Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muita tämä maailmanloppu?

Vierailija
03.01.2021 |

Olen 15v tyttö ja olen ihan valtavan ahdistunut koko ajan, koska pelkään lähestyvää maailmanloppua. Olen menettänyt kaiken toivoni ja olen hyvin masentunut, koska tiedän etten saa elää täällä aikuiseksi eikä täällä ole enää turvallista elää.
Ilmastonmuutos etenee niin pelottavaa vauhtia että itse olen ollut täysin lamaantunut jo kuukausia, lisäksi pelkään tauteja, sotaa ja salaliittoteoreetikkoja sekä yleistä maailmanlopun meiningillä pelottelua.
Tiedän etten voi pelastaa koko maailmaa, mutta ahdistaa todella seurata tätä touhua sivusta. Mitä voisin tehdä oloani helpottaakseni?

Kommentit (319)

Vierailija
241/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Tämä ja kaikki edellisetkin ahdistivat. Uskoisin seuraavienkin ahdistavan kokolailla.

Jos lakkaat pelkäämästä, ahdistusta ei enää ole. Pelkoa käytetään ihmisten hallintaan median avulla.  Toki esimerkiksi sähkön ja ruoan saatavuudesta ja hintojen noususta voidaan ahdistunut, mutta elämä jatkuu kuoleman jälkeenkin. Ja vaikka ei jatkuisi, olisiko se niin huono asia? Mutta se jatkuu.

Vierailija
242/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopetat uutisten katselun ja lukemisen, ahdistuksesi helpottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuutta, kuten kultaa, ei tule saavuttaa sen kasvun kautta, vaan pesemällä siitä pois kaikki, mikä ei ole kultaa.

Vierailija
244/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko on tuskaa, joka syntyy pahan odottamisesta.

Aristoteles

Vierailija
245/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa elää kunnialla tässä maailmassa on olla sitä, mitä teeskentelemme olevamme.

Sokrates

Vierailija
246/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti liittyykö nuo lainatut sanonnat tähän keskustellun ?

Vierailija
247/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko Jeesukseen niin et koskaan kuole <3 Bonuksena rauha sydämeen jo täällä maan päällä.

Kannattaa myös hakea jutteluapua, pelot on sinun ikäisenä erittäin normaali ilmiö, mutta niiden valtaan ei kannata jäädä.

Tsemppiä <3

äiti-ihminen

Vierailija
248/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoinen maailmanloppu olisi kaunis ja kollektiivinen kokemus, joka olisi varmaan parasta mihin ihmiskunta pystyy. Mutta kun semmoista ei tule, vaan tuloillaan on digiorjuus ja feodaaliyhteiskunnan paluu. Tavalliset tallutkat eivät omista mitään ja ovat onnellisia. Joku kuitenkin "vuokraa" kaikki palvelut ja monitoroi ja kontrolloi digivaluuttaa ja kansalaisten kuuliaisuutta.

Vierailija
249/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti liittyykö nuo lainatut sanonnat tähän keskustellun ?

Totta kai. Vie ajatukset pois maailmanlopun ajattelemisestä. Turhaa ajtella sitä, mihin et mitään voi.

Vierailija
250/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lta kysyisin, että mitä tarkalleen ottaen pelkäät? Mitä luulet, että maailmanlopussa tapahtuu? Tarkoittaako maailmanloppu sinulle ihmiskunnan tuhoa, vai kaiken elollisen tuhoa?

Ihmiset tulevat katoamaan täältä kyllä. Niin katosivat dinosauruksetkin, vaikka elivät noin 200 miljoonaa vuotta täällä, ihmislajin ikä on laskutavasta riippuen vain noin pari miljoonaa vuotta. Kuvittelemme olevamme ikuisia ja voitokkaita, mutta todennäköisesti alitamme dinosaurusten valtakauden monikymmenkertaisesti. Itse en usko, että ihmiset elävät enää edes miljoonaa vuotta. 

Ihmiset ovat historiansa aikana uskoneet sokeasti omiin sivilisaatioihinsa, mutta nekin ovat kerta toisensa jälkeen romahtaneet. Nykyinen teollistunut maailmankausi on ollut naurettavan lyhyt, mutta saanut aikaiseksi valtavaa tuhoa ekosysteemissä. On vääjäämätöntä, että tämä sivilisaatio tulee ryminällä alas. Ensin murtuu talousjärjestelmä ja sen jälkeen heilumme jonkin aikaa (ehkä sata vuotta) epämääräisessä kaaoksessa, kunnes jokin uusi järjestelmä korvaa vanhan. Ilmastonmuutos on kuitenkin aiheuttanut siinä vaiheessa jo sen, että osa maapallosta on asuinkelvoton, mikä aiheuttaa suurta resurssisotaa ja kansainvaelluksia. Taudit pääsevät leviämään, eikä hoitoa ei ole enää samalla tavoin saatavilla. Ihmiskunta supistuu. Mutta ei me siinäkään vaiheessa täysin kadota. Ehkä vasta jonkinlainen supervirus tai ruuan loppuminen lopettaa meidät, ehkä asteroidit. Ehkä kaikki yhdessä. 

...Uskon, että tämän suuntainen tulevaisuus on ja monet tutkijatkin ovat samoilla linjoilla. 

