Ahdistaako muita tämä maailmanloppu?
Olen 15v tyttö ja olen ihan valtavan ahdistunut koko ajan, koska pelkään lähestyvää maailmanloppua. Olen menettänyt kaiken toivoni ja olen hyvin masentunut, koska tiedän etten saa elää täällä aikuiseksi eikä täällä ole enää turvallista elää.
Ilmastonmuutos etenee niin pelottavaa vauhtia että itse olen ollut täysin lamaantunut jo kuukausia, lisäksi pelkään tauteja, sotaa ja salaliittoteoreetikkoja sekä yleistä maailmanlopun meiningillä pelottelua.
Tiedän etten voi pelastaa koko maailmaa, mutta ahdistaa todella seurata tätä touhua sivusta. Mitä voisin tehdä oloani helpottaakseni?
Kommentit (319)
Albert Einstein
Asemamme maapallolla on todella hämmästyttävä. Kaikki esiintyvät siinä lyhyen hetken ilman selkeää tarkoitusta, vaikka jotkut onnistuvat keksimään tarkoituksen. Mutta tavallisessa elämässä yksi asia on selvä: me elämme muita varten - ja ennen kaikkea niitä varten, joiden hymystä ja hyvinvoinnista oma onnemme riippuu.
Jos jonain päivänä joudut valitsemaan koko maailman ja rakkauden välillä, muista: jos valitset maailman, jäät ilman rakkautta, mutta jos valitset rakkauden, voit valloittaa koko maailman.
Kun mieli on kerran löytänyt uuden ajatuksen, se ei koskaan palaa entiseen tilaansa!
Sympatia on sitä, että pidät ulkonäöstä, rakastuminen on sitä, että pidät ulkonäöstä ja luonteesta, ja rakkaus on sitä, että pidät jopa puutteista.
Antoine de Saint-Exupery
…
He elävät ikään kuin he eivät koskaan kuolisi, ja kun he kuolevat, he huomaavat, etteivät he koskaan eläneetkään.
Kungfutse
…
Se, joka löytää itsensä, menettää riippuvuutensa muiden mielipiteistä.
Albert Einstein
Katkelmia, käännösvirheet mahdollisia:
USKO ITSEESI
(Nuorille puhuttelu)
Uskokaa itseenne, nuoret pojat ja tytöt, kun sielussanne herää ensimmäistä kertaa kysymys: kuka minä olen, miksi minä elän ja miksi kaikki ihmiset ympärilläni elävät? Ja tärkein, jännittävin kysymys: elänkö minä ja kaikki ihmiset ympärilläni näin? Uskokaa itseänne myös silloin, kun vastaukset näihin kysymyksiin ovat eri mieltä niiden vastausten kanssa, joita teille on opetettu lapsuudessanne, ovat eri mieltä sen elämän kanssa, jossa huomaatte elävänne yhdessä kaikkien ympärillänne olevien ihmisten kanssa. Älkää pelätkö tätä erimielisyyttä; päinvastoin, tietäkää, että tässä erimielisyydessä teidän ja kaikkien ympärillänne olevien ihmisten välillä ilmaistaan parasta, mitä teissä on, sitä jumalallista alkuperää, jonka ilmentyminen elämässä ei ole vain olemassaolomme tärkein, vaan ainoa tarkoitus. Älkää siis uskoko itseenne, tunnettuun yksilöön - …
...tsaarin poikaan tai tyttäreen, ministeriin tai työläiseen, kauppiaaseen tai talonpoikaan - vaan itseenne, tuohon ikuiseen, järkevään, hyvään elementtiin, joka elää meissä jokaisessa ja joka heräsi teissä ensimmäisenä ja kysyi teiltä nämä maailman olennaiset kysymykset sekä etsii ja vaatii niiden ratkaisua. Älkää siis uskoko ihmisiä, jotka kertovat teille alentuvasti hymyillen, että hekin etsivät kerran vastauksia näihin kysymyksiin, mutta eivät löytäneet niitä, koska muita vastauksia ei voi löytää kuin ne, jotka kaikki hyväksyvät.
