Missä vaiheessa aikuiset lapsenne ovat oikeasti itsenäistyneet?
Tyttäreni on 21v ja asunut kaksi vuotta pois kotoa. Tavallaan huolehtii asioistaan ihan hyvin, käy töissä, aloittaa nyt parin viikon päästä opinnot, hoitaa raha-asiansa ja pärjää siis mukavasti, mutta...
Minua on alkanut nyppimään, että hän useita kertoja päivässä esim soittelee minulle tai isälleen kysyäkseen asioita, jotka selvittää googlella alle minuutissa. Tyyliin "mikä tuo yths-juttu on", "voiko pakkasella pestä ikkunat", "saako junasta nykyään kertalippuja", "miten pääsee hammaslääkäriin". Lisäksi jatkuvasti pitäisi olla lainaamassa autoa, työkaluja, siivousvälineitä, mitä nyt milloinkin.
Joo, itse on kasvatettu blaablaa, mietin vaan onko teillä muilla vastaavia kokemuksia pois muuttaneiden nuorten aikuisten kanssa? Itselläni oli kova tarve oikeasti itsenäistyä nuorena, ja oli oikeastaan kunnia-asia selvittää asiat itse tai vaikkapa kavereiden kanssa pähkäillä. Ja välit omiin vanhempiin ovat koko ajan olleet hyvät ja lämpimät, kyse ei tosiaan ole siitä etteikö apua olisi saanut tarvittaessa.
Minua alkaa suoraan sanottuna kypsyttää tuollainen avuttomuus, välillä olenkin sanonut, että kokeilitko etsiä netistä tietoa. Siitä tytär suuttuu...
Kommentit (42)
Oletsä ap ihmeteltävän kylmä. Mikähän sussa on vikana?
Mä ihmettelen, miten nuorina lasten ajatellaan aikuistuvan.
Mä muutin vanhempien luota omaan kotiin vasta 30-vuotiaana ja olin siinä vaiheessa aika kypsä kuulemaan neuvoja. En muista paljon kyselleeni.
Ja myöhemmin se vaihtuukin melkein toisin päin, kun vanhemmat ikääntyvät ja alkavat tarvita apua lapsiltaan.