Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
321/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Minua kiinnostaa myös tuo, että miten ne verot noista myyntivoitoista maksetaan. Missään ei ole rautalankaohjetta, verottajan ohjeista en ymmärrä.

Jos olen viime vuonna myynyt osakkeita ja saanut vaikka nyt 10 000 euroa voittoa, niin miten maksan verot siitä?

Verot esimerkiksi vuonna 2019 saamistasi myyntivoitoitosta maksat samalla kuin mahdolliset lisäverot vuonna 2019 saamastasi palkasta. Eli olisit keväällä 2020 saanut veroehdotuksen (jota voit vielä tarvittaessa täydentää esim. osakkeiden ostohinnalla, jos se ei ole ehdotuksessa oikein). Tässä ehdotuksessa on kerrottu, paljonko sinun pitää vielä maksaa lisää veroja ja annettu niille eräpäivä, joka on joskus syksyllä 2020. Jos täydennät veroehdotusta, saat korjatun laskelman, jossa voi olla uusi eräpäivä.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osingoista osingon maksaja pidättää veron, ja saat suoraan tilillesi sen, mitä osingosta jää jäljelle nettona.

Kun olen myynyt heinäkuussa 2020 osakkeita ja saanut niistä pari tonnia voittoa, niin minun ei tarvitse tehdä muuta kuin odottaa 2021 kevääseen, jolloin tulee veroehdotus postissa. Ja sitten pitää tarkistaa vaan, että luvut siellä näyttää osakemyyntien osalta samaa kuin Nordnetin laskelmat.

Ja jos olen arvioinut palkkatuloni reilusti yläkanttiin ja saisin sen perusteella veronpalautusta, niin verottaja vähentää automaattisesti osakkeista saamani myyntivoittojen verot niistä palautuksista. Näinkö?

Kiitos kun jaksat selventää palikka-aivolle.

Kyllä, juuri näin.

315+317

Vierailija
322/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Verojen maksu selitettiin jo. Työmarkkinatukeen pääomatulot (joihin osakkeista saatavat myyntivoitot ja osingot kuuluvat) vaikuttavat. Ansiosidonnaiseen päivärahaan ja peruspäivärahaan ne eivät vaikuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas täytin muutosverokorttia varten tietoja juuri OmaVerossa ja ihmettelin, että miten ihmeessä sen voi etukäteen arvioida, paljon saa vuonna 2021 osinkoja?

Jos ostan ja myyn vuoden aikana osakkeita, niin arvio menee ihan persiilleen kuitekin kun osakesalkun sisältö muuttuu, ja lisäksi osingonmaksu on aika epävakaata nyt muutenkin koronan takia...

Vierailija
324/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä täydennys viestiin 317: Osakkeiden todellisen ostohinnan sijaan voi myyntivoittoa laskiessa käyttää hankintameno-olettamaa. Tämä on usein kannattavaa erityisesti silloin, jos on omistanut osakkeet yli 10 vuotta, jolloin hankintameno-olettama on 40 % myyntihinnasta.

Jos olet esim. vuonna 2010 ostanut firman A osakkeita 2000 eurolla ja myyt ne nyt 30 000 eurolla, voit laskea hankintameno-olettaman perusteella myyntivoitoksi 30 000 - 12 000 = 18 000 euroa oikean 28 000 euron sijaan. Säästät siis 3000 euroa veroissa.

Juuri tämä hankintameno-olettama (jos se tulisi edullisimmaksi) ei ole useinkaan valmiina oikein verottajan veroehdotuksessa, vaan se pitää täydentää itse.

315+317

Vierailija
325/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla. 

Paitsi jos kyseessä on opintolaina. Pieni korko, jolloin sijoittamalla on suht helppo kattaa korkokulut, ja pitkä maksuaika. Toki ei voi alkaa p*rseilemään, mutta jos ajatteli sijoittaa ei ehkä kannata muutenkaan.

Aloittelijan ei kannata sijoittaa edes opintolainalla, ellei ole täysin varma että tietää mitä tekee ja ymmärtää riskit. Edessä voi olla vuosisadan pörssiromahdus, johon yhdistyy työttömyys ja osa-aikaisia työpätkiä jossain surkeasti palkatussa paskaduunissa, josta saatavat rahat riittää hädin tuskin ruokaan ja muuhun välttämättömään. Silloin ei auta muu kuin myydä rankasti tappiollisia sijoituksia pois saadakseen lainaansa maksettua, vaikka pahaa tekee. 

Tuolla logiikalla ei kannata sijoittaa ollenkaan. Voihan olla, että tuo maailmanlopun skenaario tapahtuu, vaikka ei olisi sitä lainaa ja sitten sossu vaatii, että myyt raskaasti tappiolliset sijoitukset ennen kuin saat toimeentulotukea.

Vierailija
326/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pienipalkkainen ja aloitin sijoittamisen (itse)opiskelun ilman pankin avustusta muutamia vuosia sitten. Aikaa on kulunut opiskeluun paljon, mutta matka on ollut mielenkiintoinen ja olen huomannut, että tästähän on tullut ihan harrastus ja nyt on mukavaa sanoa ymmärtävänsä jo asioista jotain. Tämä on kyllä yksi parhaista päätöksistäni elämässä.

Miten olet rahojasi sijoittanut?

Vierailija
327/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas täytin muutosverokorttia varten tietoja juuri OmaVerossa ja ihmettelin, että miten ihmeessä sen voi etukäteen arvioida, paljon saa vuonna 2021 osinkoja?

Jos ostan ja myyn vuoden aikana osakkeita, niin arvio menee ihan persiilleen kuitekin kun osakesalkun sisältö muuttuu, ja lisäksi osingonmaksu on aika epävakaata nyt muutenkin koronan takia...

Jos saat osinkoja vain suomalaisista pörssiyrityksistä, niin voit hyvin laittaa tuohon nollan. Koska osingon maksaja jo pidättää veron, menee se yleensä automaattisesti lähes oikein.

Jos saat muitakin osinkoja, ei auta muuta kuin laittaa tuohon jokin arvaus ja tyytyä siihen, että joko maksat lisäveroja tai saat palautuksia, jos arvaus menee pieleen.

315+317

Vierailija
328/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seikkailin verottajan sivuilla ja siellä sanotaan, että jos ei maksa myyntivoitoista veroja ennakkoverona, niin niistä menee jotain viivästyskorkoa. Eli jos olen myynyt vuonna 2020 osakkeita ja saanut niistä voittoa ja odotan kevääseen 2021 asti tekemättä mitään, niin joudunko maksamaan niiden verojen lisäksi vielä jotain viivästyskorkoa siihen päälle??

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/maksa-vero-si…

"Maksa sijoitustesi myyntivoittojen vero ensisijaisesti ennakkoverona. Sen määrä perustuu arvioon verotettavasta tulostasi verovuoden aikana. Jos maksat ennakkoveroa riittävästi, sinun ei tarvitse maksaa jäännösveroa eli mätkyjä."

"Jos et ole hakenut ennakkoveroa tai olet maksanut sitä liian vähän, voit hakea ja hakemisen jälkeen maksaa lisäennakkoa. Lisäennakon avulla voit täydentää ennakkoveroa verovuoden päättymisen jälkeen.

Hakemus kannattaa tehdä heti tammikuussa sen vuoden jälkeen, kun olet myynyt sijoituksesi, jotta vältyt huojennetulta viivästyskorolta.

Kun haet ja maksat lisäennakkoa riittävästi, sinun ei tarvitse maksaa jäännösveroa. Voit hakea lisäennakkoa jollakin seuraavista tavoista:

OmaVerossa

lomakkeella 5010 (Verokorttihakemus ja ennakkoverohakemus)

puhelimitse palvelunumerosta 029 497 000."

Vierailija
329/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selväksi on nyt käynyt että osingot/voitot sijoitetaan uudelleen. Milloin sitten näistä rahoista hyötyy? Mikä järki, vaikka mulle olisi virtuaalisesti 100k sijoituksissa, jos en kuitenkaan voi muuttaa sitä käteiseksi tarvittaessa. Tai leikitään että mulla olisi 100k osakkeissa, myyn kaikki. Paljonko jää käteen?

Rahastoista toiset sanoo, että on hyvä, jos ei tavoittele isoa voittoa ja toiset sanoo vain, että +-0 . Eli sama jos pitäis rahat tilillä.

