Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Mikä olisi paras tai ainakin hyvä (netti)lehti sijoittajalle?
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi paras tai ainakin hyvä (netti)lehti sijoittajalle?
Minusta Arvopaperissa on ihan asiallisia artikkeleita.
Mitkä yhtiöt maksavat yleensä hyvin osinkoa ja paljonko se on käytännössä ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?
Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.
Minua kiinnostaa myös tuo, että miten ne verot noista myyntivoitoista maksetaan. Missään ei ole rautalankaohjetta, verottajan ohjeista en ymmärrä.
Jos olen viime vuonna myynyt osakkeita ja saanut vaikka nyt 10 000 euroa voittoa, niin miten maksan verot siitä?
Osingot ja myyntivoitto eivät vaikuta ansiosidonnaiseen päivärahaan.
Osingoista pankki tekee ennakonpidätyksen valmiiksi ja osakemyynnit pankki ilmoittaa verottajalle. Oikeaa hankintamenoa pankki ei välttämättä ilmoita, joten se kannattaa tarkistaa ja mahdollisesti korjata veroilmoitukseen, jottei maksa liikaa veroja. Veroilmoitukseen tarvittavia tietoja ovat hankintameno, hankintakulut, hankinta-aika sekä vastaavasti myyntihinta, myyntikulut ja myyntiaika, ellei käytä hankintameno-olettamaa.
Hankintamenon laskeminen voi olla melkoinen savotta, mikäli yrityksessä on tapahtunut fuusioita, osakeanteja, jne. Henkilöille, joita verotuksen kiemurat eivät kiinnosta, suosittelen osakesäästötiliä arvo-osuustilin sijasta, sillä osakesäästötilin verotus on paljon yksinkertaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras sijoitus on oma työ. Lähipiirissä on pienyrittäjyyttä. Oman osaamisen, sijoituksen ja työpanoksen voi saada tuottamaan 50:sti. Mikään pörssisijoitus ei pysty tuohon.
Älä höpötä🙃
Joskus miettinyt että jos lopettas työnteon. Käyttäs sitten päivästä aikaa pari tuntia jotta kaikki uutiset lukee ja osakkeisiin perehtyy ja salkkua hoitaa. Saattas hyvinkin kannattavaa olla. Hyvinkin työpanoksen voi saada tuottamaan 100:sti. Mitä tuo lukema nyt sitten tarkoittaakaan😄
Tarkoitin x 50, viisikymmentäkertaisesti. Mikä salkku tai osake on pystynyt tuohon? Kyllä oma osaaminen on paras sijoitus. Köyhänä en alkaisi sijoittamaan mihinkään rahastoihin, vaan koulutukseen.
Eihän periaatteessa ole mikään homma saada tuottamaan osakesijoitusta vaikkapa sen 50 kertaiseksi jos tuurit kohdillaan, Revion vaikkapa, tais olla 2000 luvun alussa jotain alle 0.5 ekeä ja nyt 50 ekeä huitelee. Yhtä yksittäistä osaketta tärkeämpää on korolle korkoa ilmiö, pitemmässä pidossa joku salkku mistä saa hyvät osingot takaa aika huimaa kyytiä :) Huono puoli tosin että omaa pääomaa pitää olla siellä aika paljon kiinni jotta homma toimii.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Mitkä yhtiöt maksavat yleensä hyvin osinkoa ja paljonko se on käytännössä ollut?
Voit katsoa ihan itse esim. mainitulta Iltasanomien Osakkeet-sivulta. Kohdassa osinkotuotto on kerrottu, kuinka paljon on yhtiön viime vuonna tai tänä vuonna (jos päätös on jo tehty) maksaman osinko prosentteina suhteessa osakkeen tämänhetkiseen hintaan. Klikkaamalla firman nimeä pääset tutkimaan aikaisempina vuosina maksettuja osinkoja.
Perinteisesti hyviä osinkoja ovat maksaneet esim. pankit, teleoperaattorit ja Fortum. Pankkien osingonmaksu on nyt kuitenkin epävarmaa koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?
