Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
301/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat välttyä veroilta, avaa Revolut tili ja osta osakkeita sieltä.

Tässähän onkin hyvä neuvo, ei muuta kuin kiertämään veroja. Entäs sitten kun voittojarahoja käyttää ja verottaja kyselee mistä rahat peräisin? Vai oliko rahanpesuun joku hyvä keino myös? 

Vierailija
302/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avasin tilin Nordnetiin (tarvitaan pankkitunnukset). Siirsin sinne ruhtinaalliset 30 euroa. Etsin eettisesti mahdollisimman kestäviä hiilineutraaleja rahastoja (ei aseita, pokea, sotateolllisuutta jne, ne on helppo hakutoiminnalla karsia pois), joissa oli hyvä tuotto ja korkeintaan keskinkertainen riski. Sijoitin kahteen sellaiseen rahastoon à 15 e.

Nyt pystyn seuraamaan ja opettelemaan rahastosijoittamista ja sitten, kun on aikaa ja intoa perehtyä asiaan tarkemmin, voin miettiä todellista sijoittamista.

Liikuttava höpsö, sääliksi käy.

Tähän!

Menestyvällä sijoittajalla ei ole moraalia.

Ostan vaikka hermokaasutehdasta jos se näyttää tuottoisalta.

Just näin. Samaa mieltä. Jos meinaa sijoittamalla rikastua, niin ei tunteellisella höperehtimisellä onnistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaat vaikka tilin Nordnetiin. Onnistuu heti. Pistät sinne tilillesi rahaa. Ostat niillä rahoilla rahastoja tai osakkeita. Voit tehdä esim. automaattisesti toistuvan tilisiirron kerran kuussa johonkin rahastoon. Edullisimpia on pörssin kehitystä seurailevat indeksirahastot. Niissä ei tule suuria kuluja rahastonhoidosta.

Jos haluat ostaa osakkeita, voit avata Nordnetiin niille osakesäästötilin, joka on verotuskäytännöltään edullinen piensijoittajalle. Osakkeissa on erilaisia strategioita, toiset ostaa hyviä yrityksiä ja myy vasta kymmenien vuosien päästä, toiset metsästää nopeita arvonnousuja. Kannattaa lainata kirjastosta joku kirja missä vähän avataan näitä.

Tämä kaikki on sellaista, että sitä pitää vaan alkaa jostain päästä opettelemaan. Pikku hiljaa ymmärrys lisääntyy.

Vuosia sitten kaveri kävi kirjastosta lainaamassa pari sijotusopusta. Luki ne pari kertaa läpi ja alotti varovaisesti. Sit ku rupes ymmärtää enemmän, niin se meni jenkkeihin, englantiin, japaniin ja kiinaan ihan erillisiin sijoitusluennoille. Sil oli jonkun verran jo rahaa tullut, mutta ei paljoa. Se myi kämppänsä hki keskustasta ja sai siitä voittoa pelkästään 30k ja muutti kontulaan yksiöön. Se osti jonkun jalkapallojengin osakkeita 30k ja joku sheikki osti sen jengin sit. Se sai niistä osakkeista 75k rahaa. Nyt kun se on vuosia tehnyt tota juttua, niin se on lopettanut päivätyöt ja on himassa koneella ja on ns yhden työpäivän verran netissä pyörimässä tutkimassa. Se on jo aika hoocee guru tossa hommassa. Se kerto, että 100e voi tehdä muutamassa tunnissa tuhansia euroa jos jaksaa kytätä netissä. Nyt se ei enää asu kontulassa yksiössä vaan 150 neliön kämpässä hki keskustassa. Kun osaa ton pelin, niin sillä tekee rahaa. Itselläni ei ole mielenkiintoa tollaseen. Itelläni ihan pari perusrahastoa, jotka lähtee kun eläkkeelle pääsee, niin saa extraa suht hyvin.

Vierailija
304/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajallisen hajautuksen merkitystä liioitellaan. Markkinoiden ajoittaminen on vaikeaa, ja kurssien suunta on useammin ylös kuin alas. Siksi parhaat tuotot saa todennäköisimmin sillä tavalla, että laittaa rahat heti sisään. 