Älkää uskoko sitä, vaan uskokaa vain itseänne, älkääkä pelätkö erimielisyyttä ympärillänne olevien ihmisten näkemysten ja ajatusten kanssa, kunhan vastauksenne kysymyksiin, joita joudutte kohtaamaan, eivät perustu henkilökohtaisiin toiveisiinne vaan haluunne täyttää elämänne tarkoitus, tehdä sen voiman tahto, joka on lähettänyt teidät elämään. Uskokaa itseänne, varsinkin kun saamanne vastaukset saavat vahvistusta niistä inhimillisen viisauden ikuisista periaatteista…
... vilpittömästi, itsenäisesti, ei ulkoisen inspiraation vaikutuksen alaisena, vaan itsenäisesti ja vilpittömästi heränneenä elämänsä tärkeyteen, kyllä, älkää uskoko niitä, jotka sanovat teille, että teidän pyrkimyksenne ovat vain nuoruuden haaveilua, että hekin haaveilivat ja tavoittelivat samaa, mutta että elämä osoitti heille pian, että sillä on vaatimuksensa ja että meidän ei pidä haaveilla siitä, mitä elämämme voisi olla, vaan meidän on pyrittävä olemaan hyödyksi yhteiskunnalle, ja pyrittävä vain olemaan johdonmukaisia sen kanssa, mitä tekomme ovat parhaalla mahdollisella tavalla.
Älkää myöskään uskoko, että erityisesti lisääntynyt aikamme vaarallinen kiusaus, joka koostuu siitä, että ihmisen korkein tarkoitus - on edistää uudelleenjärjestelyä nykyisten tietyssä paikassa tiettyyn aikaan yhteiskunnan, käyttäen tähän kaikki mahdolliset keinot, jopa suoraan vastakohta moraalinen parannus. Älkää uskoko tätä, sillä tämä tavoite ei ole mitään ennen sielussanne olevan jumalallisen periaatteen ilmenemistä. Ja tämä tavoite on väärä, jos se sallii sinun irtautua sielullesi luontaisesta hyvän alkulähteestä.
Älkää uskoko tätä. Älkää uskoko, että hyvän ja totuuden oivaltaminen on mahdotonta sielussanne. Tällainen hyvän ja totuuden oivaltaminen ei ole mahdotonta ainoastaan sielussasi, vaan koko elämä, sekä sinun että kaikkien ihmisten elämä, on ainoastaan tässä, ja ainoastaan tämä oivaltaminen jokaisessa ihmisessä johtaa paitsi yhteiskunnan parempaan uudelleenjärjestelyyn myös koko ihmiskunnan hyvään, joka on tarkoitettu sille ja joka toteutuu ainoastaan jokaisen yksittäisen ihmisen henkilökohtaisten ponnistelujen kautta.
Kyllä, luota itseesi, kun sielussasi ei puhu halu ylittää muut, erottua muista, olla voimakas, kuuluisa, maineikas, olla ihmisten pelastaja, vapauttaa heidät elämän haitallisesta järjestelystä (tällaiset toiveet usein korvaavat hyvän halun), vaan luota itseesi…
…
…
...Kyllä, luottakaa itseenne tuona erittäin tärkeänä aikana, jolloin jumalallisen alkuperänne tietoisuuden valo loistaa sielussanne ensimmäistä kertaa. Älkää sammuttako tätä valoa, vaan pitäkää siitä kaikin voimin huolta ja antakaa sen puhjeta. …
...
Leo Tolstoi
Jos haluat tuntea miehen, älä kuuntele, mitä muut sanovat hänestä, vaan kuuntele, mitä hän sanoo muista.
Albert Einstein
Olemme kaikki neroja. Mutta jos kalaa arvioidaan sen perusteella, miten se osaa kiivetä puuhun, se elää koko elämänsä pitäen itseään hölmönä.
On vain kaksi tapaa elää elämääsi:
Yksi, ikään kuin ihmeitä ei olisi olemassa.
Toinen on ikään kuin kaikki maailmassa olisi ihme.
En tiedä, millä aseilla kolmas maailmansota käydään, mutta neljäs maailmansota käydään kepeillä ja kivillä.
Älä pyri menestymään vaan tekemään elämästäsi mielekästä.
Elä sitä elämää, jota itse haluat, et sitä elämää, jota muut odottavat sinulta. Riippumatta siitä, vastaatko heidän odotuksiaan vai et, kuolet ilman heitä.
Kun oli se Kuuban kriisi, maailma oli silloin kolmannen maailmansodan ja ydinsodan partaalla. Mä olin silloin päälle 10 vuotias. Pelkäsin kovasti, että kaikki elämässä päättyisi ydinsotaan. Sitten jostain, että rukoilkaa Jumalaa, ettei sotaa syttyisi. Siihen aikaan koulussa opetettiin rukoilemaan ja niinhän minäkin sitten rukoilin, että sotaa ei tulisi. Sotaa ei sitten tullut. Siitä on 60 vuotta.
Tee vaikeat asiat, kun ne ovat helppoja, ja tee suuret asiat, kun ne ovat pieniä. Tuhannen kilometrin matka alkaa yhdestä askeleesta.
Laozi
Se, joka tuntee itsensä, on valaistunut.
Laozi
Ihmiset ovat nälkäisiä: Se johtuu siitä, että vallanpitäjät syövät liikaa veroja.
Laozi
Ylimielinen ihminen pitää itseään täydellisenä. Tämä on ylimielisyyden suurin haitta. Se haittaa ihmisen tärkeintä tehtävää elämässä - paremmaksi ihmiseksi kehittymistä.
Leo Tolstoi
Hallitus on sellaisten ihmisten yhteenliittymä, jotka tekevät väkivaltaa meille muille.
Leo Tolstoy
Sota on niin epäoikeudenmukaista ja rumaa, että kaikkien sitä käyvien on yritettävä tukahduttaa omantunnon ääni itsessään.
Leo Tolstoy
Vierailija kirjoitti:
Sota on niin epäoikeudenmukaista ja rumaa, että kaikkien sitä käyvien on yritettävä tukahduttaa omantunnon ääni itsessään.
Leo Tolstoy
Elämässämme tapahtuvien muutosten on tultava siitä, että on mahdotonta elää toisin kuin omantuntomme vaatimusten mukaisesti, ei henkisestä päätöksestämme kokeilla uutta elämänmuotoa.
Leo Tolstoi
Kaikki väkivalta on sitä, että jotkut ihmiset pakottavat toiset kärsimyksen tai kuoleman uhalla tekemään jotain sellaista, mitä he eivät halua tehdä.
Leo Tolstoi
Ja kaikki ihmiset elävät, eivät siitä, että he huolehtivat itsestään, vaan siitä rakkaudesta, joka heihin kohdistuu toisissa ihmisissä.
Sanominen, että taideteos on hyvä, mutta suurimmalle osalle ihmisistä käsittämätön, on sama kuin sanoisi jostakin ruoasta, että se on erittäin hyvää, mutta suurin osa ihmisistä ei voi sitä syödä.
Historioitsijat ovat kuin kuuroja, jotka vastaavat kysymyksiin, joita kukaan ei ole heille esittänyt.
Leo Tolstoi
Konfutse, lainauksia
...
Ihmiset tuhlaavat terveyttään ansaitakseen rahaa ja käyttävät sitten rahaa terveytensä palauttamiseen.
Tulevaisuutta hermostuneina he unohtavat nykyhetken, joten he eivät elä nykyhetkessä tai tulevaisuutta varten.