Mielestäni olisi epäreilua valehdella, että kaikki tämä tulee jatkumaan ikuisesti ja ihmiskunta ei pääty. Se ei ole realismia. Siihen kuitenkin uskon, että jokaisessa maailman ajassa on mahdollista löytää iloa. Ihmiskunta on elänyt läpi rankkojen vaiheiden; jääkausien, nälkävuosien, heimosotien ja ruttojen. Nyt meillä on tämä vaihe. On hienoa, että saamme joka tapauksessa elää. Katsoa ja ihmetellä kaikkea tätä menoa.

Sinä ap et ole ollut täällä enää pitkään aikaan, kun ihmiskunta alkaa tosissaan kadota. Sinuna en murehtisi sitä nyt. Elä omaa elämääsi siivosti, suosi kestävää kehitystä, tee se minkä pystyt, se riittää.

Vierailija
251/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen on kerran kiinni tapahtumassa, hän lakkaa pelkäämästä.

Vain tuntematon pelottaa ihmisiä.

Antoine de Saint-Exupery

Vierailija
252/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Olen syntynyt vuonna 1966 ja koko elinikäni ajan on ennustettu pikaista maailmanloppua.

Vierailija
253/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua ap huijataan tai ainakin yritetään saada mukaan joihinkin hämäriin hankkeisiin.

Tuleeko maailmanloppu vai ei niin ymmärrä että se on yks hailee sen rinnalla että Sinun loppusi on ainakin tullut viimeistään jo hyvän aikaa ennen kuin 150 vuotta on kulunut. Sä et enää varmaan näe päivän valkenevan edes 50000 kertaa.

Vierailija
254/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein ymmärrä miksi nämä "pallonpelastajat" on suruissaan ihmisten sukupuutosta tms, sehän ois parasta mitä tälle pallolle vois tapahtua. Ei ihminen niin mahtava ole, että se itse palloa saisi katoamaan.

Vierailija
255/319 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ap huijataan tai ainakin yritetään saada mukaan joihinkin hämäriin hankkeisiin.

Tuleeko maailmanloppu vai ei niin ymmärrä että se on yks hailee sen rinnalla että Sinun loppusi on ainakin tullut viimeistään jo hyvän aikaa ennen kuin 150 vuotta on kulunut. Sä et enää varmaan näe päivän valkenevan edes 50000 kertaa.

Maailma muuttuu kauheaksi elää paljon ennen tuota 150 vuotta. Nykynuoret ehtivät nähdä luonnontuhon, sivilisaation romahtamisen ja loputtomia sotia elinmahdollisuuksista.

Vierailija
256/319 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistaminen, että tulet kuolemaan, on paras tapa välttää se ansa, että ajattelet, että sinulla on jotain menetettävää. Olet jo alasti. Ei ole mitään syytä olla seuraamatta sydäntäsi.

Steve Jobs

Vierailija
257/319 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanloppuja on ennustettu jo lukuisia minun elinaikanani, enkä ole vielä kovin vanha. Mikään niistä ei toteutunut. :)

1980-luvulla maailmanlopun piti tulla siksi, koska USA ja Neuvostoliitto tuhoavat toisensa ydinsodassa. Niin olisi voinut käydäkin, vahingossa: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000973541.html Tämä tapaus oli esimerkki siitä, miksi tietokoneisiin ei kannata täysin luottaa. Onneksi Venäjällä oli tuohon aikaan edes yksi järkevä ihminen.

1990- luvulla Hale-Bopp komeetan piti tarkoittaa maailmanloppua. Mitään ei tapahtunut, paitsi että eräs amerikkalainen kultti päätti päivänsä, uskoen pääsevänsä komeetan kyytiin.

2000 piti tulla maailmanloppu tai ainakin vähintään tietokoneiden mennä sekaisin. Mitään ei tapahtunut.

2001 piti joidenkin mielestä tulla maailmanloppu, koska vuosituhat alkaa vasta silloin. Mitään ei tapahtunut.

2010 piti Al Goren ilmastoennustuksen mukaan pohjoisnavan olla kokonaan sula ja kaupungien upota tulvissa. Näin ei tapahtunut. Monien valtioiden havittelemaa pohjoista meriväylää ei vieläkään ole, kun 2010-luvulla oli kovia talvia. Jää kelluu meressä, joten sen sulaminen ei nosta merkittävästi veden pintaa.

2012 piti tulla Mayojen ennustama maailmanloppu. Lontoossa oli olympialaiset. 

2020 Covid. Sairastin kaksi kertaa, mutta olen ihan terve nyt.

2022 Ukrainan sota. Mutta meillä Suomessa on rauha.

Vierailija
258/319 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä miksi nämä "pallonpelastajat" on suruissaan ihmisten sukupuutosta tms, sehän ois parasta mitä tälle pallolle vois tapahtua. Ei ihminen niin mahtava ole, että se itse palloa saisi katoamaan.

Vastaus sinulle: "Kun riittävän kauan tuijottaa pimeän rotkon pohjalle, pimeys alkaa tuijottamaan takaisin

Nietzsche

Vierailija
259/319 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko.

George Orwell

Vierailija
260/319 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko.

George Orwell

Ajankohtainen nykyaikana erityisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi