Mitä "kiellettyjä" asioita teet työaikana?
Kommentit (48)
Ois ehkä mielenkiintoista, jos ihmiset kertoisivat edes ympäripyöreästi, mitä työtä he tekevät ja ovatko lähi- vai etätyössä. Tietenkin etätyössä "pääsee" tekemään päivän aikana muutakin kuin itse töitä.
Olen siis itse päiväkodissa töissä ja surffaan puhelimella, kun lapset nukkuu. Tätä tekee suurin osa työkavereista myös. Virallisesti omaa puhelinta ei saisi päivän aikana käyttää kuin tauoilla.
Jos joku työvaihe onkin nopeammin tehty kuin normaalisti, jään johonkin istuskelemaan loppuajaksi. Muuten työnjohto saa sen käsityksen, että sen voi aina tehdä yhtä nopeasti. Eli pidän ylimääräisiä taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kampaajalla.
Mä pystyn tekemään kampaajakäynnin aikana ihan oikeasti töitä. Mun kollegat ja myös esihenkilö tietää, ettei mulle kannata soitella silloin, kun väriaine vaikuttaa, vaan hoidetaan asiat Slackissä. En tietenkään 100% kampaamoajasta saa töitä tehtyä.
Käyn myös työaikana lenkillä työkavereiden kanssa ja pidetään samalla palaveria, myös esihenkilön kanssa.
En siis juurikaan tee mitään kiellettyä, kun kaikki mitä haluan tehdä, on sallittua.
T: IT-alalla
Vierailija kirjoitti:
Käyn vessassa istumassa vaikka mulla ei ole veskihätä.
Mulla on erikoinen juttu, kun mua pissattaa korkeintaan kerran työvuoron aikana ja muut ravaa vessassa koko ajan.
Olen sitten alkanut myös lisäämään vessakäyntejä. Saan samalla lepuuttaa jalkoja kun on seisomatyö ( ravintola).
Istumatyötä tekevän olisi syytä pitää jonkinlainen jaloittelutauko noin 30 minuutin välein. Ja seisomatyössä olisi hyvä tehdä päinvastoin. Olet keksinyt ratkaisun joka toimii sinun työssä. Rautakaupan myyjillä oli ainakin joskus baarituolit, vaihtelivat sitten sujuvasti istuma- ja seisomatyön välillä kun poytä oli korkeudeltaan sopiva molempiin.
Etätöissä usein siivoan kotona ja pesen pyykkiä tai silitän. Olen usein samaan aikaan Teams-kokouksessa. Saatan kokouksen aikana vaikka samalla pestä lattiaa, välillä keskytän ja käytän puheenvuoron. Monesti kokouksen aikana kuorin myös perunoita. Otan myös päiväunia, joskus saatan nukahtaa kesken kokouksen, kun on niin puuduttavia puheenvuoroja. Toimin johtavassa asemassa julkisella sektorilla.
Runkkaan, katson telkkaria, nukun, käyn salilla, teen mitä huvittaa. Tulokset ratkaisee.
Harrastan seksiä. Nukun päikkäreitä. Teen kotitöitä.
Etätyöläisena tänä aamuna katoin jääkiekkoa, tarkistin mailit, menin nukkumaan ja nukuin 2 x 1h.
Nyt ei hirveästi mitään hommaa ole; asiakkaatkin vielä lomilla, joten pääasiassa surfailen ja kattelen joitain dokkareita mitä mieleen tulee.
Etätöiden paras puoli on, ettei kukaan näe eikä kukaan välitä siitä, mitä muut tekevät tai ovat tekemättä. Pääasia on, että tuntikortti on täytetty perjantai-iltaan mennessä. Koska tuntikorttien perusteella johto päättelee kuinka paljon kukin on tehnyt ja mitä on tehnyt.
Otin suihin takahuoneessa...tosin eipä sitä ole kielletty.
Ei ainakaan ole kieltotaulua näkyvissä.
etsin kotiin viemisiä....nyt on jo loppuiäksi hyviä nahkahanskoja puutarhahommiin ja hiomapaperia puisissa alustoissa, radoikuulosuojaimiin vaihto pehmusteita riittävästi ym.
Seuraan pörssikursseja, ostan ja myyn osakkeita osakesäästötilille ja arvo-osuustilille. Ei liity työhöni mitenkään, mutta tienaan tällä tavoin monta tonnia ylimääräistä vuoden mittaan.
Nykyään ei enää tätä, mutta aiemmin olen lähtenyt useastikin ostoksille ja syömään useamman tunnin ajaksi kun olen ollut yksin töissä. Paras saavutukseni on että lähdin keskellä viikkoa viikoksi etelään ja jätin lapun "olen hetken poissa". Muutama tekstiviesti oli tullut pomolta että missä olen. Suomeen palattuani kukaan ei koskaan edes kysynyt asiasta.
Ennen surffasin netissä, mutta nykyään on koko ajan niin paljon töitä, että mitään muuta ei kyllä ehdi enää tehdä.
Muistakaapa taas nämä jutut, kun tekee mieli valittaa esimerkiksi opettajien lomista. Jos minä teen töissä muita asioita kuin töitä, hyödyn siitä sen, että sitten ne työt pitää tehdä joskus myöhemmin. Ja töitä on. Joo, oli juuri pitkä joululoma. Mutta kiinnostaako ketään, että olen sen aikana korjannut useammankin kirjoitelmapinon?
Vaikka tykkään työstäni, joskus olisi kyllä kiva olla duunissa, jossa läsnäolo riittää ja töiden loppuminen katsotaan kellosta...
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Itse ajoitan pidemmät wc-käynnit työajalle.
Missä työpaikassa wc-käynnit työajalla ovat kiellettyjä? Normaalit ulostamiskäynnit ovat ainakin sallittuja, eri asia jos sormettamaan (=rättua vipläämään) ryhdyt työnantajan ajalla!
Kerään plussatunteja roikkumalla netissä työpäivän jälkeen. Ne tunnit pidän sitten pois paikallisina vapaapäivinä.
Minä ja työkaveri juostaan Omena-hotelliin yhressä tekeen sitä. Kuka kertois tämän vaimolle. Ai, te kerroitte jo.
Ei ole mitään kiellettyjä asioita. Tulokset ratkaisevat, ei se kuinka kauan aikaa tai kuinka paljon vaivaa niiden saavuttamiseen on käytetty.