No tietysti silloin otat rahaa käyttöön kun sitä omasta mielestäsi on kertynyt tarpeeksi! Myyt vaikka kaiken ja lopetat sijoituksen, tai jätät osan ja myyt osan, tai käytät osingot muihin asioihin kuin uudelleen sijoitukseen. Itsehän sinä sen päätät mikä sinulle on riittävästi!

Vierailija
330/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään. 

Vaikka todennäköisyydet puhuvat kertasijoituksen puolesta, minusta erityisesti aloittelijan kohdalla, jolle on kertynyt merkittävä määrä säästöjä, ajallinen hajautus on usein järkevää. Sijoittamiseen kuuluu vääjäämättä arvonvaihtelu eikä omaa henkisen tason riskinsietokykyä pysty tietämään ennen kuin on omaa rahaa liossa. Aika opettaa, että sieltä pohjaltakin noustaan ylös ja usein jopa melko vauhdikkaasti. Mutta aloittelijalle se voi silti olla liian kylmää kyytiä, jos sattuu menemään niin, että isket 30000€ kerralla kiinni ja parin kuukauden päästä salkun arvo on 15000€. 

On yleensä parempi laittaa niitä rahoja kiinni pikku hiljaa, että saa siedätyshoitoa siihen arvonvaihteluun. Joskus voi käydä myös niin, että joutuu toteamaan, että omat hermot ei vaan kestä - näitäkin ihmisiä on. Silloin pitää katsoa valitseeko jotain alhaisen betan osakkeita vai etsiikö jonkun toisen sijoitusmuodon, jossa arvonmuutokset eivät ole niin vauhdikkaita tai näkyviä - esim. asunnot tai metsä. 

Sellaiset, jotka ovat palkasta rakentaneet sen osakesalkkunsa, tottuvat matkan varrella niihin arvonmuutoksiin eikä heitä hetkauta, jos jonain päivänä salkun arvo nousee tai laskee tuhansilla euroilla. Vielä kun on päässyt kokemaan edes yhden kunnollisen romahduksen, niin sen jälkeen jotkut -20% tasokorjaukset ei tunnu edes missään, tai niitä ei edes huomaa. Ja romahduskin näyttäytyy enemmän ostomahdollisuutena kuin katastrofina. 

Ajallista hajautusta voi ajatella eräänlaisena vakuutuksena, josta joutuu luultavasti maksamaan. Sijoittamiseen liittyviä riskejä se ei kuitenkaan poista, eikä myöskään takaa hyviä yöunia. Mitä jos kurssit nousee hajautuksen aikana ja romahtaa heti sen jälkeisenä päivänä, kun on saanut viimeisenkin senttinsä sijoitettua? Silloin kyyti on paljon kylmempää kuin siinä tapauksessa, jos olisi laittanut kaikki rahat heti sisään. 

Kurssit nousee hajautuksen aikana: Ensimmäisistä eristä "voittoa" tulee enemmän kuin viimeimmäksi hankituista.

Kurssi romahtaa heti viimeisintä ostosta seuraavana päivänä: Ensimmäisistä hankintaeristä ei tule "tappiota" lainkaan ja näin keskihinnalla laskien osake saattaa yhä olla plussalla.

Kurssi romahtaa viimeisimmän hankinnan jälkeen, oltuaan ensimmäisestä hankintaerästä lähtien alamäessä: "Tappiota" tulee selvästi vähemmän kuin kaikki kerralla sisään -menetelmällä olisi tullut.

"Voitto" ja "tappio" ovat tässä lainausmerkeissä siksi, että voitot ja tappiot realisoituvat vasta myyntivaiheessa. Tappiolliset osakkeet, joiden ei enää usko nousevan voitollisiksi kannattaa myydä vasta sitten pois, kun on jotain voitollista myytävää tiedossa. Tappiot ovat vähennyskelpoisia myyntivoitoista. Veroa maksetaan vain siltä osalta voittoa, mikä ylittää kulut ja tappiot.

Olet siinä oikeassa, että mahdollisia skenaarioita on monta. Mutta koska kurssit nousee useammin kuin laskee, ajallinen hajautus johtaa todennäköisesti huonompaan lopputulokseen kuin kaikkien rahojen sijoittaminen heti. 

