Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palasin töihin kesken sairasloman ja nyt poden syyllisyyttä, kun en selviä töistäni

Vierailija
05.01.2021 |

Olin pitkällä sairaslomalla ja se olisi jatkunut vielä kuukauden. Palasin töihin kesken sairasloman, koska minulle ei saatu sijaista. En osannut kieltäytyä ja on ollut muutenkin syyllinen olo sairasloman takia.

No, nyt sitten olen ollut töissä. Tuntuu, etten selviä töistäni. Olen ihan pihalla. Ajatus ei pysy mukana ja unohtelen asioita. Työkaverit ovat joutuneet auttamaan ja paikkailemaan virheitäni. Poden ihan järkyttävää syyllisyyttä ja tunnen olevani maailman huonoin työntekijä. Hävettää, että minusta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lisäksi joudun käymään monta kertaa lääkärissä ja tutkimuksissa. Sinne pitää lähteä kesken työpäivän. Nyt on kauhea ahdistus, kun jätän työkaverit pulaan. On syyllinen olo ja huono omatunto. Hävettää olla näin p-ska ihminen.

Mitä ihmettä oikein teen?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joudun myös olemaan pitkillä saikuilla, toi tunne on ihan hirveä! Mutta mietin niin, että mun on parempi pysyä kotona eikä töissä sotkemassa asioita, tekemässä virheitä ja hidastamassa muiden työntekoa. Ja paremmin paranee kun lepää kunnolla. Jatketaan sitten kun pää taas toimii ja kroppa kestää.

Vierailija
2/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkat vaan sitä sairaslomaasi kunnes olet kunnossa.

Se on työnantajan homma hankkia sijainen.

Minkälsisesta työstä voi olla kyse, jos ei tästä maasta löydy ketään tekemään?? Kuulostaa todella erikoiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todellakin ihan hirveä olo. Ihanaa, että joku ymmärtää. Kaduttaa, että palasin töihin. Meillä on pula sijaisista, joinakin päivinä ei saatu ketään tilalleni. Hävetti olla pois töistä ja nyt hävettää olla töissä muiden tiellä. Ihan kamakan syyllinen olo. En voi perua noita lääkäriaikojakaan. Osa on sairaalassa. Tuntuu pahalta. Ensin keskeytin sairasloman kiltteyttäni ja nyt tunnen syyllisyyttä töissä olemisesta. Pelkään, että pomot suunnittelevat potkuja minulle, kun minusta on näin paljon riesaa.

Ap.

Vierailija
4/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todellakin ihan hirveä olo. Ihanaa, että joku ymmärtää. Kaduttaa, että palasin töihin. Meillä on pula sijaisista, joinakin päivinä ei saatu ketään tilalleni. Hävetti olla pois töistä ja nyt hävettää olla töissä muiden tiellä. Ihan kamakan syyllinen olo. En voi perua noita lääkäriaikojakaan. Osa on sairaalassa. Tuntuu pahalta. Ensin keskeytin sairasloman kiltteyttäni ja nyt tunnen syyllisyyttä töissä olemisesta. Pelkään, että pomot suunnittelevat potkuja minulle, kun minusta on näin paljon riesaa.

Ap.

Älä semmosia pelkää, huolehdi nyt, että kuulut työttömyysrahastoon ja selvitä, millaisen työttömyyskorvauksen saisit, se tieto voi helpottaa ahdistusta. Ja sairauden takia ei saa potkuja antaa. Mullakin määräaikaista jatkettiin kaikesta huolimatta. Nyt kipinkapin lääkäriin jatkamaan saikkua, ei tuo noin ainakaan paremmaksi mene, pitkittyy vaan. Ja kerro työkavereille tuosta ahdistuksesta ja huonosta voinnista, itse sain voimaa kun työkaverit melkein kantoivat autoon ja käskivät lääkäriin. T. Tuo kohtalontoveri

Vierailija
5/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Jos sinun alalla ei sinullekaan löydy sijaisia, niin miksi he sinulle potkut antaisivat? Jos haluat töissä jatkaa, niin teet vain jaksamisen mukaan. Sinuna etsisin samalla uutta työpaikkaa.

6/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työntekijän ongelma, jos työnantaja ei löydä sijaista.

Vierailija
7/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun liittoon ja tuli ne asiat tutuksi, kun olin keväällä lomautettuna. Onneksi se on ainakin helpompi hoitaa seuraavalla kerralla.

Yritän päästä tästä syyllisyydestä ja kokeilen kertoa työkavereille, jos se helpottaisi.

Aluksi tuntui ihan mukavalta palata töihin, mutta nyt ahdistaa. Hävettää olla vaivaksi muille.

Ap.

Vierailija
8/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se edes laillista mennä sairaslomalla töihin?

Vierailija
9/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se edes laillista mennä sairaslomalla töihin?

No tietenkin on, ja monessa työpaikassa nimen omaan pyritään järjestämään korvaavaa työtä, esim. jalka paketissa voi tehdä vaikka toimistotöitä jne.

Vierailija
10/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on varmaan laillista. En tee korvaavaa työtä vaan omaani. Harmittaa vaan olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Joudun perumaan sairauteen liittyvät lääkärikäynnit, koska töistä lähteminen on niin vaikeaa.

Ap.

Vierailija
11/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Jatkat lammastelua ja sairastutat itsesi vain pahemmin tekemällä töitä puolikuntoisena

2. Jatkat sairasloman loppuun niin kuin täysijärkiset etkä huolehdi asioista, jotka eivät sinulle kuulu (sijaiset yms.)

Vierailija
12/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä v'tuttaisi olla työkaverisi ja kannatella puolukuntoista riippakiveä, joka kuvittelee olevansa korvaamaton. Todennäköisesti myös marttyyrina uliset, miten SINÄ UHRAUDUIT ja tulit saikulla töihin. Voin kertoa, että se ei ole saavutus, se on tyhmyyttä. 

Vierailija
13/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelin lääkärin kanssa ennen sairasloman keskeyttämistä. Sovittiin, että sairaslomaa jatketaan uudestaan, jos en pysty olemaan töissä.

Vierailija
14/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä saa kärsiä koko ruumis.

Vierailija
15/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala tämä tämmöinen on?

Vierailija
16/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylikiltti ja oikeasti kärsin siitä. Se on ajanut minut jopa työuupumukseen. En voi tälle mitään. Haluaisin päästä siitä eroon.

Ap.

Vierailija
17/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä ainutta lääkäriaikaa et kyllä nyt peruuta. Oletko sekaisin? Sun tehtävä on parantua.

Vierailija
18/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin lääkärin kanssa ennen sairasloman keskeyttämistä. Sovittiin, että sairaslomaa jatketaan uudestaan, jos en pysty olemaan töissä.

Menet nyt sinne lääkärille ja lopetat tuon höpötyksen. Jos on sairas, niin on sairas. Tuollainen luterilainen mitä-minun-terveydelläni-on-väliä -marttyrointi pitää heittää romukoppaan nyt heti!

Vierailija
19/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisellä työkaverilla on 4 lasta. Kollega laittoi kalenteriin merkinnän aina, kun tää äiti oli poissa. Koko vuonna ei ollut yhtään 2 viikon pätkää, eli 10 työpäivää, että olisi ollut joka päivä töissä. Lapsilla oli myös isä, mutta ikinä ei isä ollut poissa töistä, ei yhtään kertaa.

Lapsia oli niin paljon ja sairaspäiviä myös niin paljon, joskus hänellä loppu sairaslomapäivät kesken, eli tämä vaatii tosi paljon poissaoloja, loput meni palkattomana. Sen jälkeen sattumoisin isovanhemmat auttoivat. Jotka asuvat vieressä ja muutenkin viettävät paljon aikaa lastenlasten kanssa. Pomo joskus kysyi kauniisti etkö voisi pyytää nyt vanhempiasi, ei sanoi aina, minulla on oikeus. No niin on, mutta joskus voisi ajatella muutakin, kuin itseään.

Tää oli oikeesti meille kaikille ikävää. Hänellä oli oikeus ja tietenkin hyvä syy, mutta kun olisi pitänyt ottaa palkatonta, löytyikin apukäsiä.

Joskus joku kännissä kysyi firman bileissä eikö sua edes hävetä. Tää äiti meni seuraavana työpäivänä kertomaan pomolle, kun häntä on loukattu.

Ei tarvii varmaan kertoa kuka sai lähteä ensimmäisissä yt-neuvotteluissa. 

Tämä on 1 syy, miksi naisten on vaikea työllistyä. Tasa-arvoa tässäkin, kiitos. Miehet osaa olla myös sairaan lapsen kanssa kotona.

Vierailija
20/32 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et peru mitään lääkärikäyntejä!! Sanot vaikka että voit olla töissä 3pv viikossa ja vapaapäivinä käyt hoidoissa tms?

Siis jos työnantajalle on vaihtoehto että siellä ei ole KETÄÄN kun sijaista ei löydy, tai se että teet osa-aikaista niin totta kai kannattaa ottaa sut edes pariksi päiväksi sinne.

Ja älä nyt itse kävele itsesi yli. Itse teet tästä itsellesi liian vaikeeta ja kärsit ja lisäks tunnet häpeää ja syyllisyyttä.

Jos sun on ylipäänsä vaikea pitää puoliasi tai kertoa missä mennään pomolle, niin laita sille sähköpostia. Muokkaa tästä omaan tilanteeseen sopiva (huom. Lyhyt ja ytimekäs info on paljon hyödyllisempi, kuin joku polveileva tarinointi ja anteeksipyytely. Faktat vaan tiskiin!):

"Moi! Palasin kesken sairasloman töihin x.x.2021 ja olen nyt tehnyt muutaman työvuoron. Idea tuntui aluksi järkevältä, kun sijaisiakaan ei ole saatu ja halusin toimia tiimin parhaaksi. Nyt on kuitenkin ilmeistä ettei tilanne voi jatkua näin, en pysty vielä suoriutumaan kaikista töistäni ja puolikuntoisena minusta on suoraan sanottuna enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi minulla on sairauteen liittyviä hoitoja 8.1, 14.1, 2.2.... kello sitä ja tätä ja näitä ei ole mahdollista siirtää työvuorojen takia.

Onko sinulla ehdotusta miten tilanne ratkaistaan? Itse ehdotan että palaan huomisen jälkeen sairaslomalle ja palaan töihin x.x.2021 / ehdotan että teen töitä vain ma, ti, pe / ehdotan että teen töitä vain klo 08.00 - 12.00 / ehdotan että kaikki hallinnolliset työtehtävät siirretään Helille ja minä hoidan ainoastaan yhteydenpitoa logistiikan kanssa.

Asialla on aika kiire, tehdään päätös jatkosta jo tällä viikolla, sillä tilanne on nyt huono kaikille.

Tohon tyyliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan