Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä oikeudella pankki ei huolinut 200 euron käteistalletusta tililleni?

Vierailija
05.01.2021 |

Myin 200 eurolla vanhoja liikuntavarusteita netin kautta tuntemattomalle ihmiselle, joka haki tavarat kotoani ja maksoi ne käteisellä. Yritin tallettaa rahat tänään tililleni, mutta talletusautomaatissa oli jotain vikaa eikä se hyväksynyt lainkaan seteleitä. Menin siis pankkikonttoriin jonottamaan. Istuin yli puoli tuntia odottamassa ennen kuin tuli vuoroni. Virkailija kysyi, mistä rahat on peräisin. En halunnut vastata, mutta virkailija sanoi että pankki ei voi ottaa rahoja vastaan ellen kerro niiden alkuperää. Sanoin myyneeni vanhoja tavaroitani. Sekään ei riittänyt, vaan virkailija halusi tietää mitä olin myynyt ja kenelle. En kuitenkaan tiennyt ostajasta muuta kuin etunimen ja anonyymin sähköpostiosoitteen. Virkailija ei hyväksynyt rahojani, vaan jouduin lähtemään setelit kourassa pois pankista.

Voisiko joku kertoa, mikä oikeus pankilla oli kieltäytyä talletuksestani? Automaatilla saa tallettaa paljon isompia summia ilman että kukaan kysyy mitään.

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talletusautomaatilla ei ainakaan mitään kysellä. S-pankissa kirppisrahoja tallettaessani sanoin vain, että ovat kirppistuottoja. Ei muuta kyselty 450 euron rahoista. Oikastihan EU:n/Fivan sääntöjen rahanpesuraja on 8500 e, mutta yrityksiltä sitä rajaa ei tarkisteta vakioliiketoiminnassa, jossa nuo rahat ovat pikkusummia. Käteismaksuissa voivat noudattaa tiukempia rajoja.   

Vierailija
42/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleitten nimillä on kelasta tullut rahaa tileille joten onhan henkilökunta silloin rikollista eikö niin .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välistä vetäjiä on kirjoitti:

Yhdistyksillä on myyntiä on kirppareita on kirjamyyntiä on matkailubisnes ryhmämatkoja maksullisia ja keräys varoja verotonta tuloa ,lahjoituksia . On ruokamyyntiä .

Voi olla, mutta ei kaikilla. Säännöissä määritellään nämä ja kirjanpito ja tilintarkastus jo tehdään. 

Vierailija
44/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein vuosi sitten 1200€ tilille. Siitä noin kuukauden kuluttua tuli kysely mistä rahat.

Vastasin että mulla on aina kotona käteistä joita kertyy kun olen nostanut rahaa ihan tarkoituksella tai myynyt esim nettikirppiksellä tavaraa. Ja kyllä, mulla näkyi myös käteisnostoja tililtäni niin sillähän se on kuitattu tuokin.

Vastasin myös että käytin rahan asuntolainan lyhennykseen kun sillä hetkellä oli tiukkaa. Ei oo sen jälkeen kuulunut mitään.

Pankilla on ne ns rahanpesukysymykset siellä mihin jokaisen pitää vastata. Mulla on käteisen rahan käyttökohdassa että ottoja 1- 5 kk ja talletuksia myös saman verran. Vaikken joka kuukausi nosta tai talleta.

En ymmärrä miksi tuo käteinen on joku mörkö. Mulla on aina käteistä kotona ihan käytännön syistä. Ja lapsille nostanut säännöllisesti rahaa kun heillä ei vielä ollut korttia, sekä kummilapsille antanut ihan rahaa lahjaksi.

Vierailija
45/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on satavarma, että muissa EU-maissa ei syynätä yhtä pilkulleen kuin Suomessa. >:(

Vierailija
46/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on totta niin on todella käsittämätöntä.

Ymmärtäisin jos olisi kyse monesta tonnista mutta että 200€! Ei ole pankeilla näköjään mitään kiinnostusta enää palvella asiakasta, maksuja kyllä ottavat.

Sinusta rahanpesua ja terrorismia ei tulisi ehkäistä?

Kyllä rahanpesua ja terrorismia tulee ehkäistä. Tuskin 200€ vielä on noista kahdesta vaihtoehdosta kumpaakaan. Sinäkö uskot että joku terroristi tai rahanpesijä veisi 200€ tililleen? Minä en.

