PCO-plikat elokuussa
Viimeinen ketju täällä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7702052&p=&mpage=3&tmode=…
No niin. Elokuun ketju on sitten avattu:
Edelleenkin odottelen BIOSUS ja SWEET teidän synnäreitä. Laittakaahan tulemaan kun saatte maitobaarin vähäksi aikaa kiinni.
Täällä mennään ihan lopussa. Sanan varsinaisessa merkityksessä.
5pvää laskettuun aikaan...eikä tietoakaan mistään lähestyvästä synnytyksestä :(
t:piippuli
Kommentit (41)
On ollut aika työntäyteistä aikaa :) Poitsu ylitti jo päivää vaille viikon ikäisenä syntymäpainonsa eli kasvaa hienosti, eikä mikään ihme sillä tisuttelulla ;) Vai synnytyskertomuksia kaivataan...ehkäpä lyhyesti;
Yliaikaiskontrolli 41+2, lääkäriin pääsyä odoteltiin 3 tuntia, jonka jälkeen supparit alkoi, kotiin ajellessa jo 5 min. välein (oli suunnitelmissa mennä asuntomessuille, jos yliaikaiskontrollissa ei mene kauan). Illan mittaan supistuksia 5-12 min. välein. Vasta yöllä klo 1 aikaan oltiin synnärillä (kotona supisteli ennen lähtöä 5-7 min. välein). Automatkalla suppaili 3 min. välein ja synnärillä piirtyi käyrälle jo 1-2 min. välein. Mutta sisätutkimus kertoi et olin vasta 2 cm auki, olin aika pettynyt. Pitkitin niin pitkään kuin mahdollista synnärille lähtöä ja luulin olevani väh. 5 cm auki, pah! Mies sanoikin jälkikäteen et pelkäs vauvan syntyvän autoon ;D Päästiin kuitenkin saliin, sillä hetkellä hiljaisempaa ja olin jo tosi kipeä. Kivunlievitystä sain ja alettiin miehen kanssa torkkua. Yöllä siinä 4 aikaan meni vedet (siitä virallisesti sitten alettiin laskea mun synnytyksen kestoa, koska koskaan ei supistukset säännöllistyneet) tähän aikaa oli mennyt jo 12 tuntia. Olin pitkään 3 cm auki ja lisättiin oksitosiinia, ei vaikutusta. Lääkärikierrolla lisättiin tippaa ja jos se ei olisi auttanut niin olisi menty sektioon. Siitä sitten tunnin sisään olinkin tunnin aikana auennut 7 cm. Ponnistusvaiheessa kokeilin ensin jakkaraa mutta en saanut siinä voimaa ponnistaa ja olin 4 epiduraalista johtuen hutera. Siirryttiin puoli-istuvaan asentoon sänkyyn ja sainkin hyvin voimaa ponnistaa kun otin molemmista reisistä kiinni käsillä. Siinä vaiheessa tuli lääkäri mukaan synnytykseen, aikaa oli mennyt joku 40 min. Pää ei vaan mahtunut syntymään, joten tehtiin episiotomia ja lääkäri auttoi imukupilla. Poika sitten syntyikin käsi poskella pitäen napanuorasta kiinni klo 16:05 :) Oli se vaan niin liikuttava hetki kun näki pojan syntyneen ja etenkin kun sai sen puseron alle. Miestäkään en kertaakaan haukkunut :) Synnytys oli aika erilainen kun olin sen ajatellut pitkän avautumisvaiheen ja ponnistusvaiheen vuoksi mutta traumoja ei jäänyt ja kivunlievitystä sain hyvin. Vesien menosta poika oli maailmassa n. 12 tunnin päästä. Mutta supistuksien alusta meni n. 26 tuntia. 53 cm, 3690g, pipo 38 cm
Piippulille kovasti tsemppiä nyytinhakuun, sehän voi tapahtua koska tahansa! Toivottavasti en järkyttänyt synnytyskertomuksellani, kyllä sen kestää ja ihan positiivinen kuva siitä mulle kuitenkin jäi vaikka pitkät oli vaiheet :)
H-R:n arki lähtenyt kivasti sujumaan, meillä on vielä aika opettelua mutta on ne vaan niin suloisia :)
Sissos miten tää aika menee! Viikot vain viuhahtaa ohi, päivistä puhumattakaan=)
Wau, Piippuli siis jo ihan lähtölaskelmissa=) Miten äkkiä se aika sitten menikään. Vasta muistelen aikaa kun tuskailimme tuolla lapsettomien pinossa ja nyt jo täällä=) Eipä siis muuta kuin rutkasti onnea matkaan!! Täällä odotellaan jälleen vauva uutisia=)