Hajauta! Ajallisesti ja eri aloille. Esimerkki: Jaa potti kolmeen osaan. 10k euroa suoraan osakkeisiin, 10k indeksiin, 10k maltilliseen rahastoon. Eli ei missään tapauksessa kaikkia munia samaan koriin. Minulla on tuolla tavalla sijoitettuna. Olen myös sijoittanut eri valuutta-alueille, esim. Sveitsiin ja Ruotsiin. Sekin voi olla mahdollista, että euro valuuttana hajoaa. Hajautus myös maantieteellisesti.
Ja iltalukemiseksi Seppo Saarion kirja.
Myin pienen määrän osakkeita viime vuonna, voittoa haknintamenojen jälkeen tuli alle 400 euroa eli veroja tästä pitäisi maksaa 120e. Yritin maksaa sen ennakkoverona OmaVerossa, mutta määrän syötettyäni tulikin teksti "Lisäennakkoa on maksettava vähintään 170 euroa". No perhana en sitten vissiin maksa, unohtakaa koko juttu jos ei kerta minun hilut kelpaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?
Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.
Minua kiinnostaa myös tuo, että miten ne verot noista myyntivoitoista maksetaan. Missään ei ole rautalankaohjetta, verottajan ohjeista en ymmärrä.
Jos olen viime vuonna myynyt osakkeita ja saanut vaikka nyt 10 000 euroa voittoa, niin miten maksan verot siitä?
Osingoista pankki tekee ennakonpidätyksen valmiiksi ja osakemyynnit pankki ilmoittaa verottajalle. Oikeaa hankintamenoa pankki ei välttämättä ilmoita, joten se kannattaa tarkistaa ja mahdollisesti korjata veroilmoitukseen, jottei maksa liikaa veroja. Veroilmoitukseen tarvittavia tietoja ovat hankintameno, hankintakulut, hankinta-aika sekä vastaavasti myyntihinta, myyntikulut ja myyntiaika, ellei käytä hankintameno-olettamaa.
Hankintamenon laskeminen voi olla melkoinen savotta, mikäli yrityksessä on tapahtunut fuusioita, osakeanteja, jne. Henkilöille, joita verotuksen kiemurat eivät kiinnosta, suosittelen osakesäästötiliä arvo-osuustilin sijasta, sillä osakesäästötilin verotus on paljon yksinkertaisempaa.
Mitä eroa on hankinta menoilla ja - kuluilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on hankinta menoilla ja - kuluilla?
Hankintamenoilla tarkoitetaan sitä, paljonko olet maksanut itse osakkeista. Kuluilla taas tarkoitetaan osakkeen ostosta ja myynnistä aiheutuneita kuluja eli esim. pankin tai muun osakevälittäjän perimiä palkkioita.
Vierailija kirjoitti:
Myin pienen määrän osakkeita viime vuonna, voittoa haknintamenojen jälkeen tuli alle 400 euroa eli veroja tästä pitäisi maksaa 120e. Yritin maksaa sen ennakkoverona OmaVerossa, mutta määrän syötettyäni tulikin teksti "Lisäennakkoa on maksettava vähintään 170 euroa". No perhana en sitten vissiin maksa, unohtakaa koko juttu jos ei kerta minun hilut kelpaa :D
Joo ei noin pientä kannata maksaa, kun ei siitä mene korkojakaan. Ja näköjään eivät hiluja huoli.
Tutustuin itsekin vasta eilen tuohon ennakkontäydennysmaksuun kun setvin miehen kanssa hänen verojaan. Kyllä se aika pahalta tuntui ottaa sieltä maksulappu 20000€ veroille, kun on vähän osakkeita viime vuonna myynyt.
2% korko on kyllä härski, en muista että se aiemmin olisi ollut noin paljon. Muistelen että alle 10000€ verot olis menny halvemmalla korolla, mutta ehkä se oli joskus vanhoina hyvinä aikoina.