Käytännössä valtaosa palkansaajista hajauttaa ajallisesti, halusi sitä tai ei, koska rahaa saa käyttöönsä kuukausittain. Jos kuitenkin tulee kerralla isompi potti sijoitettavaksi (esim. perintö tai asunnon myyntirahat), ajallista hajautusta on syytä miettiä ihan vakavissaan, vaikka se alun tuotto-odotusta hieman söisikin. Lisäksi kannattaa hieman vilkaista peräpeiliin. Esim. nyt, kun takana on toistakymmentä vuotta tanakkaa nousua, voisi jonkinlaista romahdusta odottaa 3-4 vuoden sisään => en laittaisi kaikkia osamarkkinoille, vaan osissa 4 vuoden aikana. Romahdusta ei kannata jäädä kuitenkaan odottelemaan, koska voi myös olla, ettei sitä tule tai se tulee vasta pidemmän ajan kuluttua ja laimeana.

Hetket jolloin voisi laittaa all-in heti, ovat kunnon romahduksen jälkeen vuodesta 2003 tai 2009 eteenpäin. Silloinkin itse vain lyhentäisin ostoaikaa (esim. 50% nyt ja loput vuoden päästä) Esim. 2001 näytti siltä, että pörssi oli romahtanut, mutta laskua jatkui vielä vuosi, melkein kaksi.

Vierailija
331/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selväksi on nyt käynyt että osingot/voitot sijoitetaan uudelleen. Milloin sitten näistä rahoista hyötyy? Mikä järki, vaikka mulle olisi virtuaalisesti 100k sijoituksissa, jos en kuitenkaan voi muuttaa sitä käteiseksi tarvittaessa. Tai leikitään että mulla olisi 100k osakkeissa, myyn kaikki. Paljonko jää käteen?

Rahastoista toiset sanoo, että on hyvä, jos ei tavoittele isoa voittoa ja toiset sanoo vain, että +-0 . Eli sama jos pitäis rahat tilillä.

Eniten hyödyt niistä rahoista silloin, kun sinulla ei ole (niin paljon) muita tuloja käytössäsi. Normaalisti työssäkäyvällä tämä tapahtuu eläkkeellä.

Vierailija
332/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse halusin viime huhtikuussa aloittaa sijoittamisen, kun ajattelin että osakkeita saa halvalla. Valikoin sellaisia suomalaisia yhtiöitä, joiden ajattelin koronasta selviävän ja joiden osakkeita voin omistaa pitkäänkin, nostaa osinkoa ja odotella rauhassa arvonnousua. Ostin myös paria jenkkiosaketta, mutta enimmäkseen Helsingin pörssistä, koska niiden yritysten toimintaa tunnen paremmin. Valitsin välittäjäksi Nordnetin, koska sivut olivat selkeät ja hinnasto vaikutti omaan käyttööni järkevältä.

Menin Nordnetin sivuille ja avasin sinne arvo-osuustilin. Sinne tehdään käyttäjätunnus ja salasana, ja kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Sitten sinne siirretään omalta pankkitililtä rahaa, jolla voi sitten ostaa osakkeita. Siellä sivuilla on uudelle asiakkaalle ohjeet ja FAQ kyllä, kuinka kaikki toimii.

Firmoja voi hakea välittäjän sivulla firman nimellä, tai katsoa sopivia pörssien listoilta. Kun olet löytänyt haluamasi firman, valitset kappalemäärän ja hinnan, jolla haluat osaketta ostaa ja painat "osta"-nappia. Tästä muodostuu ostotoimeksianto. Välittäjä sitten etsii ostotarjouksellesi myyjän, joka haluaa myydä sinulle osakkeita pyytämääsi hintaan.

Jos tarjoat reilusti alle viimeisimmän myyntihinnan, kukaan tuskin myy sinulle osakkeitaan (koska he saavat muualta niistä paremman hinnan) ja ostotoimeksianto ei mene kovin nopeasti läpi. Ylihintaa taas ei kannata tietenkään yleensä maksaa, mutta voit tarjota hieman enemmän jos haluat nopeat kaupat. Tietysti jos haluaa ns. pilkkiä osaketta, voi asettaa ostotarjouksen matalalle ja odottaa. Jos osakkeen kurssi laskee, voit saada osakkeen halvemmalla. Jos tekemäsi ostotoimeksianto ei kuitenkaan mene läpi, sen voi perua ja voit tehdä uuden toimeksiannon uudella hinnalla.