Sweet: Pitkään sait ponnistella pienokaistasi maailmaan, mutta kaikki se tuska unohtuu käsittämättömän nopesti kun se maailman suurin ihme on sylissäsi=) Mittaa oli teidänkin pojalla, jos oli meilläkin=) (54/4290/38). Tuu kertoilee, kun joudat kuinka arki teillä lähtee ja miten poju kasvaa. Niin ja nimi tietysti sitten aikanaan. Kaikkea hyvää teille vielä kerran=)
Tua: Se on sitten sullakin jännät paikat jo alkamassa=) Pidähän meidät ajantasalla. Samaa tässä minäkin ihmettelin kerran, että eikö uusia pco-plussanneita likkoja todellakaan ole ilmaantunut sitten jälkeesi, vai eikö uudet uskalla meidän " vanhojen" joukkoon?? Pitänee kyllä tästä pykätä sitten tuonne vauvojen puolelle pinoa, kun nyt saadaa vielä piippuli ja sinutkin sinne mukaan=)
Meidän arki se todella on pikkuhiljaa saanut rytmin ja se kyllä helpottaa kummasti. Nyt Aaron menee nukkumaan iltaisin samaan aikaan kun isosisko eli n. klo 21 ja syö sitten tuolla 3 aikaa ja toistamiseen 6 aikaan ja aamu 7 meillä noustaan ylös. Nukkuishan sitä itse hieman pidempään, mutta on kuitenkin kiva päästä puistoon silloin kun siellä on muitakin tuossa 11 kintaalla. Aaron on todellakin kasvanut hurjasti ja odottelen vaan jännityksellä 3kk neuvola käyntiä. Selkäni meinaa vaan alkaa sanoa sopimusta irti kun painavaa poikaa nostelen. Aaronilla ei ole mitään kiirettä opetella mitään uutta=) Makaa lattialla puuhamaton päällä ja tuijottelee vain kiikkuvia leluja joita sisko innoissaan heiluttelee=) Ei yritystäkään kääntyillä mihinkään tai hamuilla käsillään mitään. Naureskelee vain siskon toohotusta ja odottaa äitiä lähimaastoon saapuvaksi maitovankkureillaan=) Näin siis meillä.
Mutta sinä uusi pco-plussannut joka juuri luet pinoamme, tule ihmessä pinoutumaan ja kertomaan ilo uutisestasi, mukaan mahtuu aina=)
Lämpöisän kesän jatkoa kaikille!
H-R sekä inssi ilot 2,8V ja 2kk1vko2pv
Mitäs meidän muille mammoille kuuluu??? Ronjoota tässä olen taas kaipaillut, kuinka arki teillä menee ja miten pikku neiti kasvaa? Entäs miten SP jakselee kaksosten kanssa? Tulkaas taas kertoilemaan kuulumisia. Toivottavasti saamme myös teidät sitten mukaan tuonne vauva palstoille. Vai oletteko kenties pinon sinne jo pykäneet?
H-R
töihin on palailtu, huonolla menestyksellä, mutta kuitenkin. Alkuviikko meni petissä vatsataudissa ja nyt oon muutaman päivän tuijotellut koneen näyttöä, eikä yhtään järkevää ajatusta oo päässä pyörinyt.
Sen sijaan navan alapuolella tuntuu tapahtuvan kovasti koko ajan, ainakin möyrintä on sitä luokkaa et paidanhelma vaan heiluu. :)
Piippulilla on jännät paikat, la ihan käsillä. Vai joko se tuli? Mä taidan jäädä tänne ihan ittekseni haahuilemaan, kun Tuakin poistuu piakkoin.
sweetillä on siellä oma meijerilinja käynnissä kans. Voi hitsi...
Viime viikolla serkku vaimoineen sai pojan. Toinen oli niin suloinen ruttunaama, pieni ku mikä. Tai siis normaalikokoinenhan se, mutta sydämessä reikä, jonka takia vissiin vähän sukunsa normaalia pienempi. Ihanasti se kuitenkin tuhisi ja ähki ja välillä karjui, vuorokauden ikäinen. Tissit meinas alottaa omaehtoisen maidontuotannon kun sitä katseli... :)
Tänään oli neuvolalääkärin aika. Eipä siinä mitään uutta ilmennyt, paino on ollut laskusuunnassa vatsataudin takia, verenpaineet ja pissa ok. Kohdunsuu normaali. Sain lentoluvan ja rutiinilähetteen sokerirasitukseen.
Taidan hipsiä kotiin jatkamaan vaatehuoneen siivousta. Pesänrakennus jatkuu...
