Puistosta ja kadulta varastelevat pikkulapsiperheet
Olen täysin menettänyt luottamukseni tämän maan lapsiperheisiin.
Viikko sitten lapseni melko kalliit aurinkolasit tippuivat pyörän kyydissä ollessa. Ehdimme ajaa noin 500 metriä, kun huomasin asian ja käännyimme takaisin. Tänä aikana olimme ohittaneet kaksi kävellen kulkevaa pikkulapsiperhettä, joissa saman ikäisiä lapsia kuin meidän. Laseja ei löytynyt palatessamme etsimään niitä.
Tänään poikani tippui kiipeilytelineestä ja lähti ambulanssilla sairaalaan. Lelut jäivät leikkikentälle. Upouusi eilen ostettu, parinkympin merkkipallo oli heti viety eli varastettu. Menin kaksi tuntia myöhemmin hakemaan leluja kentältä, ei jälkeäkään.
Tapahtui Helsingissä.
Tavaroiden rahallinen arvo ei ole suuri, mutta mielipaha on. Tietoisuus siitä, että heti kun jotain unohtaa tai tippuu, se viedään heti. Millaisia lapsiperheitä tässä maassa oikein elää? Oikeastiko joku vanhempi antaa ottaa esim. leikkikentältä sinne unohtuneita tavaroita kotiin? Tai joku vanhempi lapsi ottaa mukaansa, vaikka ymmärtää varmasti että kyse ei ole hänen omaisuudestaan?
Jäi todella ikävä olo näistä tapahtumista.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:14"]
Oikeastiko joku yrittää selittää, että "hyvää hyvyyttään" ei jätä tavaraa lojumaan? Omistajahan etsii nimenomaan sieltä, minne uskoo esineen hukanneensa. On ihan puhdasta varastamista ottaa esine mukaansa.
[/quote]
Sittenhän löytötavaratoimistot voi lakkauttaa. Jokainen vaan jättää löytötavarat sinne ojanpohjalle ja omistaja etsii mistä parhaaksi katsoo, kaikki kun eivät tiedä edes missäpäin tavaran hukkasivat. Mistä teitä vähä-älyisiä sikiää...?
Joku on voinut toimittaa poliisi asemalle tai löytötavaratoimistoon
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:14"]Oikeastiko joku yrittää selittää, että "hyvää hyvyyttään" ei jätä tavaraa lojumaan? Omistajahan etsii nimenomaan sieltä, minne uskoo esineen hukanneensa. On ihan puhdasta varastamista ottaa esine mukaansa.
[/quote]
Otan aina löytämäni arvokkaat esineet mukaan kuten esimerkiksi lompakon. Yhteystiedot on helppo saada ja tapaaminen on nopeasti järkättävissä.
Maailmassa on myös hyvyyttä. Kaikki ei ole sinun kaltaisia ihmisiä.
Asuin päiväkotia vastapäätä, ja minusta oli tosi omituista katsella, kuinka iltalenkillä ihmiset ottivat päiväkodin pihalta mukaan päiväkodin leluja jos niitä oli sinne unohtunut. Sinne lähti isoa ja pienempää lelua hyvätuloisten perheiden mukaan, joilla selvästikään ei ole varmaa maksaa Plaston lelujen huippukorkeaa hintaa vaikka oli just varaa ostaa 200 000 euron uusi talo. Se oli jotenkin tosi järkyttävää, siis se asenne mikä lapsille välitettiin, että iskä nappaa tästä sulle tän rekan, älä kerro kellekään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:06"]
Koska on lauantai-ilta ja löytötavaratoimisto on auki ma-pe toimistoaikana. Sen sijaan, että otan palkatonta vapaata töistä viedäkseni puhelimen sinne ma, voin löytää puhelimensa eilen kadottaneen henkilön jo viikonlopuna aikana netin välityksellä. Parempi molemmille :-)
[/quote]
Mistä löysit puhelimen?
Mulla myös puistoruokailun aikana varastettu selvästi nimikoitu lapio, pieni auto ja sanko hiekkalaatikolta Helsingissä, tavaroiden arvo muutamia euroja mutta röyhkeys ihmetytti. Ei ne olleet kellään kädessä ja kävin vielä parin tunnin päästä
kauppareissun jälkeenkin katsomassa näkyikö niitä tyhjässä puistossa. Puiston kamoihinkaan eivät olleet eksyneet. Nahkahanskat myös hävisi puistosta salamaa nopeammin leikkipuiston penkiltä.
No, miksi niitä aurinkolaseja ei olisi voinut ripustaa esim. viereiseen puuhun roikkumaan? Sieltähän me niitä mieheni kanssa etsimme. Kolmesti kävimme tarkastamassa kaikki kivet ja niiden alusetkin. Missään ei ole niistä ilmoiteltu. Tässä tapauksessa ne eivät löytäneet takaisin omistajalleen joten todellakin olisi kannattanut ne sinne jättää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:14"]Oikeastiko joku yrittää selittää, että "hyvää hyvyyttään" ei jätä tavaraa lojumaan? Omistajahan etsii nimenomaan sieltä, minne uskoo esineen hukanneensa. On ihan puhdasta varastamista ottaa esine mukaansa.
[/quote]
Vaikka sinä et sitä varastaisi voi joku muu varastaa sen siitä kiveltä jos jätät sen siihen
Paikallisesta leikkipuistosta, nuorisoporukka oli ollut ryyppäämässä. Selvästi jonkun teinitytön puhelin.
Minä en jättäisi mitään ns. arvokasta (lompakko, puhelin, merkkilasit jne.) makaamaan "tien vierelle tikun nokkaan", koska ei se siinä säily oikealle omistajalle. Joku tumppu, lippis, hiekkalapio tai vastaava eri asia....
AP kertoi että kääntyi heti 500m päästä, mutta jos olisitkin ehtinyt kotiin esim. 5km päähän, niin ei varmasti ne aurinkolasit olisi enää siellä olleet.
Olisi kannattanut kysyä niiltä vaunuttelijoilta, jos joku oli ne ottanut jemmaan olisit saanut samantein takaisin, nyt kannattaa tutkia FB:n ymv. "löydetty ilmoitustaulut".
Kannattaa aina merkata omat tavarat ISOLLA, niin niiden katominen ei ole niin todennäköistä.
Ps. Jos kadottaa puhelimen kannattaa soittaa siihen, vaikka olisi näppäimet lukossa löytäjä pystyy vastaamaan puheluun.
Helsingissä olen kokenut samaa, ikävä kyllä. Vaikka lapsen tavaroissa lukisi mustalla tussilla kissankokoisilla kirjaimilla lapsen koko nimi, aina vaan löytyy joku idiootti joka ei meinaa uskoa että lelu kuuluu jollekin toiselle...samoin lapseni eväät on syöty sairaalan päiväosastolta, vaikka siitä tuli paitsi kotiin ohjeistus, mutta myös jääkaapin ovessa luki ettei MITÄÄN saa syödä ilman lupaa! Onneksi ei ollut moniallerginen lapsi kyseessä...siinä vaan eväät syönyt ukko totesi "no höh" eikä edes ostanut mitään tilalle tai pyytänyt anteeksi!
Itse alapeukutin koska en voi uskoa että kukaan opettaa pentujaan varkaaksi. siis kukaan muu kuin joku satunnainen roskajoukko.
Tykkään että lapseni pitävät minua hyvänä ihmisenä, enkä ikinä varastaisi heille mitään. Vaikea uskoa että kukaan varastaisi. Paitsi siis roskat jotka opettavat lapsensa kiusaamaan, manipuloimaan, häiriköimään ja joilla ei muutenkaan sääntöjä ole, ne ovat muille.
Samaa olen ihmetellyt. Meiltä on viety pipo joka jäi penkille hop lopissa. Pihalta on viety leluja yms.
Ai, ihanko se on varastamista, jos joku löytää kadulta jotain? Kuka ostaa lapselle kalliita aurinkolaseja tai leluja? Löytäjä ei voi tietää, onko omistaja puolen kilometrin päässä vai unohtuiko tavara siihen jo eilen ja milloin joku tulee etsimään tavaroitaan vai tuleeko. Kuka alkaa etsiä tavaroitaan seipään päästä tai puun latvasta? Leikkipuistoissa lojuvat lelut ovat yleensä yhteiskäytössä. Kovin huolettomasti ihmiset jättävät omia hiekkalelusettejä ja leluautoja toiselle puolelle puistoa ja tulevat sitten mulkoilemaan, että se on heidän, jos lapseni alkaa leikkiä niillä. Jos lapsi ottaa löytämänsä pallon leikkiäkseen sillä, niin hyvin nopeasti se voi olla toisella puolella puistoa. Jos ette halua, että muut vievät tavaroitanne, niin pitäkää niistä parempaa huolta.
