Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisin pyyhkiä pyllyni tuolla työkkärin postilla:(

Vierailija
08.06.2014 |

Lähettivät minulle pari päivää työttömäksi ilm jälk 3kpl työtarjouksia joihin en tod aio suostua. Ei ole rahkeita käyttää 2-3h/pvässä pelkästään työmatkoihin norm työajan lisäksi, on ajateltava muutakin elämää kuten lapsiani ja ihan omaakin jaksamista.

Mitä vattua ne HETI hätyyttelee minua, olen aina hankkinut työpaikkani ihan itse, joka ikinen kerta!!!

Minulla on alkavalla vkolla 3 ! haastattelua, lisäksi olen jo 1 ollut ja laittanut  ainakin 20 hakemusta!

Miten hoitaisin nuo työtarj paikat niin etten pääsisi edes haastatteluun? Tekisi mieli vaan ilmoittaa työkkäriin etten niitä edes hae, hoidan itse työni kuten ennenkin ja on nuo 3 haastatteluakin tulossa!

Ei tuossa toiminnassa ole hiventäkään inhimillisyyttä :((

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:13"]

Täällä on kyllä välillä (säännöllisti) aivan jumalattoman typeriä ihmisiä.

Miksiköhän vaivaudun edes vastaamaan tuollaisille...

No, kerrotaan nyt että alunperin jäin työttömäksi tuotannollis-taloudellisisa syistä ja yksikkö menikin sitten konkurssiin. Sen jälkeen hain ja pääsin jatko-opisk omaa alaani ja nyt on opiskelut purkissa ja sitä myöten alkoi työttömyys koska en ole alani työpaikkaa vielä löytänyt.

Että näin, näin olen jättäytynyt työttömäksi.

ap

[/quote]

Miksi et vaivaudu kertomaan minulle typerykselle, miten sinä voit saada jo viikossa 3 työtarjousta, kun minä akateemisella koulutuksella en saa edes vuodessa ensimmäistäkään?

Etkä kerro, millä ansioilla sinä edes kuvittelet pääseväsi, tai siis sinun tilanteessa JOUTUVASI johonkin niistä sinulle tarjotusta 3 paikasta? Mikä on se ala, jolle ei löydy riittävän osaavaa ja kykenevää tekijää lähempää, ja jolla on noin paljon avoimia paikkoja?

Oletko sinä aivan oikeasti olemassa, tai siis ne sinulle viikon sisällä tulleet 3 työtarjousta? Tai ehkä sinä oletkin nähnyt vain unta.

[/quote]

En ole ap, mutta miten voit väittää pelkästään sen perusteella, että ap on saanut viikossa kolme työtarjousta, että ap olisi provo? Jos ap työskentee esimerkiksi juuri hoitoalalla, aivan varmasti on töitä tarjolla. Jos sinä akateemisesti koulutettu taas olet hankkinut itsellesi vaikkapa jonkin humanistisen alan koulutuksen ja satut vielä asumaan jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla, nii en ihmettele yhtään, että ei ole töitä tarjottu: kun ei niitä välttämättä vain ole - toisin kuin esimerkiksi hoitoalalla.

Se, että sulle ei ole tarjottu töitä kertaakaan vuodessa, ei tarkoita sitä, etteikö jollekin voisi riittää työtarjouksia vaikka jokaiselle viikonpäivälle. Vastavalmistuneena akateemisena sain muuten viime keväänä valita työpaikkani neljästä hakemastani paikasta ja kaikki nämä tarjoukset tulivat kahden viikon aikana.

[/quote]

"Jos ap työskentee esimerkiksi juuri hoitoalalla, aivan varmasti on töitä tarjolla".

Älkäähän nyt puhuko joutavia. Tein haun työkkärin kannsta ja vakituisia kokopäiväisiä palkallisia sote alan duuneja (eli ns. oikeita töitä, muilla ei juurikaan tämän kustannustaso maassa elä)  auki KOKO MAASSA huikeat 702 kpl harrastustoiminnan ohjauksesta ammattiurheiluun, lähiohoitajasta lääkäriin ja eläinlääkäristä proviisoriin.

Siinä sitä on "varmasti töitä tarjolla"

[/quote]

No kuule, työn ei tarvitse olla vakituista ja kokopäiväistä.

[/quote]

Eikö? Sepäs se sitten onkin kannattavaa matkustaa 2-3 h päivästä moisiin töihin. Jää varmasti hyvin käteen?

