Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun moni suosittelee lääkepurkkia niihin kuukautiskipuihin, joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että
-Lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Se kipukynnys laskee kun elimistöllä ei ole energiaa tarpeeksi. Kuukautisten aikana enerkian tarve kasvaa vähän.
-Nukkuu riittävästi. Tämäkin vaikuttaa kivuntuntemiseen. Kaikki tuntuu pahemmalta univajeessa.
-Juo tarpeeksi vettä. Pienikin nestehukka ja kuukautiset on kivulias yhdistelmä.
Äitini vähätteli 80-luvulla kuukautiskipujani ja väitti niitä kuvitelluiksi ja ties miksikä ahdistukseksi. Aivan käsittämätöntä p^saa vielä sairaanhoitajan koulutuksella. Isäni pelasti minut antamalla Disperiniä, kun niitä hänellä aina oli.
Lapsen ei tarvitse kärsiä. Aikuinen tehköön itse niin halutessaan."joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että"
En mielestäni missään kohtaa kehottanut lasta jäämään kärsimään kipujensa kanssa tai sanonut kipujen olevan Kuviteltuja. Mikäli ruoka ja vesi ei auta niin tottakai sille annetaan kipulääkettä. Mut mun mielestä noi pitäis olla ensimmäisiä asioita mitkä siltä lapselta varmistaa, ennen kun lääkkeitä antaa.
Eiköhän nyt lähdetä siitä, että Suomessa vuonna 2021 lapsi on saanut ruokaa ja vettä. Jos lasta pitää ruoatta ja vedettä, niin hänellä ei välttämättä ala kuukautiset ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Mutta kaikilla ne kivut eivät olekaan ihan pieniä. Yllättävän usein törmää tällaiseen mielipiteeseen, ihan naistenkin suusta. Jos itse ei juurikaan ole joutunut kärsimään menkkakivuista, niin voi pitää suunsa kiinni, kun aihe ei selkeästi ole tuttu. Kovissa kivuissa ei noin vain mennäkään töihin tai kouluun, vaan vaikeroidaan sängyn pohjalla puolitajuttomassa tilassa. Jotkut oksentelevat ja pyörtyilevät. Toki, kun tilanne alkaa olla näin paha eikä lääkkeetkään auta, niin ilman muuta täytyy mennä lääkäriin.
Itselläni on aina olleet ainakin pari ekaa päivää niin kovat kivut, etten kykenisi normaaliin elämään ilman Buranaa. En kuitenkaan oksentele ja Buranan kanssa pärjäänkin useimmiten suht hyvin. Avovaimoni joutui kerran lähtemään kovissa kivuissa päivystykseen ottamaan kipulääkepiikin.
Aloittajalle: onnittele tytärtäsi siitä, että hän on tulossa naiseksi. Sopikaa kuukautissuojien hankinnasta ja lääkkeistä yms. Kerro, että hän voi aina kääntyä puoleesi, jos haluaa jutella menkoista tai muusta ajankohtaisesta. En huomannut, kerroitko myöhemmin ketjussa tytön ikää, mutta muista, että monilla on ensimmäisiä seksikokeiluja jo siinä 13-14-vuotiaana, vaikka se hurjan aikaiselta tuntuukin. Olisikin siis hienoa, jos pystyisitte avoimesti puhumaan myös seurustelusta, seksistä ja ehkäisystä. Koulussa opetetaan jonkin verran, mutta riippuu täysin koulusta ja opettajasta, mitä siellä käydään ja mitä aihepiirejä ehkä ohitetaan.
Olen itse 90-luvulla syntynyt ja meillä käytiin muistaakseni 5. luokalla läpi, miten lapsia tehdään. Joskus yläasteella sivuttiin todella pikaisesti sukupuolitauteja ja kouluterkka uteli 8. luokan tarkastuksessa, joko olen seurustellut. Siinäpä se oikeastaan oli. Kuukautiseni alkoivat, kun olin 11, joten pelkän koulun opeilla en olisi tiennyt, mistä on kyse. Onneksi minulla on aina ollut läheinen suhde äitiini, joka oli jo aiemmin kertonut minulle asiasta ja kun aika koitti, pystyin hänen kanssaan juttelemaan. Voi olla, että nykyään koulun seksivalistus on eri luokkaa ja saattoi sekin vaikuttaa, että kävin peruskoulun melko vanhakantaisessa oppilaitoksessa. Selkeä ero avoimuudessa oli nimittäin havaittavissa jo silloin, kun lukion ykkösen terveystiedon tunnilla käsiteltiin seksiasioita. 😅
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihme täällä on, kun kaikilla on endimetrioosi tai hirveitä kramppeja. Ootteko tosi ylipainoisia vai käytättekö kaikki hormooneja. Mitä luomumpi sitä vähemmän kipuja. Oon 50+ nainen, jolla on siskoja ja ystävättäriä, sukulaisia, eikä kellään ollut menkoista muuta ongelmaa kuin toisilla kovemmat vuodot kuin toisilla. Siis puhunut kymmenistä tuntemistani naisista...
No huh mitä roskaa. Omat kuukautiseni alkoivat kun olin 12. Heti alusta asti kivut olivat järkyttävät. Sanottiin että kuuluu asiaan (äiti oli kyllä empaattinen). En käyttänyt koskaan mitään hormoneja, ehkäisypillereitä tai reseptilääkkeitä. Tosin ei niitä tarjottukaan, kipu kun kuuluu naisen elämään. Kärsin vain, välillä tajunnan rajoilla.
35-vuotiaana sain endometrioosidiagnoosin ja tiedon että jos nimenomaan olisin käyttänyt hormoneja, voisin edelleen saada lapsia. Nyt se on myöhäistä sillä endo tuhosi munasarjani ja muutenkin kasvoi hallitsemattomasti sisäelinten päällä ja välissä. Ehkäisypillerit pitävät endon kurissa ja lisääntymiskyvyn pitempään.
Että kiitos älkää huudelko asiasta josta ette mitään tiedä.
Kuukautiset oli maailman ensimmäisellä naisella miksi niitä pitäisi juhlia? Tasa-arvon nimissä pitäisi sitten juhlia poikien ekaa siemensyöksyä 😁
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset oli maailman ensimmäisellä naisella miksi niitä pitäisi juhlia? Tasa-arvon nimissä pitäisi sitten juhlia poikien ekaa siemensyöksyä 😁
Voisihan tytöltä kysyä haluaako tämä tehdä jotain kivaa ja äiti maksaa, jotta ajatukset eivät pyörisi pelkästään niissä ekoissa menkoissa. Mutta ei mitään kiusallista juhlanumeroa missään nimessä!
Siemensyöksy olisi entistä kiusallisempi juhlan aihe, kuukautiset eivät sentään liity seksuaaliseen kiihottumisen millään tavalla.
Endometrioosia esiintyy jopa 10 % lla naisista, ehkä jopa yli tuon, ja taipuvuus siihen on perinnöllinen. Estrogeenihoito auttaa ja hidastaa tautia, suojaa lisääntymiselimiä ja lisääntymiskykyä.
Jos tätä melko yleistä tautia suvussa on, kannattaa tokikin puhua kivuista ja niiden hoidosta ja yleisyydestä paljonkin. Kipulääkeriippuvuutta ei kuitenkaan kannata ruokkia, vaan nimenomaan tuoda nuori jo varhaisessa vaiheessa gynekologin seurantaan, jotta mahdollinen endo löytyy, ja nuori saa oikean hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Riippuu miten kovat ne kivut on. Itse en pysty kuin makaamaan sängyssä, jos kivut on kovat.
Ei siitä kenenkään elimistö pilalle mene, jos syö kerran kuukaudessa pari Buranaa.
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Hohhoijaa, tämä on melkoisen vaarallinen ohjeistus kuukautisista noin ylipäätään, mutta varsinkaan teini-ikäiselle tytölle, ja vielä vähemmän, jos ne kuukautiset ovat vasta alkaneet. E-pillerit EIVÄT ole riskittömiä, eikä niitä tulisi minkään terveydenhoitajan ilman asianmukaista tutkimista kirjoitella.
Onhan se varmaan ajatuksena mukavaa, että ei ole kuukautisia juuri lainkaan, kun pillereitä syö, mutta se on luonnoton ja keinotekoinen tila elimistölle. Kuukautiset eivät ole mikään sairaus - tietenkin edellyttäen, ettei niihin liity jotain poikkeavaa.