Minä olen ottanut joskus jotkut halpislasit mukaani puistosta. Joskus olen löytänyt bussista kulahtaneet mutta käyttökelpoiset lapaset. Jotain muutakin varmaan löytänyt. Jos lapsi on itse jättänyt lasinsa ja pallonsa johonkin eikä muista mihin, niin niitä on turha etsiä enää huomenna.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 02:19"]
Ai, ihanko se on varastamista, jos joku löytää kadulta jotain? Kuka ostaa lapselle kalliita aurinkolaseja tai leluja? Löytäjä ei voi tietää, onko omistaja puolen kilometrin päässä vai unohtuiko tavara siihen jo eilen ja milloin joku tulee etsimään tavaroitaan vai tuleeko. Kuka alkaa etsiä tavaroitaan seipään päästä tai puun latvasta? Leikkipuistoissa lojuvat lelut ovat yleensä yhteiskäytössä. Kovin huolettomasti ihmiset jättävät omia hiekkalelusettejä ja leluautoja toiselle puolelle puistoa ja tulevat sitten mulkoilemaan, että se on heidän, jos lapseni alkaa leikkiä niillä. Jos lapsi ottaa löytämänsä pallon leikkiäkseen sillä, niin hyvin nopeasti se voi olla toisella puolella puistoa. Jos ette halua, että muut vievät tavaroitanne, niin pitäkää niistä parempaa huolta.
Minä olen ottanut joskus jotkut halpislasit mukaani puistosta. Joskus olen löytänyt bussista kulahtaneet mutta käyttökelpoiset lapaset. Jotain muutakin varmaan löytänyt. Jos lapsi on itse jättänyt lasinsa ja pallonsa johonkin eikä muista mihin, niin niitä on turha etsiä enää huomenna.
[/quote]
Hyi helvetti olet vastenmielinen ihminen. Ap:n pallo ei ollut unohtunut sinne, vaan varastettu sillä aikaa kun hän oli ilmeisesti sairaalassa. Mutta kun tuollaisia varkaita vaanii joka kulmassa, ei mitään voi jättää hetkeksikään käsistään...
Varastelu on ihan tyypillistä ja täysin tavallista myös suomalaisperheissä, ei vain ulkomaalaisissa vaikka jotkut ihmiset niin kuvittelevatkin. Muistan kun parivuotiaana olin kylässä lähes naapurissa asuvan tytön luona ja kotona huomasin parin lelun hävinneen. Tästä tytön mummo raivostui oikein kunnolla ja syytti minua kiusaamisesta! tytön mummo katkeroitui tästä pitkäksi aikaa, vaikka leluja ei tosiaankaan löytynyt ja tyttö oli selvästi ne ottanut.
Toisen kerran kohtasin tarhassa varkaan kun yksi tyttö joka ei pitänyt minusta pisti minun syykseni sen että tarhatädiltä oli varastettu avaimenperä. Tarhatäti oli aivan erityisen ihastunut huijarityttöön ja uskoi kaiken mitä hän sanoi syyttäen minua valehtelijaksi. Tämän seurauksena minut lähetettiin mielentilatutkimukseen, jossa minut todettiin terveeksi. Tätä nykyä elän ihan tavallista elämää, varkauksia on kertynyt nolla mutta tämä tarhatädin suosikki elää epämääräistä päihde-elämää punkkarina. Kyllä oli hyvää kohtelua itä-helsinkiläisessä tarhassa, aina tämän jälkeen olen toivonut että olisin käynyt tarhat ja koulut jossain täysin muualla.
Suomalaisperheissä usein puolustetaan niitä omia "Kullannuppuja" ihan liiaksi asti.. Ja kerran yhden talon perheet päättivät istuttaa kukkia pihalle niin heidän lapsensa repivät kaikki kukat irti sillä välin kun mammat olivat kotona tekemässä ruokaa. Mammat ihmettelivät mihin kukat olivat kadonneet eivätkä tajunneet mitään, eihän vika nyt koskaan voi omissa enkeli-lapsissa olla. En nyt muista ketä he asiasta syyttivät, muistaakseni syyttivät pihan ohi kulkevia vieraita ihmisiä kukkien repimisestä. Tekopyhää.