-Osse ja Santeri rv 26+2
ja ei tietoakaan mistään lasketun ajan lähestymisestä tai mistään muustakaan lähtökuopista tms.... Epätoivoisena odottelen että menisi ens vko nopeesti jotta pääsisi seuraavalla vkolla sinne yliaikaiskontrolliin....joka olis 41+4.
oli kiva lukea synnäriä....oon kyllä varautunut ihan kaikista pahimpaan joten mua ei kyllä kauhesti pysty enää pelottelemaan ;)
2 päivää jäljellääääääää....
Piippuli:Tuntuu et nää kauan yritetyt lapsukaiset kun vihdoin ja viimein saadaan masuun ei meinaa sit millään tulla ulos. Mullakin lähti yliaikaiskontrollista syntymään, jospa sullakin ;) Ja tosiaan ihan positiivinen kokemus synnytys oli, hyvällä kivunlievityksellä tietty osuutensa asiaan :)
Lapsukainen on niin ihana tuhisija, nyt alkaa olla vähän enemmän hereilläkin ja seurustella. Illat tankataan tiuhaan ja silloin alkaa itselläkin jo väsymys painaa päälle mutta yöt menee nyt ehkä 4 tunnin pätkissä. Täällä noustaan kyllä vasta 11-12 aikaan päivällä vasta ylös :)
Olen siis pco-lainen ja viime vuoden puolella olin enemmän plikoissa mukana. Olen listautunut tuonne TammiTuhinoihin ja jos olette yhtään jaksaneet käyvä kurkkaamassa, niin olen voinut vähän huonosti: en siis ole jaksanut listautua tänne aikaisemmin vaikka mieleni on tehnyt.
Mulla oli siis IVM hoito edessä, mutta olimme päättäneet aloittaa adoptioprosessin. Tehtiin siis päätös, tyhjennettiin pakkanen ja jatkoin työntekoa. Aika nopeasti, ennen testausta jo tiesin, että olen raskaana. Olenhan ennenkin ollut, mutta tämä tuntui alusta saakka erilaiselta. Ne toisethan meni kesken varhaisessa vaiheessa.
Muistan huhuilleeni teitä täältäkin puolelta -ahdistuneena siitä, että miksi kaikki muut eikä minä.... Niinpä niin, täällä sitä ollaan.
Olette minulle kaikki " tuttuja" , joten haluan lämpimästi onnitella jo vauvansa saaneita ja toivottaa tsemppiä muille :)
Palaan tänne vielä uudestaan...
kurnau 15+4
Tervehdys!
Joku tuolla huhuili uusia plussanneita tähän pinoon. Olen minäkin tuota teidän heiäkuun pinoannekin jo käynyt tutkailemassa, mutta en vielä ilmiantanut itseäni. :) Jotenkin tuntuu niin hassulta ilmoittautua tänne hurjien (nyt " jo" 5+4) viikkojeni kanssa, kun toisilla on jo piirun verran vajaa täysi raskausaika.. Mut en ole kyllä parempaakaan pinoa vielä tähän hätään itselleni keksinyt, joten odotetaan (!) sitten täällä! Ehkä tänne alkaa ilmaantumaan muitakin PCOlaisia tuolta lapsettomuus puolelta. Ja toivottavasti Enni-Maijakin joskus tänne kuulumisiaan laittelee..
Meillä siis on taustalla 8kk yritystä, syyskuulle on aika hoitojen suunnittelukäynnille lapsettomuuspolille. PCO diagnoosin sain kun lähdin gynelle huhuilemaan tulemattomien menkkojen perään (maaliskuussa diagnoosi, vipat menkat joulukuussa). Ja shokki vasten kasvoja tuo tieto. Toukokuussa käytiin kuulemassa lisää juttuja polin puolella ja sain lugesteronit kiertoa tasaamaan. Ja sit bongasin keskellä arkea viimeksi (ja ainoan kerran tietoisesti) joulukuussa rekisteröimäni ovulaatio-oireet. Ja niin siinä kävi, et laskettu aika on hedelmöityspäivän perusteella 4.4. Hoitojen suunnittelukäynti tais vaihtua alkuraskauden lääkärintarkastukseksi!
Onko teillä ollut kuinka monella alkuraskauden aikana jotain hormonaalista tukilääkitystä? Kun mulla niin lugeja vielä olisi, mutta en ole enää kyllä ottanut, kun ei oikein tiedä. Ja eikös niitä olisi pitänyt syödä lähes tauotta alusta alkaen? Foolihappo (Foliren) on tullut mukaan päivärytmiin ja vitamiinit pitää myös hakea. Taitaa olla mun lääkitykset siinä, jos sitten ei tarvi rautaa tai muuta alkaa syödä. Niin ja D-vitamiinit sit syksymmällä..
