Mikä on työpaikkakiusaajien ajatuksenjuoksu vai onko sitä?
Työpaikkakiusaajat olisivat halunneet misertaa minut ja he olisivatkin pystyneet siihen, mutta lähdin pois. Kuulemma puhuvat vieläkin minusta valheita ja pahaa sekä nauravat kärsimykselleni. Ei minua oikeasti kiinnosta heidän mielipiteensä ja tai jos joku on niin hyväksynnänhakuinen ja ilman aivoja ajatteleva, että uskookin nup jutut. Mutta mietityttää vain mikä saa aikuiset ihmiset käyttäytymään tuolla tavalla?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Rooman valtakunnassa kehotettiin kysymään aina ensiksi: Kuka hyötyy? Ihminen on tässä tarkastelukulmassa HYÖTYÄ HAKEVA ELÄIN.
Kiusaajakin KAIKISSA TAPAUKSISSA HAKEE HYÖTYÄ ITSELLEEN toimimalla niin kuin toimii.
Tämä on/olisi ainakin hyvä lähtökohta lähteä tutkimaan, mistä kiusaamisessa on perimmiltään kyse. Mikä on se HYÖTY, mitä hakee sillä kiusaamisella...
Kiusaamiseen ei tarvita sen kummempaa motiivia, kuin kateus. Enpä ole kuullut tätä usein myönnettävän. Harva sanoo, että kun tuo Maija on minua kauniimpi/ lahjakkaampi/ iloisempi/ kivempi mies ja asunto ja kauniimmat lapset , niin sen tähden en siedä häntä silmissäni ja kohtelen kurjasti. Mikä hyöty tästä tulee? Ei mitään, paha olo kaikille. Kateellinen luulee, että kun tuhoaa toisen, olo helpottuu, mutta ei se helpotu, se olo vaan pahenee.
Pershäiriöinen saa vaan iloa toisen tökkimisestä, se on hänen elämänsä sisältö ja suola. Toimii näin aina ja kaikkialla.
Porukka, jotka lähtee mukaan ja hiljaisesti hyväksyy, hyötyy siten, että itse välttää kiusaamisen. Kuuluu porukkaan.
Aina se hyöty ei ole selkeä, että kun ajan Iiriksen pois, saan hänen paikkansa ja etenen uralla korkeammalle. Usein motiivi on piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli psykologit tarjoilevat helpoimpia ratakisuja? Eli kiusaajan toivoma ratkaisu, savustamisen onnistuminen, sopii psykologeille? Mielestäni se tuntuu hyvin oudolta.
Psykologit ei muuta maailmaa. Heistä hyvin harvat jos ketkään vastustavat julkisesti kiusaamista. Kiusatut on vuosikymmeniä huutaneet oikeutta, sitä kautta asiat on edistyneet. Kiusatut uuvutetaan joka taholta.
Jos joku jatkuvasti puhuu pahaa toisesta selkeästi yrittäen vaikuttaa muiden mielipiteeseen kohteesta, niin kuulijoiden olisi syytä miettiä ollaanko kiusaamistapahtumassa. Kiusaajat on pahoja ihmisiä ja heidän säälimättömyys ja sinnikkyys kauhistuttavat myös ympäristöä. Silti se pitäisi saada loppumaan. Näihin tilanteisiin ei ole tukea ja ohjeistusta vaikka voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuskin ketään savustetaan ilman johdon hiljaista hyväksyntää."
Hmmh. Varmaankin on noin. Useimmiten.
Yhteiskunta on aina perustunut vahvemman valtaan. Kiusaajat on kilpailuhenkisiä ja hyviä pärjäämään tunteettomissa olosuhteissa. He on myös itsekeskeisiä, minä, minä ja minun mielipiteet on oikeat ja parhaat. He ja pomot luulee ja uskoo että kovuudella tulee parhaat tulokset.
Tuo on tyhmyyttä, koska kiusaaja ei ajattele työpaikkaansa vaan pelkkää omaa etuaan ja laittaa sen edelle. Aina.
