Jaydess kierukka kokemuksia?
Ilmeisesti aika uusi merkki? Minulle laitettiin viime viikolla ja mahaan koski pari päivää :/ Mielenkiinnolla odotan olisiko tämä parempi kuin e-pillerit.
Kommentit (106)
Hei! Minulla on nyt ollut kyseinen kierukka muutaman viikon. Tähän saakka ei ole ollut muuta kuin positiivista sanottavaa. Laitto ei sattunut juurikaan, hetken tuntui vaan vähän epämiellyttävältä. Pelkäsin paljon pahempaa (olen synnyttämätön jos sillä tiedolla mitään tekee). Muutaman päivän oli paikat hellänä, mutta nopeasti helpotti. Samoin niukkaa vuotoa kesti pari päivää. Tosi tyytyväinen tähän!
Mä olen ihan ymmälläni mistä mun vaivat johtuu. Epäilyksenä Jaydess kierukka. Se on ollut nyt 1,5v. Kesällä alkoi vatsa oirehtimaan. Lähinnä närästystä,mkipua, pahoinvointia. Kaikki tutkittiin ja mitään ei löytynyt.
Vatsa rauhoittui itsekseen niin että pystyin senkanssa elämään.
Loppukesällä alkoi kuukautismaiset kivut. Alavatsaa ja -selkää särki. Jalkoja pakotti, tuli pahoinvointia. Olin yhden viikonlopun sänkypotilas edellä kuvattujen oireiden takia ja kas, maanantaina alkoi menkat. Gynellä kävin ja päätettiin vaihtaa Mirenaan. Tammikuun lopulla olisi vaihto.
En vain tiedä jaksanko näitä oireita sinne asti ja voiko nämä oikeasti johtua jaydess kierukasta?
Kierukka mulla sen takia että kuukautiset on kamalat. Emme saa lapsia.
Pillereitä kokeiltiin mutta mun suonet jaloissa alkoi tulehtumaan. (Suonikohjut)
Niin ja mieliala heittelee ihan järkysti. Ja päätä särkee ja väsyttää..
Mulle laitettiin alunperin normaali hormoonikierukka, jonka takia kipuilin ihan kokoajan (ilmeisesti ei mahtunut olemaan kunnolla) ja siksi päätettiin vaihtaa tähän jaydessiin. Nyt jonkun pari kk ollu tämä, suurimman osan kuulaudesta tulee melkein päivittäin kuukautiskipuja, jotka säteilevät alaraajoihin. Tai en oikein keksi muutakaan, mitä kipuja voisivat olla? Semmoista vihlontaa ja pistämistä alamahaan. Menkat tuli normaalisti, oli vähän pitkät, mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Nämä kivut ovat vaan ihan hanurista! Onko muita joilla ollut tälläistä?
Viime viikolla laitettiin. Koko päivän oli aivan h*lvetillinen kipu ja kouristelu niin etten voinut liikkua, kuumavesipullo vatsalla kippurassa meni päivä. Seuraavana päivänä tuli ajoittaisia, lamaavia kipuaaltoja, mutta sen jälkeen ollut oikein helppoa! Odotukset korkealla :-)
T.parikymppinen synnyttämätön
Mulla tulee kohta kaksi vuotta täyteen Jaydessin kanssa. Ekat puoli vuotta asennuksen jälkeen vuosin enemmän kuin koko elämässäni yhteensä. Alkuun oli jatkuvaa vuotoa ja vain muutama tipaton päivä kuukaudessa. Sitten se hiljalleen kääntyi niin, että menkat kesti jonkun kolme viikkoa kerrallaan ja välissä oli pikku tiputtelua. Hiljakseen menkat lyheni, vuotomäärät väheni ja tiputteluvuoto jäi pois. Reilun puolen vuoden aikana siis kuukautiskierto löysi paikkansa kalenterissa ja välivuoto jäi pois. Odottelu oli todella turhauttavaa ja hemoglobiini siitä kärsi aika tavalla, mutten aikonut luovuttaa, koska olin lukenut että siinä voi mennä aikaa mutta sen jälkeen helpottaa. Nyt menkat on olleet hiukan niukemmat kuin normaalisti, ja yhtä kivuliaat kuin ennenkin. Tosin oireet ovat erilaiset- kramppeja mulla ei ennen kierukkaa ollutkaan, vain lievää vatsakipua.
Kummallisia oireita ovat olleet näön sumentuminen. Sitä oli noin puoli vuotta sitten jonkun verran. Vaikea sanoa, liittyykö kierukkaan. Huimausta on ollut tavanomaista enemmän. Iho on pysynyt ennallaan. Painon vaihteluun en yhdistä kierukkaa myöskään. Mulla paino vaihtelee jonkun kolme kiloa suuntaan ja toiseen vuodenajasta ja elämäntilanteesta riippuen.
Mielialani lähes koko kierukka-ajan on ollut alakuloinen, joten uskon kierukan vaikuttavan siihen osaltaan. Halut ovat myös pikkuhiljaa vähentyneet aika olemattomalle tasolle. Tuntuu, ettei seksi kiinnosta enää ollenkaan. Nyt olen alkanut huomata limakalvojen kuivumista, kutinaa ja ärtymistä. Hommasin siihen lopulta estriolia sisältävää emätinvoidetta, joka auttoi välittömästi. Epäilen, että kehoni estrogeenitaso on kierukan takia laskenut liian alhaiseksi, ja se aiheuttaa näitä oireita. Aion poistattaa kierukan kun kaksi vuotta tulee täyteen ja tarkkailla sitten kehon toimintaa ja mielialoja ihan luomuna. Inhottava ajatus että kehon ulkopuoliset hormonit voi vaikuttaa tosi paljonkin kokonaisuuteen.
Nyt 3vko kierukan asentamisesta, joka oli aivan kamalaa. Sattui paljon ja verta hulahti lattialle asti suht runsaasti. Nyt löytyy 50% kaikista luetelluista sivuoireista ja mieliala on laskenut nopeasti reilusti. Just kun on alle vuoden ollut kunnossa vakavan masennuksen jäljiltä niin pelottaa tää nopea mielialan laskusuunta ja masennuksesta tuttujen oireiden hiipiminen. Tuntuu ettei pää kestä hormooneja! Muista hormooniehkäisyistä sama homma. Plus oon vuotanut ja kipuillut 2.5vko kaiken muun lisäksi. 🙈 Mulle ei vaan näköjään hormoonit sovi.
Jatkoa edelliseen. Olo on koko ajan kun ois pahat pms:t ja menkat kestona koko ajan päällä. En meinaa kestää edes ite itteeni!
Kierukan laiton jälkeen saattaa menkat kadota täysin!
Mulla ollut 1,5v. Olen tosi tyytyväinen, menkat vähentyneet, halut lisääntyneet. Laittaminen sattui, mutta kyllä kannatti! Olen 25v, ei lapsia.
Mulla Jaydess otti ja petti. Kahden vuoden jälkeen tulin kierukasta huolimatta raskaaksi, oli kohdunulkoinen. Raskaus huomattiin onneksi suht alussa, mutta jouduin suoraan leikkaukseen. Multa poistettiin oikea munatorvi. Oli epämääräsiä oloja, joiden takia kävin pari viikkoa ennen raskauden toteamista gynekologilla, joka ei teetättänyt raskaustestiä oudoista oloista huolimatta, tarkisti vain kohdun (siellähän ei tietenkään näkynyt mitään) ja totesi kierukan olevan paikoillaan.
Aivan hullua, että tällainen osui omalle kohdalle. Mulle asennettiin leikkauksessa samalla Mirena, rukoilen, ettei salama iske kahta kertaa. Luin ennen Jaydessin asettamista ja sen jälkeen kommentteja kierukkaraskauksista netin palstoilta ja olin vaan että "ei mulle tollasta voi tapahtua". Kyllä voi, ja jätti aivan suunnattomat henkiset arvet. Tapahtumasta on vain pari päivää, joten fyysisesti kroppa on myös vielä hauras. Kuitenkaan tässä tilanteessa mä en tehnyt mitään väärää, kävin lääkärissä, ja luotin ammattilaiseen.
Hyvät naiset, kierukasta huolimatta pyytäkää lääkäriltä/tehkää raskaustesti AINA, jos teillä on outoa oloa, ällöttää/oksettaa, virstaoireita yms. Parempi olla varma, Joskus kohdunulkoinen raskaus ei näy virtsakokeessa, vaan se selvitetään verikokeella. Toivon, ettei kenenkään tarvitsisi kokea samaa, mutta niin noita kierukkaraskauksia vain tuntuu tapahtuvan. Jos joku vielä lukee tätä ketjua, niin kiinnostaa, onko kohtalotovereita!
Miulla ollu 8kk Jaydess ja huomannu että menkat eivät ole vieläkään loppuneet vuoto on vähentynyt kyllä, toivoisin vielä että loppuisi. Huolen aiheena myös eilinen yhtäkkinen läpäisyvuoto joka ei ollut normaalia..
Naamakin kukkii aika kivasti. Onko muilla loppunut esim vuoden käytön jälkeen menkat?? Kertokaa kokemuksia.
Jaydess kierukka ollut nyt käytössä 3 vuotta, kohta olisi vaihdon aika. Olen ollut erittäin tyytyväinen; kuukautisia ei ole ollut, mielialavaihtelut hävisivät melkein kokonaan ja ei tarvitse huolehtia pillereiden ottamisesta. Asettaminen nipisti ehkä minuutin, ja sen jälkeen olin ihan ok, kunnes oli kivuliaita supistuksia. Otin buranaa tasaisesti, ja kipu ei oikeastaan enää tuntunut, eli ei ollenkaan paha. Verrattavissa hammaslääkärillä käyntiin.
Kierukka oli kolme vuotta ja nyt poistettiin. Päädyin kierukkaan, koska olen kokeillut e-pillereitä ja rengasta eikä ne sovi mulle kun vaikuttavat liikaa mielialoihin (kaikki on harmaata) ja painoon/painonpudotus erittäin vaikeaa.
Kierukan kanssa alku oli hankalaa. Laitto ei sattunut niin paljon kuin luulin, mutta jälkeenpäin pitkän aikaa viiltävää kipua. Makasin sohvalla, etsin asentoa ja napsin särkylääkkeitä. Kontrollissa kierukka oli oikein paikoillaan. Kipujen syyksi arveltiin munasarjakystaa. Jatkoin kuitenkin käyttämistä.
Seuraavaksi tuli kohtutulehdus, johon vedin antibioottikuurin. Menkat tulee normaalisti, mutta pari kertaa on ollut niin etteivät ole meinanneet loppua - lekurilta keltarauhashormonia pillereinä, loppui vuoto.
Elo on ollut ihan siedettävää, paino nousi 10 kg ja turvotus menkkoja ennen ja aikana on voimakasta. Seksihaluja on, mutta mielialani on taas tasapaksua ja harmaata. Muistelin lämmöllä hormonittomia aikoja, olin keskimäärin todella energinen ja pirteä, onnellinen. Painoa en saa laskemaan, vaikka syön nykyään kevyemmin kuin kierukan laiton jälkeen. Urheilen kolmisen kertaa viikossa. Mutta tämä on käynyt aiemminkin, joten osasin varautua. Nuvaring-ehkäisyrenkaan käytön lopetin aiemman seksittömän parisuhteen loppuaikoina ja sitä ennen olin treenannut ja syönyt terveeellisesti. Ehkäisyn lopettamisen jälkeen jatkoin samalla mallilla ja paino putosi 15kg. Eli osasin varautua myös kierukan kanssa, että paino nousee, toki elättelin toivoa ettei.
Nyt on kierukka poistettu ja tervetuloa hormoniton elämä! Jos lapsi on tullakseen, niin tulkoon. Hormonillisiin menetelmiin en aio enää ikinä koskea, haluan olla oma itseni.