Ja tästä alkuraskaudesta voisin sen verran sanoa, että rintojen aristus, nälkä, jano ja väsy on olleet hurjissa lukemissa. Niin ja huimaus! Mulla on muutenkin alhainen verenpaine, ja nyt tuntuu et verensokerit ei saa yhtään päästä laksemaan. Kerran makasin nurmikolla peitolla ihan paikallani, ja siinäkin alkoi huimata niin et piti pyytää evästä mammalle. Taitaa kuulua taudinkuvaan?!? Mut väsytyksestä ei näköjään pitäisi valittaa, kun vieläkin olen ylhäällä - tosin hereillä en enää ole! ;) Vatsasta on nipistellyt tuossa 3-4viikoilla, mut nyt ei ole muutamaan päivään tuntunut mahassa mitään. Taitaa olla kaikki tärkeät jutut nyt paikoillaan. Ehkä sit alkaa taas tuntua, kun salamatkustaja alkaa kasvaa ja kohdun seinämiä kolkutella.
Nyt on kyllä pakko mennä nukkumaan. Huomenna soita neuvolaan ja ilmoittaudun pikkukaverin kanssa " potilaaksi" . Vielä kun sais ekan neuvola-ajan mahdollisimman pian! Neuvola on ollut heinäkuun kiinni, joten en ole ennemmin päässyt aikaa varailemaan, mut kaikki aikanaan!
ÖITÄ!
Net-ta rv5+4
Ja ihan ensiksi HURJASTI ONNEA PLUSSASTA KURNAULLE JA NET-TALLE!!! Kiva kun uskallauduitte mukaan. Tämä onkin siitä mielestäni kiva pino, kun meitä on joka lähtöön eri raskauden vaiheille ja jo nyyttinsä saanneita=) Kurnaun muistan hyvin tuolta lapsettomuus pinoista, joten kiva kun vihdoin pääsit tänne puolelle=) Onnea siis yhdeksän kuukauden matkaan ja vahvoja tarrasukkia matkalaiselle/matkalaisille=;) Tulkaa siis jatkossakin kertoilemaan kuulumisia.
Vai edelleen Piippuli siellä yhtenä?? Vaan vähiin käy=) Hui, kun jännitän jo niin puolestasi=)
Ja siltä se tosiaan näyttää, niin kuin Sweet mainitsi, että nää meidän pienokaiset ei sitten millään haluaisi tulla pois, kun kerta alkuun on saatu=) Kumpainenkin inssi aikaansaannos on meillä menny yli vuokra ajan ja häätö toimenpiteet aloitettu käynnistyksellä=) Mutta se mikä on varma, ei ne sinne jää, ulos tulevat=)
No, mutta tulin vain vilkaisee jos sais jo lukea vauvauutisia, vaan vielä saa odotella. Kello tikittää ja lapset jo nukkumassa, joten niin pitäisi minunkin, jotta taas huomenna jaksaa puistossa temmeltää=) Siis hyvää yötä kaikille ja jaksamisia helteeseen=)
H-R
Hurjasti terveisiä kaikille ja varsinkin (H-R):lle ja Piippulille! On aivan mielettömän ihanaa, että kohta Piippulillakin on oma pikkuinen käärö tuhisemassa vieressä :)
Me palailimme tässä taas vasta koto-Suomeen, olimme vähän toista kuukautta ulkomailla kesäloman vietossa. Kotona odottikin kaamea ja kaaos (teemme parasta aikaa keittiöön totaaliremonttia) ja olimme juoksevan veden puutteessa viikon vanhempieni luona evakossa. Nyt onneksi jo kotosalla ja kotikin alkaa näyttää siedettävältä. Keittiössä seinien ja pattereiden maalaaminen meillä vielä jäljellä ja sitten odottelemme viikolla 33 saapuvia kalusteita...IHANAA!!! (H-R) ainakin varmasti ymmärtää innostukseni uudesta valtakunnasta...aivan sormet syyhyten odotan, että pääsen leipomaan ja laittamaan ruokaa uudessa keittiössä!
Kesäloma oli aivan ihana ja kotiin tuli taas raahattua vaikka mitä uutta ihanaa...pääasiassa nyt uuden keittiön innoittamana tuli ostettua keittiöön kaikkea uutta...toki myös alessa tuli piipahdettua ja jotain vaatettakin hankittua. ´
Lapset kasvavat ihan kamalaa kyytiä, kaksoset täyttivät 4v!!! ja Idakin on jo 8kk. Neitomme on heittäytynyt aatteelliseksi ja kieltäytyy syömästä liharuokia, kasvaa ja seurustelee ja jo käveleekin tuettuna. Kyllä tässä vauvakuume alkaa taas olla ihan uusissa svääreissä kun tuo nykyinen ei kyllä kauaa enää mikään vaavi ole!
Mutta nyt kuuluu lattialta ruokatilaus ;) ... ja menoksi :)
Tervetuloa vaan uudet mukaan! Löytyihän teitä, kun vähän huhuili! ; )
Kiva, ettei hyvä pino pääse kuihtumaan.