Voi hyvänen aika mitä typeryyttä. Varmasti moni terroristi ja rahanpesijä tallettaa pienempiäkin summia kuin 200 e. Tätä tehdään alusta asti eri pankkeihin, jolloin automaattiset järjestelmät eivät hälytä. Tästähän tuli joku dokumentti joskus. Miten voi olla noin yksinkertaista ajattelua... Näissä pankin uusissa säädöksissähän kysytään (ja jokainen on niihin joutunut vastaamaan) ”kuinka usein talletat käteistä rahaa” ja ainakin omassa pankissani siinä oli eri vaihtoehtoja. Itse olen välillä tallettanut pankissa ja automaatilla 500 e summia ilman ongelmia. Ehkä AP:lla ei yleensä ole käteistalletuksia ja siksi virkailija kysyi asiasta tai sitten kysyvät nykyään kaikilta. Olisit sanonut vain reilusti, mistä rahat olivat. Oudompaa on jättää vastaamatta, jos salattavaa ei ole. Ärsyttää myös tämä suomalaisten/pohjoismaalaisten piirre, että uskallus ei riitä hämmennyksen ottaessa vallan selvittämään asiaa ko. virkailijan kanssa. Italian tai Lähi-idän meuhkaamista en tänne halua, mutta esim. ranskalaisten kohtelias rohkeus selvittää asiat on mielestäni miellyttävää. Olisit nyt samalla irtisanonut koko pankin, jos ei palvelu miellytä. PS. Älkää syyttäkö EU:ta. Joku älykäs täällä jo kommentoikin, että ei ole EU:n vika, että Suomi noudattaa kaikkea 120 %. Näkyyhän se tämänkin ihmisen luonteessa, joka ei saanut suutansa auki silloin kun piti. Ettei tulisi kohtausta. Ei pahalla AP, tästä vain opiksi.

Vierailija
47/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavalla kerralla sano reippaasti, että myit käytetyt urheiluvarusteet Janne Virtaselle.

Ei se sitä virkailijaa kiinnosta yhtään, mutta työ on työtä.

Juurikin näin. Jos ap olisi ollut yhteistyökykyinen, ei asiassa olisi ollut mitään ongelmaa. Onneksi virkailija noudatti lakia eikä alkanut nöyristelemään, on näitä oman navan tuijottelijoita muutenkin tarpeeksi maailmalla.

Vierailija
48/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa on hyväsytty suurempiakin summia.

Riippuu ehkä pankista, ja ihmisestä joka niitä rahoja on sinne tallettamassa.

Vierailija
49/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut: "Mirkulle, Markulle ja Jussille"

Se siitä.

Vierailija
50/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on satavarma, että muissa EU-maissa ei syynätä yhtä pilkulleen kuin Suomessa. >:(

Onko tietoa (esim. asumisen kautta) vai mutua? Itse veikkaan, että Ruotsi, Tanska ja Hollanti ovat aivan yhtä tarkkoja. Ehkä Iso-Britanniakin oli. Jossain Italiassa, Kreikassa, Unkarissa, Romaniassa ja Bulgariassa menee sitten aivan mikä vaan.

Vierailija
51/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa, että itse vastannut aina, että rahat tulleet Matti Meikäläiseltä ja ei mitään ongelmia ole ollut. 

Vierailija
52/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö pankin tiskiltä nostamaan 1000 euroa pieninä 20 euron seteleinä? Vai tuleeko sanomista?

Vierailija
53/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri talletti vähän yli tonnin summaa juurikin sekalaisen irtaimen omaisuuden myynnistä saatua rahaa.

Kyselyyn vastasi:"Myin hevosen"

Vierailija
54/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin jos olisi kyse monesta tonnista mutta että 200€! Ei ole pankeilla näköjään mitään kiinnostusta enää palvella asiakasta, maksuja kyllä ottavat.

Ja hirveä kuulustelu, jos ostat omilla rahoillasi jotakin.

Vierailija
55/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt tällaista, kun laatikossa kuumottaa 600 euroa.

Mulla on yli 5000€ laatikossa ja ne ei kyllä kuumota yhtään. Miten jengi meinaa elää, kun data ja luurit himmenee?

Vierailija
56/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu kansainvälisiin pankkisopimuksiin ja sen olet vielä itse allekirjoittanut ja tehnyt selonteon pankille. Laki on ollut voimassa varmaan 10v.

Vierailija
57/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Kaveri talletti vähän yli tonnin summaa juurikin sekalaisen irtaimen omaisuuden myynnistä saatua rahaa.

Kyselyyn vastasi:"Myin hevosen"

Arvostan älykästä nokkeluutta, jota ei suoraan voi sanoa ku*etukseksi. Pankissakin varmaan nauroivat.

Vierailija
58/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hirveä kuulustelu, jos ostat omilla rahoillasi jotakin.

Missä tämmösiä kuulusteluja on?

Vierailija
59/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla aiemmin epäselviä käteistalletuksia? Ovat siksi estäneet sinulta talletukset kohonneen rahanpesuriskin takia.

Vierailija
60/160 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kertoo aina syyksi käteiselle, että Jani Toivola maksoi tällä kertaa velkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi