Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisin pyyhkiä pyllyni tuolla työkkärin postilla:(

Vierailija
08.06.2014 |

Lähettivät minulle pari päivää työttömäksi ilm jälk 3kpl työtarjouksia joihin en tod aio suostua. Ei ole rahkeita käyttää 2-3h/pvässä pelkästään työmatkoihin norm työajan lisäksi, on ajateltava muutakin elämää kuten lapsiani ja ihan omaakin jaksamista.

Mitä vattua ne HETI hätyyttelee minua, olen aina hankkinut työpaikkani ihan itse, joka ikinen kerta!!!

Minulla on alkavalla vkolla 3 ! haastattelua, lisäksi olen jo 1 ollut ja laittanut  ainakin 20 hakemusta!

Miten hoitaisin nuo työtarj paikat niin etten pääsisi edes haastatteluun? Tekisi mieli vaan ilmoittaa työkkäriin etten niitä edes hae, hoidan itse työni kuten ennenkin ja on nuo 3 haastatteluakin tulossa!

Ei tuossa toiminnassa ole hiventäkään inhimillisyyttä :((

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksess aonkin hyvä juttu, että työskentelen alalla jossa kys perheseikat tulevat ikäänkuin automaationa esille. Sitä paitsi minulla on työhakemuksissanikin maininta (aina) siitä että olen perheellinen, eräille sen asian mainitseminen cv:ssä on iso perkele mutta ei minulle vaan päinvastoin. Ja siinä sopii te-tmston alkaa liiruttamaan minua, ei olisi ensimm kerta kun vien minua vedättäneet tai katteettomasti sorsineet mm liittoon ja sen lakimiehelle ja olenpa voittanutkin juttuni.

ap

Vierailija
82/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:27"]

Mutta muista, että mikäli omalla käyttäytymiselläsi (= sanot suoraan, että työ ei kiinnosta) et saakkaan paikkaa, sulle napsahtaa karenssi. Ja kaksi tällaista kieltäytymistä puolen vuoden sisään, sulle napsahtaa karenssi määrittelemättömäksi ajaksi, kunnes olet jostain saanut työpaikan ja tehtyä 5 kk töitä.... Mutta se, että lapset ovat jatkuvasti kipeänä ja joudut heitä hoitamaan on vain kylmä fakta, jonka perusteella et vain voi saada karenssia. Se ei ole sun omaa huonoa käytöstä (=jonka perusteella karenssi voisi tulla), kerrot vain faktat.

[/quote]

5 kk karensseja ei enää anneta. 3 kk on se aika, mikä voi tulla toistuvasta moitittavasta menettelystä (kuten termi oikeasti kuuluu). Koskee siis työtömyysajalta evättävää korvausta. Työvoimakoulutuksen tai työkokeilun ajalta korvausta saa 3 kk karenssista huolimatta.

Faktat lastenhoitovastuusta voi kertoa työnantajalle liioittelematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:34"]

Lähettivät minulle pari päivää työttömäksi ilm jälk 3kpl työtarjouksia joihin en tod aio suostua. Ei ole rahkeita käyttää 2-3h/pvässä pelkästään työmatkoihin norm työajan lisäksi, on ajateltava muutakin elämää kuten lapsiani ja ihan omaakin jaksamista.

Mitä vattua ne HETI hätyyttelee minua, olen aina hankkinut työpaikkani ihan itse, joka ikinen kerta!!!

Minulla on alkavalla vkolla 3 ! haastattelua, lisäksi olen jo 1 ollut ja laittanut  ainakin 20 hakemusta!

Miten hoitaisin nuo työtarj paikat niin etten pääsisi edes haastatteluun? Tekisi mieli vaan ilmoittaa työkkäriin etten niitä edes hae, hoidan itse työni kuten ennenkin ja on nuo 3 haastatteluakin tulossa!

Ei tuossa toiminnassa ole hiventäkään inhimillisyyttä :((

[/quote]

Ovatko edes olleet muuten järkeviä tarjouksia? Itse sain viime viikolla muuten sopivan tarjouksen,mutta se oli lähetetty samana päivänä kuin paikan hakuaika umpeutui,eli turhaan lähettivät.Sitten tulee tällaisia "tervetuloa autonasentaja kurssille"-tyyppisiä posteja. Kyllä noihin tarjouksiin pitää käsittääkseni jotenkin reagoida,ellei halua karenssia. Ja Työkkäri "hätyyttelee"sinua koska se on Työkkärin ihmisten työ,etsiä työttömille töitä :) Kyllähän useamman tunnin työmatka kuulostaa ikävältä,mutta ei ole oikein varaa nirsoilla tällaisena aikana.

Vierailija
84/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vaan avoimesti kertoisi haastattelussa, että työtehtävä olisi sinänsä kiinnostava, mutta työmatkan pituuden takia et olisi hakenut paikkaa ellei TE-toimisto olisi kehoittanut / määrännyt. Näin ollen työnantaja tuskin palkkaa sinua, koska arvelee, että vaihdat pian lähemmäs kotiasi. Mutta haastattelijalle jää sinusta kuitenkin hyvä kuva, mikä voi olla sinulle hyväksi tulevaisuudessa.