-Tua rv34 ja poika 1v7kk
huh, miten nää päivät vilahtaa! meidän pikku mies viihtyy hurjasti äidin sylissä, joten on sitten jäänyt tää kirjoittelu vähemmälle, kuulumisianne olen kyllä käynyt lukemassa.
Sweetille ensinnäkin hurjasti paljon onnitteluja! Rankka urakka takana ja paljon uutta jännittävää edessä.
Kurnau ja Net-ta, tervetuloa pinoon!!!
piippulille kovasti tsemppiä synnytykseen ja ekoihin viikkoihin!
Ja muillekin iiso kädenheilutus!
Jaa että synnäriä... mulla ei oo mitään papruja olemassa, joten ei tarkkoja tietojakaan. Mutta siis, illalla meni lapsivesi ja kutsuivat synnärille tulemaan näytille. Sinne mentiin ja jäätiinkin, kun suppareita piirtyi suht tasaisesti. Yritettiin torkkua miehen kanssa (mies onnistuneemmin...), jotta saisi voimia koitokseen. kun kivut koveni sain kipulääkettä, edelleen vain 2 cm auki. kun kipulääkemäärät oli täys ja epiduraali oli seuraava vaihtoehto yritin kaikenlaisia vaihtoehtokeinoja. Tunnin verran pystyin siihen, mutta sitten kivut yltyivät ja tiesin että matkaa oli vielä jäljellä. Epiduraalin avulla aukesinkin sitten nopeasti 4cm 9cmiin. ponnistamisen tarve tuli yllättäen ja kovana. Ajattelin, että nyt tää vauva tulee vauhdilla. ponnistettiin sitten kuitenkin reilu tunti ennen kuin pikkuisemme syntyi.
Vaikka synnnytys oli rankka ja kesti n.17 tuntia ja toipuminenkin on ollut vähän hitaammanlaista, niin olisin valmis tähän kaikkeen koska vaan uudestaan. Mielialat heitteli synnytyksen jälkeen pari viikkoa tosi paljon. oli vähän uskon puutetta itseen ja vauvakin tuntui aika vieraalta ensiksi. Nyt kun on kohta 4 viikkoa täynnä, niin elämä hymyilee uudella tavalla ja nautin vauvasta joka hetki enemmän. on tämä todella iso ihme ja ihanuus!
bisous ja ihana, puklautukselta tuoksuva pikkumies
tervetuloa Kurnau ja Net-ta ja tuhannesti onnea molemmille!
Netta: eikös noi luget oo keltarauhashormonia? Jos on niin silloin niitä ei syödä raskaudenaikana, ainakaan mä en saanut syödä keltarauhashormonia (terolut). Mutta kannattaa kysäistä reseptin kirjoittaneelta lekurilta asiasta. Itse söin vaan foolihappoa ekan kolmanneksen. Ja ollaanhan mekin jsokus oltu siellä ihan alkutaipaleella raskauksiemme kanssa, joten joukkoon vaan :)
Tuntuu et pikkuhiljaa alkaa oppimaan mitä toi mein pikku söpöläinen oikein yrittää viestittää. Kärsii vaan kovasti kuumuudesta ja tankkaakin sitten tiuhaan tissillä ja vaippoja kuluu ;) On se vaan niin ihana ja nyt kun alkaa olla itse suht kunnossa niin alkaa nauttiakin enemmän. Mulla kanssa hormonit jyllää ja koen aika usein olevani huono äiti, etenkin sillon kun en osaa tulkita toisen viestejä et miksi itkee.
Kiva oli kuulla muidenkin pco:laisten kuulumisia :)
Ronjoo: Jo tässä ihan huolestuin että mihin olet kadonnut, kuumeilijoistakin sua jo kävin haeskelemassa=) Mutta sitä ollaan siis oltu oikein ulkomailla=) Kuinkas lomailu siellä onnistuu pienten kanssa? Entä lennot? Voih, ihan kateudesta vihreänä täällä luin että uuden keittiön saat, vau!!=) Kyllä siellä sitten kelpaa leipoa kaikkia suklaa herkkuja...lurps...=;)
Bisous: Rankkaa oli sinunkin synnytyksesi, mutta niin se vaan on että se kaikki kipu unohtuu hetkessä, kun ihka oma vaavi on sylissä ja siihen on jälleen valmis uudestaan. Ihania pukluntuoksuisia päiviä teille!