Osakkeita ostaessa välittäjä ottaa välityspalkkion tehdyistä kaupoista, ja usein myös osakkeiden säilytysmaksua, samaan tapaan kuin pankeilla on tileille ja korteille palvelumaksut. Kannattaa tarkistaa hinnastosta kaikkien näiden maksujen määrät, niin ei tule yllätyksiä. Nordnetin uutena asiakkaana sai tehdä kauppaa melko halvalla Helsingin pörssissä 2kk, kaupankäyntikulut vain 3e/kauppa. Siksi itse avasin tilin sinne, kun tarkoitus oli vaan ostaa pörssiromahduksesta halvalla osakkeita n. tonnin erissä eikä juuri treidailla. Jos ostaa pienempiä eriä niin sitten tuo kiinteä välityspalkkio voi käydä kalliiksi. Säilytysmaksua ei Nordnetillä kuitenkaan ole. Jos treidaa eli ostaa ja myy nopealla tahdilla ja pieniäkin eriä, niin joku muu välittäjä voi olla paljon halvempi, kannattaa vertailla.

Myyminen tapahtuu samalla logiikalla kuin ostaminen. Voiton osuudesta maksetaan 30% veroja, se pitää muistaa. Kun arvo-osuustililtä haluaa nostaa rahaa omalle tililleen, siirto tehdään välittäjän sivulla kuin normaali tilisiirto verkkopankissa, ja raha siirtyy tilille parissa päivässä.

Osakesäästötili toimii vähän eri tavalla, mutta siitä varmaan joku muu on täällä kertonut paremmin. Itse en ole sellaista avannut.

Tuossa nyt jotain tällaiselta itsekin aloittelijalta.

Tässä oli hyvä ja selkeä käytännön ohje sijoittamisen aloittamisesta osakkeilla. Epäselvää on kuitenkin vielä, mistä tiedän tai näen, millaista ostohintaa voin tai kannattaa osakkeelle laittaa? Näkyykö eri yhtiöiden osakkeiden hintoja siis jossain?

Vierailija
333/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seikkailin verottajan sivuilla ja siellä sanotaan, että jos ei maksa myyntivoitoista veroja ennakkoverona, niin niistä menee jotain viivästyskorkoa. Eli jos olen myynyt vuonna 2020 osakkeita ja saanut niistä voittoa ja odotan kevääseen 2021 asti tekemättä mitään, niin joudunko maksamaan niiden verojen lisäksi vielä jotain viivästyskorkoa siihen päälle??

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/sijoitukset/maksa-vero-si…

"Maksa sijoitustesi myyntivoittojen vero ensisijaisesti ennakkoverona. Sen määrä perustuu arvioon verotettavasta tulostasi verovuoden aikana. Jos maksat ennakkoveroa riittävästi, sinun ei tarvitse maksaa jäännösveroa eli mätkyjä."

"Jos et ole hakenut ennakkoveroa tai olet maksanut sitä liian vähän, voit hakea ja hakemisen jälkeen maksaa lisäennakkoa. Lisäennakon avulla voit täydentää ennakkoveroa verovuoden päättymisen jälkeen.

Hakemus kannattaa tehdä heti tammikuussa sen vuoden jälkeen, kun olet myynyt sijoituksesi, jotta vältyt huojennetulta viivästyskorolta.

Kun haet ja maksat lisäennakkoa riittävästi, sinun ei tarvitse maksaa jäännösveroa. Voit hakea lisäennakkoa jollakin seuraavista tavoista:

OmaVerossa

lomakkeella 5010 (Verokorttihakemus ja ennakkoverohakemus)

puhelimitse palvelunumerosta 029 497 000."

Olet ihan oikeassa. En ottanut tuota viivästyskorkoa huomioon, koska itse olen aina joutunut maksamaan lisäveroja sen verran vähän, että viivästyskorkoa ei ole peritty. Verottajan viivästyskorko on nykyisin 2 % (vuosikorko), ja lasketusta viivästyskorosta vähennetään 20 euroa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tätä asiaa kannattaa miettiä vasta siinä vaiheessa, kun lisäveroa on tulossa yli 1500 euroa. Silloin kannattaa tosiaan tarkistaa tammikuussa tilanne ja maksaa tarvittaessa veroja ennakkoon OmaVerossa.