Vaikka todennäköisyydet puhuvat kertasijoituksen puolesta, minusta erityisesti aloittelijan kohdalla, jolle on kertynyt merkittävä määrä säästöjä, ajallinen hajautus on usein järkevää. Sijoittamiseen kuuluu vääjäämättä arvonvaihtelu eikä omaa henkisen tason riskinsietokykyä pysty tietämään ennen kuin on omaa rahaa liossa. Aika opettaa, että sieltä pohjaltakin noustaan ylös ja usein jopa melko vauhdikkaasti. Mutta aloittelijalle se voi silti olla liian kylmää kyytiä, jos sattuu menemään niin, että isket 30000€ kerralla kiinni ja parin kuukauden päästä salkun arvo on 15000€. 

On yleensä parempi laittaa niitä rahoja kiinni pikku hiljaa, että saa siedätyshoitoa siihen arvonvaihteluun. Joskus voi käydä myös niin, että joutuu toteamaan, että omat hermot ei vaan kestä - näitäkin ihmisiä on. Silloin pitää katsoa valitseeko jotain alhaisen betan osakkeita vai etsiikö jonkun toisen sijoitusmuodon, jossa arvonmuutokset eivät ole niin vauhdikkaita tai näkyviä - esim. asunnot tai metsä. 

Sellaiset, jotka ovat palkasta rakentaneet sen osakesalkkunsa, tottuvat matkan varrella niihin arvonmuutoksiin eikä heitä hetkauta, jos jonain päivänä salkun arvo nousee tai laskee tuhansilla euroilla. Vielä kun on päässyt kokemaan edes yhden kunnollisen romahduksen, niin sen jälkeen jotkut -20% tasokorjaukset ei tunnu edes missään, tai niitä ei edes huomaa. Ja romahduskin näyttäytyy enemmän ostomahdollisuutena kuin katastrofina. 

Ajallista hajautusta voi ajatella eräänlaisena vakuutuksena, josta joutuu luultavasti maksamaan. Sijoittamiseen liittyviä riskejä se ei kuitenkaan poista, eikä myöskään takaa hyviä yöunia. Mitä jos kurssit nousee hajautuksen aikana ja romahtaa heti sen jälkeisenä päivänä, kun on saanut viimeisenkin senttinsä sijoitettua? Silloin kyyti on paljon kylmempää kuin siinä tapauksessa, jos olisi laittanut kaikki rahat heti sisään. 

Kurssit nousee hajautuksen aikana: Ensimmäisistä eristä "voittoa" tulee enemmän kuin viimeimmäksi hankituista.

Kurssi romahtaa heti viimeisintä ostosta seuraavana päivänä: Ensimmäisistä hankintaeristä ei tule "tappiota" lainkaan ja näin keskihinnalla laskien osake saattaa yhä olla plussalla.

Kurssi romahtaa viimeisimmän hankinnan jälkeen, oltuaan ensimmäisestä hankintaerästä lähtien alamäessä: "Tappiota" tulee selvästi vähemmän kuin kaikki kerralla sisään -menetelmällä olisi tullut.

"Voitto" ja "tappio" ovat tässä lainausmerkeissä siksi, että voitot ja tappiot realisoituvat vasta myyntivaiheessa. Tappiolliset osakkeet, joiden ei enää usko nousevan voitollisiksi kannattaa myydä vasta sitten pois, kun on jotain voitollista myytävää tiedossa. Tappiot ovat vähennyskelpoisia myyntivoitoista. Veroa maksetaan vain siltä osalta voittoa, mikä ylittää kulut ja tappiot.

Olet siinä oikeassa, että mahdollisia skenaarioita on monta. Mutta koska kurssit nousee useammin kuin laskee, ajallinen hajautus johtaa todennäköisesti huonompaan lopputulokseen kuin kaikkien rahojen sijoittaminen heti. 