Käsket kertoa, jos menkat ovat todella kivuliaat, että voitte hakea apua siihen.
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Kristiina taitaa olla aika pihalla. Meilläkin tyttärelle alkoi 10- vuotiaana niinkuin itsellenikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ihme täällä on, kun kaikilla on endimetrioosi tai hirveitä kramppeja. Ootteko tosi ylipainoisia vai käytättekö kaikki hormooneja. Mitä luomumpi sitä vähemmän kipuja. Oon 50+ nainen, jolla on siskoja ja ystävättäriä, sukulaisia, eikä kellään ollut menkoista muuta ongelmaa kuin toisilla kovemmat vuodot kuin toisilla. Siis puhunut kymmenistä tuntemistani naisista...
No huh mitä roskaa. Omat kuukautiseni alkoivat kun olin 12. Heti alusta asti kivut olivat järkyttävät. Sanottiin että kuuluu asiaan (äiti oli kyllä empaattinen). En käyttänyt koskaan mitään hormoneja, ehkäisypillereitä tai reseptilääkkeitä. Tosin ei niitä tarjottukaan, kipu kun kuuluu naisen elämään. Kärsin vain, välillä tajunnan rajoilla.
35-vuotiaana sain endometrioosidiagnoosin ja tiedon että jos nimenomaan olisin käyttänyt hormoneja, voisin edelleen saada lapsia. Nyt se on myöhäistä sillä endo tuhosi munasarjani ja muutenkin kasvoi hallitsemattomasti sisäelinten päällä ja välissä. Ehkäisypillerit pitävät endon kurissa ja lisääntymiskyvyn pitempään.
Että kiitos älkää huudelko asiasta josta ette mitään tiedä.
No hyvä ihminen, jos on kipuja pitää mennä
lääkäriin!
Ei kai lääkkeitä kukaan kotiin tuo.
Ymmärrän että teini on vanhempiensa
armoilla, mutta aikuinen ei ole.
Miten sait siteet hankittua? Tarjosiko joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo veritahrojen peseminen heti kylmällä vedellä on hyvä ohje. Ilman ohjetta tulee tuhottua muuten paljon vaatteita.
Voimakkaat kivut ovat usein endometrioosin oire. Endometrioosia voi olla ensimäisistä menkoista lähtien (kun limakalvon soluja päätyy väärään paikkaan). Endoa ei voi tuossa vaiheessa hoitaa kuin kalvon kasvua estävillä pillereillä. Ilman hoitoa endometrioosi johtaa lapsettomuuteen ja invalidisoi muutenkin.
Endometrioosi voidaan kyllä leikata.
Tämäkään asia ei todellakaan ole näin mustavalkoinen! Endometrioosi on KROONINEN SAIRAUS, jota edes kohdunpoisto ei välttämättä poista.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Hohhoijaa, tämä on melkoisen vaarallinen ohjeistus kuukautisista noin ylipäätään, mutta varsinkaan teini-ikäiselle tytölle, ja vielä vähemmän, jos ne kuukautiset ovat vasta alkaneet. E-pillerit EIVÄT ole riskittömiä, eikä niitä tulisi minkään terveydenhoitajan ilman asianmukaista tutkimista kirjoitella.
Onhan se varmaan ajatuksena mukavaa, että ei ole kuukautisia juuri lainkaan, kun pillereitä syö, mutta se on luonnoton ja keinotekoinen tila elimistölle. Kuukautiset eivät ole mikään sairaus - tietenkin edellyttäen, ettei niihin liity jotain poikkeavaa.
Itseasiassa jos katsotaan ihmiskunnan historiaa, ovat kuukausittain tulevat menkat epänormaalia. Suuren osan ajasta menkat ovat pysyneet poissa alhaisen rasvaprosentin, raskauden tai imetyksen takia. Nykyinen tilanne ei siis ole oikeastaan luonnollinen. Ihmiset ovat nykyään ihan liian tukevassa kunnossa ja liian harvoin raskaana luonnolliseen tilanteeseen verrattuna.
Herran jestas, kuukautiset maailman suurin mysteerio. Onneksi pojilla on vaan stondis ja siemensyöksyt , niin yllätyksetöntä pienille pojille. Mut miehet on miehiä aina!
Vierailija kirjoitti:
Kun 10v tyttäressäni alkoi näkyä murrosiän merkkejä kerroin kuukautisista, että ei pelästy kun ne joku pv alkavat ja että asia on täysin normaali. Ostin siteitä ja näytin mistä löytyvät. Tyttö oli sitten 11v kun alkoivat kesken koulupäivän, ei ollut pelästynyt vaan tunkenut vessanpaperia housuun sekä kotiin päästyä laittanut siteen ja todennut isällleen "Mulla alkoi menkat!"
Mis sitten laittoi minulle asiasta tekstarin töihin ja minä lähetin puolestani tyttärelle viestin, että löysit varmaan siteen ja jos mahaan sattuu pyydä iskältä burana.
Aivan ihana kommentti, olette varmasti ihanat vanhemmat 😊
No kerrot vaan, että niitä ei tarvitse hävetä jne oleellista tietoa niistä.
Kerrot, että hän voi milloin vain pyytää sinua hankkimaan lisää siteitä tai tamponeja.
Jos ovat kivuliaat, niin suosittelen vahvasti miranax 550, koska tuo Burana on tulehduskipulääke ja mulla ja monella muulla läheisellä naispuolisella henkilöllä on vaan mennyt vatsa ihan ruikulille. Soita myös kouluun, että tyttö jää kotiin pariksi päiväksi. Jos eivät usko, sanot hankkivasi lääkärintodistuksen.
Kannattaa tosiaan muuten runsautta seuraa, että oppii hankkii varois "varastoon" suojia, ettei heti lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Onhan se varmaan ajatuksena mukavaa, että ei ole kuukautisia juuri lainkaan, kun pillereitä syö, mutta se on luonnoton ja keinotekoinen tila elimistölle. Kuukautiset eivät ole mikään sairaus - tietenkin edellyttäen, ettei niihin liity jotain poikkeavaa.Itseasiassa jos katsotaan ihmiskunnan historiaa, ovat kuukausittain tulevat menkat epänormaalia. Suuren osan ajasta menkat ovat pysyneet poissa alhaisen rasvaprosentin, raskauden tai imetyksen takia. Nykyinen tilanne ei siis ole oikeastaan luonnollinen. Ihmiset ovat nykyään ihan liian tukevassa kunnossa ja liian harvoin raskaana luonnolliseen tilanteeseen verrattuna.
Menkat alkaneet lämpimissä maissa aina aikaisemmin. Kyse geeneistä. Siksi siellä myös harvinaisia lapsuudenajan raskauksia ja kertoo ikävää paimentolaisheimijen tavoista sukukypsyyden määrittäminen lapsuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.
Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.
Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.
Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.
Mun mielestä ei kannata olla hysteerinen. Se että sinä tai siskosi pyörtyilette (herratietää mistä syystä, tuskin kuitenkaan kuukautisista), niin ei tarkoita sitä, että toi on yleistä. Perusterve aikuinen nainen ei tarvitse rautamittausta muulloin, kun paitsi ehkä raskaudessa. Terveellä nuorella rauta-arvot eivät normaalisti heittelee edes kuukautisiin liittyen, eri asia on sitten sirppisoluanemiat jne. muut sairaudet. Ei kannata tartuttaa terveyspuhetta ja omien elintoimintojen vahtimista lapsiin tai nuoriin, vaikka sitä itse tekisikin.
Itse sain perinteisen kuukautisopastuksen äidiltäni, se oli kauhean häpeällistä. Koulussa aiheesta oltiin puhuttu jo 4. Luokalta asti, ja mitään epäselvyyttä aiheeseen liittyen ei ollut, joten teiniminä koki omalta vanhemmalta tulevan opastuksen nolona. Olisin toivonut, että asiaan olisi suhtauduttu vain olan kohautuksella ja siteitä tarjoamalla. Niiden itse ostaminenkin olisi tuossa iässä tuntunut häpeälliseltä, onneksi sitä ei tarvinnut tehdä. Luulen, että riittää se, että tuot teinille muutamia siteitä ja kysyt onko koulussa puhuttu kuukautisista. Jos vastaa, että on, jätä asia siihen ja kerro, että tuot siteitä lisää jos hän tarvitsee.
