Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on työpaikkakiusaajien ajatuksenjuoksu vai onko sitä?

Vierailija
02.01.2021 |

Työpaikkakiusaajat olisivat halunneet misertaa minut ja he olisivatkin pystyneet siihen, mutta lähdin pois. Kuulemma puhuvat vieläkin minusta valheita ja pahaa sekä nauravat kärsimykselleni. Ei minua oikeasti kiinnosta heidän mielipiteensä ja tai jos joku on niin hyväksynnänhakuinen ja ilman aivoja ajatteleva, että uskookin nup jutut. Mutta mietityttää vain mikä saa aikuiset ihmiset käyttäytymään tuolla tavalla?

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallan- ja kontrollinhalu? Empatiakyvyttömyys. Esimiehissäkin on kiusaajia, mutta suurin osa kohtaamistani kiusaajista on ollut älykkyydeltään valtavirtaa tyhmempiä tai itsetunto-ongelmaisia. Teit oikean ratkaisun häipymällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ratkaisu häipyä, jos johto mukana ja ei puutu kiusaamiseen, asenne ei ole kaikille hyvä työyhteisö. Kiusaaminen ainoastaan pahenee ajan kanssa, se ei helpotu.

Se, että näin on, on kuitenkin väärin. Se on se kiusattu, joka joutuu lähtemään, vaihtamaan työpaikkaa, koulua jne.

Kiusattu ottaa näissä usein rankasti takkiin, aina uusi alku, kun kiusaajat voivat edetä eteenpäin siinä missä ovat.

Asenne ilmasto suojelee kiusaajia. Kiusattua rangaistaan vielä kiusaamisen päälle. Esimiehet ja johtajat ovat tässä mukana.

Asenteen pitäisi muuttua nolla toleranssiksi kiusaamisen suhteen ja kunnon sanktiot. Työpaikoille konsultaatiota miten toimia, mikä on kiusaamista, mikä ei, kaikki ei tajua missä ovat mukana, kun pääkiusaaja manipuloi lauman mukaansa.

Eri piirit suojelevat toisiaan kiusaamisen puuttumisen sijaan. Ei näin.

Vierailija
4/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono itsetuntoisia, jotka haluavat epätoivoisesti kuulua porukkaan, seuraavat yhtä, joka käyttäytyy tasapainottomasti. Ei luovaa omaa ajattelua ja yksilöitä, vaan massa sopuleita. Joukossa tyhmyys tiivistyy.

Vierailija
5/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankan kiusaamisen jäljiltä osaan nyt erottaa kiusaajan helpommin. En toki kaikkia.

Se yli-imelä tapa uida toisen liiveihin soittaa hälytyskellot välittömästi.

Älä lähde mukaan, pysy neutraalina ja jättäydy piiristä pois. Syytöksien ilmetessä ota heti asiasta koppia ja vaadi selvitystä. Asiat vain pahenevat mikäli yrität olla kiltti. Käyttäydy asiallisesti.

Vierailija
6/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tarve on näyttää toiselle, että haluaa pilkata tätä? Mitä se antaa?

Vierailija
7/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja on Suomessa kingi ja voittaja.

Vierailija
8/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonon käytöksen jälkeen, kun se väärä tapa toimia on työntekijälle osoitettu, on erilaisia tapoja vastaanottaa viesti. Joko tajuaa mokanneensa, löytyy yhteys ja kiusaaminen jää pois. Monesti kuitenkin näin ei ole. Omaa käytöstä selitellään, puolustetaan ja kiusattua aletaan vihaamaan lisää, vaikka joku muu, kuin kiusattu olisi nostanut kiusaamisen esiin.

Kiusaajan ajattelumaailma: saan tehdä mitä vaan, eikä minulle saa siitä sanoa, tai suutun. Muiden pitää vaan alistua huonoon kohteluun ja olla hiljaa.

Vierailija
9/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimiehet, osa heistä käyttää valtaa väärin ja hajota ja hallitse meno on kamalaa. Osaa kiusataan, osalle on annettu potkut ja osa saa kamalaa kritiikkiä heiltä. Isot ja aikuiset ja esimiehet. Julmaa ja kamalaa. En tiedä mikä ongelma heillä omassa elämässä ja mielessä on.

Vierailija
10/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen. Olen kaikkialla se kiusattu. Avioliitossa, työpaikoilla, kerrostalossani. Olen kuullut että joillakin on kiusatun stigma. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta näin taitaa olla minulla.

Vierailija
11/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi, kateus ja epävarmuus itsestä, kyvyttömyys itsenäiseen ajatteluun ja empatiakyvyn puute.

Olen kohdannut itsekin aikuisia kiusaajia, yksi heistä on todennäköisesti narsisti ja toinen narsistin ystävä, jonka narsisti on aivopessyt minua vastaan ja tämä ystävä tuntuu aidosti uskovan minun olevan niin paha että ansaitsen kaiken kiusaamisen. Muut ovat olleet vain lauman mukana meneviä myötäilijöitä, jotka ovat nauraneet vieressä kun minua on kiusattu.

Onneksi tajusit lähteä myrkyllisestä ilmapiiristä pois ja toivottavasti löydät/olet löytänyt paremman työpaikan! Vika ei ole sinussa vaan kiusaajissa ja heillä on todennäköisesti ongelmia päänsä sisällä vaikka ulospäin näyttäisi muulta.