Mun ns. vauvakuume täällä senkun vahvistuu...hih...totta tosiaan. Aaron on ollut niin mutkaton ja tavallaan helppo vaaveli, ainakin tämän 2,5kk että voishan sitä vielä....No, mutta hoitoihin emme enää lähde ja polille menen tutkittavaksi kun imetys alkaa olee ehtoo puolella, niin saadaan funtsittua sitten että mikä systeemi se olis että edes kaksi kertaa vuodessa saatais menkat aikaiseksi ja jos sitten vaikka sattuis se suuri luomuihme=) Mutta myöskään mitään hormooneita en ala päivittäin enää syömään, vaikuttavat niin mielentilaani. No, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä (ja välillä kiristellään hampaita)=) ja katsotaan mitä tuleman pitää.
En millään malta olla poissa täältä pinosta, kun kuumeisesti odottelen uutisia Piippulilta....la oli ja meni jo...=)...
H-R
Olen todellakin ollut ihan totaalisessa nettipimennossa! Vietimme koko kesäloman Tanskassa, josta mieheni on kotoisin. Appivanhemmillani on kesäasunto vain puolen tunnin ajomatkan päässä heiltä ja mielellään lainaavat sitä meidän käyttöömme. Yleensä vietämmekin kesälomat sitten siellä, mieheni pääsee tapaamaan sukulaisiaan ja tuttaviaan ja mukelot saavat kielikylpyjä :) Matkat teemme aina autolla, jotta pääsemme myös sitten perillä liikkumaan paikasta toiseen. Ja ei voi kuin ihastella omia lapsiaan, ovat he niin reippaita matkustajia! Moni aikuinen kitisi enemmän kun joutuisi istumaan autossa kahden päivän aikana reilut 1500km. Pikkuinen Idakin meinasi suivaantua menomatkalla vain yhden kerran! ja se johtui siitä kun kaksoset nukkuivat ja tirpanalla ei ollut leikkikaveria :)) Lapset ovat tietenkin ihan tohkeissaan kun pääsevät olemaan laivalla yötä ja syömään ravintolassa ja pallomereen ja kaikkea hurjan jännää! Yleensä menemme Siljalla Helsingistä Tukholmaan ja sitten Stenalla Göteborgista Tanskan puolelle Fredrikshavniin. Meillä on autoon sellainen jääkaappi-kylmälaukku, joten omat eväät ovat aina matkalla ja voimme kurvata aina sopivaan paikkaan picnikille kun takapenkiltä alkaa kuulua soraääniä. Ja Idalle hommattiin sellainen tuttipullon-lämmitin, jotta ruoka/maito saatiin lämpimäksi oltiin sitten missä hyvänsä. Kaikkein tärkeintä kai se on kun itse uskoo, että kyllä se reissaaminen onnistuu, eikä ota turhaa stressiä niin se on jopa hauskaa!
Voit uskoa, että minäkin odotan täällä innolla uutta keittiötä! Entinen oli entisten omistajien perua, eikä todellakaan mikään käytännöllisyyden mallikappale! Kaappitilaa oli vähän, vaikka keittiömme on todella iso ja koneetkin olivat jo aika vanhoja. Nyt päätimmekin sitten laittaa kaiken uusiksi, vesipisteet ja hellan paikkakin siirrettiin, lattia uusittiin, uudet koneet, kaapit ja kaikki :) Saan vihdoinkin kiertoilmauunin, kunnon työtason...iiiik...tässähän meinaa ihan hengitys salpaantua ;)
Meilläkin täällä vauvakuumetta on hieman ilmassa ja mehän teimme mieheni kanssa päätöksen Idan syntymän jälkeen, ettemme ala käyttämään mitään ehkäisyä. Minulla nyt kuitenkin menkat tulevat kuukauden-kahden välein, joten jospa se luomuplussa sieltä vielä tulisi! Olisi kyllä ihan MAAILMAN PARAS!!! Idakin on jo niin iso (8kk), että vauva-aikoja ei ole enää paljoa jäljellä, snif! Mutta nyt kahvenkeittoon.
Ja terveisiä tietysti kaikille muillekin tasapuolisesti!!!
Kyselit tuolla toisaalla kuulumisiani, ja törkeästi kiilaankin teidän pinoon! Enimmät jorinat laitoin tuonne helmikuisten pinoon, siis tänne plussapuolelle kun en viitsi suurimpia hehkutuksia tuonne varsinaiselle lapsettomuuspuolelle kirjoittaa. Tuo mun totaalinen pimento johtui kesäisestä mökkielämästä (olin 6 viikkoa sähköttömällä mökillä), jolloin nettielämä onnistui vain lihasvoimalla -vemputtamalla pyörällä kirkonkylän kirjastoon. Välillä vieroitusoireet erossa palstasta oli aika rankkoja, täytyy myöntää ;-) En jotenkin uskaltanut (edes itselleni) hehkuttaa raskautta kun oli sellainen olo, ettei siihen ole vielä " lupaa" kun ei mitään ole vielä todistettu. Ties vaikka olisin aiheuttanut vauvalle jotain kamalaa!!! Noitunut siis tai houkutellut pahoja viboja innostumalla liika aikaisin. Tämä raskaushan kun on " personal gainia" jos jokin ;-)
Enivei, hyvä kuulla että sinäkin voit hyvin, hyvää jatkoa sinulle ja paidanheiluttajallesi!