Olen osittain samaa mieltä.
Burana+Panadol on vahva yhdistelmä. Jos semmosta tarvitsee on todellakin syytä käydä lääkärissä.Olet oikeassa siinäkin, että vaikka verta tulee paljon, terve nuori ei saa siitä mitään raudanpuutetta. Varastorauta mitataan jos siihen on aihetta, ts oireita.
Mustakin ylenpalttinen itselääkintä ja ferritiinin mittailu varoiksi kuulostaa hysteeriseltä.Mitä tulee siihen haluaako tyttö jutella ja uskoutua äidilleen on tosi yksilöllistä.
Joku ilahtuu menkkajuhlista, toinen toivoo vain että kaapissa on siteitä.No eihän tuo kovin vahva yhdistelmä ole. Molemmat käsikauppalääkkeitä. Lääkärissä kyllä kannattaa käydä, jotta saa vahvempaa lääkettä, esim panacodia.
Käsikauppalääkkeitä ovat, mutta niiden YHDISTELMÄ on vahva.
Koeta käsittää ja lopeta jankutus.
Mulla sattuu olemaan myös kokemusta
siitä, mitä voi seurata jatkuvasta tulehduskipulääkkeen käytöstä: refluksitauti, ja se pilaa sitten elämän tarkkaan, jos se pääsee pahaksi.
Monet tyrmistyvät siitä, että se ei sitten parane.
Ikävä kyllä mua ei varoitettu kipulääkkeen mättämisen vaaroista, ja endometrioosikin sai kasvaa yli 20 vuotta, kun ei kivun syytä vaivauduttu tutkimaan.Äitikin, reipas sairaanhoitaja, jolla itsellään ei ollut kivuliaat menkat, tuumasi vain että naisen elämää se vain on, ennen sanottiin että tuo on terveyttä eikä sairautta. Siinä meikä makasi kippurassa naama valkoisena 2 päivää kuussa ja äiti vain hymyili poissaolevana.
Onneksi oli sentään sisko, jolla myös oli kivuliaat menkat. Hän rohkaisi ja keitti mulle teetä.
Toivon todellakin, että tuollaiset äidit ovat historiaa. Myöhemmin olen tajunnut, että äiti ei pitänyt siitä että tytär kasvaa naiseksi, koska hänhän oli silloin vanha! Siitä syystä hän oli ivallinen ja torjuva.Ei tuo kyllä yhdistelmänäkään ole kovin vahva. Itse olen joutunut käyttämään vaikka mitä, mm litalginia, panacodia jne jne. Jos mietojen lääkkeiden käyttö on niin suurta, että se aiheuttaa refluksitaudin, niin silloin olisi syytä hakea jo toisen lääkeryhmän, esim juuri opioidipohjaisia lääkkeitä. Ei sitä buranakaan kannata yli vetää vaan hakea toimivammat lääkkeet.
Jälkiviisaus on sitä suurinta viisautta.
Kukaan ei tiedä, mistä refluksitauti kenenkin kohdalla johtuu.
Sen ikävä kyllä huomaa vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut, jolloin on myöhäistä.
Tyypillisesti ensin on vähän oireita, sitten
homma räjähtää äkillisesti käsiin.Tietysti olen käyttänyt kipulääkkeitä muihinkin tarpeisiin kuin menkkoihin.
Ja yhdistelmä oli lääkärin suosittelema tilapäiskäyttöön. Litalginia käytin myös, mutta joku lääkäri vaihtoi sen pois.Tosi ikävä kuulla, ettet ole saanut kunnon hoitoa ja että lääkkeitä vaihdellaan noin vain pois. Outoa. Tuohon burana + panadol yhdistelmäänhän ei edes tarvita lääkärin "lupaa". Itsellä ei peruspanadol ole koskaan tuonut edes lisähelpotusta, vaan ainoastaan lukuisten lääkekokeilujen jälkeen panacod on osoittautunut toimivaksi. Tiettyhän ne monet lääkärit myös vähättelee naisten kipuja..