Kannattaa ostaa osakkeita. Suomalaisten keskisuurten tai suurten firmojen. Ja jakaa sijoitukset muutamaan firmaan, ei yhteen kaikkia rahoja.
Itsekin sijoittanut ja nyt muutamassa vuodessa arvo noussut 1,5 kertaiseksi
Helppoa ja hyvä tuotto. Ja osingot.
Pankin neuvojaan ei kannata luottaa, suosivat omia rahastoja.
Paras vihje on: älä käytä pankkien ”sijoitusneuvojia”. He ovat myyntitykkejä, joiden tavoite on myydä pankkien tuotteita, joissa on pankille paras kate.
Avaa sijoitustili omassa pankissasi. Aloita ostamalla ETF:iä pienellä summalla kerrallaan. Valitse pari kolme, esimerkiksi Suomesta, Euroopasta ja USA:sta, joita ostat vuorotellen muutaman kuukauden välein.
Osta joku sijoituskirja. Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin on suositeltava klassikko. Kun olet lukenut kirjan, sinulla on perustiedot osakesijoittamisesta.
Jos haluat helpommin niin menet Seligson.fi sivulle, avaat tilin, valitset muutaman eri rahaston kuten Suomi ja Global Brands, ostat niitä aina kun on ylimääräistä rahaa ja katsot kuinka rahasi odotettavasti kasvaa.
Suomen halvimmat rahastot kuluiltaan, eli yhtiö ei syö tuottojasi.
Vierailija kirjoitti:
Pankit ilmoittavat verottajalle suoraan tiedot ja sinulle tulevassa verovuoden veroehdotuksessa on lisäksi täydennyspyyntöjä, mikäli jonkin arvopaperin hankintatiedot puuttuvat (jos olet saanut lahjaksi tai osakkeelle on matkan varrella tapahtunut jotakin). Samoin osingot raportoituvat pankin järjestelmistä. Suomalaisista osingoista menee koko vero jo maksun yhteydessä ja ulkomaisista tulee yleensä lisää maksettavaa tuloverotuksen yhteydessä. Maksajan verotusvaltion käytäntö vaikuttaa ulkomaisten osinkojen kokonaismäärään.
Laitat rahaa johonkin ja saat sieltä enemmän rahaa takaisin.
Osta asunto, parempi kuin nykyisesi ja sijoita sen remontoimiseen. Jatka tällä linjalla. Älä säästä pelkän säästämisen vuoksi.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsaan 20 vuoden piensijoittajakokemuksella voin todeta, että ei juuri kannata sijoittaa sijoitusneuvojien suosimaan rahastosijoittamiseen. Salkunhoitajajärjestelmä vie liian suuren osan mahdollisesta tuotosta. Nyt kannattaa perehtyä eri yhtiöihin ja tehdä suoria osakesijoituksia.Omista sijoitustuotoistani vuodelta 2020 voin kertoa, että rahastosijoitukset +-0 %, suorat osakesijoitukset n. +7 % ja korkorahastosijoitukset + 10%.
Muista, että sinähän se päätät ja kannat seuraukset.
Muistelen joskus lukeneeni artikkelin että apinoita oli opetettu heittämään tikkaa. Seinälle oli sitten laitettu pörssilistat ja apinat näitä heitelleet. Tuloksien mukaan sitten sijoitettu :) En vaan muista oliko lopputulema se että voittivat indeksin vain sijoitusneuvojien ehdotukset, jompikumpi se kuiteski oli :D
Kurssihistorian ja tämänhetkisen hinnan näkee esim. https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/KNEBV
Ja ainakin Nordnetissä kun on ostamassa osaketta, niin se tarjoaa automaattisesti ostohinnaksi tämänhetkistä / viimeisintä kurssia. Sitten vaan teet päätöksen haluatko ostaa ko. osaketta sillä hinnalla vai odotteletko kenties kurssin laskua, jos haluat osaketta halvemmalla. Joskus odottaminen kannattaa, joskus ei... ja se kannattaa muistaa, että osakkeen kurssihistoria ei ole mikään tae tulevaisuudesta. :)