Alkoholiton 100 päivää.
Ei vain tipaton tammikuu vaan alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Kommentit (1879)
Tipaton Tammikuu = Ei paljon mitään
100 pv raittiina = Sentään jotain
1000 pv raittina = Itselläni kohta saavutettu
Vierailija kirjoitti:
Tipaton Tammikuu = Ei paljon mitään
100 pv raittiina = Sentään jotain
1000 pv raittina = Itselläni kohta saavutettu
1000 alkoholitonta päivää on jo hyvä alku alkoholittomaan loppuelämään.
En ymmärrä näitä tipattomia sun muita, koska mikä siinä itsehillinnässä muutenkaan on niin vaikeaa?
Jos käyn illallisella ravintolassa- voin juoda lasillisen tai kaksi, tai olla juomatta- seuraavan kerran sitten kun on joku sopiva hetki vaikka siihen menisi useampi kuukausi. Saatan joskus ostaa sen saunalonkeron tai olla ostamatta. Seuraava kerta voi olla päivien, viikkojen tai kuukausien päästä riippuen onko syytä tai maistuuko sillä hetkellä.
Ihmetyttää se melko yleinen ajattelutapa että viikonloppuna ei voi rentoutua ilman alkoholia. Minä rentoudun vaikka ulkoilemalla.
Tulen surulliseksi jos jossain perheessä ei ole mukamas varaa ostaa lapsille jotain tarpeellista mutta siihen olutlaatikkoon on joka viikonloppu varaa ja pahimmassa tapauksessa myös tupakkaan. Omaan arvomaailmaani tämä ei sovi ollenkaan: ostan mieluummin lapselle vaikka ne kunnolliset ulkohousut joka kuuausi, kuin joisin joka viikonloppu alkoholia.
100 päivää? Marraskuussa pääsin eläkkeelle ja vieläkään en ole juonut alkoholia. Tiukkaa tekisi, jos joutuisin olemaan 100 päivää ilman karamellia, jäätelöä ja kahvileipiä. Luultavasti ei onnistuisi!
Mukana tänäkin vuonna. Olen jo vuosia ollut uudesta vuodesta hiihtolomaan tipattomalla ja niin nytkin. Viime vuosina on monesti ollut ajatuksissa, että syksyllä pitäisi toisen samanmoisen, mutta ei ole vielä onnistunut. Viime vuonna jatkoin hiihtoloman jälkeen (reissulla sen lomaviikon) pääsiäiseen asti ja aika helposti sujui. Olen opettaja ja kuten mun toiminnasta huomaa, niin lomat on ne ajat, kun tulee enemmän alkoholia nautittua. Yleensä lomalla päivät ulkoillaan, harrastetaan, käydään kulttuuririennoissa, mutta illalla sitten aina yhdistyy hyvä ruoka ja viini. Monesti päälle vielä lautapelit tms. ja siinä vielä muutama lasillinen. Ei mitään kovaa ryyppäämistä, mutta niin ehdollistunut olen tohon rentoutuminen+viini, että siitä haluaisin oppia pois. Viikonloput menee monesti samoissa merkeissä. Eli vuosi taas käyntiin tipattomalla, oliskohan joku 15. vuosi samalla kaavalla...
Ope
Olen odotellut niitä hyviä fiiliksiä mitä tipattomuus aiheuttaa, päässää joku ihme surina ja yöunetkin on mitä sattuu, tosin heräily on vähentynyt ja vatsan toiminta parantunut no ajan kanssa kai olo paranee, ihan alussahan tämä alkottomuus on ja kun takana tosi tiivis tissuttelu vuosi niin ei voi ihmeitä odottaa. En ole "raivo raitis" vaan ei tee enään mieli juoda, eikä viinapiru ole vielä tullut kuiskuttelemaan, toivon että sitten kun se kuiskuttelu tulee niin pysyn vahvana sen pirun kanssa.
Mites sujuu nyt tipaton tammikuu?
Vierailija kirjoitti:
Tänään on 4/100.
Joulupäivästä saakka jo ollut alkoholiton. Taitaa mennä näin pääsiäiseen saakka ja sitten lasillinen pääsiäislampaan kanssa.
Aloitin alkoholinkäytön ja tupakoinnin 15-vuotiaana ja aikuisiässä oli paljonkin kosteita vuosia. Työuralla alkoholi kuului ennen vanhaan ns. pakollisiin kuvioihin ja samaa rataa meni pitkään vapaa-aikakin.
Eläkkeelle siirryin kuusikymppisenä, jolloin lopetin tupakoinnin ja aloin harventaa juomista. Muutamana vuotena tuli parikin kolmen kuukauden tipatonta jaksoa ja muukin käyttö jäi jo hyvin vähiin. Itsenäisyyspäivänä 2022 join pullon viiniä ja siihen se jäi eli vuosi ja kuukausi on nyt mennyt ilman.
Ei tämä ole vaikeaa. Raittiina nukuttaa paremmin, krapuoista ei tarvitse kärsiä ja kaamosmasennukset on lievempiä ilman alkoa. Kuntoilu (talvella hiihto ja muulloin retkeily) maistuu. Täytin äskettäin 70 ja näin on hyvä, vaikka olisi tämä järkiintyminen saanut tapahtua aikaisemminkin.
Muille en tästä yleensä mainitsekaan enkä varsinkaan viitsi raittiudestani meteliä pitää. Monihan kokee, että entiset juopot ovat yhtä rasittavia kuin nykyisetkin.
Tänään alkaa 10. päivä. Hyvä minä! Eilen illalla joku kuiskutti korvan takana, että viinakaapissa on paljonkin juotavaa, mutta otin sukankutimen käteen ja olin kuuntelematta houkuttelua. Keskityin vaikeaan kuviomalliin. Olen luonteeltani heikko ja muiden vietävissä mutta nyt olen päättänyt sinnitellä. Jokainen juomaton päivä on minulle voitto, omanarvon kohottaja.
Tipaton alkaen 7/20. Suosittelen. Elämänilo ja energisyys kasvaa uskomattomalla tavalla. Muutamankin tissuttelu kerran pari viikossa vaikuttaa todella paljon jaksamiseen, uneen ja painoon. Kannattaa kokeilla raittiutta, aivan mahtavaa. Nyt en voi ymmärtää, miksi olen myrkyttänyt ennen itseäni.
Ouran kanssa seurannut syvän unen määrää ja mm. sykevälivaihtelua; selkeä parannus reilussa viikossa; mielenkiinnolla odotan miltä näyttää vielä 90 päivän jälkeen kun on enemmän dataa.
Suomalaiset on pelkureita. Miehet ja naiset. Alkoholi rohkaisee ja tuo dopamiinin.
Kun on nähnyt älykkään ihmisen dementoituvan ns. hllitystä juomisesta, eli viinin lipittelystä, ei samaa halua. Kunpa voisin näyttää, miten hänen kävi: aivot tuhoutuivat ja siinä menivät ura, perhe, koti, auto menivät.
Ei kai usko, ennenkuin oikeasti tuhon näkee.
helmikuussa 3 vuotta ilman alkoholia, upeaa!
Vierailija kirjoitti:
helmikuussa 3 vuotta ilman alkoholia, upeaa!
3 vuotta hyvä saavutus ja hyvä alku alkoholittomaan loppuelämään.
Mä oon juonut yhden tervetulokuoharin ja siiderin viimeksi syyskuun alussa työpaikan tapahtumassa. Montakos päivää siitä nyt tuleekaan....4kk