Tarjolla olevat työt ovat pääsääntöisesti niin matalasti palkattuja, että käytännössä niiden on PAKKO olla täysipäiväisiä, mieluummin ylikin, jos niistä aikoo tämän kustannustason maassa saada leipänsä. Aivan muuten kuten tuossa kommentomassasi tekstissä mainittinkin.

Omalla alallani muuten vähintään puolet ilmoitetuista työpaikoista on lisäksi julkishallinnolla, joihin käytännössä ei kannata hakea lainkaan, koska ne täytetään lähes yksinomaan sisäisesti ja ovat ilmoitettu julkisesti vain lainmukaisuussyistä, vaikka niihin ei käytännössä ole ulkoa käsin juuri mitään mahdollisuuksia. Julkisten työpaikkojen suuri osuus (noin puolet) tämän päivän tarjonnassa ei muuten tarkoita sitä, että julkinen sektori työllistäisi alalla eniten, vaan sitä, että yksityinen ei tällä hetkellä työllistä juurikaan lainkaan.

Vierailija
62/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites on, jos kertoo sairastelevista lapsista, joita joutuu aina hoitamaan, niin tuleeko karenssi? Jos vaikka työnhakija kysyy, että onko hänen töitänsä joku muu tekemässä vai jääkö työt seisomaan, kun hän joutuu jäämään hoitaa kotiin lapsia. Onko kiellettyä puhua tällaisista työhaastattelussa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
64/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei tartte olla kokopäivätöitä eikä kunnon palkkaa, just...

Linjoilla vissiin Kokoomuksen nuorten puheenjohtaja?

Suomi 20 vuoden päästä näyttää aika mielenkiintoiselta, kun meillä on työtön sukupolvi joka ei pääse perustamaan perhettä kuin sossurahojen turvin.

Vierailija
65/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:04"]Mites on, jos kertoo sairastelevista lapsista, joita joutuu aina hoitamaan, niin tuleeko karenssi? Jos vaikka työnhakija kysyy, että onko hänen töitänsä joku muu tekemässä vai jääkö työt seisomaan, kun hän joutuu jäämään hoitaa kotiin lapsia. Onko kiellettyä puhua tällaisista työhaastattelussa??

[/quote]

En ottaisi tuollaista puheeksi ellei työnantaja itse kysyisi lastenhoitojärjestelyistä. Silloin voi kyllä sanoa niin kuin asia on, liioittelematta.

Vierailija
66/94 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
67/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:34"]

Lähettivät minulle pari päivää työttömäksi ilm jälk 3kpl työtarjouksia joihin en tod aio suostua. Ei ole rahkeita käyttää 2-3h/pvässä pelkästään työmatkoihin norm työajan lisäksi, on ajateltava muutakin elämää kuten lapsiani ja ihan omaakin jaksamista.

Mitä vattua ne HETI hätyyttelee minua, olen aina hankkinut työpaikkani ihan itse, joka ikinen kerta!!!

Minulla on alkavalla vkolla 3 ! haastattelua, lisäksi olen jo 1 ollut ja laittanut  ainakin 20 hakemusta!

Miten hoitaisin nuo työtarj paikat niin etten pääsisi edes haastatteluun? Tekisi mieli vaan ilmoittaa työkkäriin etten niitä edes hae, hoidan itse työni kuten ennenkin ja on nuo 3 haastatteluakin tulossa!

Ei tuossa toiminnassa ole hiventäkään inhimillisyyttä :((

[/quote]

Ovatko edes olleet muuten järkeviä tarjouksia? Itse sain viime viikolla muuten sopivan tarjouksen,mutta se oli lähetetty samana päivänä kuin paikan hakuaika umpeutui,eli turhaan lähettivät.Sitten tulee tällaisia "tervetuloa autonasentaja kurssille"-tyyppisiä posteja. Kyllä noihin tarjouksiin pitää käsittääkseni jotenkin reagoida,ellei halua karenssia. Ja Työkkäri "hätyyttelee"sinua koska se on Työkkärin ihmisten työ,etsiä työttömille töitä :) Kyllähän useamman tunnin työmatka kuulostaa ikävältä,mutta ei ole oikein varaa nirsoilla tällaisena aikana.