t. H rv 12+1
ps. kun kerran Piippulillakin alkaa olla jo hetki käsillä, tulen ehkä kuokkimaan pinoonne toistekin, suonette anteeksi...
ja tietty muutkin!
kuusi viikkoa sähköttömällä mökillä kuulostaa ihanalta... eipä oo tarvinnut muusta maailmasta välittää! Kai sä nyt kuitenkin vähän oot uskaltanut miehen kanssa iloita vaavista. Johan se mahakin varmaan kohta vähän pullottaa ja nyt ainakin ultran jälkeen voit riemuita ihan täysillä!
Mitäs muuta...
ronjoon Tanskanreissu kuulostaa ihanalta! Kuvittelen teidät mielessäni sellaiseen sisutuslehtien tanskalaisparatiisiin... lapset leikkii nätisti puettuna pihalla ja laitatte ruokaa tuoreista raaka-aineista... (äläkä turhaan yritä oikoa, jos mielikuvat on vääriä!) Ja nyt teille tulee vielä sisustuslehtikeittiökin! Onneksi mulla on kotona sellainen itselläkin, ainakin mun mieleeni oleva vielä ihan uutuuttaan hohtava, joten ymmärrän täysin sun riemusi siitä.
sweetillä ja bisouksella on vaavin kanssa kommunikaatio käynnissä... mua vähän epäilyttää, et tokko tajuan lainkaan, mikä pienellä on, mutta mua on lohduteltu, että kun joka tapauksessa kaikkensa tekee itkun lopettamiseksi, niin se oikeakin temppu tulee tehtyä pienen hiljentämiseksi. :)
Piippulin kuulumisia odottelen jännityksellä!!
kurnau ja Netta, kiva et tänne tulee muitakin odottavia! kurnikselle pitkin kommentoimani jo aiemmin, että multa ei ainakaan odotus olisi sujunut ilman lääkkeitä, sitä hetken kokeiltiin ja kuukauden jälkeen olin ihan loppu henkisesti. Joten kaikki hoitavat katsoivat paremmaksi hoitaa mua, koska vauva ei siitä tiettävästi kärsi. Ja tän kesän tapahtumien valossa oli kyllä hyvä, että lääkkeet oli käytössä.
H-R:n kanssa nähtiinkin eilen! Aaron oli oikein söpöliini, ja niin selkeästi pojan näköinen ku todettiinkin. :)
Omassa navassa ei sen kummempia, tosin eilen liikkeet oli vähän hukassa ja koin ensimmäisen kipeähkön tai ainakin epämiellyttävän supistuksenkin. Neuvolasta sanoivat, että jos liikkeet tuntuu olevan pitkäänkin hukassa, niin heti vaan TAYSiin tarkastukseen. Huolehtia ei kuulema kannata, kun tarkastukseenkin pääsee.
Yöllä on jo ihan normaalia käydä kerran vessassa, onneksi ei vielä useammin. Nyt käyn jopa päivälläkin tiheesti pissillä, eli kyllä se kaveri taitaa tuolla tilaa rakolta viedä.
Hauskaa viikonloppua kaikille!!
-Osse ja Santeri rv 27+2
Ihanaa että saadaan täydennystä tänne pinoon eli teretulemast vaan kaikki uudet tuolta lapsettomuuspalstalta.
Vilk vilk. 0/ 0/ HELILLE ja hurraa Niklakselle. Se sai kun saikin sut raskaaksi.Oot varmaan ollut oikea haaste sille että miten se homma nyt hoidetaan himaan ;) Hieno homma. Taas yksi Fertisläinen lisää tällä puolella :) Onnea ihan hulluna ja juu ajatukset ovat näköjään samat kuin mitä mulla on ollut lähes kokoajan että jos teen sitä ja tätä niin kesken menee,jos ostan sitä ja tätä niin...you know. Ekat vaatteet ostin vasta 20vkon ultran jälkeen. Hyvin se menee usko pois.Kato nyt Osseakin kuinka pitkälle sekin on jo päässyt :)
(.) ja yhes koos ollaan.Eipä mitään muutoksia sitten täällä.maha ei ole laskeutunut,vauva ei kiinnittynyt ymss...yms...eli varmaan joudun käynnistykseen ens vkolla/ seur.vkonloppuna. Laitan sitten viestiä kun on jotain " raportoitavaa" eli aika pitkä tauko tässä varmaan vielä tulee.