Vierailija
85/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:50"]

Siinä tapauksess aonkin hyvä juttu, että työskentelen alalla jossa kys perheseikat tulevat ikäänkuin automaationa esille. Sitä paitsi minulla on työhakemuksissanikin maininta (aina) siitä että olen perheellinen, eräille sen asian mainitseminen cv:ssä on iso perkele mutta ei minulle vaan päinvastoin. Ja siinä sopii te-tmston alkaa liiruttamaan minua, ei olisi ensimm kerta kun vien minua vedättäneet tai katteettomasti sorsineet mm liittoon ja sen lakimiehelle ja olenpa voittanutkin juttuni.

ap

[/quote]

Siis soitat liiton lakimiehelle, että työkkäri kohtelee sinua väärin, koska sait työtarjouksen? Tietty voit kertoa lastenhoito-ongelmista potentiaaliselle työnantajalle, mutta hän voi täysin perustellusti ilmoittaa TE-toimistoon, että omalla toiminnallasi aiheutit sen, että einua ei valittu. Ja silloin se työnantajan sana painaa enemmän kuin sinun, etenkin jos haastattelussa on 2 henkilöä pöydän toisella puolella.

Vierailija
86/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 11:28"]

Vaikea korostaa erilaista osaamista kuin paikkoihin vaaditaan, koska minulla on juurikin se osaaminen, ja työkokemus.

Menisin riemusta kieluuen jokaiseen noista jos vain tuo työmatka ei olisi niin epäinhimimillinen ja kohtuuton!!

Ja en ole yh enkä oikein ymmärrä miten kys status tähän edes liittyy..

ap

[/quote]

Jos sinulla kerran on juuri oikeanlainen osaminen, et voi väittää että kyseisen työtarjoukset olisivat pelkkää kiusaamista. Työnhakualuen on laajennettu ja saata tarjoukset kaikista sopivista paikoista 80km: säteellä. Älä huoli, se tarjous menee monelle muullekin ja jos et ole kauhean innostunut työhaastattelussa, sinua tuskin valitaan.

Vierailija
87/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan veisin asian eteenpäin jos kävisi (epäilisin) ilmi, että oman elämäntilanteen=lasten esiintuominen aiheuttaisi minulle karenssin. Sitä paitsi haastatteluissa on kysytty ihan sitäkin että "mites teillä lastenhoitokuviot kotona menee"..

ap

Vierailija
88/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on hoitovastuussa lasten sairastuessa ja kun siitä kertoo työhaastattelussa, niin miten omalla käytöksellään on siis voinut tehdä niin, ettei tule valituksi ja saa siten karenssin? Oma moitittava käytös ei voi olla sitä, että kertoo olevansa hoitovastuussa lasten sairastaessa.

Vierailija
89/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:02"]

ap

[/quote]

Siis soitat liiton lakimiehelle, että työkkäri kohtelee sinua väärin, koska sait työtarjouksen? Tietty voit kertoa lastenhoito-ongelmista potentiaaliselle työnantajalle, mutta hän voi täysin perustellusti ilmoittaa TE-toimistoon, että omalla toiminnallasi aiheutit sen, että einua ei valittu. Ja silloin se työnantajan sana painaa enemmän kuin sinun, etenkin jos haastattelussa on 2 henkilöä pöydän toisella puolella.

[/quote]

No mammat, onkos jollain kokemusta siitä, että jos on kertonut "lastenhoito-ongelmista" toisin sanoen se tarkoittaa siis, että kertoo hoitavansa sairaat lapset yksin, niin se olisi ollut karenssin syy? Ei voi tuollaisesta tulla karenssia. Vai voiko? Onko laillista?

Vierailija
90/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:27"]

Mutta muista, että mikäli omalla käyttäytymiselläsi (= sanot suoraan, että työ ei kiinnosta) et saakkaan paikkaa, sulle napsahtaa karenssi. Ja kaksi tällaista kieltäytymistä puolen vuoden sisään, sulle napsahtaa karenssi määrittelemättömäksi ajaksi, kunnes olet jostain saanut työpaikan ja tehtyä 5 kk töitä.... Mutta se, että lapset ovat jatkuvasti kipeänä ja joudut heitä hoitamaan on vain kylmä fakta, jonka perusteella et vain voi saada karenssia. Se ei ole sun omaa huonoa käytöstä (=jonka perusteella karenssi voisi tulla), kerrot vain faktat.

[/quote]

5 kk karensseja ei enää anneta. 3 kk on se aika, mikä voi tulla toistuvasta moitittavasta menettelystä (kuten termi oikeasti kuuluu). Koskee siis työtömyysajalta evättävää korvausta. Työvoimakoulutuksen tai työkokeilun ajalta korvausta saa 3 kk karenssista huolimatta.