[/quote]

Nimenomaan tällaisena aikana meidän pitäisi nirsoilla hyvinkin tarkkaan, jotta valtio ei menetä verotuloja turhan pitkien työmatkojen takia - etenkin kun tekijä löytyisi lähempääkin. Olisi muutenkin kaikkien kannalta parempi, että hakijoiksi ei tuputettaisi sellaisia päällisin puolin sopivia, jotka tosiasiassa eivät paikassa pysy, mutta jotka syrjäyttävät haussa ne täsmälleen sopivat, jotka kuitenkin jäävät keinotekoisesti nostetussa hakijamäärässä huomiotta.

Firmoille nämä hukkarekrytoinnit tulevat kalliiksi myös ja sitä kautta kärsijöinä on sekä yritys, yksilö että valtio, mutta kun koko työllisyyspolitiikkan toteuttava porras on rakennettu pelottelemaan, nöyryyttämään ja vakuuttamaan kateellisille, että kyllä me niitä lusmuja ruoskitaan, siitähän ei voida luopua? Se on se kateuden tuhovoima taas, joka tässäkin asiassa jyllää. Ja sokea periaatteellisuus, joka on valmis mihin tahansa kustannuksiin, kunhan oma asia tulee ajetuksi.

Vierailija
68/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 07:38"]

Olen kolme kertaa ilmottautunut työttömäksi. Aina on tarjottu heti hyviä töitä, korkeakoulututkintoa vastaavaa työtä, ei sh.

[/quote]

Millaista työtä, siis minkä alan ja millä paikkakunnalla?

Kyllä minullekin tarjottiin korkeakoulututkintoa vastaavaa työtä useammankin kerran, eli opettajan sijaisena ennen kuin valmistuin. Käsittääkseni syy ei ollut minun opetuksessani, koska olin useamman kerran samassa paikassa. Ei tarjottu enää kun valmistuin!

Kunnat kun säästävät, epäpätevä on paljon halvempi kuin pätevä.

Vierailija
69/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:27"]

Mutta muista, että mikäli omalla käyttäytymiselläsi (= sanot suoraan, että työ ei kiinnosta) et saakkaan paikkaa, sulle napsahtaa karenssi. Ja kaksi tällaista kieltäytymistä puolen vuoden sisään, sulle napsahtaa karenssi määrittelemättömäksi ajaksi, kunnes olet jostain saanut työpaikan ja tehtyä 5 kk töitä.... Mutta se, että lapset ovat jatkuvasti kipeänä ja joudut heitä hoitamaan on vain kylmä fakta, jonka perusteella et vain voi saada karenssia. Se ei ole sun omaa huonoa käytöstä (=jonka perusteella karenssi voisi tulla), kerrot vain faktat.

[/quote]

5 kk karensseja ei enää anneta. 3 kk on se aika, mikä voi tulla toistuvasta moitittavasta menettelystä (kuten termi oikeasti kuuluu). Koskee siis työtömyysajalta evättävää korvausta. Työvoimakoulutuksen tai työkokeilun ajalta korvausta saa 3 kk karenssista huolimatta.

Faktat lastenhoitovastuusta voi kertoa työnantajalle liioittelematta.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa. Jos kaksi kertaa kieltäydyt 6 kk sisällä, saat IKIKARENSSIN. Joka poistuu vasta ku saat töitä tai menet kurssille. Eli voit oikeasti olla saamatta monta vuotta työkkäristä yhtään senttiäkään.

[/quote]

Voit nimittäää sitä ikikarenssiksi, jos haluat, mutta sen oikea termi on  työssäoloehto. Kirjoitin mielestäni selvästi, ettei tuollaisen "ikikarenssin" saanut saa työttömyysturvaa työttömyysajalta. Ns. toimenpiteiden ajalta saa ja tietysti myös työttömyysajaltakin sen jälkeen, kun on sen 3 kk ollut työssä, opiskelemassa tai ns. toimenpiteessä.

Tässä ap:lle linkki työkkärin sivulle, jossa on faktaa asiasta eikä mutua

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/karenssi/index.html

Ja sori pitkä lainaus :)

Vierailija
70/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
71/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus vuosia sitten työttömänä muutaman kuukauden.

Hämmästytti Se että mua kehoitettiin hakemaan työpaikkoihin joihin mun pätevyys ei edes riittänyt.

Kun mainitsin siitä virkailijalle, niin Se vaan käski niihin hakea ja muistutti vielä karenssista jos en hae!

Ihan älytöntä!

Vierailija
72/94 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 11:34"]

Joo, kai ne hakemukset on pakko laittaa, mutta aion myös infota vastuuvirkailijalleni että täysin epäinhimillistä tuollainen 2-3h työmatkan päässä olevien paikkojen tarjonta perheelliselle ja jos nakki kävisi niin kieltäytyisin, tulkoon karenssi. Sitten sossuun vaan, ekaa kertaa elämässäni. Ja mielenterv.toimistoon koska koen olevan junaradalla ilman toivoa.

ap

[/quote]

Siis äitini on matkustanut 30 vuotta päivittäin 2 tunnin päivittäisiä työmatkoja, minulla ne ovat tällä hetkellä kolme tuntia. Hän vei minut aamulla tarhaan ja isä haki pois. Ei muuten koskaan valittanut työmatkasta, kuten en minäkään, ihanaa aikaa saada olla yksin autossa ja rauhoittua päivän jälkeen. 

En kestä kuunnella tuota ruikutusta siitä, että saat vääränlaisia työtarjouksia, koska perhe. Kyllä itsensäkin täytyy joustaa, eikä aina muiden, vaikka olisikin PERHE!

Kerron sinulle yllätyksen - meillä kaikilla muillakin on perhe!

[/quote]

Niin? Entä jos ei ole mahdollisuutta tuohon, että yksi vie ja toinen tuo? Siitähän tässä nyt kai varsinaisesti puhutaan?

Aletaan olla siinä pisteessä, että työvoimaviranomaisen hyveisiin kuuluu tahallinen typeryys ja julmuus, johon sitten sadistisempi virkailija ryhtyy riemuiten ja normaalimpi häveten ja rohkein tekee sen lusmuten, mutta kukaan ei kehtaa kertoa, että tarkoitus todella on kyykyttäminen. Viranomaisella tuntuu olevan täysi oikeus tulkita ohjeita tavalla, joka ei ole minkään normaalilogiikan mukaan perusteltavissa.

Työnvälitystoiminta pitäisi minimoida ja saattaa yksityiseksi, jotta sen ohjaavana periaatteena olisi se, että oikeat ihmiset löytyvät oikeille paikoille ja huonosti työllistyvä pystyisi saamaan oikeasti toimivaa apua ongelmiinsa ja kaikki olisivat mahdollisimman tyytyväisiä. Työn vaihtamisen vaikeuttaminen pitäisi lopettaa, jotta työpaikoilla olisi myös pakko pitää huolta ilmapiiristä. Nykyjärjestelmä pitäisi ajaa alas.

En voi ymmärtää, miten oppimattomia ihmiset ovat. Eikö ole mitään käsitystä fasististen yhteiskuntien synnystä ja toimintatavoista, jos ei välitetä laittaa vastaan, kun valtaa käytetään piittaamatta hallintoalamaisten tarpeista mitään? Aina vain tuomitaan muut lusmuiksi, koska omakin äiti teki sitä ja tätä. Kateus sokaisee, mutta se ihan oikeasti on niin kallis harrastus, että sitä ei saa pitää ohjaavana periaatteena, jonka mukaan työpaikakkeita aletaan ihmisille väkisin jakaa.

Vierailija
73/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:13"]

No, kerrotaan nyt että alunperin jäin työttömäksi tuotannollis-taloudellisisa syistä ja yksikkö menikin sitten konkurssiin. Sen jälkeen hain ja pääsin jatko-opisk omaa alaani ja nyt on opiskelut purkissa ja sitä myöten alkoi työttömyys koska en ole alani työpaikkaa vielä löytänyt.

ap

[/quote]

Miksi et vaivaudu kertomaan minulle typerykselle, miten sinä voit saada jo viikossa 3 työtarjousta, kun minä akateemisella koulutuksella en saa edes vuodessa ensimmäistäkään?

Etkä kerro, millä ansioilla sinä edes kuvittelet pääseväsi, tai siis sinun tilanteessa JOUTUVASI johonkin niistä sinulle tarjotusta 3 paikasta? Mikä on se ala, jolle ei löydy riittävän osaavaa ja kykenevää tekijää lähempää, ja jolla on noin paljon avoimia paikkoja?

Oletko sinä aivan oikeasti olemassa, tai siis ne sinulle viikon sisällä tulleet 3 työtarjousta? Tai ehkä sinä oletkin nähnyt vain unta.

Vierailija
74/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat on akivoituneet: vaikka ei tarvitse, ne kerää huonoista hakijoista listan ja laittaa sen TE-toimistolle ja ilmoittaa, että jos nämä on työttömiä, niin toimivat työnhaussa niin, etteivät paikkaa saisi. Sitten on pakko tehdä selvityspyyntöjä ja antaa karenssia, koska työnantajilla on ne hakemukset tallessa - ei ehkä kannata AMK-pohjalta kirjoittaa surkeaa hakemusta vain siksi, ettei halua ko. työpaikkaan.

Vierailija
75/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29, pitkäaikaistyöttömänä ihan varmasti tiedät, että työkkärin työtarjous tarkoittaamaa käskyä hakea jotain paikkaa. Ei sitä, että tarjotaan työtä.

Ota itse kolme paikkaa Mollista ja hae niitä. Kas siinä on sulle kolme "työtarjousta".

Vierailija
76/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teen.

Aion mainita mahd haastattelussa lapseni, miehen työmatkat ja sen kuinka sitä myöten olen lapsista säännöllisesti 24/7 vastuussa olivat he sitten terveitä tai sairaita ja että ovat päiväkodissa joka auki normaaliin tapaan klo6.30-17 eli löytyykö heidän taholtaan joustoa siihen että en voi tehdä ongelmitta kaikkia työvuoroja koska esim klo16 tai 17 päättyvästä vuorosta en ehdi yyhoona ollessani lasten päiväkodille ajoissa kun matkaan menee se 1,5-2h.

ap

Vierailija
77/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:24"]

Työnantajat on akivoituneet: vaikka ei tarvitse, ne kerää huonoista hakijoista listan ja laittaa sen TE-toimistolle ja ilmoittaa, että jos nämä on työttömiä, niin toimivat työnhaussa niin, etteivät paikkaa saisi. Sitten on pakko tehdä selvityspyyntöjä ja antaa karenssia, koska työnantajilla on ne hakemukset tallessa - ei ehkä kannata AMK-pohjalta kirjoittaa surkeaa hakemusta vain siksi, ettei halua ko. työpaikkaan.

[/quote]

Suurin osa antaa asian olla, mutta toki joukossa on niitäkin, jotka suuttuvat ilmiselvistä yrityksistä sen verran, että haluavat aivan silkkaa v*ttumaisuuttaan käräyttää nämä.

Tosin itse hakisin paikkaa, joka kenties tarjouksena tulee niin, että laittaisin kaikki ammattitaitoni ja kokemukseni viimeisen päälle peliin, kuten teen itse hakessani nytkin, ja toisin ilmi valtavaa kunnianhimoani edetä urallani ja hakevani korkeamman tason tehtäviin, kuten asia todellisuudessaki on jne...

Ei ole useisiin vuosiin johtanut minkäänlaisiin tuloksiin hauissani tähänkään mennessä.

Kokemusta on lukuisista asiantuntija- ja johtotehtävistä, 2 akateemista tutkintoa, ikää n. 50v

Vierailija
78/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:37"]

Niin teen.

Aion mainita mahd haastattelussa lapseni, miehen työmatkat ja sen kuinka sitä myöten olen lapsista säännöllisesti 24/7 vastuussa olivat he sitten terveitä tai sairaita ja että ovat päiväkodissa joka auki normaaliin tapaan klo6.30-17 eli löytyykö heidän taholtaan joustoa siihen että en voi tehdä ongelmitta kaikkia työvuoroja koska esim klo16 tai 17 päättyvästä vuorosta en ehdi yyhoona ollessani lasten päiväkodille ajoissa kun matkaan menee se 1,5-2h.

ap

[/quote]

Koska työnantaja ei saa kysyä lapsista jne., niin otat asian itse esille ja työnantaja voi olla palkkaamatta sinua, mutta samalla hän voi ilmoittaa työkkäriin, että tahallasi teit selväksi, että et halua töihin. 60 päivää karenssia.

Vierailija
79/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu valehtele vaan että olet yh ja lapsesi päiväkodissa. Hyvä yritys.

Vierailija
80/94 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 12:13"]

ap

[/quote]

[/quote]

Joskus voi joutua työkkärin hampaisiin. Jos huomaavat, että et oikeasti ehkä haluakaan just nyt töitä, niin taatusti sulle tulee noita työtarjouksia. Kokemusta on. Ja ne, jotka menevät työkkäriin voivottelee, että perkele ku ei töitä saa ja on hakenu miljoonaa paikkaa, nämä skipataan, heille ei lähetellä työtarjouksia. Tämä on kylmä fakta. Esitäppäs sinä seuraavan kerran työkkärissä, että työt ei oikein nappaa ja vähäsen olet paikkoja hakenu, niin sut tungetaan vaikka väkisin jollekin askartelukurssille tai laitetaan niitä työtarjouksia tulemaan.