Onhan se tavallaan noinkin. Toisaalta jos uskoo osakkeen nousuun pidemmällä aikavälillä, silloin kannattaa ostella sitä aina kun se notkahtaa alaspäin, niin saa hintakeskiarvoaan hilattua alas pikkuhiljaa.

Vierailija
305/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Nordnetissä 5 euroa, jos on vähän isompi salkku.

Missä menee raja vähän isompaan salkkuun?

Salkun arvo yli 200 k.

Vierailija
306/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avasin tilin Nordnetiin (tarvitaan pankkitunnukset). Siirsin sinne ruhtinaalliset 30 euroa. Etsin eettisesti mahdollisimman kestäviä hiilineutraaleja rahastoja (ei aseita, pokea, sotateolllisuutta jne, ne on helppo hakutoiminnalla karsia pois), joissa oli hyvä tuotto ja korkeintaan keskinkertainen riski. Sijoitin kahteen sellaiseen rahastoon à 15 e.

Nyt pystyn seuraamaan ja opettelemaan rahastosijoittamista ja sitten, kun on aikaa ja intoa perehtyä asiaan tarkemmin, voin miettiä todellista sijoittamista.

Liikuttava höpsö, sääliksi käy.

Tähän!

Menestyvällä sijoittajalla ei ole moraalia.

Ostan vaikka hermokaasutehdasta jos se näyttää tuottoisalta.

Just näin. Samaa mieltä. Jos meinaa sijoittamalla rikastua, niin ei tunteellisella höperehtimisellä onnistu

Eiköhän näissä kaikenmaailman eettisissä sijoituksissakin ole vain tarkoitus ottaa hölmöiltä rahat pois. 

Vierailija
307/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras sijoitus on oma työ. Lähipiirissä on pienyrittäjyyttä. Oman osaamisen, sijoituksen ja työpanoksen voi saada tuottamaan 50:sti. Mikään pörssisijoitus ei pysty tuohon.

Älä höpötä🙃

Joskus miettinyt että jos lopettas työnteon. Käyttäs sitten päivästä aikaa pari tuntia jotta kaikki uutiset lukee ja osakkeisiin perehtyy ja salkkua hoitaa. Saattas hyvinkin kannattavaa olla. Hyvinkin työpanoksen voi saada tuottamaan 100:sti. Mitä tuo lukema nyt sitten tarkoittaakaan😄

Sitä voi tehdä molempia, sekä työtä että sijoittamista jolloin voi saada molemmille tuottoa. Itse en ole yrittäjä, joten kun ensimmäisen kerran tein osakkeiden päiväkaupalla summan joka vastasi minulle neljän kuukauden palkkaa, alkoi silmät avautua tähän hommaan.

Vierailija
308/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla. 

Paitsi jos kyseessä on opintolaina. Pieni korko, jolloin sijoittamalla on suht helppo kattaa korkokulut, ja pitkä maksuaika. Toki ei voi alkaa p*rseilemään, mutta jos ajatteli sijoittaa ei ehkä kannata muutenkaan.

Aloittelijan ei kannata sijoittaa edes opintolainalla, ellei ole täysin varma että tietää mitä tekee ja ymmärtää riskit. Edessä voi olla vuosisadan pörssiromahdus, johon yhdistyy työttömyys ja osa-aikaisia työpätkiä jossain surkeasti palkatussa paskaduunissa, josta saatavat rahat riittää hädin tuskin ruokaan ja muuhun välttämättömään. Silloin ei auta muu kuin myydä rankasti tappiollisia sijoituksia pois saadakseen lainaansa maksettua, vaikka pahaa tekee. 

Vierailija
309/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeamppa tietysti isompien tulojen kanssa, mutta kyllä nuo pankilta palkkaa nostavat sijoitusneuvojat osaa laittaa jonnekin suurempiakin rahamääriä.

Riskipitoisemmalla sijoituksilla saa rahansa nopeammin katoamaan ja on myös helpompi sijoitusneuvojan perustella varojen hupeneminen olemattomiin. Varovaisemmalla sijoittamisella sijoitus sulaa hitaammin.

