväänkin vastaan 💚

Vierailija
12/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tämän saman muutama vuosi sitten. Ja todella tämä toimii! Olin vaikeassa elämäntilanteeessa ja jotenkin käperryin siihen jouluiseen kotiin ja se toi lohtua. Katselin jouluelokuvia iltaisin jouluisesta kodissa. Mutta tammikuun lopulla kaikesta katosi kuin itsestään hohto. Tuntui hyvältä luopua kaikesta. Olin siihen valmis. Tuon joulun jälkeen olen ottanut koristeet pois nuutinpäivänä. Mutta kukaan ei tuomitse sinua vaikka koristeet olisivat esillä pidempäänkin!

Vierailija
13/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi loppiaisena luopua kaikesta? Minäkin katoin eilen netflixistä joululeffan ja join glögiä.

Vierailija
14/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietä ap rauhassa vielä joulun aikaa! Huomaat kohta ettei se enää niin huvitakaan.

Vierailija
15/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kevät ja kesä on mukavaa aikaa.

Vierailija
16/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap.. Kuvailet niin kauniisti suomalaisen joulun. Meille suomalaisille joulu on niin merkityksellinen. Juuri tuo haikeus, hämärä ä, kynttilän valo. Ymmärrän, että luopuminen on tosi vaikeaa. Minä olen myös jouluihminen ja aloitan joulun vieton jo marraskuussa. Silti joulusta luopuminen kirpaisee. Olen kyllä huomannut, että kun koristeet on viety varastoon ja koti siivottu, on mieli jo parempi. Se luopumisen hetki on pahin. Viime vuonna vein kaikki valotkin varastoon, tämä vuonna aion jättää ne vielä ikkunaan. Punaisesta tähdestä tosin luovun :) tsemppiä ap!

Vierailija
17/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jotenkin lämmin ketju. Älä ap luovu vielä. Glögiä voi juoda koko tammikuun ulkoilun jälkeen. Kausivalot ovat kauniita ikkunassa pakkaspäivänä. Luonto on nyt todella kaunis lumisine puineen. Jos haluat pitää kodin jouluisena, niin eihän kukaan kiellä.

Vierailija
18/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! En asu yksin, niin en voi joulua pitää muiden takia ikuisesti :) yksin ollessa tämä varmaan onnistuisi. Taidan tosiaan jättää valot vielä ikkunaan, sanoi muut mitä tahansa. Valoja minulla on paljon ympäri kotia. Jouluherkuista en niin enää välitä, niitä olen syönyt riittämiin. Voisin koittaa tuota vinkkiä, että vasta nuutinpäivänä purkaisi kuusen ja tontut. Mitähän perhe siitä sanoisi.. ap

Vierailija
19/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se masentaa.

Joulu on loppuvuoden kohokohta jota suunnittelen ja fiilistelen koko syksyn ja jouluvalot ja koristeet luo ihanan tunnelman pimeän keskelle, etenkin nyt kun ikkunasta näkyy ihana luminen talvimaisema.

Tämä tammikuu on muutenkin masentavaa aikaa, joulu on ohi ja arki taas alkaa mutta valo ei vielä juurikaan ole lisääntynyt ja kevääseen ja pääsiäiseen on vielä matkaa.

Minä annan kuusen olla Nuutinpäivään ja valot ja muut koristeet saa olla niin kauan kun ne alkaa kyllästyttää, useimmiten tammi-helmikuussa. Silloin on jo valo lisääntynyt eikä ne enää sitten näytä tai tunnu jouluisilta.

Ja aina kun olen siivonnut loputkin joulukoristeet pois, ostan kimpun tulppaaneita tai muita keväisiä kukkia ja ihailen sitten niitä.

Vierailija
20/26 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi ja koristeet lähtivät jo tiistaina, oli pakko, varisti niiin paljon, ja koira kerran läväytti hännällä, niin loputkin lähtivät. Poltan edelleen kynttilöitä ja kyntteliköt ovat vielä ikkunoilla Nuuttiin asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän