Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Itselläkin alkoi 12v. Koulussa ei ollut edes ovia vessoissa. "sain" käydä liikuntasalin vessassa eli kaikki tiesi, se oli noloa. Se on yksityinen asia.
Minusta paras on olla höösäämättä, se on luonnollinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Tosi hyvä idea syöttää hormoneja jollekin esiteinille.
Ja kyllä, kuukautiset ovat ihan normaali asia, mutta uutta itse kullekin kerran elämässä. Miksi ei saisi keskustella ja neuvoa? Vaikeneminen on hyvin vanhanaikaista näissä jutuissa.
Todellakin, nainen on medikalisoitu totaalisesti nykyään, täytyy myöntää. Toista se oli ennenvanhaan:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/21634/sangenia.pdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.
Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.
Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.
Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.
Kannatta myös neuvoa, että pitää almanakassa/ tms. kirjaa kuukautisista/vuotopäivistä/ välivuodoista jne.
Tämä on yllättäen monella hakusessa, vaikka pitäisi olla ihan peruskauraa.
Lääkärissä ym. kiertoihin/ vuotoihin ym. liittyvät asiat /ajankohdat/ kestot jne ovat joskus hyvin oleellinen tieto, eikä sitä luotettavasti saa, jollei kirjaa pidä.
Samoin itse havaitsee paremmin mahdolliset ongelmat/ muutokset kierrossa ym, kun oikeasti pitää kirjaa.
Ite olin ihan paniikissa aikoinani. Lapsuus oli lusittu. Ja mahdollista tulla äidiksi vaikka olin vielä ihan lapsi enkä siis pojista ollut edes kiinnostunut.
Mutsi yritti onnitella ja juhlia asiaa. En ymmärtänyt yhtään että miksi. Verta ja kipua - hullut n aikuisten ilonaiheet...
Syliin olisin halunnut käpertyä vaan ja olla edes hetken se lapsi mikä eilen olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, minkä ikäinen tyttäresi on.
Luultavasti tietää jo entuudestaan kaikki jutut kuukautisista.
Puhuvat kavereiden kanssa noista jutuista.
Se eli aivan toinen asia ennen, kun niistä jutuista ei juteltu missään, eikä ollut nettiä, josta kaivaa tietoa.
Sai lehdistä ja etenkin niiden lääkäripalstoilta tietoa parhaiten ja kirjaston kirjoista.
Joten enpä usko nykyajan nuori mitään suurempaa tukjuttuja tarvitsee.
Muutaman sananvaihto mahdollisen kivunlievityksestä jms.
Lapsen kipua lievitetään ekaa kertaa vasta kun ne kuukautiset alkaa?
No mun lapsi ei ainakaan aiemmin ollut tarvinnut kipulääkettä juuri koskaan, ei kärsi esim. päänsärystä. Kuukautiset harmi kyllä on aika kivuliaat aina ensimmäisen päivän.
Ole tukena, tarjoa särkylääkettä ja suojia niin paljon kuin tarvitsee. Muistan vieläkin (olen nyt 40) kun kuukautiseni alkoivat 10- vuotiaana, sattui niin kauheasti, etten voinut kuin maata sikiöasennossa sohvalla ja itkeä kivusta vaikka sain kyllä särkylääkettä. Minulla on ollut aina kovin kivuliaat ja runsaat menkat. Kysy tytöltäsi vointia ja tarvitseeko jotain, tilanne on varmasti hämmentävä hänellekin.
Jos on kipuja, ne kannattaa ottaa tosissaan ja vaatia tutkimuksia. Itselläni oli 20 vuoden viive endometrioosidiagnoosiin. Kovia kipulääkkeitä ei tule pelätä. Itselläni menee kuukautisiin 4 x 800 mg buranaa ja sen lisäksi panacodia. Ei saa pitää tytärtä kivuissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä pitäisi joku numero tehdä? Täysin luonnollinen asia siinä missä kakalla käyminenkin eli samat rutiinit hygieniasta huolehtimen, jne..
Monille lapsille opetetaan tuo kakalla käyminenkin, joten siksi.
Koska asia voi huolettaa, ahdistaa lasta ja hän voi kaivata tukea.
Jos tyttö ei tiedä, mitä kuukautiset tarkoittavat, niin selität.
Annat käytännön ohjeet ja näytä missä on sidevarasto, wc:ssä yleensä. Kerrot, miten ne hävitetään, ei pönttöön.
Opeta laittamaan kalenteriin merkki, minä päivänä menkat alkaa, niin muistaa paremmin, milloin seuraava kerran odotettavissa.
Pyydä kertomaan, jos on kipuja, ja sitten lääkitset, tai viet lääkäriin jos on oikein hankalaa.
Meillä tyttö tuli kertomaan vanhempien makuuhuoneeseen, että kuukautiset tais alkaa. Minusta tuntui kivalta, että pystyi niin mutkattomasti asian sanomaan, kun itse en omalle äidilleni pystynyt, vaikka kuinka yritin.
Käytin itse silloin kuppia ja kestositeitä ja tyttö käytti ensihätiin minun kestositeitä. Mutta jo lähipäivinä tilasimme hänelle omat siteet netistä ja hän sai itse valita ne kuosit.
Tyttö taisi olla 11-vuotias kun kuukautiset alkoivat ja hänellä niihin liittyi sellaista huolettomuutta. Alussa vaatteita tahriintui eikä hän ollut siitä moksiskaan. No ehkä parempi ettei välittänyt kuin että olisi kovasti hävennyt, mutta pientä ennakointia olisin toivonut siteenvaihtoon. Samaten kun oli lähdössä viikonlopuksi partioleirille keskelle metsää, hän ei meinannut ottaa suojia mukaan, kun "tuskin ne kuukautiset siellä alkaa". Piti ihan rautalangasta vääntää, että mitä jos? Ei sieltä pääse kesken kaiken minnekään ostoksille eikä voi laskea sen varaan, että jollain muulla on ylimääräisiä.
Kun koulussa tuli uintia, tyttö käytti näinä päivinä kuukautissientä. Tykästyi sitten sieniin niin, että alkoi käyttää niitä, ja lisäksi kestopikkuhousunsuojaa. 12-vuotiaana alkoi käyttää kuppia ja on siitä asti käyttänyt, niidenkin kanssa kestopikkuhousunsuoja lisäturvana.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Miksi ihmeessä olet heti tunkemassa särkylääkkeitä tähän? Ap ei maininnut mistään kivuista aloituksessaan, joten miksi alat tyrkyttää lääkkeitä tietämättä ja tuntematta tilannetta lainkaan?
Ihan turha opettaa lasta/nuorta siihen, että buranaa ja parasetamolia vaan kaaliin riittävästi, oli vaiva mikä hyvänsä, niin ei tarvitse kehon luontaisia tuntemuksia kuunnella. Jos nuoren kuukautiset olisivat kovin kivuliaat, niin silloin konsultoidaan lääkäriä eikä vauvapalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannatta myös neuvoa, että pitää almanakassa/ tms. kirjaa kuukautisista/vuotopäivistä/ välivuodoista jne.
Tämä on yllättäen monella hakusessa, vaikka pitäisi olla ihan peruskauraa.
Lääkärissä ym. kiertoihin/ vuotoihin ym. liittyvät asiat /ajankohdat/ kestot jne ovat joskus hyvin oleellinen tieto, eikä sitä luotettavasti saa, jollei kirjaa pidä.
Samoin itse havaitsee paremmin mahdolliset ongelmat/ muutokset kierrossa ym, kun oikeasti pitää kirjaa.
https://www.antikvaari.fi/haku.asp?stype=full&tekija=Duncan%20David%20E…
Totta, ihan parasta olis opetella myös kalenterin historia, kun sekin on suomennettu, ei tarvi latinaa osata:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet jo aiemmin kertonut mitä ovat kuukautiset ja miksi semmoiset tulee, mikä tarkoitus niillä on.
.
No tuota asiaa käsitellään kyllä koulussakin vaikka kuinka monta kertaa tokaluokasta alkaen. Hyvä niin.
Viitosluokalla käydään asia koulussa ihmisen biologian tunnilla.
Omalla tytölläni alkoi kk kolmannella...
Opetat miten kyläpaikoissa yöpyminen hoidetaan ilman patjan sotkemista. Eli riittävästi oikeanlaisia siteitä, tiukat mummopikkarit ja alle vielä pyyhettä tms. Lisäksi herätää kerran yössä vaihtamaan side, jos vuoto on runsasta.
Opeta ennakoimaan menkkojen alkaminen limatulpan irtoamisesta ja ekoista tuhruista. Ei tule ikäviä yllätyksiä silloin.
Suuri osa vanhemmista jättää tyttönsä ihan pulaan kyläilyreissujen aikana.
Heh, muistan kun itselläni alkoi menkat hyvin nuorena, noin 9-10 -vuotiaana ja en uskaltanut kertoa niiden alkamisesta äidille. Etsin vaan kaapista suojia ja aloin niitä käyttämään. Tiesin kyllä hyvin jo miksi kuukautiset tulevat yms. infoa, joten selvisin hyvin. En tiedä miksen uskaltanut sanoa äidille, kai jotenkin nolostelin menkkojen alkua vaikka ihan luonnollista ja äiti olisi suhtautunut asiaan hyvin.
Muutama vuosi sen jälkeen kun pikkusiskoni kuukautiset alkoivat, ja hän oli herkkänä lapsena itkuinen ja ahdistunut asiasta, äiti piti juhlat ja leipoi kakun kuukautisten alun kunniaksi. Se jäi mukavana muistona mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet jo aiemmin kertonut mitä ovat kuukautiset ja miksi semmoiset tulee, mikä tarkoitus niillä on.
.
No tuota asiaa käsitellään kyllä koulussakin vaikka kuinka monta kertaa tokaluokasta alkaen. Hyvä niin.
Viitosluokalla käydään asia koulussa ihmisen biologian tunnilla.
Omalla tytölläni alkoi kk kolmannella...
https://www.ts.fi/teemat/145929/Miksi+taivas+on+sininen+niin
Hyvä niin, mutta ei varmaan kaikilla opeteta samalla tavalla, jos ei kaikkea lue kirjassa ja kuulu opetussuunnitelmaan sanasta sanaan?
Kerrot asiallisesti kuukautisista. Ostat parhaat mahdolliset suojat kaappiin, ja kerrot mitä muuta on vielä saatavilla.
Toi siteiden hävittäminen oli hyvä neuvo. Itse taisin neuvoa vaan että roskiin, ei vessanpönttöön.
Pääasia että puhut asiasta rennosti, niin nuorikin osaa puhua sinulle.
Jotkut juhlat tai tiedotustilaisuudet asiasta olisi olleet kauhean noloja nuorena.
Koulussa ei puhuta juuri mitään kuukautisten käytännönjärjestelyistä. Ne pitää opettaa lapselle ihan samalla tavalla kuin vessassa käyminen vauvalle.
Ehkä noin suorien lääkeneuvojen sijaan kannattaa sanoa, että kipuja voi tulla, ja että puhutaan sitten, jos tarvitsee lääkettä. Muuten tyttö voi alusta asti alkaa "varmuuden vuoksi" napsia lääkkeitä, kun olettaa muuten tulevansa hirvittävän kipeäksi. Sitten tietysti kannattaa auttaa lääkkeiden ja annostusten miettimisessä, kun tarvetta on.
Rautavarastojen mittauttaminen tuossa vaiheessa nyt kuulostaa jo vähän höpöhöpöltä.