Alkoholiton 100 päivää.
Ei vain tipaton tammikuu vaan alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Kommentit (1879)
100 alkoholiannosta päivässä riittää. Ei vaan pysty juomaan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo on, jos on yksinäinen. Suomalaisilla ei ole vaan sen vertaa selkärankaa, että eivät uskalla olla raittiita eikä selvinpäin kavereiden seurassa, koska pelkää jäävänsä ulkopuolelle tai kiusatuksi.
Tiedätkö moniko yksinäinen juo?
Juon muutenkin harvoin niin ei tarvitse pitää tipattomia. Absolutistiksi en ryhdy, kyllä hyvästä viinistä pitää joskus saada nauttia. Joskus otan hieman likööriä jälkiruoaksi illallisella.
Ihan sama vaikka olisikin epäterveellistä. Kaikki me joskus kuollaan. Kuningatar Elisabeth joi alkoholia koko ikänsä joka päivä ja eli melkein satavuotiaaksi.
Nyt viinaton 21. päivä meneillään. Hyvä minä! Sain eilen ajatukset keskittymään lukemaani kirjaan, Rosa Liksomin Väylä, ja nukuin sitten sikeästi 8 tuntia. Kävi kyllä, ohimenevästi, mieli kurkata viina-arkkuun mutta tein jotakin muuta ja ajatus suli pois. Enää ei kuitenkaan viinahimo raatele poskia sisältäpäin eikä mielikuvat pyöri vain drinkkien kokoonpanossa.
23 päivää ilman viinaa. En olisi muistanut ellen olisi tullut vauvan sivuille. Hyvä hyvä!
Tänään 182. päivä ilman alkoholia.
26 päivää kohta takana. Enkä juopottele. Enkä haaveile viinasta. Enkä kehittele mielessäni ihania juomasekoituksia. Syön ison kupin jätskiä. Luen uuden kirjan. Käyn kuumassa suihkussa. Hyvä on olo. Kiitos, kiitos.
Tänään 333 päivää takana, enkä ole katunut. Ei myöskään ole aikomusta lopettaa kun tulee vuosi täyteen, vaan tämä valinta jatkuu!! Olo on loistava ja mieli virkeä. Elämässä tapahtuu positiivisia asioita. :)
Suosittelen lämpimästi:
- Allen Carr - Korkki kiinni!
- Annie Grace - Selvin päin
Molemmat kirjat osoittavat, ettei kyse ole jostakin alkoholismi-geenistä, vaan itse aine aiheuttaa riippuvuutta ja siihen liittyy psyykkinen riippuvuus, joka on mahdollista voittaa kun muuttaa alkoholiin liittyviä uskomuksia.
Kannustan ja peukutan kaikkia niitä jotka haluavat eroon alkoholista, oli se aika sitten 100 päivää tai kenties loppuelämä.
Olen itse päässyt kokonaan eroon alkoholista 23 v 6 kk sitten. Olin alkoholisti, ehkä en oikein sovi kommentoimaan määräaikaista tipattomuutta, mutta tekee mieli mainostaa alkoholittoman elämäntavan ylivertaisuutta verrattuna tissuttelevaan elämäntapaan ja alkoholin avulla rentoutumiseen ja juhlimiseen.
Siispä kysymys: Jos tipaton elämä olisi kaikin puolin tylsää ja typerää ja ilotonta, niin miksi olisin ylläpitänyt tipattomuutta näin kauan? Onhan alkoholia laillisesti saatavilla ruokakaupoista, r-kiskoista, alkosta, pubeista. Itsenikö kiusaksi olisin tämän elämäntapani säilyttänyt? Minullahan on ollut koko ajan vapaus ottaa, miksi siis olen ollut ottamatta?
Olen nauttinut vapaudestani! Ja sen lisäksi tuhat muuta syytä.
Onnea kaikille tipattomuus-ratkaisuun päätyneille. Olen iloinen myös niitten puolesta, jotka eivät ole sairastuneet alkoholismiin. Tipattomuus on yhtä hyvä juttu ja pyrkimys, oli kyseessä alkoholisti tai hupijuoja tai rentoutumistarkoitukseen ainetta käyttävä. Antoisaa tipattomuutta kaikille!
Mä juon kohtuudella sillon kun siltä tuntuu.näin tehny koko ikäni ja aion jatkaa samoin.syön myös myös herkkuja välillä,ja kerran viikossa tilaan pitsaa.joskus makaan vaan koko päivän enkä tee yhtään mitään,jos väsyttää.keskityn siihen että oma olo on hyvä,se on varmaan paras mittari kertoo et asiat kunnossa.en jaksa stressata into pinkeenä mikä millonkin aiheuttaa syöpää ja lyhentää ikää vuodella.
Kesään asti ainakin, kerran vuodessa voi / tulee muutama olut otettua. Ei talvella janota, kesällä kivempi jos lämmin ilma on. Vesi paras juoma on kyllä.
Alkoholin käytöstä tulee vähän kuin hiipien piintynyt tapa monelle ja niin se tuli minullekin. Saunoessa saunajuomat ja viikonloppuna viiniä ja vähitellen määrät rupesivat kasvamaan ja juomisesta tuli melkein jokailtaista tissuttelua. En tiedä mitä on tapahtunut mutta jotenkin juominen ei enää kiinnosta eikä tee mieli. Varmaan en kokonaan lopeta mutta vähentyy. Olo parempi ja rauhallisempi kun ei tarvitse lähteä kauppaan vain juoman ostoon. Olen lukenut kirjoja alkoholin käytöstä ja monesti niissä kerrotaan se että se tunne on juomisessa parasta kun avaa ensimmäisen juoman ja sen jälkeinen olo vähän aikaa on varsin hyvä mutta sitten se muuttuu sellaiseksi turtuneen väsyneeksi eikä ne aamutkaan kovin hyviä ole. Suosittelen siis lämpimästi taukoa, vaikka pientäkin. Aiemmin otin useamman kerran viikossa, nyt kerta kahden viikon välein ja paljon vähemmän kun toleranssi on erilainen kuin ennen.
Raitista ja reipasta aamua kaikille! :)
Päivä 29.Se on kohta tipaton tammikuu pidetty.
Pääsin viinatta yli viikon lopun. Olen iloinen, hyvin nukkunut, aikaansaapa ja kiitollinen tämän hetken tunnelmasta.
Joko alkaa nenän väri muuttua vaaleammaksi?