Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiranpennun etsiminen on ihan mahdotonta. Aiheuttaa pahempaa stressiä kuin työhaastattelu tai pääsykokeet aikoinaan

näin
02.01.2021 |

En koe että itsessäni tai perheessäni olisi mitään arveluttavaa ja ymmärrän hyvin että pitää olla tarkka eläimen pääsemisestä hyvään ja huolehtivaan kotiin. Nyt koronan myötä tilanne on varmasti tiukentunut entisestään.
Perheessämme on aiemmin ollut koira, jonka kuoleman jälkeen emme kyenneet hankkimaan uutta (luopuminen tuntui todella rankalta).

Kommentit (258)

Vierailija
1/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan ihan rodustakin. Jos jotain tosi suosittua rotua etsit niin niiden jonot ovat voineet olla sen 1-2 vuotta ennen koronaakin.

Vierailija
2/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodittomia koiria on vaikka kuinka paljon kotia vailla. Miksi et ota sellaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selannut eri kasvattajien nettisivuja todella paljon. Useimmilla on pitkät listat asioista, joihin pitäisi olla vastaus jos koiraa heiltä kyselee. Järkevää, mutta aiheuttaa myös kovasti stressiä. Tästä kaikesta tulee olo, että myyn itseäni heille parhaan taitoni mukaan ja sitten kuulen olenko riittävän hyvä. 

Vierailija
4/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Moni kasvattaja kieltäytyy edes keskustelemasta.

Vierailija
5/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä rodut nyt ovat suosituimpia? Toivoin meidän perheeseen kultaista noutajaa kymmenen vuotta sitten mutta oli todella hankalaa.

Vierailija
6/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vaan voi tehdä lapsen tähän maailmaan, mutta koitapa ostaa rotukoira niin sinut ja perheesi elämä läpivalaistaan tarkkaan.

Vierailija
7/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kodittoman koiran ottaminen ole yhtään yksinkertaisempaa. Eläinsuojeluyhdistyksillä myös aikamoiset kuulustelut luvassa, jos ilmoitat olevasi kiinnostunut.

Vierailija
8/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole Ap mutta tässä oma syyni.

Minä olen antanut kodin kahdelle kodittomalle, jälkimmäinen nyt 10-vuotias. Toivoisin että vielä joskus saisin koiran jota voisin itse kasvattaa pennusta asti. Ei se toki takaa ettei ongelmia tulisi mutta nämä kodinvaihtajat kantavat kyllä entisen elämänsä huonoja asioita mukanaan ja niitä on vaikea aikuiselta koiralta kitkeä pois.

Vierailija
9/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä rodut nyt ovat suosituimpia? Toivoin meidän perheeseen kultaista noutajaa kymmenen vuotta sitten mutta oli todella hankalaa.

Erittäin suosittuja nyt ovat ainakin toy- ja kääpiövillakoirat, varmaan muutkin pienet rodut. Kultsut ovat suosiossa aina, mutta toisaalta niitä syntyy enemmän kerralla kun taas pienten rotujen pentueet ovat huomattavasti pienempiä.

Vierailija
10/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vaan voi tehdä lapsen tähän maailmaan, mutta koitapa ostaa rotukoira niin sinut ja perheesi elämä läpivalaistaan tarkkaan.

...ja silti et välttämättä kelpaa.

Vierailija
11/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olisin halunnut koiran mutta koska semmosen hommaaminen on ylivaikeaa niin päätin että antaa sitten olla.

Whippetin olisin halunnut.

Vierailija
12/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisimme koiran samaa rotua kuin perheemme edesmennyt koira ja toinen oma koirani lapsuudessani. Kumpikaan näistä koirista ei tullut meille luovutusikäisenä pentuna, vaan toinen kodinvaihtajana kasvattajalta, toinen jo suurempana. Haluaisin kokea koiran pentuajan ja kasvattaa koiran käyttötarkoitukseen. Koiraa emme hae pelkästään seurakoiraksi. 

Vierailija
13/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavan luonteisia seurakoirarotuisia kodittomia (tai mixejä) ei oikeasti paljoa ole. Itse en ottaisi mitään pitbullia tai metsästyskoiraa, koska en pystyisi tällaisille sopivaa kotia tarjoamaan. Pitbullia nyt en muutenkaan, koska se on mielenvikaiseksi jalostettu.