Vierailija
12/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rankan kiusaamisen jäljiltä osaan nyt erottaa kiusaajan helpommin. En toki kaikkia.

Se yli-imelä tapa uida toisen liiveihin soittaa hälytyskellot välittömästi.

Älä lähde mukaan, pysy neutraalina ja jättäydy piiristä pois. Syytöksien ilmetessä ota heti asiasta koppia ja vaadi selvitystä. Asiat vain pahenevat mikäli yrität olla kiltti. Käyttäydy asiallisesti.

Se yli imelä lähestyjähän ottaa nokkiinsa, kun hänen lumovoima ei mene läpi. Alkaa kiusata juuri sen vuoksi, että joku uskaltaa vastustaa hänen lumovoimaansa.

Vierailija
13/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tavoitteena on savustaa toinen pois ja näin parantaa omia asemia. Mitä muutakaan siinä voi olla takana?

Ainahan rikoksissakin on motiivi, niin kiusaamisessakin. Kaikessa, mihin ihminen käyttää energiaansa, on jokin motiivi takana.

Vierailija
14/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimivat yhteistyössä työnantajan kanssa tehden likaisen työn, tuskin ketään savustetaan ilman johdon hiljaista hyväksyntää.

Vierailija
15/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikuinen. Olen kaikkialla se kiusattu. Avioliitossa, työpaikoilla, kerrostalossani. Olen kuullut että joillakin on kiusatun stigma. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta näin taitaa olla minulla.

Täällä toinen. Minulle on läpi elämän korostettu kuinka näkymätön ihminen olen ja sellainen ja tällainen. Miksipä sellaisesta ihmisestä sitten puhutaan niin paljon pahaa ja alistetaan jollei minulla ole mitään väliä kenellekkään eikä minua edes huomaa joten joku ristiriita asiassa kyllä on. Haistatan nykyisin peet kaikelle tällaisille ihmisille jopa päin naamaa jos tilanne vaatii. Tai osoitan etten arvosta. Toki niitä arvostan jotka esim. tekevät työnsä hyvin niin sitä osuutta ihmisessä että jos on taitava ja ahkera. Mutta siitä pahanpuhumisesta arvotan ihmisen omalla kohdallani laariin ö.

Vierailija
16/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on itse asiassa monisyisempi juttu kuin moni tulee ajatelleeksikaan. Vaatii tiettyä älyä.

On saatava hovi (2-3 henkilöä) ympärille ja myös lähdettävä siitä, että ns. hiljainen enemmistö pysyy hiljaisena. Yleensä hiljaisessa enemmistössä pelätään niin paljon itse joutumista kiusaajan hampaisiin, että hiljaisuus säilyy. Myös on oltava pelisilmää sen suhteen, puuttuuko esimies työpaikalla tai henkilökunta koulussa asiaan. Suomessa on edelleen kouluja ja työpaikkoja, joissa kiusaamista "ei haluta" nähdä. Tällöin tie on piinaajalle, rääkkääjälle auki. Ei kun porukalla yhden kimppuun...

Vierailija
17/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuskin ketään savustetaan ilman johdon hiljaista hyväksyntää."

Hmmh. Varmaankin on noin. Useimmiten.

Vierailija
18/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minä minä minä minä minä" 

kutakuinkin tuollaista.

Vierailija
19/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monien psykologien yms. ohje on se, että kiusatun, uhrin, tulee otata etäisyyttä kiusaajaan. Eli pitäisi toimia tismalleen niin kuin kiusaaja on tavoitteekseen asettanut: savustaa toinen pois esim. työpaikalta.

Jokin tässä psykologien perusohjeistuksessa tuntuu olevan pielessä. Miksi he haluavat pelata kiusaajien pussiin?

Vierailija
20/93 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on itse asiassa monisyisempi juttu kuin moni tulee ajatelleeksikaan. Vaatii tiettyä älyä.

On saatava hovi (2-3 henkilöä) ympärille ja myös lähdettävä siitä, että ns. hiljainen enemmistö pysyy hiljaisena. Yleensä hiljaisessa enemmistössä pelätään niin paljon itse joutumista kiusaajan hampaisiin, että hiljaisuus säilyy. Myös on oltava pelisilmää sen suhteen, puuttuuko esimies työpaikalla tai henkilökunta koulussa asiaan. Suomessa on edelleen kouluja ja työpaikkoja, joissa kiusaamista "ei haluta" nähdä. Tällöin tie on piinaajalle, rääkkääjälle auki. Ei kun porukalla yhden kimppuun...

Kiusaaminen nimenomaan ei vaadi älyä.

Tietysti on älykkäitä kiusaajia, ja vähemmän älykkäitä, aivan kuten kaikissa muissakin kansanryhmästä.

Mukaan seuraamaan lähtee aivottomat lampaat, joita suurin osa on.

Vaatii voimaa ja älyä ajatella itsenäisesti, missä on mukana. Ihmisten manipulointi ja johdattelu on monelle helppoa. Se, että opastaa ihmisiä ajattelemaan itsenäisesti, oman ajattelun ja järjen käytön piiriin, ei sitten olekaan niin helppo tehtävä.