Vierailija
334/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

333 = 315+317

Vierailija
335/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiselle laiskalle sijoittajalle s-pankin rahasto on tosi helppoa. Kk bonukset menee rahastoon automaattisesti. Joulukuun lopun korko oli 12.78%. Muutamassa kuukaudessa tilille oli tullut 670e.

Minkä suuruinen pohjakassa tuossa oli?

Elokuusta lähtien mennyt 35-50€ bonuksia/kk eli maksimissaan 250€ + 170€ mikä oli pohjalla. Eli 420>670€  5 kuukaudessa. Ei huono. 

Mikä S-pankin rahasto on kyseessä? Itsellä on tili siellä ja olen harkinnut aloittavani myös rahastosijoittamisen.

Vierailija
336/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse halusin viime huhtikuussa aloittaa sijoittamisen, kun ajattelin että osakkeita saa halvalla. Valikoin sellaisia suomalaisia yhtiöitä, joiden ajattelin koronasta selviävän ja joiden osakkeita voin omistaa pitkäänkin, nostaa osinkoa ja odotella rauhassa arvonnousua. Ostin myös paria jenkkiosaketta, mutta enimmäkseen Helsingin pörssistä, koska niiden yritysten toimintaa tunnen paremmin. Valitsin välittäjäksi Nordnetin, koska sivut olivat selkeät ja hinnasto vaikutti omaan käyttööni järkevältä.

Menin Nordnetin sivuille ja avasin sinne arvo-osuustilin. Sinne tehdään käyttäjätunnus ja salasana, ja kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Sitten sinne siirretään omalta pankkitililtä rahaa, jolla voi sitten ostaa osakkeita. Siellä sivuilla on uudelle asiakkaalle ohjeet ja FAQ kyllä, kuinka kaikki toimii.

Firmoja voi hakea välittäjän sivulla firman nimellä, tai katsoa sopivia pörssien listoilta. Kun olet löytänyt haluamasi firman, valitset kappalemäärän ja hinnan, jolla haluat osaketta ostaa ja painat "osta"-nappia. Tästä muodostuu ostotoimeksianto. Välittäjä sitten etsii ostotarjouksellesi myyjän, joka haluaa myydä sinulle osakkeita pyytämääsi hintaan.

Jos tarjoat reilusti alle viimeisimmän myyntihinnan, kukaan tuskin myy sinulle osakkeitaan (koska he saavat muualta niistä paremman hinnan) ja ostotoimeksianto ei mene kovin nopeasti läpi. Ylihintaa taas ei kannata tietenkään yleensä maksaa, mutta voit tarjota hieman enemmän jos haluat nopeat kaupat. Tietysti jos haluaa ns. pilkkiä osaketta, voi asettaa ostotarjouksen matalalle ja odottaa. Jos osakkeen kurssi laskee, voit saada osakkeen halvemmalla. Jos tekemäsi ostotoimeksianto ei kuitenkaan mene läpi, sen voi perua ja voit tehdä uuden toimeksiannon uudella hinnalla.

Osakkeita ostaessa välittäjä ottaa välityspalkkion tehdyistä kaupoista, ja usein myös osakkeiden säilytysmaksua, samaan tapaan kuin pankeilla on tileille ja korteille palvelumaksut. Kannattaa tarkistaa hinnastosta kaikkien näiden maksujen määrät, niin ei tule yllätyksiä. Nordnetin uutena asiakkaana sai tehdä kauppaa melko halvalla Helsingin pörssissä 2kk, kaupankäyntikulut vain 3e/kauppa. Siksi itse avasin tilin sinne, kun tarkoitus oli vaan ostaa pörssiromahduksesta halvalla osakkeita n. tonnin erissä eikä juuri treidailla. Jos ostaa pienempiä eriä niin sitten tuo kiinteä välityspalkkio voi käydä kalliiksi. Säilytysmaksua ei Nordnetillä kuitenkaan ole. Jos treidaa eli ostaa ja myy nopealla tahdilla ja pieniäkin eriä, niin joku muu välittäjä voi olla paljon halvempi, kannattaa vertailla.

Myyminen tapahtuu samalla logiikalla kuin ostaminen. Voiton osuudesta maksetaan 30% veroja, se pitää muistaa. Kun arvo-osuustililtä haluaa nostaa rahaa omalle tililleen, siirto tehdään välittäjän sivulla kuin normaali tilisiirto verkkopankissa, ja raha siirtyy tilille parissa päivässä.

Osakesäästötili toimii vähän eri tavalla, mutta siitä varmaan joku muu on täällä kertonut paremmin. Itse en ole sellaista avannut.

Tuossa nyt jotain tällaiselta itsekin aloittelijalta.

Tässä oli hyvä ja selkeä käytännön ohje sijoittamisen aloittamisesta osakkeilla. Epäselvää on kuitenkin vielä, mistä tiedän tai näen, millaista ostohintaa voin tai kannattaa osakkeelle laittaa? Näkyykö eri yhtiöiden osakkeiden hintoja siis jossain?

Mene esim. Iltasanomien sivuilla Talous-aiheeseen ja valitse sieltä Osakkeet. Näet suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeiden tämänhetkiset (tai tarkasti ottaen 15 min. sitten olleet) hinnat, jos pörssi on auki. Muussa tapauksessa näet edellisen aukioloajan lopussa olleet hinnat.

Toki nämä löytyvät myös muiden lehtien sekä pankkien ja muiden välitysfirmojen sivuilta, mutta tuo is.fi on tosi helppo paikka, joka ei vaadi mitään kirjautumista.

Vierailija
337/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verojen maksu selitettiin jo. Työmarkkinatukeen pääomatulot (joihin osakkeista saatavat myyntivoitot ja osingot kuuluvat) vaikuttavat. Ansiosidonnaiseen päivärahaan ja peruspäivärahaan ne eivät vaikuta.

Entä vaikuttaako miten opiskelijan saamiin tukiin? Opintotukeen tai opintolainaan? 

Vierailija
338/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla. 

Paitsi jos kyseessä on opintolaina. Pieni korko, jolloin sijoittamalla on suht helppo kattaa korkokulut, ja pitkä maksuaika. Toki ei voi alkaa p*rseilemään, mutta jos ajatteli sijoittaa ei ehkä kannata muutenkaan.

Aloittelijan ei kannata sijoittaa edes opintolainalla, ellei ole täysin varma että tietää mitä tekee ja ymmärtää riskit. Edessä voi olla vuosisadan pörssiromahdus, johon yhdistyy työttömyys ja osa-aikaisia työpätkiä jossain surkeasti palkatussa paskaduunissa, josta saatavat rahat riittää hädin tuskin ruokaan ja muuhun välttämättömään. Silloin ei auta muu kuin myydä rankasti tappiollisia sijoituksia pois saadakseen lainaansa maksettua, vaikka pahaa tekee. 

Näin muuten kävi tuttuni tyttärelle, joka pamahti paksuksi kesken opintojensa ranttalimiehelle. Kummallakaan ei ole tuloja, mutta tytölle oli sukulaiset sijoittaneet rahaa koko lapsuuden ajan. Ei heru toimeentulotukea, vaan sijoitukset on ensin käytettävä elämiseen.

Tuolla logiikalla ei kannata sijoittaa ollenkaan. Voihan olla, että tuo maailmanlopun skenaario tapahtuu, vaikka ei olisi sitä lainaa ja sitten sossu vaatii, että myyt raskaasti tappiolliset sijoitukset ennen kuin saat toimeentulotukea.

Vierailija
339/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Mimmit sijoittaa -podcastia.

Vierailija
340/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä vaikuttaako miten opiskelijan saamiin tukiin? Opintotukeen tai opintolainaan? 

Pääomatulot vaikuttavat opintotukeen samalla tavoin kuin palkkatulot. Eli jos saat myyntivoittoja ja osinkoja tarpeeksi paljon, pienentää se opintotukea. Omistetut osakkeet tai muut sijoitukset eivät sinänsä vaikuta, mutta niistä saatu tuotto vaikuttaa. Tuloja laskettaessa pääomatuloista ei vähennetä samana vuonna tulleita tappioita toisin kuin verotuksessa.

Todennäköisesti osskesäästltilille tulleita tuottoja ei oteta huomioon niin kauan, kun rahoja ei nosta pois osakesäästötililtä. Tätä en ole kuitenkasn tarkastanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi