Lukihäiriö dg haitaksi, jos haluaa poliisiksi,armeijaan tms ? ( poika ei halua jatkotesteihin)
17 vuotias lukiolainen jäi kiinni lukihäiriön esitestistä. Mutta hän ei halua jatkotesteihin, jossa testattaisiin tarkemmin.
Poika sanoo, haluaisi töihin poliisiksi, armeijaan, rajavartiolaitokselle rajavartijakso tai jotain vastaavaa. Voiko näihin tehtäviin pääsyssä muodostua esteeksi,jos on saanut diagnoosin lukihäiriöstä?
Poika on aina lukenut .melko heikosti ja nyt lukiossa lukuaineissa arvosanat ei ole hyviä. Oppii parhaiten tunneilla kuuntelemalla, ei kirjasta lukemalla. Itse ajattelen, voisi hyvin saada tuon diagnoosin, vaikka en mikään lukihäiriön asiantuntija olekaan.
Toisaalta fysiikasta, matematiikasta arvosanat on ysin luokkaa, mistä voi olla iloinen.
Jos poika menee lukihäiriön jatkotesteihin, voiko siitä olla hänelle haittaa jatkossa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lukitesteihin! Esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa saa peräti 2h lisäaikaa jos on lukihäiriö. Harmittaa vietävästi näin yliopistossa kun vasta nyt selvisi että minulla on ADHD. Silläkin diagnoosilla olisi nimitätin saanut tuon saman 2h lisäaikaa kirjoituksissa. Ei kannata turhaan antaa muille tasoitusta, vaan kaikki tukitoimenpiteet heti käyttöön. Itse olen luulut koko ikäni olevan normalia tyhmempi, mutta olikin ADHD.
Mikä on ihan väärin. Miksi kenenkään lukihäiriötä pitäisi tukea? Haluanko lukihäiriöisen ohjaamaan lentokonetta jossa olen kyydissä tai ottamaan vastaan hätäkeskuspuheluani tai suunnittelemaan mitään laitetta joka voisi väärin toimiessaan vahingoittaa minua? EN HALUA. Poliittinen korrektius hanuriin koska se perää että ihmisten pitäisi olla jotain minijeesuksia jotka ihan mielellään ottaa ne naulat ranteen läpi kunhan joku epäpätevä haaveilija vain saa harjoittaa ammattiaan. HYI.
Ei lukihäiriö tarkoita mitään vajaaälyisyyttä, niinkuin ei tarkoita myöskään ADHD tai asperger. Lukihäiriö on kapea-alainen oppimishäiriö eikä vaikuta esimerkiksi älykkyyteen mitenkään.
Lumenkolaajaksi hyvä Ei tarvii lukea eikä kirjoittaa Kattoo ikkunasta milloin tarviaa mennä töihin Plussana pitkät kesälomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä kysyt vääriä kysymyksiä. Kysyt että pääseekö joku haaveilija poliisiksi jne. Oikea kysymys on se että haluaisitko kohdata randomisti kadulla häiriöisen poliisin, tullivirkailijan, sotilaan tms. Siitä on oikeasti kysymys. Jos haluat lapsesi johonkin hommaan niin kuvittele joku itsellesi merkityksetön palvelemaan itseäsi näissä ammateissa niin ymmärrät lapsesi mahdollisuudet alalla.
Tuttu nuori, jolla on todettu laaja-alaiset oppimisvaikeudet, on nyt lähihoitaja ja töissä vanhainkodissa.
Vissiin kuitenkin sopii muuten alalle.
Sanoin poliisi tullivirkailija sotilas.........
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöön voidaan tarjota kuntoutusta, joten diagnoosia ei tarvitse pelätä. Lapsuudessa ja nuoruudessa todettu lukihäiriö ei välttämättä millään lailla ilmene enää aikuisena, jos on saanut hyvän kuntoutuksen.
Vävylläni ei lukihäiriötä aikoinaan todettu, mistä syystä lukio ei koskaan tullut kyseeseenkään. Toisaalta käytännön aloilla pärjäsi hyvin. Poika oli sitkeä, selvitti itse kuntoutusmahdollisuutensa ja harjaannutti itseään. Nykyään onneksi monenlaista on saatavina myös äänitettynä.
Nyt vävylläni on ammattikorkeakoulun tutkinto, ja hän suunnittelee väitöskirjatyötä.
Lapseni sai 3 vuotta neuropsykologista kuntoutusta. Kyllä hänellä vielä lukihäiriö haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lukitesteihin! Esimerkiksi ylioppilaskirjoituksissa saa peräti 2h lisäaikaa jos on lukihäiriö. Harmittaa vietävästi näin yliopistossa kun vasta nyt selvisi että minulla on ADHD. Silläkin diagnoosilla olisi nimitätin saanut tuon saman 2h lisäaikaa kirjoituksissa. Ei kannata turhaan antaa muille tasoitusta, vaan kaikki tukitoimenpiteet heti käyttöön. Itse olen luulut koko ikäni olevan normalia tyhmempi, mutta olikin ADHD.