Viikkojakin on kasassa jo 40+4
Piippuli ja " jötikkä"
Mä alan pikkuhiljaa tajuta, että kyllä tuolla masussa taitaa jotain tapahtua, kun ei nämä oireet (väsymys, huimaus, nälkä, rintojen aristus, uusimpana orastava pahoinvointi!) ole mihinkään kadonneet. Päinvastoin! Vaan vielä ei sovi aivan antautua ajatukselle vauvantuoksuisesta huhtikuusta, pitkä matka edessä!
Nyt menos rv 7+3 (paitsi jos lasketaan varmasta hedelmöityksestä, niin 7+0) ja tasan viikon päästä eka neuvola. Koska on mahdollista päästä ekaan ultraan tai kuunnella sydänääniä? Kun mä vaan pelkään ettei tuo masuasukki olekaan elossa... :( Mut jos ei olisi elossa, niin olisko oireet silti voimakkaat? Alkaa epävarmuus hiipiä ilon keskelle.. .. (Tyhmä uusi vauva-lehti kun kaikenmaailman keskenmenoista kertoili...) Vaan ei sitä mahdollisuutta voi unohtaa vielä moneen viikkoon, siihen rv 12kin kun on vielä matkaa..
Nyt kun on maha ku ilmapallo, ja välillä pieniä vihlaisuja/kiepautuksia mahassa tuntuu, niin on hyväkin et tässä pinossa on edustettuna monet raskauden vaiheet. Eli onko tää mahaolo nyt ihan normaaleja ilmavaivoja (niitä ainakin osaksi) vai onko kyseessä jokin raskauden ajankohtaan liittyvä vaihe. Kertokee, ken tietää!!! Keskenmeno lehteni kanssa olen todistellut itselleni, että kyllä kiaken pitäis olla hyvin, kun ei mitään vuotoja ole ollut. VAlkovuotoa muutaman kerran, sitäkin vähemmän kuin normaalisti, ehkä..
Tuola aiemmin kyselin alkuraskauden hormoneista, kiitos Sweet77 vastauksesta! En ole Lugeja syönyt, vain foolihappoa. Ja hirmuisesti marjoja! Ne on nyt superhyviä tuoreina. Swee77 sanoit syöneesi foolihappoa ekan kolmanneksen ajan. Onko siihen joku sääntö, et lopetetaan sen jälkeen, vai miksi lopetit? pääsis josinne neuvolaan! Neuvolantäti raukka joutuu oikein kysymysryöpyn alle, kun kaikki pitäis saada tietää heti! :) Yhtä kärsimätön olen nyt ku raskauden alkuunsaattamisenkin kanssa! Ja meillähän meni loppujen lopuksi vain 8kuukautta yritykseen...
Just toisessa pinossa valitin, et aina tulee romaani, kun kirjoittamaan alan... Onneksenne en jaksa kovin usein palstoilla käydä, riittää että raapustan sivutolkulla näin parin viikon välein.. Jos jokus viittis vastata kysymyksiin ekasta ultrasta/sydänäänistä ja ilmapallomahasta :), niin olisin kiitollinen! Nyt alkaa olla iltapalan aika. Taitaa mennä taas jätskiä!
Net-ta
En taidakaan lukea viestiä läpi, kyllä te väärinpäin menneet kirjaimet osaatte tulkita! ;)
Kylläpä aika rientää; on jo elokuu ja Piippulillakin jo viime hetket käsillä! ; ) Ja kuule, ei sitä koskaan tiedä, koska vauveli päättää lähteä tulemaan - ei siihen mitään ennakkomerkkejä tarvita, kerran vaan huomaat, että supparit ei lopukaan tai että vesi meni..! Oikein paljon onnea sitten siihen hetkeen!!!
Ajatelkaas, kun mulla tuo esikoinen syntyi jo vkolla 36+5! Ja ihan yllättäen - kuten äsken kirjoitin, supparit ei loppuneetkaan, vaikka kuinka odotin..! Tästä syystä mä olen jo alkanut orientoitua, että lähtö voi nytkin jo tulla ennen laskettua aikaa, vaikka jo nyt elokuun puolella, mutta toisaalta musta tuntuu, että nyt menee sitten varmaan yliaikaiseksi... Saapi nähdä. Saisi kyllä viipyä tuolla mahassa ainakin kuun vaihteen yli, on tässä kaikenlaisia kiireitä...
Olen muuten ihmetellyt, miksei tähän pinoon ole ilmaantunut uusia plikkoja? Eikö tänne ole löydetty, vai eikö kukaan uusi ole plussannut? Sitä vaan meinaan, että tämä pinohan kohta vallan näivettyy - tai siirtyy tuonne vauvapuolelle - jos ei uusia tule mukaan!
Hyvää elokuuta kaikille! : )
-Tua rv33+2