Faktat lastenhoitovastuusta voi kertoa työnantajalle liioittelematta.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Jos kaksi kertaa kieltäydyt 6 kk sisällä, saat IKIKARENSSIN. Joka poistuu vasta ku saat töitä tai menet kurssille. Eli voit oikeasti olla saamatta monta vuotta työkkäristä yhtään senttiäkään.

Vierailija
91/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:13"]

Täällä on kyllä välillä (säännöllisti) aivan jumalattoman typeriä ihmisiä.

Miksiköhän vaivaudun edes vastaamaan tuollaisille...

No, kerrotaan nyt että alunperin jäin työttömäksi tuotannollis-taloudellisisa syistä ja yksikkö menikin sitten konkurssiin. Sen jälkeen hain ja pääsin jatko-opisk omaa alaani ja nyt on opiskelut purkissa ja sitä myöten alkoi työttömyys koska en ole alani työpaikkaa vielä löytänyt.

Että näin, näin olen jättäytynyt työttömäksi.

ap

[/quote]

Miksi et vaivaudu kertomaan minulle typerykselle, miten sinä voit saada jo viikossa 3 työtarjousta, kun minä akateemisella koulutuksella en saa edes vuodessa ensimmäistäkään?

Etkä kerro, millä ansioilla sinä edes kuvittelet pääseväsi, tai siis sinun tilanteessa JOUTUVASI johonkin niistä sinulle tarjotusta 3 paikasta? Mikä on se ala, jolle ei löydy riittävän osaavaa ja kykenevää tekijää lähempää, ja jolla on noin paljon avoimia paikkoja?

Oletko sinä aivan oikeasti olemassa, tai siis ne sinulle viikon sisällä tulleet 3 työtarjousta? Tai ehkä sinä oletkin nähnyt vain unta.

[/quote]

En ole ap, mutta miten voit väittää pelkästään sen perusteella, että ap on saanut viikossa kolme työtarjousta, että ap olisi provo? Jos ap työskentee esimerkiksi juuri hoitoalalla, aivan varmasti on töitä tarjolla. Jos sinä akateemisesti koulutettu taas olet hankkinut itsellesi vaikkapa jonkin humanistisen alan koulutuksen ja satut vielä asumaan jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla, nii en ihmettele yhtään, että ei ole töitä tarjottu: kun ei niitä välttämättä vain ole - toisin kuin esimerkiksi hoitoalalla.

Se, että sulle ei ole tarjottu töitä kertaakaan vuodessa, ei tarkoita sitä, etteikö jollekin voisi riittää työtarjouksia vaikka jokaiselle viikonpäivälle. Vastavalmistuneena akateemisena sain muuten viime keväänä valita työpaikkani neljästä hakemastani paikasta ja kaikki nämä tarjoukset tulivat kahden viikon aikana.

Vierailija
92/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:02"]

ap

[/quote]

[/quote]

No mammat, onkos jollain kokemusta siitä, että jos on kertonut "lastenhoito-ongelmista" toisin sanoen se tarkoittaa siis, että kertoo hoitavansa sairaat lapset yksin, niin se olisi ollut karenssin syy? Ei voi tuollaisesta tulla karenssia. Vai voiko? Onko laillista?

[/quote]

Kyllä, tuo on täysin laillista. Jos haastattelussa tuo ensisijaisesti esille syitä, joiden vuoksi työn vastaanottaminen on hankalaa ja ne  ovat sellaisia, joita työttömyysturvalaki ei pidä pätevinä syinä olla ottamatta työpaikkaa vastaan, niin karenssia tulee (jos työnantaja ilmoittaa työkkäriin). Lastenhoito-ongelmat eivät ole esimerkiksi syy irtisanoutua karenssitta, siksi ne eivät ole syy sille, että ei ota töitä vastaan. Tänäänkin sadat naiset on menneet töihin, vaikka lastenhoidon kanssa on ongelmia.

Vierailija
93/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:06"]

Ei vaan veisin asian eteenpäin jos kävisi (epäilisin) ilmi, että oman elämäntilanteen=lasten esiintuominen aiheuttaisi minulle karenssin. Sitä paitsi haastatteluissa on kysytty ihan sitäkin että "mites teillä lastenhoitokuviot kotona menee"..

ap

Nimenomaan karenssin saisit siitä, että toisit ne lapset esille työssäoloa haittaavana asiana! Elämäntilanteestaan saa toki kertoa, mutta jos hakee töitä ja sitten haastattelussa kertoo, että lastenhoito on hankalaa => karenssille on oikeutus, koska olet haastattelussa pyrkinyt tilanteeseen, jossa sinua ei valita.

Vierailija
94/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 21:31"]

Vai ei tartte olla kokopäivätöitä eikä kunnon palkkaa, just...

Linjoilla vissiin Kokoomuksen nuorten puheenjohtaja?

Suomi 20 vuoden päästä näyttää aika mielenkiintoiselta, kun meillä on työtön sukupolvi joka ei pääse perustamaan perhettä kuin sossurahojen turvin.

[/quote]Boldaus minun.

Tuosta tulikin mieleen uutinen...

http://yle.fi/uutiset/syntyvyys_vahenee_ja_jakautuu_yhteiskunnallisesti/7265261