Yhteiskunnan rakenteet menevät hirvittävän sekaisin, kun suuntaa ei pysäytetä, jos asiat ovat menossa lievästi sekaisin. Tyrannia monistuu, kun tolkun ihmiset eivät puhu silloin, kun täytyy. He eivät pidä yhtä paljon meteliä, mutta mitä heikommaksi muutut sitä enemmän sinua tyrannisoidaan. Yhteiskuntatutkimuksen näkökanta.
Vierailija kirjoitti:
"Kiusaaminen vaatii taitoa. Kovin tyhmä ei siihen pysty, ellei apinoi."
Myönnetään. On osattava lukea ihmisiä ja tilanteita siinä omassa elämänpiirissä. Kiusaaja ottaa aina kuitenkin sen ensimmäisen askeleen. Väärä uhrivalinta ja olet pilliruokinnassa loppuikäsi...
Miten tämän perustelet? Mielestäni kyse on pohjimmiltaan erilaisuuden pelosta ja oman itsensä nostamisesta muiden kustannuksella. Vaatisi älyä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja keskittyä työn tekoon eikä muiden sortamiseen, mikä on raukkamaista.
Kateus kai usein taustalla. Tietyt ihmiset ovat sen verran empatiakyvyttömiä että haluavat tallata toisen itsetunnon ja kun huomaavat onnistuneensa siinä saavat jotain tyydytystä sen sijaan että kokisivat huonoa omaantuntoa toisen pahasta olosta jota kiusaaminen saa aikaan. Pahimmillaan kaikki osallistuvat dissaamiseen ja ainakaan heikkolahjaisimmat eivät osaa asettua kiusatun puolelle. Vaatii itsetuntoa ja älykkyyttä sanoa ettei lähde mukaan paskanpuhuniseen tai kiusaamiseen.
Joo se on "pöytäporukka" jossa ne luuserit palvoo sitä tyyppiä joka jauhaa paskaa ja leikki pomoa, ne istuu siinä kun eivät uskalla olla eri mieltä .Ne ulkopuoliset sitten on niitä joko kiusattuja taikka liian vahvoja että heitä voisi kiusata, eli yleensäkin neutraali tyyppejä.
Ei ole. Tavoittelevat vain omaa parastaan. Saavat tyydytystä kun toinen murtuu. Ei ole kotona opetettu arvostamaan muita eikä toisen tunteet kiinnosta. Empatiakyvyttömyys kertoo siitä että älykkyys on täysi nolla. Kiusataan sairaita, ylipainoisia, erilaisia tai muuten vaan syrjitään. Kamalaa edes ajatella miten aikuiset ihmiset kehtaavat potkia maassa makaavaa ts eivät uskalla asettua kiusatun tueksi. Kiusaaminen voi viedä työkyvyn. Ja siitähän kiusaajat vaan syyttävät kiusattua: Ei se jaksanut täällä, kun on niin avuton .. sairasta.
Vierailija kirjoitti: Kiusaamiseen ei tarvita sen kummempaa motiivia, kuin kateus. Enpä ole kuullut tätä usein myönnettävän. Harva sanoo, että kun tuo Maija on minua kauniimpi/ lahjakkaampi/ iloisempi/ kivempi mies ja asunto ja kauniimmat lapset , niin sen tähden en siedä häntä silmissäni ja kohtelen kurjasti. Mikä hyöty tästä tulee? Ei mitään, paha olo kaikille. Kateellinen luulee, että kun tuhoaa toisen, olo helpottuu, mutta ei se helpotu, se olo vaan pahenee.
On jännää, miten samat piirteet voivat aiheuttaa ihmisissä aivan päinvastaisia reaktioita. Yleisesti kaunis, iloinen, mukava ja taitava ihminen vetää muita puoleensa sukupuolesta riippumatta. Kaikki haluavat olla hänen kavereitaan, koska hyvä tarttuu. Paitsi sitten ne harvat, jotka jostakin syystä reagoivat aivan päinvastoin.
Mulle sanoi kampaaja, kun valitin leikkuujäljestä, että nyt saat porttikiellon ja sitten vielä neuvoi, että asioista voidaan keskustella rakentavalla tavalla. No, juu siitä leikkuujäljestä, kerta kerran jälkeen meni aina vaan huonommaksi.. rakentavaa, ja mikään kriitiikki ei siis ole rakentavaa.
Mutta työpaikkakiusaaminen, siellä olisi varmaan sitten sama juttu... Että se joka tekee huonosti, kohtelee toista asiattomasti, ja niin edes päin, on se rakentaja ja se joka menee ja tekee tuon rakentajana pidetyn tekemisistä asiaa on se joka ei käyttäydy rakentavalla tavalla.
Kiusaaminen ei ole koskaan rakentavaa! Se on tuhoavaa.
Työpaikka ei ole leikkikenttä tai lastentarha. Sopis ruveta aikuisiksi.
Sitten on tää passiivis-aggressiivisuus. No, jos ei mene kertomaan kokemastaan epäasiallisuudesta tai kiusaamisesta, mutta kuitenkin jollain tavalla näyttää sen että tuollainen tekee tuhoja työyhteisön toimintaan, niin sitten on se passiivis-aggressiviinen. Sen sijaan se älämölö, suunsoittaja, huonosti kohteleva, epäasiallisesti käyttäytyvä - no, hän on ainakin aktiivis-aggressiivinen!
Sanoja sinne sun tänne!
"Mä en ala sun kanssa tekeen," sanoo aktiivis-aggressiivinen, "minä en sinua tänne halunnut." Ja sanomisen kohde, ei lähde tekemään puheesta asiaa... mutta lopulta kun on tarpeeksi sitä epäasiallisuutta ja yhteistyökyvyttömyyttä osaksensa saanut, ottaa ja lähtee.... Passiivis-aggressiivinen.
Mitä se kertomaan meneminen auttais? Ei mitään. Sillä esimiehen kyljessä roikkuu tavallisesti se, joka kiusaa, hänellä on osa esimiehen auktoriteettia.
Sillä lailla!
Passiivis-aggressivinen! Aktiivis-aggressiivinen, oman paikkansa puolustauja, vaikkei sitä paikkaa ja palkkaa kukaan häneltä olis viemässäkään. Mikä oli uhka? Kaiketi se, että tuli sellainen, joka osas jotain, eikä ollut avuton tekijä!
Heillä ei ole järkeä ollenkaan. Yhdelläkään ! Se on todistettu. Mä oon aina ollut niin koulu- kuin ne työpaikka kiusattu, myös pomoni (entinen !!) on tähän syyllistynyt. Ja se tuli kerran jos toisenkin krapulassa tai humalassa sinne ! Se näkyi. Tukka ihan pjaskan näköinen, sekaisin......puhekin oli puuromaista.......ja se potki mut pois syyttä ! Kyl siel muutki käy kävelyllä kesken työpäivän ! Siis kauempanakin. Luvatta vieläpä ! En ymmärrä sitä, et miks mun kohdal siit tehtiin hiiiirrrveeeeee halloooooo ! Ja muiden ei. Ja se oli vissiin aina kyttäämäs jossakin piilos, et lähenksmä johonkin.....ainahan mä oon ehtinyt takaisin ajoissa. Tai mitä nyt muutaman minuutin myöhässä.....mut tää o pient sen krapula/humalatilojen rinnal, ku se tupsahti töihin......ja nylåkyisies hullujen huonees (melkein !!) sielläkin on pjaskoja ihmisiä kiusaajina. Eräs tökkäs mua melkein oikeaan silmään pari päivää ennen viime joulua ! Siel ilmeisesti halutaan, et mä sokeudun.....siin o vieläkin jälki !!!! Ja siellä se plaskiainen vaan o edelleen. Mun NS miesystäväkään ei piitannut mitään, vaik poliisi onki. Ei niin mitään !
Mun kohalla ainaki kyse on aina ollu siitä että oon lahjakkaampi ja kauniimpi kun muut, ja siihen päälle en mee massan mukana vaan käytän omia aivoja.
Tottakai se ärsyttää, kun tuntee että on huonompi mutta ei se oikeuta koskaan kiusaamiseen tms ilkeyksiin mutta valitettavasti monen aikuisen käytös hiekkalaatikkotasosia. ;/