Jaydess kierukka kokemuksia?
Ilmeisesti aika uusi merkki? Minulle laitettiin viime viikolla ja mahaan koski pari päivää :/ Mielenkiinnolla odotan olisiko tämä parempi kuin e-pillerit.
Kommentit (106)
Kierukka asetettiin toukokuussa, ja sen asettaminen vähän nipisti, mutta varsin siedettävä kokemus. Seuraavan viikon muutaman päivänä tuntui kramppeja, mutta särkylääkkeiden avulla ihan siedettävissä. Nyt 7kk jälkeen, ihan ok olo, ei itsellä ole ollut kovin kummoisia mielilalan vaihteluita, joiden takia aluperin lähdin kierukkaa kokeilemaankin. Elämä tuntuu olevan helpompaa, kun ei tarvitse päivittäin muistaa pillerin ottamista. Kuitenkin, mietin olisiko hormoniton ehkäisy sittenkin parempi vaihtoehto. Vaikuttaako hormoni-ehkäisymuoto sittenkin minuun enemän kuin tajuankaan...
Laitatin Jaydessin lokakuussa. Asetus sattui kohtuullisen paljon, siitä huolimatta että olin syönyt reilusti särkylääkettä ennen toimenpidettä gynen ohjeen mukaan. Tiputteluvuotoa tuli pari päivää ja viikon verran kuukautiskipuihin verrattavissa olevia kipuja. Parin viikon päästä alkoivat ensimmäiset kuukautiset, jotka olivat normaalia pidemmät ja runsaammat, ei kipuja. Seuraavat kuukautiset jäivät väliin ja tämän jälkeen kuukautiset ovat nyt tulleet pari kertaa säännöllisesti, vähän aiempia menkkojani pidempinä mutta muuten aika samanlaisina kuin minulla on ennenkin ollut. Pientä tiputtelua (ei vaadi edes suojaa) välillä. Kierukkakontrollissa (3kk) kaikki ok. Kokeilin ennen kierukkaan päätymistä useita pillerimerkkejä, jotka eivät minulle sopineet (kuivuutta, limakalvojen arkuutta ja rikkoutumista, mielialanvaihteluita, itkuisuutta). Kierukan kanssa ei ainakaan vielä ole ollut mitään oireita. Iho on pysynyt hyvänä, mieliala on loistava ja limakalvot voivat hyvin. Toivottavasti kaikki jatkuu yhtä hyvin myös tulevaisuudessa.
Mulle laitettiin tänään jaydess kierukka. Meinasin pyörtyä ku menin sinne ku luin näitä kauhutarinoita. Kerroin heti tuntemuksista ja terveydenhoitaja oli vierellä. Nuori, kiva naislääkäri, ihan tk:n yleislääkäri. Kaks kertaa noin 10sekunttia nipisti. Eka kerta ku kohtu mitattiin ja toinen kerta oli laitto. Verrattavissa kivuliaiden menkkojen sellaiseen kramppiin. Huoneessa Olin noin 10minuuttia kokonaisuudessaan. Saa nähä mitä jatkossa kierukka tuo :)
Minulla laitettiin Jaydess 8kk sitten. Olen synnyttämätön parikymppinen ja terveydenhoitaja suositteli verenpaineen takia tätä. Laitto oli nopeasti ja kivuttomasti ohi, 5 minuuttia ja olin jo ulkona ovesta. Tiputtelua oli ensimmäinen kuukausi, kahdet ekat menkat oli pitkät mutta niukat. Ensimmäinen kuukausi oli järkyttävä.. joka toinen päivä kipu oli viiltävää ja sai aikaan enemmän kyyneliä kuin kirosanoja. Jos en ollut töissä, makasin lattialla/sängyllä. Toinen kuukausi oli parempi ja kolmantenta kivut loppuivat. Ajattelin että tää on tosi huoleton ja kiva ehkäisymuoto. Sitä se olikin kunnes 7 kuukautta laitosta alkoivat todella runsaat kuukautiset jotka kesti runsaan viikon. Vuodon loputtua alkoi kivut, turvotus, paineen tuntu ja huonovointisuus. Kipu tuntui välillä nipistelyltä ja välillä kuukautiskivulta. Raskaustesti neg ja perhesuunnittelu joka tämän laittoi neuvoi puhelimessa että ehkä kyseessä on munasarjakysta. Varasin ajan yksityiselle gynelle koska yksityinen ultraa ja kunnallinen ei (meillä päin). No tänään selvisi että kierukka laskeutunut niin alas virheasentoon että piti ottaa pois. Harmi, koska mitään sivuvaikutuksia en kokenut jaydesistä ja se oli niin vaivaton.. Gyne sanoi ettei tällaista satu yleensä.. kertoi toki että sitä kierukkaa tunnusteltaessa oli jollain käynyt niin että narut oli jääneet lohjenneeseen kynteen kiinni! Toivon vain että laitossa olisivat ultranneet ja kontrollikäynti sovittu heti parin kuukauden jälkeen niin en voisi jossitella laittoivatko sen oikein ja asettuiko se heti väärin. No, sinne meni ne 150 euroa.