Vierailija
14/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottajia nyt vaan olisi paljon enemmän, mitä pentuja on. Tottakai kasvattaja haluaa valita ne kodit, mitä parhaaksi katsoo. Ikävää tietysti, että.koiranpentua ei löydy noin vaan, mutta en ymmärrä näin kasvattajan näkökulmasta, mitä pitäisi tehdä toisin.

Vierailija
15/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sama tilanne, meillä on yksi koira ennestään, jolle haluttais kaveri sekä harrastukseen koiraa. Omakotitalo maalla. Näilläkään spekseillä ei irtoa koiraa.

Vierailija
16/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan samaa. Ymmärrän että ollaan tarkkoja. Mutta monen kohdan lista ja vaatimukset näyttelylle yms Tämä saa miettimään onko meidän ihan tavallisesta ulkoilusta ja liikunnasta nauttivan, maalaisjärjellä varustetun perheen elämä sittenkin liian tympeää koiralle. Kokemusta on koirista ja aktiivisesta rodusta. Mutta joidenkin kasvattajien kohdalla se kiinnostus päättyy juuri tähän vaatimustasoon.

Vierailija
17/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis tiettyä rotua hakemassa? Voiko olla niin, että kasvattajan mielestä rotu ei sovi teille. Meidän slk odottaa pentuja ja kyselyitä on tullut myös kerrostalossa asuvilta. Paksuturkkinen herkkähaukkuinen koira ei sinne mielestäni sovi. Rotuja on valtavasti mistä valita se itselle sopivin.

Vierailija
18/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut ihan samaa. Ymmärrän että ollaan tarkkoja. Mutta monen kohdan lista ja vaatimukset näyttelylle yms Tämä saa miettimään onko meidän ihan tavallisesta ulkoilusta ja liikunnasta nauttivan, maalaisjärjellä varustetun perheen elämä sittenkin liian tympeää koiralle. Kokemusta on koirista ja aktiivisesta rodusta. Mutta joidenkin kasvattajien kohdalla se kiinnostus päättyy juuri tähän vaatimustasoon.

Ei kyse ole koiran elämän tympeydestä, ei koira näyttelyitä kaipaa. Mutta kasvattaja haluaa pentunsa näytille, ja jos sellainen koti on tarjolla niin se valitaan mieluummin kuin se, joka ei halua näyttelyyn. Tottakai kasvattajana haluan, että kaunis pentu viedään näyttelyyn, tai harrastuksiin, ja että sitä koulutetaan.

Vierailija
19/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis tiettyä rotua hakemassa? Voiko olla niin, että kasvattajan mielestä rotu ei sovi teille. Meidän slk odottaa pentuja ja kyselyitä on tullut myös kerrostalossa asuvilta. Paksuturkkinen herkkähaukkuinen koira ei sinne mielestäni sovi. Rotuja on valtavasti mistä valita se itselle sopivin.

Ei kyse ole siitä että meidät olisi tyrmätty. Olen vasta etsimässä koiraa ja tehnyt tätä taustatyötä jonkin aikaa. Itselläni on yli 20 vuoden kokemus ko.rodusta, enkä voisi kuvitellakaan muuta rotua nyt tai myöhemmin.  Viimeisimmästä koirahankinnasta on jo sen verran aikaa, että systeemit ovat muuttuneet vuosien saatossa. 

Vierailija
20/258 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa meillä kasvattajillakaan. Minä en halua myydä ihan kenelle tahansa. Muutamia pentuja on joskus päätynyt ihan väärille ihmisille ja se todellakin harmittaa, kun haluaisin kaikille pennuille asialliset kodit.

Mun oli pakko viime keväänä ottaa yhteystiedot pois kennelini kotisivuilta, koska pentujen kysyntä oli niin hurjaa. Meillä viime vuonna syntyi vain yksi pentue, jossa 4 pentua ja ostajia olis ollut kymmeniä. Myin ne pennut perheisiin, joissa oli ennenkin ollut meidän kasvatteja, koska ei ollut energiaa tutustua uusiin perheisiin. Tutulle myynnissä on myös se hyvä puoli, että tietää heidän motiivit koiran hankinnalle, ettei sitä hankita vain koronakaveriksi ja sitten hylätä kiertoon kun kyllästytään.

Mulla kriteerinä on, että minulta ostetut koirat käytetään pari vuotiaina terveystutkimuksissa ja joko jalostustarkastuksessa tai näyttelyssä ainakin kerran. Ja olisi kiva joskus saada vaikka sähköpostitse kuulumisia kuvan kera.

Ihmiset ovat hyviä lupailemaan, että kylläkyllä, mutta toteutus on sitten toinen juttu.