Kävin tänään laittamassa, laitto sattui kuukautiskipujen verran, mutta tasottui nopeasti. Kunnes nyt kolmisen tuntia laiton jälkeen kivut ovat palanneet ja tuntuu et pahenee koko ajan. Viiltävää, todella tuskallista kipua. Mikään asento ei tunnu hyvältä. Kouristusten aikana tekee vain mieli huutaa. Mulla oli menkkakivutkin aikoinaan kovat, jouduin vetämään 3 grammasta panadolia ja litalginea kipuihin, kun en tulehduskipulääkkeitä saisi syödä astman takia. Otin ennen laittoa kaksi 400mg ibuprofeiinia ja 1 grammasen panadolin, laiton jälkeen yhden 400 buranan ja grammasen panadolin ja nämä kivut on ihan järkyttävät. Pahemmat kuin menkkakivut koskaan. Pakko soittaa kohta päivystykseen ja kysyä, mitä voin tehdä. Järki menee näiden kipujen kanssa! En voi tehdä mitään muuta kuin maata ja kouristella kipujen kanssa.
Toivottavasti tämä menisi ohi.
Minäkin kävin tänään laittamassa Jaydessin. Oon yleensä aika peloton tyyppi, jännittäjä ja stressaava kyllä senkin edestä. Mutta nyt pelotti oikeesti. Jo paketin hakeminen apteekista järkytti ja asettimen katseleminen sai aikaan pelkoa ja teki mieli peruuttaa koko aika.
Olen ehkäisyni alottanu 15 vuotiaana yazminelleilla, eivät sopineet mielialojen rajun vaihtelun takia. Sitten söin merciloneja 10 vuotta ja olin niihin tyytyväinen. Kontrollikäynnillä hoitaja järkyttyi aurallisesta migreenistäni ja vaihdatti mulle desogestrelit.
Desogestrelillä paino nousi 9 kuukaudessa n. 10 kiloa ja hiuksia lähtee valtavasti. Lisäksi vuotelua oli 3 kuukautta lähes koko ajan. Pillerit pitää ottaa tarkalleen samaan aikaan joka päivä ja lisäravinteetkin saattaa vaikuttaa vuoteluun ja minulla vaikutti. Minusta ihan naurettavaa, joten päätin että en halua pillereitä enää ollenkaan. Joku muu ehkäisy.
Tänään kun menin neuvolaan asennuttamaan kierukan, luulin että lääkäri kyselee ja tutkii, mutta se alkoikin heti asentaa ja minua pelotti ihan valtavasti. Olin kotona ottanut grammasen panadolin kun veikkasin kovaa kipua kun papa-koekin sattuu. Yleensä mun kipukynnys on korkea.
Lääkäri oli ihan mukava ja hoitaja oli jo tuttu kun olimme pari kuukautta sitten keskusteltu näistä ehkäisyvaihtoehdoista.
Pelkotilassani jo pelkän kohdunnapukan puhdistaminen vihlaisi. Asettimen laittaminen sattui jo 3/5 ja pelkäsin tulevaa kierukkaa aivan älyttömästi. Puristin käsiä nyrkkiin ja kyyneleet valui.
Kierukan laittaminen oli ehkä elämäni pahin kipu tähän asti. Teki mieli huutaa että lopeta, ota se pois, en halua. Mutta sinnittelin. Purin hampaita yhteen ja itkin ja pidin toista kättä silmien päällä ja toisella puristin aluspaperin riekaleiksi. Olin aivan järkyttynyt.
Laiton jälkeen odotin taas jotain jälkikeskustelua asiasta tai tutkimuksia. Mutta ei muutakun housut jalkaan ja kontrollikortti käteen ja kiitos näkemiin. Itkin koko automatkan kotiin ja otin buranaa ja olen nyt sohvalla pötkötellyt 2 tuntia. Kipu on vähän lieventynyt mutta jos liikkuu niin se palaa takaisin. Polttaa ja vihloo. Tuntuu lonkkaluissa ja etureisien puoleen väliin asti.
Tästä jos selviän, niin en ota enää toista ikinä. Toivottavasti tämä tuska lievenee tästä nopeasti ja on vaivan arvoista. En tiedä olisko se sattunu vähemmän jos ei olis pelottanu niin paljon. Olo on nyt jälkeenpäin kuin dramaattisella koiralla joka kiljuu kuin tapettava jo ennen kuin mitään edes tehdään -.-
Itsellä nyt resepti Jaydessiin. Olen 47v, kahden aikuisen lapsen äiti.
Pillereitä käytin joskus nuorena ja lastensaannin jälkeen halusin olla ilman mitään hormoneja.
Nyt sitten kuitenkin ajattelin että tämä kierukka voisi olla kiva ja kätevä... kunnes tulin lukemaan näitä kokemuksia...
Tiedän että positiivisia kommentteja harvoin lähdetään minnekään kirjoittelemaan ja haitoista ilmoitellaan herkemmin, mutta kun näitä kauhukokemuksia näkyykin olevan ihan helvetisti! Taitaa Jaydess-resepti mennä leivinuuniin...
Kerpeera kirjoitti:
Itsellä nyt resepti Jaydessiin. Olen 47v, kahden aikuisen lapsen äiti.
Pillereitä käytin joskus nuorena ja lastensaannin jälkeen halusin olla ilman mitään hormoneja.
Nyt sitten kuitenkin ajattelin että tämä kierukka voisi olla kiva ja kätevä... kunnes tulin lukemaan näitä kokemuksia...
Tiedän että positiivisia kommentteja harvoin lähdetään minnekään kirjoittelemaan ja haitoista ilmoitellaan herkemmin, mutta kun näitä kauhukokemuksia näkyykin olevan ihan helvetisti! Taitaa Jaydess-resepti mennä leivinuuniin...
Yleensä lapsen saaneilla kierukan laitto sujuu kivuttomammin, mutta hormonivalmisteen haittavaikutuksiahan ei voi etukäteen tietää.
Jaydess oli 2,5 vuotta. Vain positiivista sanottavaa. Ei sivuvaikutuksia. Teho loppui hieman sitä 3v aiemmin, nyt mulla kyleena. Siitä on alkuun tullut lieviä sivuvaikutuksia.
Minulle Jaydess kierukka asetettiin 7 pv sitten. Laitto sattui paljon mutta sen vielä kesti, eri asia laittoa seuraavat tunnit.. Kipu oli ihan hirveetä, säteili raajoihin, oksetti, itkin vaan eikä tienny miten päin olla. Onneksi oli mies mukana terveysasemalla, kun yksin sieltä en ois päässy pois. Ei auttanu mikään särkylääke ja muutaman tunnin kiemurtelin sängyssä, jonka jälkeen alko helpottaa ja nukuin koko iltapäivän. Seuraava päivä meni ihan ongelmitta, ei mitään kipuja ja illalla uskaltauduin jo kokeilemaan yhdyntääkin. Ei sattunut eikä mieskään kuulemma tuntenut mitään. Yöllä heräsin ja ne järkyttävät kivut palas, kouristeli taas muutaman tunnin kunnes särkylääkkeiden avulla pysy paremmin kurissa. Sattumalta olin menossa eri asian vuoksi käymään tkssa jossa ohjattiin heti päivystykseen. Resepti 800mg buranaa. Päivän mittaan kivut tuli harvempaan tahtiin, mutta itse kipu paheni. Buranan vaikutuksesta kuitenkin iltaa kohti helpotti huomattavasti ja tän jälkeiset päivät kivut pysyneet kokonaan poissa.. tähän aamuun asti kun kokeilin olla ilman särkylääkettä. Kipu kuitenkin jo täysin siedettävää, joten josko olisi nyt menossa pois...
Toivottavasti kivut nyt vaan olis hellittämässä ja tämä kierukka ois toimiva, kun kondomin lisäksi ainut ehkäisymenetelmä jota voin käyttää. Ainakin tällä hetkellä tuntuu että uudelleen en tätä ota, toimi tai ei, sillä se kipu on ollut niin järkyttävää.