Kävin muuten juuri Helsingissä lääkärillä puhumassa hormonikierukan laitosta ja hän sanoi että uusimpien tutkimusten mukaan Mirena sopii kaikille joille Jaydesskin sopii joten Jaydessia ei pidetä enää edes varastossa terveyskeskuksessa. Aiemminhan on sanottu että Jaydess sopisi paremmin ei-synnyttäneille mutta muutenhan Mirena on parempi mm. kestonsa vuoksi. En tiedä viittasiko hän vain siihen terveyskeskukseen, Helsinkiin yleisesti vai mihin. Helsingissä ekan kierukan saa siis ilmaiseksi.
Viikko laitosta. Vaihdoin kuparkierukasta hormonikierukkaan kipujen ja runsaiden vuotojen vuoksi. Kuparikierukan kanssa tuntui loppupuolella (oli 5v), että puolet kuusta olin joko kivuissa tai vuotamassa kuin seula.
Jaydessin laitoin yksityisellä, jossa kuparikierukkakin oli laitettu. En ollut valmistautunut vaihtoon ja se tehtiin kierron puolivälissä, joten poisto ja uuden asetus tehtiin ilman ennakkoon otettua särkylääkettä. Kolme tiukkaa nipistystä, joiden aikana tuntui, että taju lähtee. Nopeasti kuitenkin sujui.
Minulla oli tiputteluvuotoa vain laittopäivänä ja tämän viikon aikana muutama vihlaisu tuntunut, mutta ei toistaiseksi muuta. Odottelen, miten tulevien kuukautisten kanssa menee.
Mulla laitettiin se kierukka siis 1v 4kk sitten...muuten mennyt hyvin mutta n. kerran/kk tulee hetkellinen, yleensä n. 3-4min kestävä, aivan vitullinen kipu, siis semmonen että jos lasten hankinta/synnytys tuntuu vähääkään siltä, voin suoralta kädeltä sanoa etten ikinä tule hankkimaan lapsia. Yleensä se kipu tulee iltaa kohden. Nyt kivut on yltyneet siihen että ne saattaa kestää koko illan ja tulee yleensä aaltomaisesti, särkee ja koskee sen 3-4min, sen jälkeen voi usein mennä jopa 45min ilman mitään kunnes kipu tulee takaisin - mitkään särkylääkkeet ei auta siihen. Kävin gynellä ultraamassa, gyne oli ensin sitä mieltä että johtuu ovulaatiosta ja kun kohtuun valuu ovulaation myötä nestettä, aiheutuu kipu. Noh, kas kummaa mitään nestettähän sieltä ei löytynyt (edeltävänä iltana oli koskenut koko illan), kierukka oli normaalisti eikä munasarjoissa ollut kystia. Epäili suolistoperäistä kipua, mielestäni erikoista että tää "suolistoperäinen kipu" on alkanut heti kierukan laiton jälkeen. Varaan tk ajan ja käyn jutustelemassa siellä lääkärin kanssa, jos ne tutkis mistä se kipu on peräisin (mun oma vahva veikkaus on se kierukka). Itse en kierukkaa niinkään ehkäisyyn tartte, mulle on se ja sama vaikka pitäis kumia käyttää, en vaan halua jäätäviä menkkoja. Menkat on siis tulleet kierukan kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti, minipillereillä pysyi kokonaan pois.
Mä otin jaydess kierukan vajaa vuosi sitten. Laitto sattui aika paljon vaikka olin ottanut buranan etukäteen. Samana päivänä ei ollut mitään erikoista mutta seuraavana päivänä ja viikko putkeen oli viiltävän kovat kivut alavatsassa.
Viikon jälkeen olo parani. Pientä tiputtelua oli lähes 2kk laiton jälkeen mutta sen jälkeen on menkat tulleet säännöllisesti ja olleet aika pienet.
En tiedä liittyykö kierukkaan, mutta vatsa ei kestä juuri mitään ruokia enää menemättä sekaisin ja vatsakipujakin tulee. Lisäksi on masennusta, josta tosin kärsin jo viisi vuotta sitten mutta paranin, tämä siis tullut takaisin.
Olen kyllä tyytyväinen sinänsä, koska on niin helppo. Ei tarvitse muistaa pillereitä eikä pelata kortsujen kanssa. Poikaystäväni ei ole huomannut yhdynnän aikana mitään naruja tms joten seksielämäkin sujuu oikein hyvin.
Täysi susi. Minulle aloitettiin laittamalla mirena alkuvuodesta. Laitto sattui hirveästi ja itse lääkäri tuntui aika ilkeältä. Sen jälkeen vuotoa ei tullut paljoa mutta kipuja sitäkin enemmän. Varsinkin urheilun jälkeen ja illalla hirveitä kramppeja. Kolme viikkoa jaksoin odottaa ja sitten menin takaisin gynelle. Ilmeisesti ensimmäinen kierukka oli asetettu väärin liian matalalle ja hakaset osuivat kohdun seinämiin. Vaihtoivat siltä istumalta jaydessiin (oikein mukava lääkäri ja laittoi puuduttavaa geeliäkin). Kivut silti jatkuivat ei kuitenkaan yhtä kovina. Ei mennyt varmaan 1,5 kuukautta kun juoksin takaisin sinne kipujeni kanssa. Sama ensimmäisen kerran typeryslääkäri ultrasi. Sanoi että kipu voi johtua tulehduksesta tai löydetystä kystasta. Antoi antibioottikuurin turhaan sillä kävin viikon päästä yksityisellä jossa totesivat että selvä kystab puhkeaminen. Sen jälkeen menkkojen aikaan tullut vielä hirveitä kramppeja jotka ei tunnu hellittävän ja joskus seksin jälkeen (tietyt asennot) aiheuttavat kipua. Yritän kuitenkin sen 6 kuukautta katsoa josko keho tottuisi. Iho ongelmatkin yleistyneet yläselässä sekä joitakin isompia finninkaltaisia paukamia pakaroissa.
Mulla on ollut Jaydess-kierukka nyt noin 11 kuukautta ja fiilikset on ristiriitaiset. Asennus tehtiin mulle poikkeuksellisesti juuri kuukautisten loputtua, koska olin joutunut jo muutamaan kertaan vaihtamaan aikaa epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi. Olin lukenut kaikenlaisia kauhutarinoita netistä, joten varauduin asennukseen kahdella 600 mg Buranalla ja kerroin lääkärille, että toimenpide jännittää hiukan. Lääkäri olikin hyvin mukava ja selosti kokoajan, mitä tapahtuu. Olin vastaanotolla yhteensä ehkä 10 minuuttia eikä mitään pahaa sanottavaa käynnistä jäänyt. Asennuksen aikana vihlaisi kertaalleen parin sekunnin verran. Vertaisin kipua erittäin kovaan kuukautiskramppiin. Otin rauhallisesti koko loppu päivän ja odottelin jännityksellä, alkaisivatko ne paljon puhutut jälkikivut jossakin vaiheessa. Kroppani otti kuitenkin muutoksen hyvin vastaan ja niitä kipuja ei koskaan tullut.
Lääkäri ohjeisti pitämään 3-4 päivää taukoa seksin harrastamisesta, jotta kohtuun ei syntyisi jotakin tulehdustilaa asennuksen jäljiltä. Maltoimme ehkä sen kolme päivää olla ilman. Yhdynnät olivat tietyissä asennoissa hieman kivuliaita, varsinkin jos mies työntyi aovan syvälle. Kipuilua kesti ehkä noin kuukauden päivät. Silloin kyl mietin, että kierukka lentää hiiteen melko nopeasti, jos kivut eivät hellitä. Samoihin aikoihin ilmeni myös aivan uusi sivuvaikutus eli limakalvojen kuivuminen. Vaikka haluja oli, niin en vain kostunut. Tämä aiheutti hieman hämmennystä sekä minussa että kumppanissa. Vaiva oli ehkä osittain myös hieman psyykkinen, koska aiheesta keskustelun jälkeen vaiva alkoi helpottamaan. Haastavimman ajan käytimme avoimesti liukkaria.