Se on tavallista, että lääkärit ovat eri mieltä asioista. Joku tuumasi, että ei ole hyvä käyttää tulehduskipulääkettä, ja vaihtoi Litalginiin. Kunnes seuraava lääkäri ällisteli että mitäs varten käytät noin vahvaa lääkettä, ja otti Litalginin pois > Clotam tilalle.
Mulla oli tuohon aikaan muutakin ajattelemista kuin lääkemerkit, joten mukauduin napisematta lääkevaihtoihin. Ihan hyviä ne olivat kaikki, mutta väsyttivät.
Sinnikkäänä sissinä taapersin kuitenkin aina kouluun ja selvisin joten kuten. Mutta inhosin menkkoja ja ainaista pelkoa siitä että housuissa punainen läntti takamuksessa. Kun se vuoto oli niin kovaa. Kenellekään en puhunut ohivuotokauhustani, se ei tullut mieleenkään, koko asia oli niin nolo. Ajattelin yhä, että mussa on jotain vikaa, kun kuukautiset on niin vaikeat.Ei sussa ole mitään vikaa. Endo voi olla, mutta sekään ei ole vika vaan sairaus.
Lääkärit eivät ole osanneet hoitaa sinua.
Tämä on kaikki nyt jo historiaa.
Endometrioosi löytyi.
Olisi ollut kiva tietää se paljon aikaisemmin.
Eniten ihmettelen sh.äitini välinpitämättömyyttä, siis nyt jälkikäteen.
Olisin todellakin tarvinnut hänen apuaan.Naiset voivat olla tosi julmia ja vähätteleviä toisiaan kohtaan.
Normaalit äidit pitävät huolen tyttäristään.
Onpa hyödyllinen kommentti.
Täällä on ainakin kolme ihmistä kertonut äidistään, joka suhtautui kertojan kk.kipuihin tai ylipäänsä menkkojen alkamiseen vihamielisesti, pilkallisesti tai vähätellen.
Olisiko sinusta meillä pitänyt olla keino
taistella äitiä vastaan tai kenties passittaa hänet hoitoon? Varhaisteininä, kun kehossa ilmeni epämiellyttäviä muutoksia, joiden kanssa pärjäämisessä oli kylliksi haastetta?Ennen sentään menkat alkoivat järjellisessä iässä, 13-16-vuotiaana. Silloin nuoret olivat aikavampia kuin nyt, jolloin 17-vuotiastakin nimitetään vielä lapseksi eikä kukaan odota (ilmeisesti) sen ikäiseltä vielä oikein mitään.
Nyt menkat voivat ilmaantua jopa alle 10-vuotiaalle, missä ei ole mitään mieltä.
Ihmiset ovat niin hyvin syöneitä, että sukukypsyys on aikaistunut hurjasti. Mutta minkäs teet, lapsilla alkaa kuukautissuojien kanssa tuhraaminen kesken prinsessaleikkien.
Kyllä kuukautiset ovat alkaneet pitkään jo alakoulun puolella, itse olin 12 v. kuten myös tyttäreni oli, kun hänen kuukautisensa alkoivat.
Olemme molemmat todella hoikkia, mitä sitten tarkoitatkin hyvin syöneellä.
Toivottavasti et itse pistä kiertoon omaa huonoa kohteluasi vaan tuet lastasi. Kuukautisissa ei ole mitään hävettävää.
Kysyt, onko asiaan liittyen jotain epäselvää mistä pitäisi jutella. Sovit miten ostatte suojat ja haluaako hän kokeilla esim. kestositeitä, tamponeja, menkkapöksyjä tai kuukuppia ja sitten hankit hänelle tarvittavat. Korosta hygieniajuttuja. Sano, että tarvittaessa voit tilata hänelle ajan gynelle, esim. jos on kipuja tai haluaa jutella lääkärin kanssa asioista. Kerro ehkäisystä ja raskausriskistä, vaikka hän olisi ihan pieni vielä - sano, etteivät nämä asiat ole ajankohtaisia vielä mutta niistä on hyvä tietää jo tässä vaiheessa.
Sano, että hän voi aina tulla luoksesi juttelemaan mistä tahansa asiaan liittyvästä. Kysy, haluaisiko hän juhlistaa asiaa jotenkin tai vaikka villasukat ja kuumavesipullon lahjaksi.
Niin, siinä oli listattuna niitä negatiivisia asioita.