Vierailija
310/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Vierailija
311/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selväksi on nyt käynyt että osingot/voitot sijoitetaan uudelleen. Milloin sitten näistä rahoista hyötyy? Mikä järki, vaikka mulle olisi virtuaalisesti 100k sijoituksissa, jos en kuitenkaan voi muuttaa sitä käteiseksi tarvittaessa. Tai leikitään että mulla olisi 100k osakkeissa, myyn kaikki. Paljonko jää käteen?

Rahastoista toiset sanoo, että on hyvä, jos ei tavoittele isoa voittoa ja toiset sanoo vain, että +-0 . Eli sama jos pitäis rahat tilillä.

Vierailija
312/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selväksi on nyt käynyt että osingot/voitot sijoitetaan uudelleen. Milloin sitten näistä rahoista hyötyy? Mikä järki, vaikka mulle olisi virtuaalisesti 100k sijoituksissa, jos en kuitenkaan voi muuttaa sitä käteiseksi tarvittaessa. Tai leikitään että mulla olisi 100k osakkeissa, myyn kaikki. Paljonko jää käteen?

Rahastoista toiset sanoo, että on hyvä, jos ei tavoittele isoa voittoa ja toiset sanoo vain, että +-0 . Eli sama jos pitäis rahat tilillä.

Ei niitä voittoja ja osinkoja mikään pakko ole uudelleen sijoittaa. Voit myydä osakkeet ja nostaa saadut rahat tilillesi jos haluat. Muistat vaan maksaa verot sitten voiton osuudesta.

Pääomatulon veroprosentti on 30 000 euroon asti 30% ja 34% sen ylittävästä osasta. Se lasketaan siis voitosta, ei koko myyntihinnasta.

Vierailija
313/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkääs rautalangasta vielä tämä: Miten ja milloin verot maksetaan? Ilmoitetaanko kerran vuodessa veroilmoituksessa vai miten?

Entä jos olen työttömänä? Miten paljon vaikuttaa työttömyystukeen, kun sinnekin pitää ilmoittaa voitot ja omistukset.

Minua kiinnostaa myös tuo, että miten ne verot noista myyntivoitoista maksetaan. Missään ei ole rautalankaohjetta, verottajan ohjeista en ymmärrä.

Jos olen viime vuonna myynyt osakkeita ja saanut vaikka nyt 10 000 euroa voittoa, niin miten maksan verot siitä?

Vierailija
314/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Nordnetissä 5 euroa, jos on vähän isompi salkku.

Missä menee raja vähän isompaan salkkuun?

Salkun arvo yli 200 k.

Päätit sitten valita sen kaikkein kalleimman laukun!

Vierailija
315/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa myös tuo, että miten ne verot noista myyntivoitoista maksetaan. Missään ei ole rautalankaohjetta, verottajan ohjeista en ymmärrä.

Jos olen viime vuonna myynyt osakkeita ja saanut vaikka nyt 10 000 euroa voittoa, niin miten maksan verot siitä?

Verot esimerkiksi vuonna 2019 saamistasi myyntivoitoitosta maksat samalla kuin mahdolliset lisäverot vuonna 2019 saamastasi palkasta. Eli olisit keväällä 2020 saanut veroehdotuksen (jota voit vielä tarvittaessa täydentää esim. osakkeiden ostohinnalla, jos se ei ole ehdotuksessa oikein). Tässä ehdotuksessa on kerrottu, paljonko sinun pitää vielä maksaa lisää veroja ja annettu niille eräpäivä, joka on joskus syksyllä 2020. Jos täydennät veroehdotusta, saat korjatun laskelman, jossa voi olla uusi eräpäivä.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osingoista osingon maksaja pidättää veron, ja saat suoraan tilillesi sen, mitä osingosta jää jäljelle nettona.

Vierailija
316/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ihan konkreettisia neuvoja ei kukaan anna. Kymmenen sivua siitä, kuinka kannattaa laittaa rahastoon tai kannataa hajaannuttaa, mutta kun kysytään mitenkäs joku asia hoidetaan teknisesti ja käytännössä, niin koko ketju hiljenee. Mitä voimme tästä päätellä? Ettei kukaan ole maksanut veroja tai myynyt niitä osakkeitaan tai sitten ne menee jotenkin automaattisesti.

Vierailija
317/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan veroa maksetaan myyntivoitosta. Jos olet ostanut jotkut osakkeet 5000 eurolla ja myyt ne 9 000 eurolla, maksat veroja 30 % 4000 eurosta eli 1200 euroa. (Selvyyden vuoksi en ottanut laskelmaan mukaan osto- ja myyntikuluja, jotka saa myös vähentää myyntihinnasta). Mutta jos sinulla on tullut jostain toisesta sijoituskohteesta samana tai parina edellisenä vuonna tappioita, saat vähentää myös nämä toisen sijoituskohteen tappiot myyntihinnasta eli maksat vähemmän veroja.

Vierailija
318/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot esimerkiksi vuonna 2019 saamistasi myyntivoitoitosta maksat samalla kuin mahdolliset lisäverot vuonna 2019 saamastasi palkasta. Eli olisit keväällä 2020 saanut veroehdotuksen (jota voit vielä tarvittaessa täydentää esim. osakkeiden ostohinnalla, jos se ei ole ehdotuksessa oikein). Tässä ehdotuksessa on kerrottu, paljonko sinun pitää vielä maksaa lisää veroja ja annettu niille eräpäivä, joka on joskus syksyllä 2020. Jos täydennät veroehdotusta, saat korjatun laskelman, jossa voi olla uusi eräpäivä.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osingoista osingon maksaja pidättää veron, ja saat suoraan tilillesi sen, mitä osingosta jää jäljelle nettona.

Kun olen myynyt heinäkuussa 2020 osakkeita ja saanut niistä pari tonnia voittoa, niin minun ei tarvitse tehdä muuta kuin odottaa 2021 kevääseen, jolloin tulee veroehdotus postissa. Ja sitten pitää tarkistaa vaan, että luvut siellä näyttää osakemyyntien osalta samaa kuin Nordnetin laskelmat.

Ja jos olen arvioinut palkkatuloni reilusti yläkanttiin ja saisin sen perusteella veronpalautusta, niin verottaja vähentää automaattisesti osakkeista saamani myyntivoittojen verot niistä palautuksista. Näinkö?

Kiitos kun jaksat selventää palikka-aivolle.

Vierailija
319/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ihan konkreettisia neuvoja ei kukaan anna. Kymmenen sivua siitä, kuinka kannattaa laittaa rahastoon tai kannataa hajaannuttaa, mutta kun kysytään mitenkäs joku asia hoidetaan teknisesti ja käytännössä, niin koko ketju hiljenee. Mitä voimme tästä päätellä? Ettei kukaan ole maksanut veroja tai myynyt niitä osakkeitaan tai sitten ne menee jotenkin automaattisesti.

Minä kirjoittelin tuolla aiemmin miten Nordnetissä myyminen ja ostaminen tapahtuu käytännössä. Olen itsekin aloittelija tässä sijoitushommassa.

Mutta tein vasta äskettäin ensimmäiset myyntini josta tuli joitakin tonneja voittoa, niin seuraavaksi pitäisi keksiä miten niistä maksetaan ne verot... Vielä en ole selkokielistä ohjetta mistään löytänyt!

Vierailija
320/749 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

315 ja 317 koskevat siis tilannetta, jossa osakkeet ovat tavallisella arvooö-osuustilillä eikä osakesäästötilillä. Jos osakkeet ovat osakesäästötilillä, menee niiden myyntivoitosta verot vasta sitten, kun rahoja nostaa pois osakesäästötililtä. Tätä en ole vielä tehnyt, joten en tiedä, maksetaanko verot samaan tapaan kuin selitin viestissä 315 vai periikö pankki/palveluntarjoaja verot suoraan rahoja nostettaessa.

T: 315+317