Mitä mieltä olet 1-3 -vuotiaan imetyksestä?
Olen ajatellut että annan lapsen itse vieroittaa itsensä sitten kun sen aika tulee. Biologisten seikkojen perusteellahan lapsen normaali vieroittumisikä on noin 2,5-4 vuotta.
Voisin ajatella imettäväni vielä 2-vuotiasta.
Kommentit (3)
Ei mielipidettä suuntaan tai toiseen. Jos ja kun pitkään imettämistä ei ole todettu vahingolliseksi, niin en näe syytä sitä paheksua. Itse en varmaan jaksaisi imettää vuosien ajan; toisaalta vaikea tietää kun en ole vielä äiti.
Maidon ravintosisältö on jo köyhää siinä vaiheessa, joten sen puolesta ei ole tarpeellista ruokkia lasta rintamaidolla. Kun lapsi voi alkaa syödä tavallista ruokaa ja juoda lehmänmaitoa, ei tarvita enää rintamaitoa.
Tissin antamiseen on lähinnä psyykkisiä perusteita, mutta lapsen olisi hyvä oppia tiedostamaan, että yhdessä voi olla ja rakkautta kokea myös muutoin kuin tissiä lutkuttamalla.
Vieroittaminen ei voi olla lapsen päätettävissä vaan äidin. Lapsihan imisi tissiä vaikka kaksikymppiseksi, koska olettaa, että äiti niin haluaa.
Vieroittaminen on hyvä sijoittaa siihen ajankohtaan, kun lapsi muutenkin tiedostaa olevansa erillinen ihminen eikä äidin jatke. Imettäminen estää lasta itsenäistymästä, mikä taas voi johtua äidin halusta pitää lapsi "ikuisesti" sylivauvana.
Ei ole tarpeellista.
Läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin tissillä.
Lapsi on liian iso tissille kun osaa itse pyytää että äiti anna tissiä....