Mikä on ihan väärin. Miksi kenenkään lukihäiriötä pitäisi tukea? Haluanko lukihäiriöisen ohjaamaan lentokonetta jossa olen kyydissä tai ottamaan vastaan hätäkeskuspuheluani tai suunnittelemaan mitään laitetta joka voisi väärin toimiessaan vahingoittaa minua? EN HALUA. Poliittinen korrektius hanuriin koska se perää että ihmisten pitäisi olla jotain minijeesuksia jotka ihan mielellään ottaa ne naulat ranteen läpi kunhan joku epäpätevä haaveilija vain saa harjoittaa ammattiaan. HYI.
Ei lukihäiriö tarkoita mitään vajaaälyisyyttä, niinkuin ei tarkoita myöskään ADHD tai asperger. Lukihäiriö on kapea-alainen oppimishäiriö eikä vaikuta esimerkiksi älykkyyteen mitenkään.
En puhunut älystä vaan tekstin käsitelystä?
Sullakin aika hankala seurata keskustelua ehkä pitäis mennä johonkim helpotettuun keskusteluryhmään?
Ehdottomasti poika tutkimuksiin. On vielä nuori ja elämä edessä. Oppimiskykyään voi tehostaa kun tietää mitkä on heikkoudet ja mitkä vahvuudet. Jotkut saavat esim äänikirjoista apua, nykyään saa melkein mitä vaan tenttikirjojakin äänikirjoina.
'Haluanko lukihäiriöisen ohjaamaan lentokonetta jossa olen kyydissä tai ottamaan vastaan hätäkeskuspuheluani tai suunnittelemaan mitään laitetta joka voisi väärin toimiessaan vahingoittaa minua?'
Yllä olevaan lauseeseen on joku tiivistänyt hyvin sen, miksi poika ei välttämättä halua lukihäiriön jatkotesteihin.
Ketjuun kirjoittanut on aikuinen ihminen. Poika haaveilee töistä miesvaltaisilla aloilla, ja en ollenkaan epäile, etteikö vastaavia käsityksiä esiintyisi mahdollisesti juuri tällaisilla aloilla. Siinä ei välttämättä vauvapalstan kukkahattutätien kommentit paljon paina.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sä kysyt vääriä kysymyksiä. Kysyt että pääseekö joku haaveilija poliisiksi jne. Oikea kysymys on se että haluaisitko kohdata randomisti kadulla häiriöisen poliisin, tullivirkailijan, sotilaan tms. Siitä on oikeasti kysymys. Jos haluat lapsesi johonkin hommaan niin kuvittele joku itsellesi merkityksetön palvelemaan itseäsi näissä ammateissa niin ymmärrät lapsesi mahdollisuudet alalla.
Tuttu nuori, jolla on todettu laaja-alaiset oppimisvaikeudet, on nyt lähihoitaja ja töissä vanhainkodissa.
Vissiin kuitenkin sopii muuten alalle.
Ja joku diagnoosihan ei välttämättä tarkoita, että sillä olisi vain huonoja puolia. Mulla on ADHD ja haluaisin tullitarkastajaksi. Uskon, että ADHD:sta voi olla jopa apua, koska minulla on nopea huomiokyky, jonka luulisi auttavan ihmisten tarkkailussa.
Näytä tämä pojallesi:
https://polamk.fi/erityisjarjestelyt
Eli ehdottomasti jatkotesteihin. PolAMK:n pääsykokeissa kirjallinen osuus on nykyisin erittäin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että lukihäiriö on yleinen vaiva Ruotsin kuninkaallisilla? Käyt varmaan IKEA:ssa ja olet varmaan nähnyt Disneyn elokuvia. Niidenkin takana oli lukihäiriöinen!
Kytillä tärkein taito on hyvä kirjoitustaito. Tuo sanottu miljoona kertaa.
Ei koulussa tai puheterapeutilla anneta diagnoosia. Erikoislääkäri voi asettaa diagnoosin, joka kirjataan potilastietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöön voidaan tarjota kuntoutusta, joten diagnoosia ei tarvitse pelätä. Lapsuudessa ja nuoruudessa todettu lukihäiriö ei välttämättä millään lailla ilmene enää aikuisena, jos on saanut hyvän kuntoutuksen.
Vävylläni ei lukihäiriötä aikoinaan todettu, mistä syystä lukio ei koskaan tullut kyseeseenkään. Toisaalta käytännön aloilla pärjäsi hyvin. Poika oli sitkeä, selvitti itse kuntoutusmahdollisuutensa ja harjaannutti itseään. Nykyään onneksi monenlaista on saatavina myös äänitettynä.
Nyt vävylläni on ammattikorkeakoulun tutkinto, ja hän suunnittelee väitöskirjatyötä.
Lukihäiriö on aivojen ominaisuus, joka ei häviä yhtään mihinkään. Ihminen voi oppia esimerkiksi kirjoittamaan tutut sanat oikein, mutta jos pitää oppia vaikkapa uusia sanoja, puhumattakaan uusi kieli, niin samat vaikeudet ovat edessä. Oppimistakin toki oppii, mutta lukihäiriöinen joutuu aina tekemään enemmän töitä. Osalla on muita lahjoja, joilla voi kompensoida, mutta ei kaikilla.