Menkoista voisi sanoa sen verran, että tuntuu siltä, että niitä olisi nykyisin tiheämmin ja ne kestävät pidempään. Vuoto on kylläkin aikaisempaan verrattuna todella niukkaa. Hieman kylläkin häiritsee epäsäännöllinen rytmi ja lähes jatkuva tiputtelu. Käytin ennen kierukkaa e-pillereitä ja kuukautiseno ovat aina olleet lähes kellon tarkasti ajallaan. Pillereiden lopetuksen jälkeen hormonitoiminta heitti häränpyllyä ja kaikki meni sekaisin.
Pillereiden lopetukseen liittyi myös sellainen vaiva, että naamani ja yläselkäni alkoivat kukoistamaan finneistä. Ajan myötä tilanne rauhoittui ja pelkäsin hieman, että hormonikierukka pahentaisi tilannetta uudelleen. Aluksi kasvot hieman räjähtivätkin käsiin, mutta nyt iho on oikeastaan parempi kuin aiemmin.
Yksi ehdottomasti ikävimmistä sivuvaikutuksista on kylläkin jatkuvat hiiva- tai muut emätintulehdukset!! En ole aikaisemmin eläessäni sellaisista joutunut kärsimään, mutta nyt niitä tuntuu olevan lähes joka kuukautisten jälkeen. Tosi ikävä vaiva ja rahaa palaa ties mihin lääkkeisiin. Juttelin 4 kuukauden kierukan käytön jälkeen gynekologin kanssa ja hän pyysi odottamaan ainakin puoli vuotta, jotta elimistön toiminta tasaantuu. Vaiva ei ole kyllä näyttänyt helpottamisen merkkejä. Tämä on yksi syy, miksi harkitsen vakavasti kierukan poistoa ennenaikaisesti. Toinen ikävä asia on noin 4 kuukautta kestänyt hiustenlähtö. En tiedä, liittyykö tämä kierukkaan vai onko normaalia hiusten elinkaareen liittyvää toimintaa, mutta huolestuttaa hieman silti.
Minulle laitettu tämä kierukka huhtikuussa 2016. Mirena oli aikasemmin. Olen 42v , neljän lapsen äiti. Laitto ei sattunut mutta siitä lähtien ollut järjettömät alavatsa kivut, noin puolessa välissä kiertoa. Lämpö nousee juuri ennen vuotoa ja migreeni. Tukka rasvottuu, akne selässä. Myös emättimessä väkillä geelimäisiä rakkuloita joita ole käyny tyhjentämässä ( sanoivat että näitä voi tulla ja ovat vaarattomia. Minä jo pelkäsin sukupuolitautia ja miehenkin läksytin 😂) isompia ja pidempi kestosia vuotoja. Vuodessa tullut 10 kiloa painoa ja turvotusta. Sekä myös pääkoppa sekoo..pinna tiukalla kokoajan. Ei jatkoon..poistattaan oon menossa.
Mulla toinen menossa. Ei valittamisat. Asennuksen jälkeen vuotia muutama viikko. Kuukautiset tulee säännöllisesti. Olisin toivonut että ne loppuu mutta ei voi mitään. En ole tullut raskaaksi eli toimii :D ekan kanssa tuli loppuvaiheessa hieman tiputteluvuotoa. Poisto ei sattunut ollenkaan.
Moikka!
Mulla on ollut Jaydess kierukka nyt noin 8kk. Ekat kuukaudet olivat aika kamalia suoraan sanottuna :D Asennuksen jälkeen kaksi viikkoa oli vuotoa, joka loppui kahdeksi viikoksi ja sitten alkoikin TODELLA runsaat ja kivuliaat kuukautiset, jotka kestivät 6 päivää runsaina/kivuliaina. Sen jälkeen vuoto muuttui tiputteluksi ja loppui. En ymmärrä miten kykenin edes olemaan töissä ,koska kivut olivat sitä luokkaa että säteilivät raajoihin. Kävin myös gynelläni tarkastuttamassa, että kaikki on ookoo (kaikki oli ok). Sitten rupesi puskemaan leukaan hormonifinnejä jossain tokan kuukauden kohdalla.. Iho kumminkin rauhoittui kun rupesin hoitamaan sitä paremmin ja katsomaan tarkemmin mitä suuhuni pistin.
Mutta summarusum, olen kyllä kaikinpuolin tykännyt tästä.. Pilleri ehkäisy ei sovi minulle ollenkaan ja monia eri merkkejä olen ennen Jaydesiä kokeillut huonoin menestyksin (todella paljon haittavaikutuksia). Laitan vielä loppuun plussat ja miinukset:
PLUSSAT
+ Varma ehkäisy
+ ei mielialavaihteluita
+ ei tarvitse muistaa napata pillereitä
+ pillereihin verrattuna vähemmän haittavaikutuksia (yksilöllistä)
+ kuivuus ei ole enää ongelmana :D
+ Emättimen tulehduksia vähemmän!! Joillakinhan on enemmän kierukan kanssa tulehduksia.
+ Epäsäännölliset tiputteluvuodot, heh laitan tämän myös miinuksiin :D
Ja miinukset
- Välillä kohtu kipuilee enemmän esim. kun on ovulaatio ja urheillessa tai jos stressaa!
- Epäsäännölliset tiputteluvuodot, joutuu välillä tekemään varmuuden vuoksi raskaustestejä
- Hiukset rasvoittuvat herkemmin ja joutuu koko ajan pesemään
- Päänahan ihottuma
- Välillä on maha todella outona, en tiedä liittyykö kierukkaan vai ei?
- Vessassa saa ravata useammin, mutta toisaalta urheilen nykyään enemmän joten voi liittyä siihenkin
Jaydess oli kaksi vuotta, eikä muuta valittamista, kuin että tulin raskaaksi.... Ja ihan paikoillaan oli kierukka.
Kommentoin tänne laiton jälkeen ja nyt 6kk myöhemmin päivitys. Vaihdoin tosiaan kuparikierukan Jaydesiin, joka oli suuri virhe! Sain lähes kaikki mahdolliset sivuoireet, joita voi saada: lähes 6kk jatkuvaa tiputtelua, menkkakipuilua jatkuvasti, karvaskasvu kiihtyi niin, että jatkuvasti saisi olla sheivaamassa, lihoin 6kiloa!!!, mielialani oli jatkuvasti alakuloinen tai ärtyisä kuten pahoissa pms-oireissa, selkääni ja pakaroihini ilmestyi kaameita finnejä ja seksihalut hävisivät kokonaan. Tänään otettiin tämä helvetin härveli ulos ja toista ei tule. Tässä taloudessa leikitään venäläistä rulettia kondomien kanssa tästä eteenpäin ja jossain vaiheessa saatan laittaa kuparikierukan takaisin, koska se toimi ilman näitä hormoonihirviöoireita!
Mulle laitettiin kierukka viime torstaina. Laitto sattui erittäin paljon.. Tämän jälkeen jouduin kävelemään kotiin (matkaa vajaa 2km) matkan aikana jouduin neljä kertaa pysähtymään, sillä jalat ihan veltot ja kävely ei sujunut lainkaan. Pääsin kotiin naamasta lähtenyt kaikki väri. Menin makaamaan sängylle ja kärsin ihan järkyttävistä kivuista seuraavat neljä tuntia, en kyennyt liikkumaan itkin vaan. Särkylääkettä otin aika reippaastikin, ei auttanut mitään. Kipuilua ollut tähän päivään asti ja pari päivää sitten alkoi menkat tosi runsaina. Tosin kipu ei ole enää niin pahaa, kuin silloin. Ei tee pahemmin mieli ruokaa, jos syö niin tulee heikko olo ja alkaa oksettamaan. Huimaa ja näön tarkentaminen välillä vaikeaa.
Mulla oli jaydess 3 v. Ei sen kummempi asennus/vaihtouuteen kuin perus papakoekaan. Vuodot niukkeni minimiin ja oli kuukausia ilman menkkoja ollenkaan. Suosittelen ja just vaihdoin kyleenaan. Töihin lähdin heti asennuksesta. Kipulääkkeet vaan ennen ja jälkeen.
Up